Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Лекція № 10

Автоматизоване оброблення інформації в страхуванні

 

10.1. ПРИЗНАЧЕННЯ І МЕТА СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ

Страхування — сукупність особливих замкнених перерозподільних відносин між його учасниками з приводу формування за рахунок грошових внесків цільового страхового фонду, призна­ченого для відшкодування можливих втрат, нанесених суб'єктам господарювання, або збитків у сімейних бюджетах у зв'язку з на­слідками страхових випадків, що сталися.

Тепер стан страхового ринку в Україні відображає суперечли­ві процеси, які притаманні нинішній економічній політиці та си­туації в нашій державі. Існує велика потреба у страхових послу­гах, яку часто не можуть задовольнити страхові органи. Страхова система України діє на підставі закону «Про страхування».

З утворенням недержавних страхових компаній (СК) виникла система страхування. Страховик (страхова компанія) виконує умови страхування і пропонує їх клієнтам (страхувальникам). Якщо клієнтів задовольняють умови договору, то вони підпису­ють його і вносять відповідні страхові внески. Договір називаєть­ся полісом. У разі виникнення страхового випадку страховик за договором сплачує страховку.

Контроль за страховою діяльністю в Україні здійснює Комітет з нагляду за страховою діяльністю: видає ліцензії на надання ви­дів страхових послуг; перевіряє, щоб страхові компанії діяли за законом; складає та друкує статистичну інформацію з діяльності страхових компаній на страховому ринку України; веде рейтинг страхових компаній.

Головним напрямком удосконалення обробки інформації у страхових компаніях нині є створення автоматизованої інформа­ційної системи, що базується на застосуванні економіко-математичних методів, засобів обчислювальної техніки і розвиненої ме­режі передавання даних. Нові можливості в роботі страхових компаній різноманітних рівнів управління, що зорієнтовані на автоматизовану технологію розв'язування задач, значною мірою виявляються там, де цим процесом охоплено більшість функцій і задач їх основної діяльності. Цим досягається підвищення рівня планової та аналітичної роботи, удосконалюються методи й спо­соби ведення страхових операцій, форми обліку й звітності, при­скорюється обробка різного роду звітних даних і, нарешті, під­вищується обґрунтованість необхідних управлінських рішень.

З огляду на сказане основною метою створення АІС у страховій компанії є забезпечення такого рівня управління діяльністю; компанії, за якого комплексно реалізуються такі завдання: про­ведення в задані терміни багатоваріантних розрахунків, пов'язані них із рухом договорів страхування; автоматизація процесу обліку договорів за всіма видами страхування; досягнення найвищих показників розвитку всіх видів майнового та особистого страху­вання; прийняття оптимальних планових рішень щодо прибутків і видатків грошових коштів та отримання необхідного фактичного прибутку. Останнє положення найважливіше, оскільки страхові компанії є комерційними і функціонують на принципах повноті господарського розрахунку.

Отже, призначення АІС «Страхування» полягає в забезпеченні ні збору, зберігання, обробки і передавання інформації на базі ви­користання засобів обчислювальної техніки й зв'язку з урахуван­ням взаємодії рівнів управління та підрозділів страхових компаній між собою, з клієнтами, організаціями та автоматизованими ін­формаційними системами інших міністерств і відомств, Державним комітетом України з нагляду за страховою діяльністю.

 

10.2 СТРУКТУРА АІС «СТРАХУВАННЯ»

АІС «Страхування» створюється безпосередньо у страхових компаніях і охоплює автоматизоване ведення всіх страхових опе­рацій. Склад і структура АІС в різних страхових компаніях різні. Організаційно система являє собою сукупність АІС адміністра­тивно-територіальних ланок, об'єднаних загальною методологі­єю задач, що вирішуються, єдиною інформаційною базою і тех­нологією обробки документів. Водночас різноманітність функ­ціональних задач, що вирішуються в районних інспекціях стра­хової компанії і центральних ланках (обласних Дирекціях і голо­вному Правлінні страхової компанії), вимагає різного підходу до побудови в їхній структурі відповідних АІС. Щоб забезпечити виконання відповідних функцій АІС на різних рівнях страхової компанії, потрібно поділити цю систему на два підрівні — АІС обласного й центрального рівня та АІС районної інспекції. Мережну структуру АІС акціонерної страхової компа­нії зображено на рис. 10.1

 

 

 


Рисунок 10.1 – структура АІС страхової компанії

 

Функції та завдання, покладеш на АІС «Страхування».

Тісно переплітаючись у таких питаннях, як поліпшення пла­нових, звітно-статистичних і обліково-контрольних робіт, задачі АІС «Страхування» центрального і районного рівнів істотно різ­няться за формами й засобами реалізації на ЕОМ. Для АІС цент­рального рівня основними критеріями ефективності функціону­вання є розрахунки зі збільшення варіантності та забезпечення обґрунтованості і збалансованості планових завдань, підвищення їх точності, а також надання управлінському персоналу ширших можливостей щодо аналітичної роботи. А визначальний критерій ефективної роботи АІС районної інспекції полягає в підвищенні продуктивності праці страхових працівників (агентів) шляхом передачі на автоматизовану обробку більшості видів страхових операцій.

 

10.3. СКЛАД І СТРУКТУРА ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ І ЗАБЕЗПЕЧУВАЛЬНОЇ ЧАСТИН АІС «СТРАХУВАННЯ»

АІС «Страхування» структурно складається з функціональних і забезпечувальних підсистем. Функціональні підсистеми виріз­няються спеціалізацією функцій і задач різних рівнів АІС «Стра­хування» (центральних і районних). Склад функціональних під­систем АІС «Страхування» зображено на рис. 10.2.

