Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Висновок.

Зміст факторів ЗСЖ.

Медичні терміни.

Медичні терміни, які важливо знати і правильно трактувати при вивченні валеології.

Санологія (лат. здоров'я, здоровий) - наука про концепцію здоров'я, його охорону, зміцнення, примноження та відтворення, про здоров'я як громадське багатство і потенціал суспільства - громадське здоров'я (Ю.П. Лісіцин , 1992).

Смертність, як явище, характеризує процес спаду населення внаслідок смерті. У статистиці виділяють також і спеціальний показник - показник дитячої (малюкової) смертності, яка характеризує смертність немовлят, смертність дітей до одного року.

Дитяча смертність має на увазі смертність дітей у віці від 0 до 15 років.

Довголіття - досягнення людиною віку, який значно перевищує середню тривалість життя. Вік понад 90 років і старше оцінюється як довгожитель.

Симптом (грец. збіг, ознака) хвороби. Існують об'єктивні і суб'єктивні симптоми при діагностиці захворювань.

Синдром (грец. скупчення) - закономірне поєднання симптомів, яке обумовлене єдиним патогенезом (грец. страждання, хвороба), механізмом розвитку захворювань і патологічних процесів.

Патологія (грец. страждання, хвороба) - область, що вивчає патологічні (хворобливі ) зміни і відхилення від норми.

Ознайомившись з поняттями «хвороба, захворюваність, інвалідність» та деякими значимими медичними термінами, ми можемо перейти до суті хвороби.

Якісними змінами організму під час хвороби можна вважати, в першу чергу, зниження працездатності і погане самопочуття людини. Це виражається в прояві визначеної симптоматики і підтверджується факторами хворобливого стану окремих органів і систем людини.

Значний внесок у розвиток сучасних уявлень про причини захворюваності внесли вітчизняні вчені: С.П. Боткін, А.А. Остроумов, І.М. Сєченов, І.П. Павлов, І.І. Бехтірев, Н.І. Пирогов, Г.А. Захар'їн, З.П. Соловйов та ін. Розроблені ними основи уявлень про структурні, функціональні і біохімічні прояви, які пов'язані з багаточисельними стражданнями людини, показали залежність захворювань людини від впливу внутрішніх (генетичних), зовнішніх і соціальних факторів.

Збереження здорового, тривалого, активного творчого життя залежить багато в чому від кожного з нас. Ми повинні активно протидіяти хворобі, і один з найважливіших методів активної профілактики - здоровий спосіб життя.

Режим праці та відпочинку. Строгий, ритмічний режим праці та відпочинку - одна з найважливіших умов високої працездатності організму людини. При цьому слід враховувати відмінності умов життя і праці окремих категорій людей, чия праця пов'язана з різними видами діяльності.

Наприклад, педагоги та викладачі працюють за розкладом в певні години і дні нерівномірно, робочі пов'язані з роботою по змінах. Праця і відпочинок працюючих в умовах екстремальності та шкідливості відрізняється від робітників і службовців, які витримують в основному графік 30-40 - годинного тижня. І зовсім неординарна праця вахтовиків, що працюють по 12 годин через 12 днів по 15 днів або по 30-45 з таким же проміжком відпочинку. До речі, ця праця в умовах Росії економічно виправдана і широко поширюється в паливно-енергетичному комплексі (регіони нафтогазовидобутку на Крайній Півночі), при будівництві в м. Москві (окружна автодорога, промислове і житлове будівництво).

Основні положення праці і відпочинку повинні дотримуватися всіма, незалежно від специфіки діяльності, обов'язково.

При дотриманні чіткого режиму виробляється певний біологічний ритм функціонування організму, тобто виробляється динамічний стереотип у вигляді системи умовних рефлексів, які чергуються. Закріплюючись вони полегшують організму виконання його роботи, оскільки створюють умови і можливості внутрішньої фізіологічної підготовки до майбутньої діяльності.

Наприклад, якщо Ви щодня займаєтеся розумовою чи фізичною працею, який відбувається в одні і ті ж години, організм як би «підводиться» до підвищеної працездатності, тобто здатності «зібратися».

Те ж саме відбувається при регулярному режимі харчування. До «запрограмованого» часу відбувається інтенсивне виділення травного соку, підвищується перистальтика кишечнику, що сприяє і забезпечує ефективне травлення.

