Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методи типології території і класифікації придатності земель

 

Потреба в типології територій виникає при розв'язуванні бага­тьох завдань їх соціально-економічного розвитку. Наявність великої кількості територіальних одиниць різного таксономічного рівня зу­мовлює пошук типових і особливих ознак, подібностей і відміннос­тей груп територій. Виявлення територій одного таксономічного рангу, що характеризуються якісно особливими регіональними ознаками, е основою типологічного, підходу до регіонального ви­вчення певних процесів соціально-економічного розвитку і приро­докористування.

Поняття «тип», «типологія», «типологізація» досить часто викори­стовують у науковій літературі. Під типологією розуміють метод наукового пізнання, що ґрунтується на поділі сукупності об'єктів на групи за певними характерними ознаками. Раніше типологією на­зивали як процес поділу сукупності об'єктів на групи, так і резуль­тат цього поділу. Термін «типологізація» означає сам процес поділу.

У землевпорядних дослідженнях метод типології дає змогу як складати впорядковані описи множин однорідних об'єктів, так і ви­вчати будь-які закономірності на основі аналізу таких множин. Ти­пологія території сприяє: обґрунтуванню політики регіонального розвитку, вдосконаленню регіонального ресурсокористування, більш чіткому обґрунтуванню перспективного соціально-економічного роз­витку кожного регіону, району, території.

Типологія часто здійснюється на основі побудови деяких ідеаль­них моделей. Вони можуть бути результатом певної абстракції, ви­ділення спільного для низки об'єктів і безпосередньо стосуються пев­них досліджуваних явищ. Побудувавши ідеальні моделі, можна виявити реальні об'єкти, подібні до тієї чи іншої ідеальної моделі, спо­собом ідентифікації.

Типологію можна здійснювати і без конструювання ідеальних моделей. У цьому разі на основі глибокого аналізу певного явища потрібно виявляти подібність і відмінність, надійні способи іденти­фікації об'єктів.

Для проведення типології дедалі ширше застосовують формальні методи класифікації. За їх допомогою можна визначити, належить чи не належить земельна ділянка або її частина до того чи іншого класу, починаючи з простого віднесення її до класу відповідно до визначеного кількісного значення будь-якої ознаки і закінчуючи використанням складних методів розпізнавання образів за допомогою персональної комп'ютерної техніки.

Застосування формальних методів класифікації у типології вва­жають досить природним. Тому поряд з терміном «типологія» можна використовувати термін «класифікація», що означає поділ за допо­могою будь-якого формального методу початкової сукупності об'єктів на класи, які стало відрізняються один від одного якісними ознака­ми. Отже, класами слід називати результати класифікації за якісними ознаками. У цьому розумінні в працях використовують терміни «кластер» і «таксон».

Якщо термін «типологія» тісно пов'язаний із змістовою характеристикою відповідного поділу сукупності на групи, з певними рівнями пізнання, то термін «класифікація» не має гносеологічного змісту.

При виділенні типів не завжди можна обійтися без деяких умовностей через множинність форм переходу одних типів в інші, множинність ознак, пов'язаних одна з одною. При розв'язуванні того чи іншого соціально-економічного завдання типологія визначається насамперед метою дослідження.

Серед методів класифікації можна виокремити два головних – метод групуванняі метод багатовимірної (автоматичної) класифікації. або кластерного аналізу.

Будь-який метод класифікації ґрунтується на принципі, сутність якого в тому, що до одного класу належать об'єкти, у певному розу­мінні подібні один до одного за розглянутими ознаками. Однак при використанні методу групування вибір визначальної ознаки має особливе змістове навантаження. Змістовно визначений тип об'єкта має тісно пов'язуватися з цією ознакою. Метод кластерного аналізу дає змогу відобразити більше різноманіття змістовності типу об’єктів, ніж метод групувань.

Найчастіше метод класифікації застосовують у процесі землевпорядного проектування для класифікації придатності земель для різних видів використань.

При визначенні типів територій важливою є їх класифікація за характерними ознаками. Багаточинниковість формування терито­рій і територіальних комплексів (ТК) зумовлює множинність ознак, за якими їх можна класифікувати. Проте для визначення певних типів територій і комплексів слід використовувати класифікаційні ознаки, які дають змогу розкрити економічну або екологічну сут­ність територій і комплексів, найголовніші особливості їх форму­вання.

Наприклад, ТК відрізняються багаточинниковістю формування. При цьому важливу роль відіграють історико-географічні особли­вості їх розвитку, а також транспортно-географічне положення ве­ликих міст (агломератів) або ринків збуту продукції. Важливими ознаками класифікації ТК є генетичні(передумови, умови і ста­дії формування, наприклад, ландшафти), структурно-функціо­нальні(поєднання категорій земель, типів землекористування), технологічні(технології використання, меліорованість тощо). На поєднанні цих ознак ґрунтуються три взаємопов'язаних наукових підходи до типології – географічний, економічний і технологіч­ний.