 
 

 

 


Рисунок 10.2 – Структурний склад функц3іональних підсистем АІС „Страхування”

 

Легко побачити (зіставляючи підсистеми 01—07), що переліки більшості підсистем АІС «Страхування» на різних рівнях по­дібні між собою, однак при цьому необхідно враховувати і наявні специфічні відмінності по складу задач, що входять в них. Функ­ціональна частина АІС «Страхування» центрального та районно­го рівнів визначається згідно із завданнями управління, котрі ха­рактерні для того чи іншого рівня системи, та організаційною структурою, що склалася. Розглянемо стисло кожну підсистему.

Функціональна частина АІС «Страхування» центральних ор­ганів управління складається з таких підсистем.

Підсистема 01 «Планування» призначена для розробки пер­спективних і поточних планів прибутків і видатків за всіма вида­ми страхування і планів надходження страхових платежів. У рамках підсистеми розробляються проекти контрольних цифр на перспективу, складаються проекти річних планів за основними видами надходження платежів щодо кожного виду страхування, що є обов'язковим в нашій державі, а також добровільного, осо­бистого, інших видів страхування.

Підсистема 02 «Бухгалтерський облік і звітність» реалізує автоматизоване розв'язування задач з виконання операцій обліку грошових і поточних господарських операцій, укладання бухгал­терських звітів у цілому по страховій компанії, а також із форму­вання зведених бухгалтерських балансів і аналітичних розробок до них.

Тут же автоматизовано виконуються функції контролю за пра­вильністю укладання балансів у підзвітних рівнях страхової ком­панії. Для цього передбачається формування різних аналітичних таблиць, розшифрувань, інших документів, отримання яких стає можливим завдяки створенню єдиної міжрівневої бази даних і АРМ спеціалістів із широким використанням персональних ком­п'ютерів, що реалізують технологію розподіленої обробки даних і можливість отримання відповідей на регламентні та нестандар­тні запити в запитувальному режимі функціонування.

Підсистема 03 «Праця і заробітна плата» призначена для розробки проектів кошторисів видатків і обліку видатків на утри­мання органів страхової компанії, складання звітів з праці та за­робітної плати, формування зведених звітних документів та ана­літичних розробок до них.

Підсистема 04 «Статистичний облік і звітність» викори­стовується для укладання зведених статзвітів за всіма видами страхування, фінансовими результатами страхових операцій за рік, визначення основних показників роботи страхової компанії, укладання аналітичних розробок за всіма видами звітності, орга­нізаційно-масової та контрольно-ревізійної роботи.

Підсистема 05 «Правове забезпечення» забезпечує облік, зберігання і пошук правових і інформаційних актів за всіма ви­дами діяльності страхової компанії. Задачі цієї підсистеми, а та­кож підсистем 06 «Контроль виконання документів» і 07 «Кад­ри» розв'язуються в рамках автоматизованої інформаційно-пошукової системи (ІПС). Використання НІС дозволяє централізу­вати збір і контроль інформації, одержувати відповіді із законо­давчих, правових, нормативних та інших питань всім користува­чам системи за умов, що з нею одночасно працюють кілька ко­ристувачів.

У функціональному плані в підсистемі 06 розв'язуються зада­чі з обліку, зберігання та пошуку законодавчих, правових, інфор­маційних актів зі страхування; у підсистемі 07 — з обліку та ана­лізу персонального складу страхової компанії, планування й прогнозування потреби в кадрах.

Підсистема 08 «Тарифи і нормативи» призначена для авто­матизованого розв'язування задач з обчислення тарифних ставок за видами майнового й особистого страхування, резервами внес­ків зі страхування життя, розробки середніх цін на сільськогос­подарські культури і т. ін. У підсистемі виконуються також роз­рахунки відомчих нормативів розподілу фонду економічного сти­мулювання.

Підсистема 09 «Автоматизована обробка інформації» ви­конує розв'язування задач з організації автоматизованої обробки страхової інформації у страховій компанії. У рамках підсистеми формуються зведені звіти про переведення страхової інформації на обробку з допомогою персональних комп'ютерів, витрати ко­штів на машинну обробку за типами комп'ютерів і адміністративними територіальними одиницями в розрахунку на один особовий рахунок.

Функціональна частина АІС «Страхування» низових ланок страхової компанії складається також із дев'яти підсистем, з яких перші 7 аналогічні за назвою та значною мірою і за змістом роз­рахунків, виконуваних з АІС «Страхування» центральних рівнів. Додатково у структурі відокремлено дві підсистеми: 08 «Ведення операцій за договорами страхування», 09 «Контроль і аналіз дія­льності інспекції». У першій автоматизуються розрахунки з ве­дення обліку об'єктів страхування і обчислення страхових пла­тежів, розв'язуються задачі визначення збитків та виплат стра­хового відшкодування й страхових сум. У другій підсистемі ви­значаються основні показники роботи інспекцій, дільниць, бри­гад і агентів.

Кожна підсистема, у свою чергу, на всіх рівнях АІС «Страху­вання» структурно включає функціональні блоки, комплекси за­дач, задачі та функції.

Забезпечувальна частина АІС «Страхування» охоплює інформаційне, програмне, технічне, організаційне та інші види забезпечення. Вимоги, що їх висуває АІС «Страхування» до забезпечувальних підсистем, такі або майже такі, як у АСФР та інших системах, що мають розгалужену структуру та кілька рі­внів управління.


 

 


Рисунок 10.1 – структура АІС страхової компанії

 

 
 

 

 


Рисунок 10.2 – Структурний склад функц3іональних підсистем АІС „Страхування”

 

 


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 621

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Порядок розрахунку допомоги з тимчасової непрацездатності | Поняття юрисдикції та її види

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.