МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обчислення визначників довільного порядку
Визначником n -го порядкуназивається число,яке дорівнюєсумі добутків елементів довільного рядка або стовпця, на відповідні алгебраїчні доповнення.
При цьому мають місце формули розкладу визначника за еле-ментами його довільного рядка (або стовпця) (1.1).
Означення визначника n -го порядку взято за метод його об-числення.
Приклад 1.Обчислити визначник4-го порядку:
Розв’язування.Розкладемо визначник за елементами другогорядка:
Кожен із цих визначників обчислимо, ще раз використавши формулу Лапласа. Перший та третій визначники розкладемо за еле-ментами другого рядка:
+ 0 ⋅ ( −1 )2 + 3 2 3 = ( −1 ) ⋅ ( −1 )3 ⋅ ( −15 − 0 ) − 1 ⋅ ( −1 )4 ⋅ ( −10 − 8 ) + 2 0 + 0 =−15 + 18 = 3;
+ 0 =−3( −18 ) − 1( −9 ) = 63.
Четвертий визначник розкладемо за елементами третього рядка:
+ 0 = 1 − 2 ⋅ ( −10 ) = 21.
Отже,
= 1⋅ ( −1 )3 ⋅ 3 + 1⋅ ( −1 )5 ⋅ 63 + 2 ⋅ ( −1 )6 ⋅ 21 =−3 − 63 + 42 =−24.
Як бачимо, обчислення визначника 4-го порядку зводиться до обчислення чотирьох визначників 3-го порядку, а обчислення ви-значника 5-го порядку - до обчислення п’яти визначників 4-го по-рядку або двадцяти визначників 3-го порядку. Тому доцільно споча-тку перетворити визначник так, щоб в одному з рядків (або стовп-ців) всі елементи, крім одного, стали нульовими. Цього можна дося-гти, використавши властивості визначників.
Таким чином, обчислення визначника n − го порядку зводить-ся до обчислення лише одного визначника ( n − 1 ) -го порядку.
Приклад 2.Обчислити визначник,використавши його влас-
Розв’язування.Від елементів третього стовпця віднімемо від-повідні елементи першого стовпця, а до елементів четвертого стовп-ця додамо відповідні елементи першого стовпця, помножені на “-2”.
Одержаний визначник 3-го порядку можна обчислити, на-приклад, за правилом Саррюса, або звести до визначника 2-го по-рядку, віднявши від елементів другого і третього стовпців відповідні елементи першого стовпця
− ( −3 )⋅ ( −5 )) =−2 ⋅ 12 =−24.
Одержали значно легшим шляхом той же результат визначника.
Приклад 3.Обчислити визначник5-го порядку
Розв’язування. Додамо до елементів першого стовпця відпові-дні елементи третього стовпця, помножені на “-2”, а від елементів четвертого стовпця віднімемо потроєні елементи третього і від п’ятого – віднімемо елементи третього. В результаті одержимо
Додамо до елементів першого стовпця відповідні елементи четвертого стовпця, помножені на “5”, від елементів другого стовп-ця віднімемо відповідні елементи четвертого стовпця, а до елемен-тів третього стовпця додамо відповідні елементи четвертого стовп-ця, помножені на число “4”.
Додамо до елементів другого рядка подвоєні елементи першо-го рядка:
трикутного вигляду.
Означення. Визначником трикутного вигляду називається визначник, в якого нижче (або вище) головної діагоналі всі нульові елементи, тобто:
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|