Необхідно пам'ятати, що існуючі ритми організму не є самостійними і незалежними, а пов'язані з коливаннями зовнішнього середовища, які визначаються, головним чином, зміною дня і ночі, а також коливаннями циклів, відповідних місяцю, сезону року та ін.

Відомі вчені Клод Бернар, Уолтер, Кеннон, що розвинули вчення про сталість внутрішнього середовища - гомеостазис, а також наші співвітчизники Сєченов І.М., Павлов І.П., Вернадський В.І., Тімірязєв К.А., Чижевський А.Л., Анохін П.К. та ін. неодноразово підкреслювали залежність стану організму від коливальних ритмічних явищ зовнішнього середовища - зміни світла і темряви, метеофакторів, зміни пори року, сонячної активності на прикладі магнітного поля землі.

Взаємозв'язок процесів, що протікають в організмі в залежності від зовнішнього середовища, обгрунтована наукою - хронобіологією. І не враховувати в наш час осмислені знання вчених різних спеціальностей по хронобіології принаймні неетично. Тому на закономірностях ритмічного протікання процесів життєдіяльності організму людини грунтуються правила режиму праці та відпочинку.

Вночі знижуються показники обмінних процесів, робота серцево-судинної, дихальної систем, температури тіла. Пульс, частота і глибина дихання зменшуються. Головний мозок не отримує інформацію, немає навантаження ні фізичної, ні розумової. Організм відпочиває, відновлюється.

Вдень інтенсивність рухової активності зростає, що в значній мірі інтенсифікує роботу кардіореспіраторної системи, обмінних процесів. Підвищуються всі функції центральної нервової системи та вищої нервової діяльності.

Працездатність людини в ранкові години поступово підвищується і досягає до 10-13 годинам найвищого піку. Після 14 годин відбувається зниження працездатності, а до 16-17 годинам йде хвиля підвищення всіх функцій. Спадання функціональних можливостей спостерігається, як правило, після 20 годин.

Чи впливають індивідуальні особливості організму або соціальні фактори на режим праці та відпочинку? Безумовно. Не враховувати дані фактори не можна, але основні положення його повинні дотримуватися. До них відносяться прості, але необхідні вимоги:

Ø виконання різних видів діяльності в строго певний час;

Ø раціональне чергування роботи і відпочинку;

Ø регулярне та повноцінне харчування, не менше 3 разів на день в одні і ті ж години;

Ø заняття цілеспрямованого рухового (фізичного) навантаження, не менше 6 годин на тиждень;

Ø перебування на свіжому повітрі, не менше 2-3 годин на день;

Ø суворе дотримання гігієни сну, не менше 8 годин на добу, бажано нічний сон в один і той же час.

Ці прості постулати сприяють зміцненню здоров'я, підвищують життєвий стимул, подовжують функціонування всіх систем на довгі роки.

Гігієна сну.Сон - ефективний спосіб зняття розумового і фізичного напруження. Недарма ослаблена, хвора людина або людина, яка, знаходиться тривалий час в екстремальних ситуаціях здатна спати тривалий час. Це - фізіологічний захист організму, потреба, як лікування, обумовлена складними психофізіологічними процесами.

Під час сну відбуваються зміни всієї життєдіяльності організму, зменшується витрата енергії, відновлюються і починають функціонувати системи, які понесли сверхнагрузку (перевтома або хворобливі зміни). Сон усуває стомлення і попереджає виснаження нервових клітин. Відбувається накопичення багатих енергією фосфорних сполук, при цьому підвищуються захисні сили організму. Хронічні ж недосипання сприяють так званої сшибкі - появі неврозів, погіршення функціональних і зниження захисних сил організму.

Як виконують ці вимоги студенти? За спостереженнями за 655 студентами, які проживають в гуртожитку, встановлено, що до 22 годин до сну відходить 19,3%, до 1 години ночі - 81%, до 2 годин ночі - 46%, а після 2 годин - 16,2%. Внаслідок недосипання до 43% студентів вдаються до денного сну. Значить, вони, напівсонні, загальмовані до сприйняття і запам'ятовування інформації, яку дають на лекціях, практично не осмислюють її. Природно, у них знижується працездатність як розумова, так і фізична.

Прийнято вважати, що студентам необхідно спати 7-9 годин на добу. Найбільш прийнятним, точніше фізіологічним, періодом є період з 23 до 7-8 годин ранку. При систематичному недосипанні у студентів розумова працездатність знижується на 7-15%.

