Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 6. Філософське розуміння свідомості.

 

1. Поняття і структура свідомості.

2. Походження і сутність свідомості.

3. Свідомість і мова. Проблема штучного інтелекту.

Приступаючи до вивчення першого питання “Поняття і структура свідомості”, важливо зрозуміти, що свідомість людини – явище складне, багатопланове і має багато аспектів.

У силу своєї виняткової складності і багатогранності свідомість є предметом інтересу як багатьох наук, так й ненаукових форм пізнання. Філософія, використовуючи й узагальнюючи досягнення різних форм пізнання, зосереджує свою увагу на аналізі таких важливих питань як сутність, походження і структура свідомості, можливості і шляхи її вивчення. Питання ці з давніх часів й до наших днів залишаються дискусійними, не мають однозначного рішення.

Ідеалісти відстоюють думку про первинність свідомості щодо матерії, вважають її самостійною сутністю, що творить речі і сама є субстанцією усіх речей і процесів. Дуалізм (чи психофізіологічний паралелізм) розглядає свідомість і тіло як незалежні один від одного начала і не бачить взаємозв'язку психічних і фізіологічних процесів в організмі.

На відмінувід ідеалізму і дуалізму,матеріалізм розглядає свідомість не як щось автономне, незалежне від матерії, а, навпаки, як властивість, атрибут матерії. Властивість – це, на відміну від таких атрибутів матерії як рух, простір та час, не є загальною. Вона притаманна особливому виду високоорганізованої матерії – людському мозку. Однак усвідомлює, мислить не мозок сам по собі, а людина, що має мозок, причому людина в єдності із системою - природною, соціальною, культурною, - у яку вона включається як активно діючий елемент.

Матеріалізм виходить з того, що матерія існує поза свідомістю і незалежно від неї, але свідомість не існує поза матерією. Свідомість є вторинною (але не другорядною), похідною від матерії. Вторинність свідомості розглядається в трьох аспектах: 1) історичному (свідомість як особлива властивість матерії виникає на певному етапі її еволюції); 2) психофізіологічному (свідомість – функція головного мозку людини); 3) гносеологічному чи епістемологічному (свідомість є вищою формою відображення зовнішнього світу, це відображення відрізняється усвідомленістю і цілеспрямованістю).

Свідомість має складну внутрішню структуру, що включає різні елементи і рівні свого існування. До них відносяться: відчуття, мислення, воля, пам'ять, емоції, інтуїція, увага.

Відчуття дає людині безпосереднє відображення окремих зовнішніх сторін предметів і явищ.Мислення протиставляється почуттєвому пізнанню як опосередковане відображення внутрішньої, сутнісної сторони предметів.

Воля– це практичне виявлення свідомості. Це не тільки уміння бажати, але й здатність діяти, здійснювати те, що людина намітила.

Винятково важливе місце в структурі свідомості займає пам'ять - здатність запам'ятовувати, зберігати і відтворювати інформацію. Тим самим пам'ять поєднує різні факти з життєвого досвіду людини у певний зв’язок і забезпечує стійкість цього зв’язку, що є необхідною передумовою формування особистості.

Емоції – це сфера особистісних, суб'єктивно-психологічних переживань (передчуття, радість, захват, гнів, страх, любов, ненависть, симпатія, антипатія).

Величезний пізнавальний потенціал виявляється у здатності свідомості людини до інтуїції. Інтуїція – це здатність безпосереднього осягнення істини шляхом прямогоїї бачення без відповідного доказу. Особливість інтуїтивного “бачення” (“осяяння”, “спалаху”) свідомості виявляється в несподіваності вирішення проблеми, у неусвідомленості шляхів і засобів такого вирішення. Це сфера свідомості, де представлені духовні ідеали і здібності до творчості у вигляді фантазії, продуктивної уяви.

