Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Прибуток фірми

Дохід підприємства та його форми

Однією із головних цілей підприємницької діяльності фірми та умовою її виживання на ринку є одержання доходу. Окрім того, дохід фірми є джерелом інвестицій, а отже – й головною умовою її стійкого розвитку. Підприємство, що не ставить за мету максимізацію доходу, зазнає фінансових втрат і витісняється із світу бізнесу.

Дохід є основним спонукальним мотивом й джерелом розвитку підприємства (фірми). У широкому розумінні дохід підприємства – це усі грошові кошти, які воно одержує від реалізації продукції, володіння та продажу матеріальних і фінансових акивів. Насамперед, слід розрізняти такі форми доходу фірми, як валовий і чистий.

 

Валовий дохід (виручка від реалізації) – це сума грошей, що їх отримує фірма від продажу продукції (послуг) та інших матеріальних і фінансових активів.

 

Чистий дохід (прибуток) фірми – це різниця між валовим доходом і сукупними витратами.

Сучасна економічна наука розглядає валовий дохід підприємства результатом функціонування усіх виробничих факторів. Тому грошова виручка підприємства містить у собі відповідні факторні доходи: заробітну плату – дохід на працю, процент – дохід на капітал, ренту – на землю, непрямі податки – дохід держави, що включається в ціну продукції, а також підприємницький дохід (чистий дохід) – на підприємницькі здібності.

В залежності від джерел отримання розрізняють наступні форми доходу підприємства:

· звичайний дохід, що формується за рахунок грошових надходжень від основної діяльності фірми (виробництво товарів та надання послуг), а також за рахунок продажу активів (землі, обладнання, цінних паперів) не пізніше як через 6 місяців після їх придбання;

· капітальний дохід – це дохід від перепродажу матеріальних (земля, майно) та фінансових (акції, облігації) активів, але не раніше, ніж через 6 місяців після їх придбання;

· дивідендний дохід – це сума дивідендів, що їх одержує фірма, якщо володіє акціями інших корпорацій.

В сучасній економічній літературі виділяють також граничний дохід фірми.

 

Граничний дохід – це додатковий дохід підприємства від продажу додаткової одиниці продукції.

 

 

В економічній літературі існують різні трактування економічної природи прибутку фірми, найбільш поширеним є наступне визначення прибутку:

 

Прибуток, або чистий дохід фірми – це різниця між валовим доходом (виручкою від реалізації) і сукупними витратами.

 

Виділяють дві основні функції прибутку:

● сигнальну;

● стимулюючу.

Величина прибутку є свого роду сигналом для підприємств про найвигідніші сфери діяльності. Для суспільства в цілому це означає, що капітал спрямовуватиметься саме в ті галузі економіки, де він є найбільш потрібним. Таким чином, прибуток – це певний орієнтир для перерозподілу ресурсів між галузями та сферами економіки.

Стимулююча функція прибутку полягає в тому, що для його максимізації підприємства мають постійно працювати над зменшенням витрат, покращенням якості продукції, розширенням її асортименту, пошуком нових ринків збуту, джерел сировини, впровадженням нових технологій і т. ін.

 

Основну частину прибутку фірма отримує від реалізації виробленої продукції (надання послуг), а інша утворюється внаслідок продажу (надання в оренду) майна (приміщень, обладнання, землі), перепродажу цінних паперів, а також як сума дивідендів по акціях інших корпорацій, якими володіє фірма. Усі ці елементи в сукупності утворюють валовий прибуток підприємства, що характеризує кінцевий фінансовий результат виробничої і невиробничої діяльності фірми.

 

Якщо від валового прибутку відняти податки, рентні та інші обов’язкові платежі підприємств державі, а також проценти по довгострокових кредитах, то ми отримаємо чистий прибуток, що повністю залишається в розпорядженні фірми.

 

Чистий прибуток підприємства – це сновне джерело його виробничого і соціального розвитку. Він розподіляється за 4-ма основними напрямками:

● виплата дивідендів по акціях (якщо це акціонерне товариство) та процентів по внесках (паях) співвласників ( 30 %);

● формування фонду розвитку і оновлення виробництва (понад 40% чистого прибутку закордонних фірм використовується на будівництво, реконструкцію, придбання та модернізацію обладнання, маркетингові дослідження, освоєння нової продукції та ринків);

● фонд соціального розвитку (до 15% прибутку використовується на пенсійне та медичне страхування, премії менеджерам і працівникам, житло, транспорт і відпочинок співробітників);

● страхові та резервні фонди (для купівлі цінних паперів, на випадок страйків, несприятливих змін у ринковій кон’юнктурі – понад 15% чистого прибутку за кордоном).

У корпораціях чистий прибуток розподіляється на дві частини: одна призначена для сплати дивідендів акціонерам, інша (нерозподілений прибуток) використовується для інвестування, тобто збільшення капіталу, а відтак – й обсягів виробництва.

Окрім валового і чистого прибутку в сучасній економічній літературі виділяють такі його форми, як бухгалтерський, економічний і нормальний.

 

бухгалтерський прибуток виступає як різниця валового доходу і виключно зовнішніх (явних) витрат.

 

економічний прибуток виступає як різниця валового доходу і усіх економічних витрат (як зовнішніх, так і внутрішніх).

 

Із категорією внутрішніх (неявних) витрат тісно пов’язане таке поняття, як нормальний прибуток фірми.

Слід зазначити, що в економічній літературі є певні розбіжності у трактуванні нормального прибутку. Можна виділити принаймні три підходи до пояснення даної категорії.

По-перше, окремі економісти визначають нормальний прибуток як плату за підприємницькі здібності, або той мінімальний дохід, що утримує підприємницький талант власника в межах даної фірми [6, 46].

По-друге, нормальний прибуток інколи трактують як такий, що дорівнює альтернативній вартості власного капіталу фірми, тобто тому доходу, що можна отримати на власний капітал за найкращого з альтернативних варіантів його використання [3, 137].

По-третє, окремі економісти характеризують нормальний прибуток як той дохід, від якого власники фірми відмовляються, коли використовують власні ресурси у власній фірмі, але який вони могли б мати, якщо б використали свої ресурси у іншій справі. Тобто, нормальний прибуток дорівнює альтернативній вартості усіх власних ресурсів або внутрішнім (неявним) витратам фірми [9, 284].

Як бачимо, економісти вважають, що нормальний прибуток є лише складовою частиною внутрішніх (неявних) витрат..

 


Читайте також:

  1. V. Підриємницький дохід і прибуток
  2. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  3. Аналіз відхилень від нормативів та їх впливу на прибуток
  4. Аналіз методичних підходів до оцінки конкурентоспроможності фірми
  5. Аудиторської фірми/аудитора про виконані роботи/надані послуги за 200_р.
  6. Бухгалтерський і податковий прибуток
  7. Венчурні та лізингові фірми
  8. Види витрат і прибуток
  9. Види витрат фірми в короткостроковому періоді
  10. Визначення понять: виручка від реалізації, дохід підприємства, прибуток та збиток підприємства. Методи визначення виручки від реалізації продукції
  11. Виправлення помилок в податковій декларації з податку на прибуток
  12. Вироблення стратегії фірми




Переглядів: 3376

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Активи підприємства, їх кругооборот і оборот | Ефективність підприємницької діяльності фірми

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.