Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Козацько-гетьманський період формування та існування української державності

Литература к лекции

Вопросы для самопроверки

 

1. Загально-історична характеристика подій 1648-1781/1785 рр.

2. Формування української державності у ході війни 1648-1654 рр.:

а) політичні договори заключні під час війни;

б) наслідки війни – Руїна.

3. Гетьманщина, як специфічна форма існування Української державності в XVII – XVIII ст.:

а) територія

б) політичний устрій

4. Органи російського управління Україною

5. Джерела права. Кодифікація права.

 

Контрольна робота:

1. Державний устрій Гетьманщини

2. Роль Зборівського миру і Березневих статей у становленні Гетьманщини

3. Джерела права Гетьманщини

4. Органи російського управління України

 

Література:

1. Н. Полонська-Василенко. Історія України, т. 2. сс.10-30, 152-168.

 

* *

*

 

Основною подією XVII століття для України стала війна українців проти поляків і спроба утворення своєї держави. Цей період був досить трагічним в історії України, включав багато подій і може бути поділений на кілька періодів.

Перший етап 1648-1649 рр. Розгортання виступу Б. Хмельницького, переростання його із звичайного козацького повстання в масштабну війну. Другий етап – 1649-1654/1657 рр. формування основ української державності за часів Б. Хмельницького. Особливістю цього етапу було те, що Б. Хмельницького спробував реалізувати державну ідею в межах Речі Посполитої, Туреччини і лише згодом в союзі з Москвою. Тертій етап – 1657-1687 рр. "Руїна" – перша громадянська війна. Вона то затухала то відновлювалась. Результати "Руїни" стали трагічними – поділ України на три частини, згін населення з Правобережжя, занепад державницьких ідей серед української верхівки. Наступний етап – 1687-1783 рр. – стабілізація квазідержавних, автономних форм життя на Лівобережній Україні, у вигляді Гетьманщини і її постійне, поступове обмеження в самостійності з боку московсько-російської держави.

Повстання Б. Хмельницького теж починалось як одне з чергових повстань з обмеженою програмою боротьби. Разом з тим, в 1648 р. "виникло" кілька факторів які збіглись у часі і відіграли вирішальні роль у повстанні: видатний діяч, політична криза в Польщі, зростання національно-політичної свідомості суспільства, об’єднання всіх соціальних верств. Всі ці фактори придали повстання характер національно-визвольної війни. Мета цієї війни – утворення власної національної держави. Вона почала реалізуватись у ході війни і втілилась у низку договорів з Польщею та Московщиною, це:

а) Зборівський мир 1649 р.;

б) Білоцерківський мир 1651 р.;

в) Переяславська Рада та Березневі статті 1654 р.

Зборівський мир, підписаний в серпні 1649 р., визнав, що під владу Б. Хмельницького переходило три воєводства – Київське, Брацлавське і Чернігівське, козацький реєстр складав 40 тис. чол., на всі адміністративні посади призначались православні, православному митрополиту обіцялось місце в сенаті і т.д. Після проголошення Зборівського мира почався перший етап творення основ української держави.

Білоцерківський мир підписаний 18 березня 1651 р. За цим договором число реєстрового козацького війська зменшувалось. Під владою Б. Хмельницького залишалось Київське воєводство, а у Брацлавське і Чернігівське воєводство поверталась шляхта і польська адміністрація. Гетьман зобов’язувався розірвати союз с Кримом. Позбавлявся права дипломатичних зносин.

Наступним кроком у реалізації ідеї утворення власної держави стали "Березневі статті". "Березневі статті" комплекс документів які регламентували становище Гетьманщини після Переяславської Ради (1654 р.) і входження України до складу Московської держави. В ході переговорів між гетьманським урядом і Москвою українці намагались підтвердити права і привілеї Запорозького війська та українського суспільства. Після Переяславської ради Б. Хмельницький та старшина вирішили добитися письмового підтвердження своїх справ. Ось чому, були розроблені вимоги до царя, що складалися з 23 пунктів, або статей, вони ще називались "Просительні статті". У даному документі мова йшла про підтвердження прав, привілеїв та вольностей війська Запорозького та української шляхти, укладання 60-ти тис. реєстру, платню старшині та кошти на утримання козацького війська, збереження місцевої адміністрації та збір податків, право козаків обирати гетьмана, право гетьмана вести дипломатичні відносини, невтручання московських чиновників у справи України, збереження прав київського митрополита, надіслання московського війська проти військ Речі Посполитої, утримання військових залог на кордоні Польщі і України, оборону України від нападів татар, утримання козацької залоги у фортеці Кодак.

21 березня 1654 р. Боярська дума розглянула ці прохання. Вона утвердила 11 пунктів під назвою "Березневі статті". Більшість прохань козацького старшини були задоволені. Таким чином "Березневі статті" зберігали значні права для України – власний адміністративно-територіальний устрій та управління, власне право тощо.