Важливим елементом свідомості є увага. Завдяки зосередженості уваги об'єкт, що нас цікавить, знаходиться у фокусі свідомості. Предмети, події, що впливають на людину, викликають не тільки пізнавальні думки, ідеї, але й певні емоції, що виявляють себе в хвилюванні, захопленні, любові, ненависті тощо. Окремі філософи і, особливо, психологи ототожнюють свідомість з увагою.

Студенту необхідно знати, що єдність і всебічна активізація названих вище і багатьох інших психічних процесів, врахування умов становлення свідомості і характеру її функціонування дозволить глибше осмислити природу людини.

Розглядаючи друге питання “Походження і сутність свідомості”, необхідно осмислити, що свідомість як властивість матерії виникає на певному етапі її еволюції. Історія виникнення свідомості – одна зі складових загального процесу розвитку матерії, у ході якого виникає і розвивається життя, усе різноманіття живої природи, а потім - і мисляча людина.

Свідомість є вища форма і результат розвитку важливої властивості матерії – здатності до відображення. Відображення – це змінюваність одного предмета під впливом іншого, або іншими словами, передача особливостей одного предмета іншому в процесі їхньої взаємодії.

Здатність до відображення і його характер залежить від рівня організації матерії. У формах, які є якісно різними, відображення проявляється в неорганічному світі, у світі рослин, тварин і, нарешті, у людини. У найпростішому випадку відображення в неорганічній природі – це механічні деформації, фізико-хімічні зміни.

З виникненням життя формуються якісно нові форми відображення. Найпростішою формою відображення в живій природі єподразливість - відповідна реакцію організму на зовнішній чи внутрішній вплив середовища у вигляді збудження. Ця форма відображення, що має пристосувальний характер, широко поширена в рослинному світі й у найпростіших тварин.

Більш високою формою біологічного відображення, у порівнянні з подразливістю, єрефлексиі відчуття. Рефлекси і відчуття з'являються у тварин, що мають нервову систему. Еволюція нервової системи привела до виникнення психічної форми відображення, що відрізняється вибірковістю й активністю. Рефлекс – це закономірна реакція організмуна зовнішнє роздратування, здійснювана при участі центральної нервової системи.

З ускладненням морфологічної організації організму у процесі органічної еволюції поряд з безумовними (чи уродженими) рефлексами і на їхній основі у тварин з'являються й умовні (чи набуті) рефлекси, виникає вища нервова діяльність.

Подальший розвиток здатності матерії до відображення відбувався в наших предків під визначальним впливом соціальних факторів. Точніше, процес виникнення свідомості протікав у єдності з виникненням суспільства. Вирішальна роль у цьому процесі переходу від біологічної форми руху матерії до соціальної належить трудовій діяльності. Вона сприяла формуванню абстрактного мислення і виникненню вищих, сугубо людських форм відображення.

Свідомість - це сукупність психічних процесів, що активно беруть участь в осмисленні людиною зовнішнього світу і свого власного буття. Свідомістьце специфічно людська, нерозривно пов'язана з мозком, властивість високоорганізованої матерії відбивати матеріальний світ в ідеальних (суб'єктивних) образах.

Свідомість характеризується усвідомленням своєї мети. Перш ніж що-небудь зробити, людина робить це у думці, в ідеальній формі.Ідеальне властивість свідомості, що обумовлена соціальною природою людини. Вона являє собою специфічний спосіб існування (буття) об'єкта, що відбивається в психіці суб'єкта у вигляді почуттєвих і розумових образів, проектів і схем діяльності, духовних цінностей і ідеалів.

Ідеальне є характеристикою свідомості як протилежності матерії. У цьому плані вона постає як суб'єктивна реальність, що протистоїть реальності об'єктивній. На відміну від матеріального, що характеризується властивостями речовинності, просторовості, тимчасовості, ідеальне позначає нематеріальність, змістовну подібність образа і відповідного йому предмета.

