Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Ефект доходу та ефект заміщення

Зміна ціни чиніть двоїстий вплив на поведінку споживча. З одного боку, за рахунок змінювання ціни блага змінюються можливості придбання його за умови незмінного доходу (наприклад: зниження ціни на товар робить його привабливішими для споживача, оскільки він стає дешевшим щодо товарів-субститутів). З іншого боку змінювання ціни блага обумовлює бажання споживача змінити кількість його споживання в порівнянні з цінами інших благ Якщо ціна на благо зменшується, то вивільняється частина доходу, яка може бути використана для купівлі інших благ, тобто зростає реальний дохід споживача, хоча його номінальний дохід залишається незмінним.

Таким чином, зміна ціни певного блага впливає на зміну обсягу попиту споживача на дане благо двома шляхами. З одного боку, обсяг попиту змінюється під впливом зміни відносної ціни даного блага, з іншого – під впливом зміни реального доходу споживача.

Розуміння цієї обставини привело економістів до висновку про доцільність розподілу загального ефекту зміни обсягу попиту на благо під впливом зміни ціни цього блага на дві складові: ефект доходу і ефект заміщення. Ці два ефекти діють одночасно.

Ефект доходу – це змінювання (адаптація) споживання через зміни реального доходу внаслідок зміни ціни одного з благ, без врахування ефекту заміщення.

Ефект заміщення – змінювання (адаптація) споживання внаслідок зміни ціни одного з благ, без врахування ефекту доходу (споживач заміщує благом, що стало дешевше, інші, більш дорогі блага).

В аналізі поведінки споживача важливо відокремити дію цих складових загального ефекту, тому що вони можуть мати однакову спрямованість, підсилюючи реакцію споживача на зміну ціни, або різну, викликаючи інші наслідки. Концепцію розмежування ефектів заміни та доходу розробили український економіст і математик Євген Слуцький (1915 р.) та англійський економіст Джон Хікс (30-ті рр. ХХ ст.).

В залежності від категорії блага (нормальні або неповноцінні) дія ефекту доходу та ефекту заміщення при змінюванні ціни блага буде різною.

Для нормальних благ обидва ефекти діють в одному напрямку. Зі зниженням ціни блага ефект заміщення та ефект доходу обов’язково зумовлює збільшення його споживання, тобто має додатне значення та, навпаки, при збільшенні ціни блага – зменшення його споживання. Тому можливо прогнозувати зміни у споживанні в залежності від змін ціни на благо.

Для неповноцінних благ спрямованість впливу ефектів доходу та заміщення протилежна. Залежно від того, який ефект спрацьовує сильніше, динаміка ціни та динаміка споживання матимуть однакову або протилежну спрямованість. Якщо ефект заміщення має більший вплив, то при зростанні цін споживання зменшується, а при зниженні цін – споживання товару зростає. Якщо домінує ефект доходу, то при зростанні ціни збільшується і споживання, а при зниженні ціни – споживання знижується.

Неповноцінні блага для якого ефект доходу переважає над ефектом заміщення, називають товаром Гіффена, а підвищення його споживання при підвищенні цін на нього називають парадоксом Гіффена. Таку залежність дослідив англійський вчений Р. Гіффен у споживанні картоплі в Ірландії під час голоду в ХІХ ст.

Товар Гіффена повинен одночасно відповідати вимогам:

– бути неповноцінним благом в уявленні споживача;

– бути значною часткою його витрат.

Парадокс Гіффена, з першого погляду, є винятком із закону попиту, але більш детальне дослідження показує, що саме взаємодія ефектів заміщення та доходу приводить до такого розвитку подій.

Існує ще кілька прикладів винятків із закону попиту, коли з підвищенням ціни спостерігається збільшення споживання. В умовах нестабільності економічної ситуації зростання цін може сприйматися і як передвісник інфляційного стрибка. Для отримання виграшу споживачі намагатимуся придбати більше продукту за сьогоднішніми цінами, поки вони ще не зросли. Ці дії споживача можна пояснити, виходячи з теорії поведінки споживача.

Таким чином, результуючий ефект дії ефекту доходу та ефекту заміщення визначає характер кривої попиту:

– вона є спадною для нормальних та неповноцінних благ;

– вона є висхідною для товарів Гіффена.


Читайте також:

  1. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  2. Аміноглікозиди (стрептоміцину сульфат, гентаміцину сульфат). Механізм і спектр протимікробної дії, застосування, побічні ефекти.
  3. Аналіз економічної ефективності капітальних вкладень
  4. Аналіз ефективності використання каналів розподілу
  5. Аналіз ефективності використання оборотних активів
  6. Аналіз ефективності використання основних засобів.
  7. Аналіз ефективності діяльності працівників банку
  8. Аналіз ефективності інвестиційних проектів
  9. Аналіз ефективності кредитних операцій
  10. Аналіз ефективності системи антиризикованих заходів
  11. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів
  12. Аналіз забезпеченості підприємства матеріальними ресурсами й ефективності їх ви­користання.




Переглядів: 1544

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Реакція споживача на зміну цін товарів | Виграш споживача

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.