Березневі статті були чинними лише до 1659 р. Коли з Ю. Хмельницьким підписали Переяславські статті.

Оригінали Березневих статей не збереглися. Відомими є тільки копії і чернетки що зберігаються в Москві. Українського варіанту Березневих статей до цього часу не знайдено. Крім цих документів за 1659-1781 роки були підписані:

1) Переяславські статті 1659 р. – Юрія Хмельницького;

2) Московські статті 1665 р. – Івана Брюховецького;

3) Глуховські статті 1669 р. – Дем’яна Многогрішного;

4) Конотопські статті 1674 р. – Івана Самойловича;

5) Коломацькі статті 1687 р. – Івана Мазепа

6) Решетилівські статті 1709 р. – Івана Скоропадського;

7) "Решительные (конфирмованные) пункты Д. Апостола" – 1728 р.

З кожним новим документом автономні права України обмежувались. Управління все більше і більше підпорядковувалось Москві.

У ході національно-визвольної війни почалось формування державного, адміністративного ладу. Незважаючи на Руїну і на постійні утиски та обмеження з боку Московсько-Російського уряду Україна зберегла оригінальний адміністративно-територіальний і правовий лад майже до кінця XVIII ст.

Після поділу України між поляками та Москвою, центр політичного життя переміщується на Лівобережжя. Українці цю територію називали Гетьманщина, а Московщина – Малоросія.

На чолі влади стояв Гетьман. За ідеєю він мав обиратись на загальновійськовій козацькій раді, але згодом з кінця XVII ст. претендента на посаду висувала генеральна старшинська рада, а затверджував гетьмана цар-імператор. Обсяг повноважень гетьмана був великий. Він вершив законодавчу, виконавчу, судову владу. Але в XVII-XVIII ст. ця влада постійно обмежувалась.

Гетьман правив за допомогою і за участю Генеральної військової канцелярії – найвищої адміністративної установи. До складу Генеральної військової канцелярії входили:

1) генеральний писар – безпосередньо керував канцелярією, вів переписку, знав всі державні справи і міг заміщувати гетьмана в окремих випадках, зберігав державну печатку;

2) генеральний обозний – відповідав за стан війська, озброєння, припаси;

3) генеральний підскарбій – відав державною скарбницею, прибутками і витратами, а також зборами податків;

4) генеральний суддя – розглядав справи які надходили на ім’я гетьмана;

5) генеральний бунчужний, хорунжий, осавул – виконували різноманітні доручення гетьмана, а також офіційно охороняли гетьманські символи влади бунчук, хоругву, булаву.

Генеральна військова канцелярія була самостійним автономним урядом, до 1720 р. В цьому році Указом Петра І вона була позбавлена фінансових і судових функцій. З 1722 року діяльність уряду контролювалась Малоросійською колегією. В 1727-1734 роках за гетьманування Д. Апостола знову підпорядковувалась гетьману. Після його смерті влада перейшла до т.зв. Правління гетьманського уряду. За гетьмана К. Розумовського гетьманська канцелярія була відновлена і функціонувала до 1764 р.

В адміністративному відношенні Гетьманщина ділилась на полки і сотні. На рівні полку владу мав полковник і полкова старшина. Адміністративною установою була полкова канцелярія.

Полковник зосереджував виконавчу та судову владу. Здебільшого призначався гетьманом, або обирався на полковій козацькій раді за погодженням і наступним затвердженням царським урядом. Очолював полкову старшину, виконував доручення і накази гетьмана, відав фінансами, очолював судівництво.

До складу полкової канцелярії входили, крім полковника, обозний, суддя, писар, осавули, хорунжий. Вони виконували на рівні полку, ті функції що виконувала генеральна старшина. Формально полкова старшина вважалась виборною, але фактично посади полкової старшини займали особи призначені гетьманського адміністрацією або полковником за погодженням з царським урядом. З 1722 р. старшини призначались Малоросійською колегією. Діяльність старшин контролювалась царськими чиновниками.

На рівні сотні адміністративні функції виконував сотника, сотенний писар. Посади ці були виборні.

По мірі того, як царський уряд посилює наступ на автономні права, засновуються спеціальні установи для управління Україною. Так 1663 р. було утворено Малоросійський приказ. Він здійснював зв’язки з Гетьманщиною, призначав воєвод в українські міста, стежив за внутрішньою і зовнішнього політикою України, українською церквою і т.д. З скасуванням системи приказів повноваження його було передано до Колегії іноземних справ, у 1772 р. – до Сенату.

Особливі органи російської влади були утворені і в самій Україні.

Головним органом російської влади стала Малоросійська колегія, яка діяла в 1722-1727 рр. (Перша), та в 1764-1781 рр. (Друга).