Гігієною сну, про що Ви напевно чули, передбачається відхід і підйом в один і той же час, з незначним розмахом в часі. Тиша, затемнення вікон, приплив свіжого повітря, але не протягу, обов'язкові. Прийом їжі, що не збуджує організм, - за 1,5-2 години до сну. Бажано зосередитися на відпочинку, не навантажуючи себе думками, турботами і переживаннями минулого дня і майбутнього.

Гігієнічні основи і різновиди харчування.Нагадаю, що питанням харчування в даний час, як фактору, що впливає на здоров'я, надається величезне значення. Згадуйте про трьох китів, на яких, як на опорі, тримається здоров’я. «Ніхто не повинен переступати заходи ні в їжі ні в питті», - проголошував Піфагор, а мислитель Сократ застерігав: «Стережися всякої їжі і пиття, які спонукали б тебе з'їсти більше того, скільки вимагає твій голод і спрага. Ми живемо не для того, щоб їсти , а їмо для того, щоб жити».

Цими висловлюваннями мені хочеться привернути Вашу увагу до окремих, найбільш важливих фрагментів науки про харчування і сучасному підходу до видів харчування. Наука про харчування має свою давню історію.

Бенкети відомого римського полководця і гурмана Лукулла (близько 117-56 рр. до н.е.) увійшли в історію кулінарії як процес достатку, переїдання і марнотратства. Звідси вираз «лукуллов бенкет».

Але були люди, які відрізнялися іншою крайністю. Розповідають, що один римлянин, покуштувавши спартанський обід, сказав: «Дійсно, спартанці найхоробріші люди. Всякий зволів би тисячу разів померти, ніж їсти таку їжу».

Але саме така (обмежена в обсязі) їжа і давала можливість спартанцям виховувати стійких, витривалих воїнів і мати знамениту «спартанську» форму. Молодих чоловіків, вага тіла яких перевищувала прийняті стандарти, в Спарті піддавали покаранням або виганяли з міста. А кухарів, що наважилися приготувати смачну, разносольну їжу, скидали зі скелі.

Не заглиблюючись далі в історичні приклади про гурманів і скептиках харчування, потрібно усвідомити, що їжа необхідна людині для виконання трудової діяльності, підтримки температури тіла і відновлення тканин, які руйнуються в процесі життєдіяльності. Підбір харчових продуктів грунтується на тому, що надходження в організм їжі повинно бути з достатньою кількістю жирів, білків, вуглеводів, вітамінів, мінеральних солей, води. Вважається, що добова норма білка в середньому становить 100 гр., жиру - 80-90 гр., вуглеводів - 350-400 гр. Важливим принципом раціонального харчування є збалансованість прийому основних харчових речовин.

Співвідношення білків, жирів, вуглеводів повинно становити відповідно 15-30-55% добової калорійності споживаної їжі.

Великий вчений X-XI ст. Ібн-Сіна (Авіценна) залишив детальну і досить правильну, з сучасної точки зору, оцінку поживності, засвоюваності, легкотравності харчових продуктів, а також рекомендації по голодуванню, гімнастики, масажу.

В Росії, починаючи з XI століття, тобто з утворення Київської Русі, в письменності залишено багато місця питанням медицини, в тому числі і порад, як правильно харчуватися. До XVII в. на Русі з'являються спеціальні види медичної літератури, багато з них носять енциклопедичний, довідковий характер. Це так звані вертогради, лікувальники, травники, де пропагується цілюще значення окремих харчових продуктів, дієт, режимів харчування і народних засобів для лікування та попередження самих різних хвороб. Тут доречно навести висловлювання Гіппократа: «Наші харчові речовини повинні бути лікувальними засобами, а наші лікувальні засоби повинні бути харчовими речовинами».

Модні системи живлення.Достовірно відомо, що в російській кухні малося велика кількість овочевих, круп'яних і молочних страв, тих, що в даний час так цікавлять прихильників низькокалорійного вегетаріанського харчування.

Відомі імена вчених, філософів, письменників, що не споживали м'яса. Це Піфагор, Епікур, Платон, Плутарх, Вольтер, Байрон, Бернард Шоу, Ілля Рєпін, Лев Толстой та ін. Одні мотивували відмову від м'ясної їжі філософськи - «Я нікого не їм». Інші позбавлялись таким способом від хвороб, зайвої ваги, для збереження здоров'я і підвищення працездатності. А Плутарх прямо стверджував - «розум і розумові здібності тупіють від м'яса».

