Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тактика в стратегії співробітництва

Стратегія СПІВРОБІТНИЦТВА і є реалізацією установки виграти/виграти. Вона побудована на спільному виборі рішення, прийнятті взаємної відповідальності. Демократизм відносин, відкритий обмін думками дозволяють розглядати різні точки зору, ініціювати плюралізм поглядів і формувати вміння бачити багатство виходів із складних ситуацій. Рівнопартнерське співробітництво(„Подумаємо разом”, „А як би ви вчинили на моєму місці?”) виявляється у виховному плані результативнішим, ніж самочинно прийняте рішення. Відкрите обговорення конфлікту – кращий спосіб попередити його ескалацію.

Стратегія співробітництва допомагає перетворити опонентів у партнерів, залучити до спільного розв’язання конфлікту. Замість установки: „Я повинен виграти і тому я мушу перешкодити виграти тобі” треба мати установку „Я хочу виграти і хочу, щоб ти теж виграв” або „Я не проти них, я з ними”.Ідучи таким шляхом, переконуємося, що немає готових рецептів виходу із ситуацій. Рішення повинно задовольнити конкретних учасників. Це творча робота, і переадресування засобів може не спрацювати в нових умовах(пригадаймо досвід Макаренка і Карабанова у розв’язанні ситуації з крадіжкою, коли прийом Антона Семеновича виявився неефективним у нових умовах). Кожного разу потрібно шукати нове рішення.

Переваги стратегії співробітництва можна представити схематично(4, с.403):

 
 

 


Схема підкреслює партнерство суб’єктів у вирішенні проблем: горизонтальне розміщення, двосторонній характер комунікації. Щоб досягти співробітництва, вчитель демонструє вміння слухати, що стимулює школяра говорити про власні потреби й почуття. Учень розуміє, що вчитель чує й сприймає його, тому він і відвертий.

Щоб використовувати стратегію співробітництва, вчителю доцільно пояснити учням, що саме відбувається. Можливе таке уведення у взаємодію: „Мені не подобається, що при виникненні конфліктів я повинна змушувати вас робити те, що хочеться лише мені. Але мені також не подобається, коли ви змушуєте мене діяти так, як того вам заманеться. Я хочу, щоб ви поважали мої права. Давайте із сьогоднішнього дня вирішувати усі конфлікти, які в нас виникнуть, разом. Якщо у вас будуть проблеми, мені б хотілося, щоб ми спільно відшукали такі рішення, які б задовольнили й мене, і вас. Мені подобається вчити вас, і я хочу бути щасливою в класі. Я впевнена, що разом ми зможемо розв’язати будь-які проблеми”.

Основні реакції у стратегії „виграти/виграти” (3, с.24-25):

§ визначає потреби усіх учасників;

§ прагне задовольнити потреби учасників конфлікту;

§ визнає цінності інших, рівно як і свої власні;

§ прагне бути об’єктивним, відокремлюючи проблему від особистості;

§ шукає творчих і неординарних рішень;

§ не шкодує за проблемою, береже людей.

Стратегія „виграти/виграти» – стратегія успіху, бо дозволяє знайти взаємовигідні вирішення конфлікту. На цю стратегію потрібно налаштувати учнів, уміло розпочати взаємодію. Корнелиус Х. і Фейр Ш. рекомендують такі варіанти початку:

Ø „Я хочу справедливого завершення для нас обох” (бо ніхто не буде заперечувати проти справедливого рішення);

Ø „Подивимося, як ми обидва зможемо отримати те, чого бажаємо” (ця фраза демонструє наші миролюбні наміри);

Ø „Я прийшла сюди, щоб вирішити нашу проблему” (на це важко відповісти: „А я ні”).

Як бачимо, тактика початку дії в стратегії співробітництва спрямована на досягнення довіри, демонстрацію відкритої, доброзичливої позиції, наміру справедливої дії.

Щоб досягти співробітництва, вчені рекомендують зробити певні кроки. Хоча кількість їх визначається різною (від 3 до 6) у різних авторів(2,3,4), по суті мова йде про чітко визначену технологію, яка гарантує позитивний результат у вирішенні проблеми.