За царською інструкцією від 1722 р. на колегією покладались перш за все судові функції, та нагляд і контроль за діяльністю Гетьмана і гетьманського уряду, поступове залучення України до загальноімперської системи управляння. В 1734-1750 рр. за відсутності Гетьмана діяла особлива установа – Правління Гетьманського Уряду. До цієї установи входило три представники від Російського уряду і три від української генеральної старшини. Мета діяльності не змінилась. Завданням Другої малоросійської колегії в 1764-1786 рр. стало скасування усіх відмінностей в державному устрою України та зрівняння її з усіма іншими провінціями Росії.

Велике значення і впив на українську владу мали московсько-російські війська розташовані в містах. Кількість військ постійно збільшувалась.

Протягом століття відбуваються певні зміни в правовій системі. Звичаєве право продовжувало відігравати голову роль в житті селянства. Суди і адміністрація застосовували його норми. Але вже з кінця XVII ст. – поч. XVIII ст. норми звичаєвого права витісняються іншими джерелами, спочатку нормами гетьманського права, а згодом московсько-російського. В окремих випадках продовжували діяти норми Литовського статуту і Магдебурзького права.

Під час війни з’являються нові джерела права: акти гетьманів – універсали, розпорядження, ордери, декрети, грамоти, згодом з’являються аналогічні документи Генеральної військової канцелярії (Уряду).

Новими джерелами права ставали міждержавні документи підписанні Гетьманами з Польщею, Туреччиною, Кримським ханством, Молдавією, Валахією. Звичайно, що головними стали статті (угоди) підписані з Москвою-Росією.

Особливими стали нормативні акти що видавались московсько-російською владою спеціально для України. Лише у 1840-1842 рр. на територію України що входила до складу Росії було повністю розповсюджені норми російського законодавства.

Поступовому процесу переходу до російської системи права передували спроби кодифікації[1] права що діяло в Україні. Кодифікація почалась за ініціативи української старшини, яка бажала змінити свої права та привілеї. Перша комісія була створена в 1728 р. і діяла 15 років (1743 р.). Підсумком роботи став збірник "Права, по которым судится малороссийский народ". Це джерело не набуло офіційного визнання-затвердження але норми його реально діяли. У 1750-1758 рр. за дорученням останнього гетьмана К. Розумовського суддя Ф. Чуйкевич розробив збірник "Суд и расправа в правах Малороссийских". В. Кондратьєв, в приватному порядку у 1764 р. склав збірник "Книга Статут и прочие права малороссийские". Були ще ряд прикладів енергійної кодифікаційної діяльності, але жоден з документів не набув офіційного визнання.

Особливим джерелом права початку XVIII ст. (1710 р.) став конституційний проект П. Орлика "Пакти і Конституція прав і вольностей Запорозького війська". Цей проект цікавий сучасникам як вияв національної політичної і правової думки.

Відбуваються зміни в судовому ладі. Важливим наслідком українсько-польської війни стало скасування польських станових судів. Під час україно-польської війни і Руїни створювались козацькі-військові суди. Суди підпорядковувались гетьману. Частково, в містах і для церкви зберігались свої суди. Вищим, став Генеральний військовий суд. Генеральний суд діяв як суд першої інстанції у особливо важливих справах. Згодом він перетворюється у апеляційний суд. Генеральний суд діяв і після ліквідації Гетьманщини. Він припинив своє існування в 1776 р. Основною ланкою став полковий суд. Полкові суди діяли до 1763 р. Головував на суді полковник і полковий суддя. Полкові суди розглядали кримінальні та цивільні справи.

На території сотні діяли сотенні суди. Компетенція сотенного суду постійно зменшувалась і звелась до розгляду маловажливих суперечок серед козаків. Сотенні суди скасували в 1763 р.

В селах існували також сільські суди, спільні для козаків і селян. Українські феодали зберегли право доменіального вотчинного суду.

Поряд названими судами діяли цехові суди, мирові суди, третейські суди, ярмаркові суди.

В 1760 р. і 1763 р. відбулись зміни (реформи) судового устрою. Україну пропонувалось поділити на 20 судових повітів. Відновлювалась польсько-литовська судова система із земськими, міськими, підкоморськими судами. Ця система проіснувала із певними змінами до середини ХІХ ст. Так, міські суди діяли до 1782 р., земські до 1831 р., а підкоморські до 1840 р.

На Правобережній Україні весь цей час, до кін. XVIII ст. діяла польська адміністративна система і литовсько-польська судова система.

Україна, її Лівобережна частина, як автономна територія у складі Московсько-Російської держави, проіснувала з 1649 р. по 1743 р. За цей час склались певні особливості політичного і правового ладу. Існування такої автономії стало історичною основою для відновлення особливих прав українського суспільства уже в ХХ ст.

 


[1] Кодифікація – унормування, ліквідація суперечностей і протиріч, дублювань і впорядкування норм права.


Читайте також:

  1. I період – адаптаційний.
  2. I. Грецький період (друга половина VII — середина
  3. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  4. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.
  5. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  6. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  7. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  8. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  9. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  10. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  11. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  12. Алгоритм формування статутного фонду банку




Переглядів: 1187

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Опрацювання першоджерел

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.