У вегетаріанської школі існує багато навчань і течій. За назвами - сироїди, лис- тоїди, малоїди - вони відображають те, що вживають в їжу. Одні вживають лише овочі, фрукти і зелень (строгі «круті» за сучасною термінологією - вегетаріанці, вегани, листоїди); інші додають в харчування злаки, горіхи, мед, треті - молоко і яйця, рибу, масло ( прихильники беззабійного харчування). Звичаї православ'я та інших віросповідань під час постів виявляють потенційних вегетаріанців. Вегетаріанства дотримуються майже всі касти і школи йоги.

У сучасному напрямку медицини - природній гігієні, натуропатії - велике значення надається природному оздоровчому харчуванню. Гіппократ, Тален, Авіценна були близькі до вчення йогів.

Основоположниками сучасної школи натуралістичного харчування є М. Бірхер-Беннер, Г. Шелтон, П. Брегг, К. Джеффрі, А. Чейз, які у своїх працях намагалися відповісти на одвічні питання науки про літанії: як, коли, скільки і що є?

Г. Шелтон, наприклад, є прихильником роздільного харчування. Його правила: «Їжте білки і вуглеводи в різний час». Роздільне харчування забезпечує сумісність різних харчових продуктів на основі кислотно-лужної рівноваги. Одні продукти засвоюються в кислому середовищі, коли суміш харчової кашки і травних соків в шлунку кисле (м'ясо, риба, молоко, яйця), інші - у лужному ( злакові, хліб, овочі, цукор). Змішання тих і інших під час їжі значно зменшує їх засвоєння, оскільки луги і кислота в шлунку взаємно нейтралізуються.

Одночасно переварювання двох різних продуктів вимагає від організму підвищення енергозатрат, хоча ефект корисності кожного з них значно втрачається. У шлунку переважає кисле травлення, тому, щоб не закисляти організм, в добовому раціоні повинен мати місце лужний надлишок. Найбільш вираженими лугоутворювачами є овочі і фрукти, а до кислотоутворюючих відносяться м'ясо, жири, крупи. У денному раціоні, як правило, рекомендують: м'ясо (риба) плюс зернові (20%) і фрукти плюс овочі (80 %).

При роздільному харчуванні важливо не змішувати лугонадлищкові і кіслотонадлишкові продукти.

Г. Шелтон не рекомендував їсти м'ясо з картоплею, спочатку потрібно з'їсти м'ясо, а через якийсь час картоплю. Таким чином, по Шелтону, досягається безгнильне травлення, виключається самоотруєння. «Необхідно виключити з харчування «шкідливості»або«гидоти», - говорив він, - «... цукор і все приготоване на його основі, гострі приправи, оцет, гірчицю, соління і копчення всіх видів, смажені і жирні продукти, рафіновані олії, маргарини, кави, какао, чай, напої «кола», алкоголь, свинину, хліб з білого борошна, мляві овочі та фрукти, пироги і булки з дріжджового тіста, консерви і консервні продукти, цукерки».

Г. Шелтон далеко не оригінальний, т.к. ще в пам'ятнику Тибетської медицини «Чжуд-ши» говориться: «Якщо приймати несумісні види їжі, це все одно, що їсти складаючу отруту. Погано підходить риба до молока. Несумісні молоко і плоди з дерев, яйця і риба не підходять один до одного, не можна заважати курятину з кислим молоком, після топленого молока пити холодну воду. Не можна їсти нову їжу, поки стара не перевариться. Переходити від сумісної їжі до несумісної, і навпаки, потрібно поступово, потроху».

Як правило, всі прихильники натуропатичного харчування - проповідники обмеженості прийому калорійної їжі за рахунок відмови від продуктів тваринного походження, основних джерел білка і жиру.

Для прикладу наведу рекомендації П. Брегга і Г. Шелтона з прийому їжі:

Ø починайте денний прийом їжі з соковитих фруктів, з'їдайте за день хоча б одну велику порцію свіжих овочів;

Ø вживайте горіхи, як головне джерело білків;

Ø вживайте жири в помірній кількості;

Ø уникайте тваринних продуктів.

Важливим питанням у натуропатичному харчуванні грає спосіб обробки харчових продуктів. Існують і відмінності людей від способів приготовленої і споживаної їжі. Сироїд - харчується сирими продуктами, блюдоїди - ті, хто їсть їжу, яка пройшла термічну обробку. Прихильники сироїдіння вважають, що основне в їжі - жива клітина рослин, несуча організму сонячну енергію. При варінні, смаженні живі клітини руйнуються, і їжа стає не тільки марною, але й шкідливою.

