Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






План лекції

Пол Самуельсон

Людвіг фон Мізес

Люди, які ніколи систематично не

вивчали економічну теорію, схожі на глухих, які

намагаються оцінити звучання оркестру.

1. Предмет економічної теорії.

2. Методи економічних досліджень.

3. Функції економічної теорії.

Домашнє завдання: В.Д . Базилевич/ Економічна теорія /Політекономія с. 23 – 47,

1. підготуватись до опитування за питаннями на с.45.,

2. дати письмово визначення термінам навчального тренінга на с. 45.

І. Основні категорій і поняття

Економічна теорія— наука, що вивчає економічні системи та принципи її функціонування.

Економічна система— сукупність ринків у взаємозв’язку та взаємодії. Складовими економічної системи є продуктивні сили, виробничі відносини, господарський механізм, економічна конституція, система відносин власності, принцип — основа певної теорії, вчення, науки, світогляду.

Політична економія— наука про виробничі відносини у взаємозв’язку та взаємодії з продуктивними силами та надбудовою, економічні категорії та економічні закони різних способів виробництва, що регулюють процес суспільного виробництва.

Економічні категорії— наукові узагальнення, абстракції, логічне поняття, теоретичне вираження пануючих у суспільстві виробничих відносин.

Економічні закони— внутрішньо-необхідні, сталі й істотні причинно-наслідкові зв’язки в економічних процесах і явищах.

Економічні суперечності— суспільні форми зв’язків, відносин між протилежними сторонами суб’єктів господарювання, рушійна сила економічної системи, джерело її саморуху.

Економіка — перший етап розвитку політичної економії, створений древніми мислителями. Аристотель вважав головним дослідження законів ведення домогосподарства, збільшення благ для людей, які називав багатством.

Меркантилізм— економічна школа, заснована в XVII ст. французькими вченими (А. Монкретьєн). Вони доповнили предмет політекономії мистецтвом державного управління господарства, а основне багатство бачили в грошах(золоті), головним джерелом отримання яких переважно зовнішня торгівля.

Фізіократи — економічна школа французьких вчених XVIIІ ст. (Ф. Кене), які наголосили на тому, що багатство суспільства створюється у матеріальному виробництві – сільському господарстві. Вони вперше дали характеристику суспільному відтворенню.

Класична економічна теорія(В. Петті, А. Сміт, Д. Рікардо) показали, що багатство суспільства створюється в усіх галузях національної економіки. Вони розкрили закони капіталістичної економіки, її внутрішні суперечності, розробили трудову теорію вартості(в основі блага лежить людська праця).

Марксизм(К. Маркс, Ф. Енгельс) — довели трудову теорію вартості, показали експлуататорський характер капіталізму, наголосили на необхідності заміни капіталізму соціалізмом.

Сучасні економічні теорії— (Дж. Кейнс) наголошують на широкому втручанні держави в економіку, інші (М. Фрідмен) виступають за обмеженість втручання держави в економічні процеси, визначення людини в суспільному виробництві, вивчення ефективності виробництва в умовах обмежених ресурсів.

Предмети праці — всі речі, виготовлені людиною, з яких виробляються матеріальні блага.

Засоби праці — все, при допомозі чого люди виготовляють блага (машини, механізми, шляхи сполучення, прилади, технології тощо).

Продуктивні сили — всі сили, з допомогою яких відбувається процес виробництва (засоби виробництва і робоча сила у взаємозв’язку і взаємодії).

Науковий метод – шлях входження в науку, хід пізнання дисципліни.

Метод матеріалістичної діалектики — вивчення суспільного виробництва на всіх його рівнях у русі, змінах, формах перетворення, з урахуванням інновацій, постійного зростання потреб.

Метод наукової абстракції передбачає очищення від несуттєвих, другорядних явищ, дослідження найбільш суттєвого, конкретного: від живого споглядання до абстрактного мислення і від нього до практики та навпаки.

Метод аналізу та синтезу — розчленування цілого на частини, окремого їх вивчення, поєднання елементів у цілісність з урахуванням взаємозв’язків, дослідження від цілого до частини, від конкретного до абстрактного і навпаки.

Метод поєднання історичного і логічного — вивчення економічних явищ у процесі їх розвитку, спочатку розвиваються прості економічні форми, на зміну яким приходять більш складні, поки прості економічні форми не сформувались, більш складні не отримають свого розвитку. Історичний розвиток виробництва передбачає його очищення від випадковостей, несуттєвого.

Метод індукції та дедукції передбачає пошук фактів, виведення з них принципів, використання принципів у практиці господарювання і навпаки.

Економіко-математичні методи — дослідження економічних процесів і явищ при допомозі математичного моделювання, сприяють збалансованості, пропорційності в економіці, покращення розміщення продуктивних сил.

Метод системного аналізу — основні критерії правильності економічної теорії, виступає інструментом поєднання теорії і практики господарювання.

Економічний експеримент — це перевірка ефективності функціонування нового господарського механізму, всього нового в економічній системі.

Нормативна політична економія — така, що спирається на оцінні судження людей стосовно того, якою має бути економічна система су-
спільства.

Позитивна політична економія — така, що має справу з фактами об’єктивної дійсності та уникає суб’єктивних оцінних суджень.

 

ІІ. Структурно – логічні схеми.

 

Рис.1.1. Основні етапи розвитку економічної думки

Рис. 1.2. основні напрями сучасної економічної теорії

Рис. 1.3. Структура загальної економічної теорії

 

Рис. 1.4. Основні методи економічної теорії

 

Рис. 1.5. Функції економічної теорії

 

Рис. 1.6. Система економічних законів

 

ІІІ. Питання для перевірки виконання домашнього завдання

1. Що вивчає економічна теорія?

2. Як ви розумієте об'єктивний характер економічних законів?

3. Як люди використовують економічні закони в своїй господарській практиці?

4. Назвіть основні функції економічної теорії

5. Які є методи економічного аналізу?

6. Яка роль науки у сучасному суспільстві?

7. Охарактеризуйте основні етапи становлення та розвитку економічної теорії.

8. Чому економічну теорію називають «царицею наук»?

 

 


Читайте також:

  1. Більш детально про інвестиційну взаємодію в наступному Додатку до цієї Лекції.
  2. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  3. Валютне регулювання ЗЕД розглянуто окремо в наступній лекції «Валютне регулювання ЗЕД.
  4. Вибір остаточного варіанта плану лекції. Робота над формою викладу.
  5. ДОДАТОК до Лекції № 12
  6. Документальні колекції науково-історичних товариств в Україні 19 – початку 20 ст.
  7. Закріплення матеріалу лекції
  8. Закріплення матеріалу лекції
  9. Закріплення матеріалу лекції
  10. ЗАПИТАННЯ ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ лекції № 3.
  11. ЗМІСТ ЛЕКЦІЇ
  12. ЗМІСТ ЛЕКЦІЇ




Переглядів: 668

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правова держава– це держава, обмежена в своїх діях правом, що захищає свободу та інші права особи і підпорядковує владу волі суверенного народу. | План лекції

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.