Іншими словами, свідомість має два полюси. З одного боку, вона спирається на матеріальне, має його як свою передумову й у цьому розумінні вона є вторинною. З іншого боку, вона спрямована на нове матеріальне, і об'єктивується в нових результатах людської діяльності. втілюючись у предметах, свідомість виступає в цьому розумінні як первинна щодо матеріального предмету.

Свідомість має творчий, активний характер. Вона спрямована на перетворення світу і створення нового.

Багато філософів вказують на свідомість як на найбільший дарунок людині, чудо з чудес світобудови, але відзначаючи при цьому, що свідомість одночасно є і хрест, і тягар, тому що в ній постає вся біль світу. Не випадково, щоб угамувати біль (душевний і фізичний) тимчасово відключають свідомість.

Вивчаючи третє питання “Свідомість і мова. Проблема штучного інтелекту”, необхідно розкрити сутність і значення мови як найважливішої характеристики свідомості.

Часто свідомість визначають як знання людини про навколишній світ і про саму себе, що за допомогою слів, математичних символів, образів художніх творів може бути передане іншим людям, у тому числі - іншим поколінням у вигляді пам'ятників культури. На думку лінгвістів, мовна форма є не тільки умовою передачі думки, але й умовою її реалізації. Для людей думка постає вже оформленою мовними знаками. Поза мовою наявними є тільки неясні спонукання, вольові імпульси, котрі виливаються в жести і міміку. Свідоме – це подія, оброблена мовною системою мозку.

Мова людини якісно відрізняється від “мови” тварин (жестів, звуків), що виражає їхній емоційний стан, бажання, потреби. “Мова” тварин – це замкнута система, строго обмежена пристосовницьким ставленням до природи. Мова людини – відкрита система, що здатна до саморозвитку, відбиває предметний світ, його властивості і відносини, а також відносини між людьми. Вона дає можливість людині осмислити світ і власну діяльність у ньому.

Сутність мови виражається в основних її функціях: номінативній (здатність мови називати речі, явища); пізнавальній (участь у процесі пізнання); інформативній (здатність зберігати і передавати інформацію); комунікативній (здатність спілкування на різних рівнях).

Мова є таким самим необхідним штучним посередником у ставленні людини до світу, як і знаряддя перетворення світу – техніка. Людина, яка народилась, поки не опанує знаряддями праці і мовою, не стає людиною в повному розумінні цього слова. У той самий час свідомість не вичерпується змістом, що може бути виражений тільки в мові, раціонально засвоєної.

Нагадаємо попутно, що комунікативне походження свідомості обумовлює здатність до уявного діалогу людини із самою собою, тобто веде до появи самосвідомості (рефлексії).

Самосвідомість –це особливий рівень свідомості, на якому здійснюється функція контролю за діяльністю свідомості і підтримується її цілісність. Вона передбачає усвідомлення людиною власної особистості і відмінності свого “Я” від усього, що її оточує. Це здатність людини подивитися на себе ніби збоку, усвідомити свої дії, почуття, думки, мотиви поведінки, інтереси, своє становище в суспільстві. Вона виникає під впливом певних суспільних умов, що вимагають від людини уміння оцінювати свої вчинки, слова і думки з точки зору певних соціальних норм.

Самосвідомість тісна пов'язана з феноменом рефлексії. Рефлексія – це міркування особистості про саму себе, коли вона вдивляється в таємні глибини свого внутрішнього духовного життя. Рівні рефлексії можуть бути різноманітними – від елементарної самосвідомості до глибоких роздумів над сенсом свого буття, його моральним змістом. Осмислюючи власні духовні процеси, людина нерідко критично оцінює негативні сторони свого внутрішнього духовного світу, наприклад, намагається позбутися дурних звичок. Пізнаючи себе, вона ніколи не залишається незмінною, такою, якою вона була колись.

