Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Принципи експертної діяльності. Гарантії незалежності експерта.

Стаття 3. Принципи судово-експертної діяльності Судово-експертна діяльність здійснюється на принци­пах законності, незалежності, об'єктивності і повноти дослідження.

Коментована стаття закріплює в окремій нормі мету СЕД, ви­кладену в Преамбулі.

Принципи складають систему, а отже, порушення будь-якого з них автоматично є порушенням усіх інших. Наприклад, необ'єк­тивна експертиза водночас є незаконною, її не можна вважати неупередженою, тобто незалежною, кваліфікованою, орієнтова­ною на максимальне використання досягнень науки і техніки.

Оскільки саме визначення судової експертизи містить два «блоки» (пізнавальний та процесуальний), то і втілення принципів має відповідати кожному з них.

Принцип законності означає, що будь-які дослідження, засно­вані на використанні спеціальних знань судового експерта, на­віть коли вони спираються на найсучасніші досягнення науки і техніки, не мають доказового значення, якщо порушені процесу­альні приписи призначення чи проведення судової експертизи. Тому у постанові Пленуму Верховного Суду України від ЗО травня 1997 р. № 8 «Про судову експертизу в кримінальних і цивільних справах» звернуто увагу судів «...на необхідність суворого додер- жання вимог закону при призначенні судових експертиз та вико­ристанні їх висновків» (п. 1). Окремо зазначено, що повторна екс­пертиза призначається не тільки у прямо передбачених законом випадках, «...коли є сумніви у правильності висновку експер­та...», але і за «...наявності істотного порушення процесуальних норм, які регламентують порядок призначення і проведення екс­пертизи» (п. 11).

Принцип незалежності також має втілюватись у науковому і у процесуальному аспектах. З одного боку, державні установи су­дових експертиз повинні володіти достатньою фінансовою, мате­ріально-технічною, інформаційною і методичною базами, щоб за­безпечити використання судовими експертами досягнень науки і техніки при проведенні судових експертиз. При цьому судові екс­перти мають бути захищені законом від втручання органів або осіб, які здійснюють функції управління СЕД, 3 іншого боку, оскільки завдання судової експертизи — це забезпечення право­суддя об'єктивною (неупередженою} та незалежною експертизою, то судові експерти повинні бути захищені законом також від втручання органів та осіб, які призначають і використовують су­дову експертизу, зокрема від органів досудового розслідування та осіб, зацікавлених у певних висновках судової експертизи. Однак законодавець проводить цей принцип непослідовно, про що до­кладно див. коментар до частини 2 статті 4.

Дуже важливими для здійснення правосуддя є принципи пов­ноти й об'єктивності при проведенні саме експертного досліджен­ня як втілення єдності пізнавальної та процесуальної сторін СЕД. Як самостійний учасник процесу судовий експерт після дослі­дження матеріальних об'єктів, що містять інформацію про обста­вини справи, має право (див. п. 2 ст. 13 Закону) «вказувати у ви­сновку експерта на виявлені в ході проведення судової експерти­зи факти, які мають значення для справи і з приводу яких йому не були поставлені питання». Як відомо, питання, що ставляться на вирішення судової експертизи, — це версія обставин справи, якїї бачить та інтерпретує сторона (слідчий, потерпілий, обвину­вачений, його захисники та ін.), з ініціативи якої призначено су­дову експертизу. Об'єктивність експертного дослідження полягає саме в тому, що експерт не пов'язаний у своєму дослідженні тіль­ки цією версією, а встановлює за допомогою спеціальних знань усі обставини справи в межах інформації, яку містять досліджу­вані ним об'єкти. Нерідко з'ясування за допомогою спеціальних знань нових обставин сприяє встановленню об'єктивної істини у справі, яка зовсім не збігається з первісною версією, для з'ясу­вання якої була призначена експертиза1. Наприклад, на запитання судово-почеркознавчої експертизи про виконавця підпису на документі судовий експерт дав категоричну відповідь, що досліджува­ний підпис дійсно виконав відповідач чи обвинувачений по справі. Але, дослі­дивши всі інші матеріали і реквізити документа, дійшов висновку, що сам дослі­джуваний документ був виготовлений з використанням частини аркуша з досто­вірним підписом відповідача (обвинуваченого) шляхом дописування самого тексту документа.


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  3. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  4. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  5. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  6. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  7. Аналіз процесу і продуктів діяльності.
  8. Аналіз фінансової незалежності підприємства
  9. Антикорупційні принципи
  10. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  11. Аспекти незалежності аудиторської професії
  12. Аспекти незалежності аудиторської професії.




Переглядів: 1947

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Під час проведення судових експертиз об'єкти дослі­дження можуть бути пошкоджені або витрачені лише у тій мірі, в лкій це необхідно для дослідження. | Стаття 4. Гарантії незалежності судового експерта та пра­вильності його висновку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.