Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Типологічні особливості особистості і властивості темпераменту

Методологія експериментальних досліджень особистості

На даний час прийнято виділяти три основні методи збору інформації про особистість.

Перший метод - це реєстрація реальної поведінки людини в повсякденному житті. Цей спосіб будується на зовнішньому спостереженні та реєстрації конкретних вчинків і досягнень особистості. Дані, отримані за допомогою цього способу, прийнято називати L – даними (від англ.Life) . До числа основних недоліків цього методу слід віднести надмірну суб'єктивність з боку експериметатора.

Другий метод - це метод використання опитувальників та інших методик, заснованих на основі самозвітів. Результати подібних досліджень прийнято називати Q - даними (від слова «Questionnaire»). Завдяки простоті інструментальних конструкцій і легкості отримання інформації цей метод займає центральне місце в дослідженнях особистості. Цей метод також не позбавлений недоліків. Оскільки він побудований на основі самозвітів, то результати обстеження можуть бути перекручені. Ці спотворення можуть бути викликані: низьким культурним та інтелектуальним рівнем досліджуваних; характером мотивації випробовуваних, через яку результати можуть бути зміщені в бік соціальної бажаності або підкреслення своїх дефектів; використання невірних еталонів.

Третій спосіб - це метод, який заснований на реєстрації об'єктивних даних. Наприклад, мініатюрні поведенкові ситуації, в яких досліджуваний не здогадується про існування зв’язку між реакцією і тією характеристикою особистості,я яка підлягає виміру. Дані, отримані за допомогою подібних методів, називаються ОТ – даними (від словосполучення "Objective Tests"). Недолік цього методу полягає у високій трудомісткості, складності формалізації результатів і т. д.

Найбільшого поширення з вищеназваних методів отримав метод використання опитувальників. Це викликано не тільки його простотою, але і можливістю створювати різні особистісні конструкти, оскільки в основі опитувальників лежать уявлення авторів про ту чи іншу особистісну характеристику.


 

Тема 2. Типологічні властивості особистості

 

Питання лекції

1. Типологічні особливості особистості і властивості темпераменту

2. Характеристика типів особистості за властивостями ВНД

3. Характеритистика особистості за конституційною типологією темпераменту

 

 

Коли говорять про типологічні особливості , то мають на увазі багато психічних відмінностей між людьми - відмінності по глибині, інтенсивності, стійкості емоцій, емоційної вразливості, темпу, енергійності дій і інші динамічні, індивідуально-стійкі особливості психічного життя, поводження і діяльності. Ці відмінності проявляються, насамперед,у темпераменті особистості.

Проте темперамент і сьогодні залишається багато в чому спірною і невирішеною проблемою. Однак при всім різноманітті підходів до проблеми, вчені і практики визнають, що темперамент - біологічний фундамент, на якому формується особистість як соціальна істота.

Темперамент відбиває динамічні аспекти поведінки, переважно вродженого характеру, тому властивості темпераменту найбільш стійкі і постійні в порівнянні з іншими психічним особливостями людини. Найбільш специфічна особливість темпераменту полягає в тому, що різні властивості темпераменту даної людини не випадково поєднуються один з одним, а закономірно пов'язані між собою, утворюють певну організацію, структуру, що характеризує темпераменти.

Отже, під темпераментом варто розуміти індивідуально своєрідні властивості психіки, що визначають динаміку психічної діяльності людини, що однаково виявляючись у різноманітній діяльності незалежно від її змісту. цілей, мотивів, залишаються постійними в зрілому віці і у взаємозв'язку характеризують тип темпераменту.

До властивостей темпераменту відносяться індивідуальні особливості, що:

- регулюють динаміку психічної діяльності в цілому;

- характеризують особливості динаміки окремих психічних процесів;

- мають стійкий і постійний характер і зберігаються в розвитку протягом тривалого відрізку часу;

- знаходяться в строго закономірному співвідношенні, що характеризує тип темпераменту;

- однозначно обумовлені загальним типом нервової системи.

Користуючись цими ознаками, можна з достатньою визначеністю відрізнити властивості темпераменту від всіх інших психічних властивостей особистості.

Тип вищої нервової діяльності - поняття фізіологічне, а темперамент психологічне. Темперамент є психологічним проявом комплексу властивостей ВНД. Темперамент - це динамічна характеристика діяльності, що виражається не стільки в її кінцевому результаті, скільки в особливостях її здійснення. Розглянемо докладніше, як властивості нервової системи впливають на особливості темпераменту та як це виявляється у діяльності та поведінці людей з певним типом темпераменту.

Усі типи темпераменту можна охарактеризувати за переліченими нижче основними якостями:

лабільність – відображає швидкість виникнення та перебігу збудження і гальмування;

сензитивність – це сила впливу, яка потрібна, щоб зумовити в людини реакцію;

реактивність – сила емоційної реакції на зовнішні та внутрішні подразники;

активність – тобто те, наскільки людина виявляє енергійність у житті й діяльності;

темп реакцій – швидкість перебігу психічних процесів і реакцій;

пластичність – гнучкість, ступінь здатності пристосування до нових умов;

ригідність – інертність, негнучкість, нечутливість до зміни умов;

екстраверсія – спрямованість особистості на навколишніх людей, предмети, події;

інтроверсія – фіксація особистості на собі, на своїх переживаннях та думках, схильність до самоаналізу, замкненість;

емоційна збудливість – сила впливу, потрібна для того, щоб спричинити емоційну реакцію.


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  6. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  9. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  10. Аграрне виробництво і його особливості
  11. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  12. Аеродинамічні властивості колісної машини




Переглядів: 2430

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Коротка історія досліджень особистості | Характеристика типів особистості за властивостями ВНД

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.