Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Семіотична модель поля знань

Поле знань Рz є деякою семіотичною моделлю, що може бути представлена як граф, малюнок, таблиця, діаграма, формула чи текст у залежності від смаку інженера по знаннях і особливостей предметної області. Особливості ПО можуть уплинути на форму і зміст компонентів структури Рz.

 

Розглянемо відповідні компоненти Рz (мал. 3.2).

Мал. 3.2.Структура поля знань

 

Синтаксис.Узагальнено синтаксичну структуру поля знань можна представити як

 

P = (I,O,M),

 

де I – структура вхідних даних, підлягаючих обробці й інтерпретації в експертній системі;

 

О – структура вихідних даних, тобто результату роботи системи;

 

М – операційна модель предметної області, на підставі якої відбувається модифікація I у O.

 

Включення компонентів I і O у Р обумовлено тим, що складові і структура цих інтерфейсних компонентів імпліцитно (тобто неявно) присутні в моделі репрезентації в пам'яті експерта. Операційна модель М може бути представлена як сукупність концептуальної структури Sk, що відбиває понятійну структуру предметної області, і функціональної структури Sf моделюючої схему міркувань експерта:

 

М = (Sk,Sf).

 

Sk виступає як статична, незмінна складова Р, у той час як Sf представляє динамічну, змінювану складову.

 

Формування Sk засноване на виявленні понятійної структури предметної області. Параграф 3.4. описує досить універсальний алгоритм проведення концептуального аналізу на основі модифікації парадигми структурного аналізу [Yourdon, 1989] і побудови ієрархії понять (так названа “піраміда знань”). Приклад Skі Sf представлений на мал. 3.3 і 3.4.

 

 

 
 

Мал. 3.3.Концептуальна складова поля знань

Мал. 3.4.Функціональна складова поля знань

 

Структура Sf включає поняття предметної області А и моделює основні функціональні зв'язки RA чи відношення між поняттями, що утворять Sk. Ці зв'язки відбивають чи модель стратегію ухвалення рішення в обраній ПО. У такий спосіб Sf, утворить стратегічну складову М.

 

Семантика.Семантика, що додає визначене значення пропозиціям любої формальної мови, визначається на деякій області. Фактично це набір правил інтерпретації пропозицій і формул мови. Семантика L повинна бути композиційною, тобто значення пропозиції визначається як функція значень його складових.

 

Семантика мови L залежить від особливостей предметної області, вона має властивість поліморфізму, тобто ті самі оператори мови в різних задачах можуть мати свої особливості.

 

Семантику поля знань Рz можна розглядати на двох рівнях. На першому рівні Ріzg є семантична модель знань експерта і про деяку предметну область Оg На другому рівні будь-яке поле знань Рz є моделлю деяких знань, і, отже, можна говорити про зміст його як деякого дзеркала дійсності. Розглядати перший рівень у відриві від конкретної області недоцільно, тому зупинимося докладніше на другому.

 

Схему, що відображає відношення між реальною дійсністю і полем знань, можна представити так, як показано на мал. 3.5.

Мал. 3.5.«Зіпсований телефон» при формуванні поля знань

 

Як випливає з малюнка, поле Ріjzg – це результат, отриманий “після 4-й трансляції” (якщо говорити на мові інформатики).

 

· 1-я трансляція (Iі) – це сприйняття й інтерпретація дійсності О предметної області gі-м експертом. У результаті Іі у пам'яті експерта утвориться модель М як семантична репрезентація дійсності і його особистого досвіду по роботі з нею

 

· 2-га трансляція (Vi) – це вербалізація досвіду і-го експерта, коли він пробує пояснити свої міркування Sі і передати свої знання Zіінженеру по знаннях. У результаті Vі утвориться або текст Ті або мовне повідомлення Сі .

 

· 3-я трансляція (Іj) – це сприйняття й інтерпретація повідомлень Тічи Сіj-м інженером по знаннях. У результаті в пам'яті інженера по знаннях утвориться модель світу Мgj.

· 4-я трансляція (Kj) – це кодування і вербалізація моделі Мgjв формі поля знань РіjZg .

 

Найбільше ця схема нагадує дитячу гру в “зіпсований телефон ”; перед інженером по знаннях стоїть важка задача – домогтися максимальної відповідності М і РіjZg. У читачів не повинно виникати ілюзій, що Рzg відображає Оg . Ні в якому разі, адже знання – річ сугубо авторизована, варто було б на кожній ЕС ставити чіткий ярлик і-j, тобто “база знань експерта у розумінні інженера по знаннях j”. Варто замінити, наприклад, інженера по знаннях j на h, і вийде зовсім інша картина.

 

Приклад 3.1

Приведемо приклад впливу суб'єктивних поглядів експерта на Мі Vі. Реальність (Оg ): два чоловіки прибігають на вокзал за 2 хвилини до відходу потяга. У касі – черга. В автоматичних касах вільно, але ні в того, ні в іншого немає дріб'язку. Наступний потяг через 40 хвилин. Обоє спізнюються на важливу зустріч.

 

Інтерпретація 1-го експерта (І1): не можна приходити на вокзал менш чим за 10 хвилин.

Інтерпритація 2-го експерта (І2): треба завжди мати дріб'язок у кишені.

 

Вербалізація 1-го експерта (V1): спізнився до потрібного потяга, тому що не розрахував час.

 

Вербалізація 2-го експерта (V2): спізнився, тому що на вокзалі плутанина, у касах юрба.

 

Наступні трансляції ще більше будуть спотворювати і видозмінювати модель, але тепер уже з урахуванням суб'єктивного сприйняття інженерів по знаннях.

 

Таким чином, якщо вважати поле знань змістовною (семантичною) моделлю предметної області, то ця модель двічі суб'єктивна. І якщо модель М. (див. мал. 3.5) – це усічене відображення Оg ,те саме Рz – лише відблиск Мgі, через призму Vі іМgj.

Прагматика.У якості прагматичної складової семиотическої моделі варто розглядати технології проведення структурного аналізу ПО, користуючись яким інженер по знаннях може сформувати Рz за результатами стадії витягу знань.

 

Таким чином, під прагматикою будемо розуміти практичні аспекти розробки і використання поля, тобто як від хаосу чернеток і стенограм сеансів витягу знань перейти до стрункої чи хоча б ясної моделі.

 

Докладніше ці питання освітлені в параграфах 3.4. і 4.4. Однак поле знань, незважаючи на всі старання інженера по знаннях і експерта, завжди будуть лише блідим відбитком реально існуючої предметної області, адже оточуючий нас світ так мінливий, складний і різноманітний, а те, що зберігається в нашій свідомості, так погано піддається вербалізації. Проте з погляду наукової методології без продуманого, чіткого і красивого поля знань не може йти і мови про створення бази знань промислової ЕС.

 


Читайте також:

  1. G2G-модель електронного уряду
  2. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  3. III. Актуалізація набутих знань
  4. III. Контроль знань
  5. IV. Закріплення й узагальнення знань
  6. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  7. IІ. Актуалізація опорних знань учнів.
  8. OSI - Базова Еталонна модель взаємодії відкритих систем
  9. V. Закріплення знань
  10. V. Засвоєння знань
  11. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  12. VI. Узагальнення та систематизація знань




Переглядів: 641

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Знання і їхнє представлення в СШІ | Стратегії одержання знань

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.