Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Закономірності закріплення тимчасових зв’язків.

Закономірності закріплення тимчасових зв'язків.Основний методичний підхід до вивчення пам'яті полягає в тому, що через різні інтервали часу після введення інформації в мозок (вироблення певного умовного рефлексу) на тваринах діють різними чинниками, а після цього знов-таки через різні інтервали часу перевіряється збереження виробленого умовного рефлексу (введеної інформації).

При оцінці впливу різних чинників на функції пам'яті необхідно враховувати, що ця функція включає три основні операції: «фіксацію» тимчасового зв'язку, її збереження і відтворення. Про збереження тимчасового зв'язку можна судити поки що тільки на підставі її відтворення у вигляді відповідного поведінкового акту.

 

Для вивчення механізму пам'яті використовують добре відомий клініцистам феномен посттравматичної ретроградної амнезії, який полягає в тому, що травма голови приводить до випадання з пам'яті подій, безпосередньо передуючих цій травмі, а хронологічно більш ранні події в пам'яті зберігаються. Як чинники, за допомогою яких можна в експерименті відтворити феномен ретроградної амнезії, частіше за все використовується електрошок завдяки простоті його застосування, можливості регуляції параметрів електричного струму і точної фіксації в часі моменту нанесення подразнення.

Досліди на щурах показали, що застосування електроконвульсивного шоку в межах перших 60с після вироблення умовного рефлексу пасивного уникнення больової дії викликає чітку ретроградну амнезію, а електроконвульсивний шок більше, ніж через 1 хв після вироблення умовного рефлексу пасивного або активного уникнення не має амнестичного ефекту (Б. Хайн, Р. Паоліно, 1970). Про обмеженість короткострокової пам'яті свідчать і досліди із стимуляцією і руйнуванням мигдалини, виконані по методиці відстрочених реакцій у щурів і собак (Дж. Мак-Гау і ін., 1974, 1975; А. Е. Королева, 1979; Р. М. Чайченко).

Отже, пам'ятний слід спочатку зберігається завдяки реверберації нервових імпульсів по замкнутих ланцюгах нейронів кори і лімбічної системи мозку, на основі чого надалі відбувається міцна фіксація цього пам'ятного сліду. Тому виникнення ретроградної амнезії після дії електрошоку може бути пояснено глибоким порушенням процесів реверберації і неможливістю утворення пам'ятного сліду на основі структурних змін.

Факт виникнення стабільної ретроградної амнезії після електрошоку є свідоцтвом порушення переходу короткострокової пам'яті в довгострокову. Передбачається, що відсутність рефлексу є наслідком відсутності тимчасового зв'язку, зруйнованого електрошоком. Але виявляється, справа тут набагато складніше. Встановлено, що «зруйнований електрошоком тимчасовий зв'язок» може бути легко відновлений за допомогою класичного прийому — підкріплення, виступаючого в даному випадку як «нагадувач». Так, якщо у миші виробити умовний рефлекс пасивного уникнення з больовим підкріпленням і зразу ж після цього нанести їй електрошокове подразнення, то виникає стійка ретроградна амнезія, яка зберігається протягом місяця.

Проте якщо в іншій установці випробувати раніше вироблений умовний рефлекс уникнення у такої тварини, то «зруйнований умовний рефлекс» виявляється знову. В чому ж справа? Значить, електрошок викликає ретроградну амнезію не шляхом «руйнування» тимчасового зв'язку, а іншим чином. Найімовірніше, після електрошоку тимчасовий зв'язок виявляється нижче за «поріг спрацьовування» і за звичайних умов не може бути виявлений.

Відсутність відтворення умовної реакції може бути обумовлена не тільки знаходженням пам'ятного сліду нижче за «поріг прочитування», але і

 

відсутністю умов для спрацьовування програми відтворення умовного рефлексу через порушення зв'язку механізму відтворення з пам'ятним слідом. Спеціальні дослідження показали, що у разі знаходження сліду нижче за «поріг прочитування» умовна реакція може бути відтворена також при фармакологічному полегшенні синаптичних процесів або активації ретикулярної формації середнього мозку. При порушенні ж спрацьовування програми відтворення найефективнішою є дія на систему «мигдалевидний комплекс — центральна сіра речовина середнього мозку» (Р. Ю. Ільюченок, 1977).

Слід також врахувати, що інтенсивна діяльність певних нейронних систем сама по собі ще недостатня для формування і зміцнення тимчасового зв'язку. Для того, щоб просторово-часовий малюнок імпульсів перетворився на діючий тимчасовий зв'язок, необхідна активність певних санкціонуючих апаратів, функція яких полягає у визначенні значущості даного стимулу. Зрозуміло, що активність цих апаратів пов'язана з вирішальним чинником утворення тимчасового зв'язку — підкріпленням.

Вищі ссавці мають два механізми підкріплення: емоційно-негативний, спонукаючий тварину прагнути зменшення, ослаблення або припинення цього стану, і емоційно-позитивний, під впливом якого організм прагне продовжити, посилити, повторити збудження відповідних структур (П. В. Симонов, 1975). При цьому система негативного підкріплення пов'язана переважно з функціонуванням норадренергічних структур мозку, а система позитивного підкріплення — серотонінергичних структур (Е. А. Громова, 1975).

Тим самим серотонін- і норадренергична системи мозку є тими основними ланками, взаємодія з якими всій інформації, що поступає, забезпечує, з одного боку, різноманіття емоційних реакцій, а з іншою — приводить до кінцевого глобального стану організму, суб'єктивно позитивному або негативному залежно від домінування функції тієї або іншої системи мозку.

У тварин формування і прояв умовних рефлексів на харчовому підкріпленні залежать в основному від функціонування системи позитивного підкріплення і пов'язані з позитивними емоціями, а формування і прояв оборонних умовних рефлексів залежать від системи негативного підкріплення і пов'язані з негативними емоціями (Т. П. Семенова, 1975).

Тривала фіксація слідів подразнень, що поступають в кору через специфічні канали або ретикулярні структури стовбура мозку, також здійснюється лише в тому випадку, якщо активуються структури лімбічної системи, що мають пряме відношення до функції регуляції рівня і знака емоційного збудження (М. М. Хананашвілі, 1974).


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  3. IV. Закріплення й узагальнення знань
  4. V. Закріплення знань
  5. V. Закріплення нового матеріалу – 5хв.
  6. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  7. Будова і закономірності розвитку крайових прогинів
  8. Бухгалтерський облік некапітальних робіт і тимчасових споруд
  9. ВИМОГИ ДО ТИМЧАСОВИХ ДОРОЖНІХ ЗНАКІВ І СВІТЛОФОРНОЇ СИГНАЛІЗАЦІЇ
  10. Вплив умов закріплення кінців стрижня на значення критичної сили
  11. Вправляння – поступове створення умов, в яких учень виконує певні дії з метою вироблення необхідних і закріплення позитивних форм поведінки.
  12. Геологічна діяльність тимчасових руслових потоків




Переглядів: 754

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2. Пам’ять та її механізми. | Голографічна теорія пам’яті.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.