Проблема свідомості і мови з появою комп'ютерних технологій виявилася тісно пов'язаною з проблемою штучного інтелекту. Термін “інтелект” у філософії трактується як вища пізнавальна здатність мислення, що позначається творчим, активним характером, чим відрізняється від пасивно почуттєвих форм пізнання. Мислення тварин, їх “мова” залишаються на рівні елементарного мислення. У тварин є пам'ять, їм властиві зачатки аналізу, синтезу й інших розумових операцій, здійснюваних на рівні предметних образів, але не понять. У людини ж свідомість пов'язана з абстрактним понятійним мисленням.

На відміну від людини і тварин, машина, що володіє так називаним “штучним інтелектом”, оперує не образами, а знаками. Тут може здійснюватися процес “самонавчання” (ЕОМ, що самопрограмуються, здатні до самонавчання). Однак це “навчання” особливого роду. Те, що ЕОМ, скажемо, здатна доводити математичні теореми, ще не означає її уміння також грати в шахи чи вирішувати наукові проблеми і навпаки. Звичайно, ЕОМ може виконувати, причому значно швидше за людину, багато розумових операцій. Але цілком замінити людину вона не може тому, що працює за програмою, закладеною в неї людиною, і знаходиться в її владі.

Студенту варто знати, що проблема штучного інтелекту має багатовікову історію. Раніше, при створенні обчислювальних пристроїв, як правило, йшли шляхом імітації предметних дій людини чи її мислення. В даний час роботи, присвячені штучному інтелекту, ведуться за трьома основними напрямками:

1) відтворення творчих здібностей людини;

2) застосування діалогових форм “спілкування” людини з комп'ютером;

3) створення робототехніки, найважливішим елементом якої є штучний інтелект.

Людина з її свідомістю й ЕОМ йдуть назустріч одна одній. Техніка усе активніше починає виступати партнером людини в її життєдіяльності. Природний інтелект, сполучений з “штучним”, підсилює творчі можливості людини, ставить її перед необхідністю нової парадигми мислення, здатної забезпечити їхню єдність і цілісність в інтересах збереження і подальшого розвитку людства.

Підводячи підсумок, доцільно ще раз підкреслити, що свідомість являє собою відкриту систему, у якій присутня не тільки сфера раціонального, розумового, але й почуттєвого, емоційного, вольового. Усі складові структури свідомості, узяті разом, характеризують можливості людини як творчої істоти, здатної також до самотворчості.

 

* * *

У довідковій літературі з питань філософського розуміння свідомості дивіться такі статті:

Современный философский словарь. - М. – Бешпек – Екатеринбург: 1996. Ст.: “Сознание”, “Язык” и др.

Новаяфилософская энциклопедия. В 4-х т. - М.: 2001. Ст.: “Сознание”, “Бессознательное”, “Искусственный интеллект”.

Філософський енциклопедичний словник. - К.: 2002. Ст.: “Відображення”, “Ідеальне”, “Свідомість”, “Мова”, “Штучний інтелект”.

 

 


Читайте також:

  1. III. Аудіювання тексту з метою розуміння
  2. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  3. Визначення розуміння “фація” і генетичний тип
  4. Виникнення людської свідомості. Мова і свідомість.
  5. Вправи на розуміння основної думки / точного розуміння тексту.
  6. Герменевтика. Етапи: екзегетика, техника інтерпретації Шлейермахера, як наука про дух В. Дільтея, розуміння М.Гайдеггера, буття як мова у Г.Гадамера.
  7. Головні підходи до праворозуміння
  8. Дитяча література буде доступна для розуміння за умови врахування специфіки цільової аудиторії.
  9. Дофілософське мислення й філософія.
  10. Дохристиянські вірування українців-русів як прояв розуміння довкілля.
  11. Загальна характеристика сучасних концепцій праворозуміння
  12. Загальне розуміння масової роботи редакції газети. Періодичне видання і його аудиторія




Переглядів: 1034

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 5. Філософське розуміння світу: буття, матерія. | Тема 7. Суспільна свідомість і її структура

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.