І крок – визначити проблему .

Перший крок повинен визначити, яка потреба стоїть за бажаннями сторін, дізнатися, які існують розбіжності.

Роблячи перший крок, важливо з’ясувати проблему, з якою зіткнулися, а не лише говорити про бажаний стан. Наприклад, коли ми говоримо „Я хочу тиші” – це лише повідомлення про стан, де немає інформації про проблему. Дитина може прореагувати, подумавши так: „Ну й бажайте”. А ось, коли ми говоримо „Коли в класі галас, у мене болить голова” або „Мені неприємно повторювати, що треба зробити...” – ми тим самим повідомляємо про проблему, яку треба разом із учнями розв’язати.

2-й крок до співробітництва – виробити можливі рішення. Після формулювання проблеми й усвідомлення її , можна пропонувати варіанти її розв’язання. Можна самому запропонувати кілька пропозицій, потім вислухати інших .На цьому етапі важливо дотримуватися таких вимог:

v Не оцінювати пропозиції, не критикувати, фіксувати кожну. Ця вимога зумовлена тим, що страх оцінки гальмує продукування нових ідей. Оцінювання у зв’язку з цим переноситься на третій етап.

v Стимулювати висловлювати ідеї: „Давайте подумаємо, як багато рішень ми можемо запропонувати”, „Які взагалі рішення можна придумати, щоб розв’язати цю проблему?”. Завдання цього періоду – дати якомога більше пропозицій.

v Доцільно робити запис ідей на дошці, на едагогні. Треба лише, щоб запис не гальмував висловлювання.

v Стимулюючи висловлювання, не слід примушувати це робити.

v Якщо процес висловлювання ідей уповільнюється, для стимуляції можна ще раз повторити проблему або задати „акселеруючі” питання: „Про що ще жоден з нас не подумав?”, „Мабуть, ми зможемо придумати більше рішень, чи не так?”

Після висловлення рішень можна переходити до наступного кроку.

3-й крок . Оцінити рішення.

Вимоги до третього кроку:

v Починати третій крок – оцінювання – доцільно з відкритого питання, наприклад, „Тепер давайте накреслимо” або „Тепер давайте поговоримо, які пропозиції вам подобаються ,а які – ні”, „Що ви думаєте про кожну з цих ідей, яка з них краща?”.

v Викреслювати із списку будь-яке рішення, що може привести до негативних наслідків для кого-завгодно з будь-якого приводу.

v Уважно слухати кожного, зі слів та невербальних реакцій розуміти, чи приймається пропозиція.

v Не приймати рішень, які вас хоч у чомусь не влаштовують. Корисно висловлювати свої почуття, аргументуючи: „Мені буде неприємно, якщо ми приймемо це рішення, тому що...”

v Запропонувати всім учасникам захищати свої пропозиції, виявляючи їхні переваги. Те ж саме робити самому.

v Не поспішати з висновками, доки не переконаємося, що всі згодні. Дати можливість всім висловитися. Для цього можна звернутися зі словами: „Я не всіх почула , і мені цікаво, що думає і почуває кожен”.


Читайте також:

  1. Альтернативні стратегії за матрицею Мак-Кінсі.
  2. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  3. Аналіз стратегічних альтернатив та визначення оптимальної стратегії формування фінансових ресурсів
  4. Базові конкурентні стратегії Портера
  5. Базові корпоративні стратегії
  6. Базові стратегії і стратегічні альтернативи
  7. Взаємозв'язок інноваційної стратегії з фазами життєвого циклу продукту
  8. Взаємозв’язок стратегії розвитку організації, стратегії управління персоналом та кадрової політики.
  9. Взаємозв’язок стратегії розвитку персоналу та стратегії управління організації
  10. Вибір наступальної стратегії
  11. Вибір підходу до процесу соціальної роботи зале­жить від теоретичної моделі, якої дотримуються соці­альні працівники, обраної стратегії втручання і методу соціальної роботи.
  12. Вибір стратегії




Переглядів: 826

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристики стратегій поведінки менеджера | Крок . Прийняти рішення.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.