Перелічені ознаки типології ТК дають змогу розкрити особливос­ті регіональної або зональної структури, функціонального викорис­тання земель, розвитку взаємозв'язаних типів землекористування і виробництв по окремих територіях і по регіонах (районах) у цілому. Вони допомагають не лише виявити окремі закономірності та особ­ливості формування районів і ТК, а й перейти до аналізу сучасного стану і прогнозу пріоритетних напрямів їх розвитку на перспективу та розроблення моделей системи земельних відносин і землекорис­тування.

З метою інвестиційної привабливості сільськогосподарського землекористування потрібно знати, який урожай можна отримати з конкретної земельної ділянки і які будуть затрати для досягнення цієї урожайності. Такі дані виробничої продуктивності землі відо­бражає еколого-економічна класифікація придатності орних земель, яка ґрунтується на рівні окупності затрат на вирощування сільсько­господарських культур та агроекологічній придатності ріллі.

В основу класифікації покладено такі основні принципи:

1) ознаки, які використовують для класифікації орних земель,
мають числовий вираз і містять дані економічного оцінювання земель;

2) виділені класи придатності сприяють охороні й підвищенню
родючості земельних угідь та враховують підданість ґрунтів ерозії;

3) класи придатності характеризують інвестиційну привабли­вість конкретних земельних ділянок для вирощування сільськогос­подарських культур.

Основним критерієм придатності орних земель є показник окуп­ності затрат виробництва.

Отже, класи придатності орних земель виділяють на основі рівня окупності затрат основних сільськогосподарських культур, з дифе­ренціацією ступеня підданості ґрунтів ерозії, характеру зволоженос­ті та інших чинників, які значно впливають на ефективність вироб­ництва. Виділені класи придатності орних земель характеризують якісне різноманіття окремих землеволодінь і землекористувань, придатність землі для вирощування окремих видів культур, вплив конкретних її ділянок на одержання доходів від виробництва.

При цьому слід зауважити, що один і той самий тип ґрунту неод­наково придатний для вирощування сільськогосподарських куль­тур. Для найповнішого використання властивостей родючості ґрун­тів, природнокліматичних чинників зони розміщення земель реко­мендується розміщати посіви в найсприятливіших умовах.

У разі використання земельних ділянок для вирощування сіль­ськогосподарських культур має забезпечуватись окупність затрат на рівні 1,0; 1,25; 1,35; 1,5 і більше. При окупності затрат нижче ніж 1,0 вартість валового продукту буде нижчою від затрат і господарство одержить лише збитки. Окупність у розмірі від 1,0 до 1,35 свідчить про перевищення вартості валового продукту над затратами, але вона нижча за середній норматив по Україні (зоні), який забезпечує розширене відтворення.

Сільськогосподарські культури доцільно вирощувати на ґрунтах, які забезпечують окупність затрат 1,35, і чим вона вища, тим більш економічно доцільне вирощування культур.

Практично економічно придатними землями можна вважати всі землі, які забезпечують окупність затрат більше від одиниці. Для конкретних регіонів (зон) цей показник розраховують, виходячи із конкретних умов розширеного виробництва. За вихідний рівень окупності затрат взято 1,35.

В основу класифікації придатності орних земель рекомендується покласти показник окупності затрат зокремленого економічного оцінювання орних земель, який відображає урожайність певної культури і затрат на її одержання та матеріали бонітування. Всі розрахунки зводять у табл. 4.1.

Ураховуючи одержані розрахунки (табл. 4.1), використовуючи дані зокремленого економічного оцінювання ріллі та бонітування ґрунтів, в межах земельно-оціночного району орні землі в розрізі адміністра­тивно-територіальних одиниць або землеволодінь та землекористувань поділяють на три групи та п'ять класів придатності (рис. 4.1).

До першої групи належать орні землі, які забезпечують рівень окупності затрат при вирощуванні основних сільськогосподар­ських культур понад 1,35.



До другої групи належать незмиті і слабозмиті орні землі, які не забезпечують окупності затрат на вирощування сільськогосподарських культур інтенсивного виробництва (переважно цукрових буряків, кукурудзи на зерно) на рівні 1,35 і більше.

Третя група складається із середньозмитих і сильнозмитих орних земель, при вирощуванні на яких сільськогосподарських культур інтенсивного виробництва рівень окупності менше ніж 1,35.