Девіз сироїдів: «На сковорідках Ваших кипить Ваша смерть». Вони споживають в основному злаки в молотому і пророщеному вигляді, розмочені крупи, овочі, горіхи, фрукти, сухофрукти, п'ють настоянки з шипшини та ін. ягід і різних трав.

Основна ідея натурального харчування та сироїдіння - дуже цінна. Вона обумовлена прагненням використовувати оздоровлюючі сили природного харчування в поєднанні зі здоровим способом життя, спеціальними дихальними і фізичними вправами, загартовуванням організму.

Серед вітчизняних натуропатистів слід відзначити таких видатних учених, як Шаталов Г.Н. і Бутейко К.П., які основною спрямованістю своїх навчань вважають продовження життя людини, захисту її від хвороб і шкідливих впливів навколишнього середовища.

Особисто мені імпонує теорія адекватного харчування, розроблена академіком А.М. Уголевим. Рекомендую Вам прочитати його книгу «Природні технології біологічних систем», в якій можна почерпнути цікаві науково-обгрунтовані трактування адекватного харчування людини в залежності від його життєдіяльності.

Хочу нагадати Вам, що в лекційному матеріалі доводиться викладати не зовсім повно той чи інший метод впливу на організм людини, описаний перерахованими авторами. Це робиться спеціально, тому що попереду Вас чекають лекції, семінарські заняття та курсові роботи, в яких детально спробуємо розкрити питання, які вас цікавлять. Лекції - це осмислена інформація всіх нових поглядів, але дає можливість підживлення для більш поглибленого пізнання слухачами, тобто, зацікавившись якимось питанням і деталями питання. Ви самі знаходите в бібліотеках або інших фондах інформацію, що повно відповідає вашим запитам. У цьому і відбувається суть творчого осмислення отриманої інформації з предмета. Це в першу чергу стосується першої частини лекції.

Отже, підіб'ємо короткий підсумок. Наука про харчування існує не тільки для фахівців, але, в першу чергу, для всіх нас. У кожному будинку, родині їй повинні слідувати постійно, бо це один з головних чинників здоров'я. Знання законів харчування, режиму праці та відпочинку повинні набуватися з дитинства. Правильне, повноцінне і раціональне харчування має бути зведено в ранг культу - це один з китів фундаменту здоров'я людини. Тому, якщо ми з дитинства будемо виховувати і привчати дітей як потрібно, коли потрібно і скільки разів їсти, працювати і відпочивати, ми доб'ємося позитивного результату, який, безумовно, позначиться на здоров'ї.

Наявна державна система охорони здоров'я підлягає диференціації на державну систему здоров'я, державну систему медичної допомоги та державну систему навчання населення основним методам валеології - оздоровлення і профілактики захворювань із визначенням для кожної із систем цілей, завдань, принципів і функцій діяльності, а також адекватних управлінських механізмів на основі теорії і практики менеджменту.

І головним повинен бути не шлях від хвороби до здоров'я, який зараз превалює в лікувальній медицині, а прямий шлях до здоров'я на основі повного циклу профілактичних засобів, починаючи з дитячого віку.

Валеологія не претендує на повну заміну собою офіційної медицини, не претендує вона й на лаври цієї важливої сфери науково-технічних та практичних знань. Валеологія виходить із уявлень, що об'єктивна тенденція інтеграції процесу пізнання неминуче скерує окремі наукові напрями та сфери знань в одне річище осягнення істини. Тому для здоров'я людини необхідною є не позиція конфронтації офіційної медицини та валеології, якої дотримуються досі деякі представники медицини, а їхній синтез, що сприятиме створенню єдиної науки про людину.

Укладач:

доцент кафедри тактико-спеціальної

підготовки факультету підготовки

фахівців для підрозділів міліції

громадської безпеки, кандидат медичних наук М.В. Воронов


Читайте також:

  1. Висновок.
  2. Висновок.
  3. Висновок.
  4. Висновок.
  5. Висновок.
  6. Висновок.
  7. Висновок.
  8. ВИСНОВОК.
  9. Розрахувати вплив зміни структури товарообігу на рівень і суму валового прибутку, використовуючи спосіб відсоткових чисел. За результатами розрахунків зробити висновок.
  10. Форми мислення: поняття, судження, логічний висновок.




Переглядів: 791

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття «хвороба», «захворюваність», «інвалідність». | Обмін речовин - основа життя.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.