Надалі землі першої і третьої груп диференціюють за ступенем еродованості або інших чинників, які значно впливають на ефективність землеробства (див. рис. 4.1). Так, у першій групі виокремлюють два класи придатності орних земель: 1-й клас з незначними недеградованими) і 2-й клас — із слабозмитими (слабодеградованими) ґрунтами. До третьої групи належать 4-й клас із (середньодеградованими) і 5-й клас — із сильнозмитими (сильнодеградованими) ґрунтами. При диференціації враховують розміщення орних земель відносно крутості схилів. Наприклад, орні землі 1-го, 2-го і 3-го класів мають розміщуватися переважно на схилах до 3° (у Карпатському регіоні України до 5°), 4-го класу – на схилах 3-7°(у Карпатському регіоні 5 - 7°) і 5-го класу — на схилах, як правило, понад 7°.

Відповідно до таких методичних підходів усі орні землі поділя­ють на п'ять класів придатності орних земель для вирощування сільськогосподарських культур.

До 1-го класу належать кращі за ґрунтами і технологічними вла­стивостями земельні ділянки ріллі, .І ріпним або слабохвильовим рельєфом, які не зазнали ерозії. Студінь окультуреності ґрунтів ви­сокий або вищий від середнього. Такі ґрунти середньо або добре за­безпечені поживними речовинами, добре засвоюють добрива. Вод­ний режим природно добрий або забезпечений дренажем. Забезпе­чують високу (понад 1,35) окупність затрат при вирощуванні всіх сільськогосподарських культур.

На землях 1-го класу розміщуються інтенсивніші сільськогоспо­дарські рослини і, згідно з доцільним типом землекористування, профілюючі і просапні культури: в господарствах з вирощування цукрового буряку — цукровий буряк, в овочівницьких — овочі тощо. Щоб забезпечити високу продуктивність цих земель потрібно до­тримуватися всіх агротехнічних вимог і науково обґрунтованої сис­теми удобрення.

Землі 2-го класу мають деякі помірні обмеження через ерозійну небезпеку, слабке перезволоження, яке регулюється агротехнікою, недостатнім вмістом поживних речовин у ґрунті тощо. Такі землі придатні для вирощування всіх сільськогосподарських культур, але потребують протиерозійних або інших меліоративних заходів, а також додаткових порівняно з 1-м класом затрат праці й засобів на виробництво одиниці продукції. Забезпечують окупність затрат вище ніж 1,35 при вирощуванні всіх сільськогосподарських куль­тур.

Землі 3-го класу мають певні обмеження, які призводять до ско­рочення набору можливих культур (низька водопроникність, ка­м'янистість, малопродуктивність, слабка ерозія тощо). Окупність затрат сільськогосподарських культур інтенсивного виробництва (цукровий буряк, овочі, кукурудза на зерно тощо) менша ніж 1,35. Ці землі потребують застосування спеціальних протиерозійних і меліоративних заходів. При правильній агротехніці забезпечують хороший урожай зернових і деяких інших культур. На землях цьо­го класу розміщуються переважно культури, вирощування яких забезпечує необхідну окупність затрат для розширеного відтво­рення.

Землі 4-го класу мають значні обмеження (великі схили, підданість ерозії, низька водоутримувальна здатність тощо). Ґрунти ма­ють низьку родючість за винятком чорноземів і темно-сірих. Рівень окупності затрат інтенсивних сільськогосподарських культур нижчий за 1,35. Такі землі придатні для вирощування не багатьох сіль­ськогосподарських культур, потребують спеціальних протиерозій­них або інших заходів захисту. При суворому дотриманні агротехні­ки окремі культури на цих землях можуть мати середню і високу продуктивність. Використовують їх переважно в ґрунтозахисних сівозмінах.

Землі 5-го класу мають сильні обмеження для використання в рослинництві (великі схили, інтенсивна ерозія, поганий дренаж, низька водоутримувальна здатність тощо). При відповідній агро­техніці й поліпшенні їх можна використовувати як кормові угіддя або постійне залуження. Частину цих земель переводять під консервацію.

Орні землі класифікують для земельно-оціночних, адміністра­тивних, територій рад або сільськогосподарських підприємств. За потреби диференціації класів придатності відносно вирощування окремих культур їх поділяють на підкласи.

По класах орні землі поділяють, використовуючи матеріали еко­номічного оцінювання за ефективністю вирощування сільськогоспо­дарських культур за окупністю затрат, матеріалів бонітування ґрун­ті та кадастрових даних про якісний стан таких земель.

У табл. 4.2 наведено класифікацію орних земель Миронівського району Київської області.


З урахуванням проведеної класифікації придатності орних зе­мель складають картограму класів придатності земель.

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. III. По території охоплення
  3. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  4. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  5. Абсолютна земельна рента.
  6. Абсолютна земельна рента.
  7. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  8. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  9. Аграрна еволюція українських земель у др. пол. ХVІІ - ХVІІІст.
  10. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  11. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  12. Адміністративна відповідальність за порушення земельного законодавства




Переглядів: 2482

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Галузеве економічне районування (зонування) | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.