Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






V. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступна розповідь про водойми.

— Без води життя на Землі неможливе: в'яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває Землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Обожнювали все: море, озеро, річку, криницю, джерело. Вода — справжнє диво природи. Вона покриває 2/3 поверхні нашої Землі. Вода животворною силою наповнює незліченні річки й озера, перетворює пустелю у квітучий сад. Вона вічно мандрує. Найбільше її у водоймах. А джерела, річки, озера, болота, ставки, водосховища, моря — усе це водойми.

— Розгляньте ілюстрації на дошці. Які водойми вам знайомі? Де ви їх бачили? Чи є якісь водойми поблизу вашого будинку?

— Водойми поділяються на природні та штучні. Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними: річка, море, джерело. А ті водойми, які створила сама людина, називаються штучними: водосховища, канали, ставки.

— Допоможіть правильно погрупувати ілюстрації водойм на штучні і природні.

2. Демонстрація досліду.

— Звідки береться вода під землею? А як вона витікає з-під землі? Простежимо це на досліді.

Беремо три склянки і поміщаємо у них лійки. У першу лійку насипаємо грунт, у другу — пісок, у третю — глину. Спостерігаймо, де вода швидше пройде через природний матеріал.

— Що ви помітили? Де найшвидше перейшла вода? Який це матеріал? Де повільніше проходить вода?

— Отже, грунт і пісок швидше пропускають воду, а глина — повільніше.

Так під час дощу і танення снігу частина води стікає в річки, випаровується, а решта просочується крізь грунт і пісок до глини, яка не пропускає води. Усі води, які знаходяться під поверхнею землі, прийнято називати підземними. Під землею вода очищується і фільтрується, і вже чистою виходить на поверхню.

3. Розповідь з елементами бесіди про джерело.

— Підземні води не залишаються нерухомими. Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню. Місце, де виходить вода, називається джерелом. Джерела можна побачити вздовж ярів, на схилах височин і горбів: Там, де вони є, водойми завжди поповнюються чистою водою. Деколи на поверхню землі виходить вода, в якій є розчинені солі і гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості. Джерела в природі нашого краю зустрічаються часто, мінеральні джерела є в Борщівському та Гусятинському районах. Усім відомі в нашій місцевості Конопківські джерела поблизу смт. Микулинці.

— А чи траплялося вам знайти джерело? Де саме? Яка в ньому вода?

— В Україні здавна шанували джерела. Чистота та бездоганні смакові якості джерельної води сприяли тому, що народ надавав їм символічного значення: вода вважалася живою, тобто-— особливо цілющою. За народними повір'ями, "жива" вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.

4. Розповідь про річку.

— Відгадайте ще одну загадку.

Синя стрічка блищить,

щось тихенько гомонить

і біжить собі, біжить,

не зупиниться й на мить. (Річка.)

— Яка річка протікає у нашому місті?

— Багато річок є на Землі. У кожної своя назва, своя вдача. Течуть вони повз села і міста, гордо несуть води вдалечінь. У кожної річки своя дорога, та було б безумством намагатися повернути її назад. Ця безглузда думка може подобатися лише жорстокій і свавільній людині, котра хотіла б усе в природі підкорити своїм примхам. Вода і земля живуть за власними законами, з якими люди мають рахуватися. І велика, і маленька річка неначе промовляють до нас:"Люби нас такими, які ми є, і не твори над нами зла". Якщо в людини серце відкрите для добра і краси, то воно відгукнеться на будь-який вияв неповторності в природі.

Річка — це природний потік постійної води у зниженні рельєфу, де є схил. Початок їй дають джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір. Кожна починається невеликим струмком, який впадає в інший струмок. Кілька струмків Утворюють річку. Річки несуть свої водойми в моря.

— Розглянемо будову річки (демонстрація макета). Місце, де бере початок річка, називається витоком. Річка збільшується за рахунок інших річок, які впадають в неї. Місце, де вона впадає в іншу річку, озеро, море або океан, називається гирлом. Заглиблення, по якому постійно тече річка, називається руслом. Річка має правий і лівий береги. Якщо стати обличчям у напрямі течії річки, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Чим більше у річку впадає її приток, тим вона повноводніша. У зимовий період ріки скуті льодом, але під ним тече вода. Взимку вода надходить з джерел та боліт. Навесні в ріки вливається велика кількість талих вод, а також дощових. У цей час вони пере­повнюються водою, виходять з берегів і розливаються. Річки нашої місцевості мають повільну течію. Річки, які беруть початок високо в горах, мчать з великою швидкістю, вирують, шумують. Вода у річках прісна. Найбільшою рікою України є Дніпро. Ріки Тернопільської області належать до двох басейнів: Дністра і Прип'яті. Річки Дністра — Збруч, Серет, Стрипа, Золота Липа, Нічлава, Коропець, Циганка. Річки Прип'яті — Горинь, Жердь, Іква.

Найбільшою річкою області є Дністер. Бере початок у Карпатах. Протікає з заходу на схід. Впадає у Чорне море. Однією з найдовших приток Дністра є Серет. Ріка бере початок біля с. Ратище Зборівського району. Витоки Серету та його верхня течія мають широкі заболочені долини, де побудовано великі ставки та водосховища. Найбільшими водосховищами є Тернопільське, Касперівське, Скородинське.

Річки є народним багатством. З давніх-давен люди селилися поблизу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих річках побудовано електростанції. Вони дають електричний струм. Очищена вода поступає у водопроводи. По річках перевозять пасажирів, різні вантажі. У них водяться звірі, риби, водоплавні птахи. Біля річок завжди свіже повітря. Тому тут добре відпочивати. Щоб вода не підмивала береги і річка не замулювалася, її обсаджують деревами.

5. Робота з муляжами та ілюстраціями.

— Погляньте на ці муляжі і скажіть, яким кольором зображується вода. (Синім.)

— Як називається водойма, що зображена на першому муляжі? (Річка.)

— Як ви про це дізналися?

— Що тоді зображено на другому муляжі?

— Тут ви бачите озеро. Якщо добре поглянемо, то побачимо, що озеро — це водойма, яка виникла в природних западинах на поверхні землі. На Землі озер є дуже багато. Серед них і дуже великі, схожі на моря, і зовсім малі.

— Ми з вами знаємо, як утворюється річка. А як виникає озеро? (Схема на дошці).

— На земній поверхні є западини різної глибини і ширини, які заповнюються водою. Так виникають озера. Ці заглибини утворюються внаслідок того, що земна поверхня тріскає, розломлюється і поступово заглибина стає більшою. Ще западини утворилися тому, що колись давно Земля була покрита льодом. Коли льодовик відходив, то виорював, ніби трактор, такі глибокі западини, які поступово заповнювалися водою.

Як ми бачимо, такі озера утворила сама природа. Тому їх називають природними. Але є ще озера, які з'явились завдяки людині. Це ставки і водосховища. їх називають штучними. В нашій області природних озер майже немає, а от ставків і водосховищ багато. Нараховується близько 19-ти водосховищ і більше як 500 ставків. Для господарства вони мають велике значення.

Зустрічаються озера з прісною, а також солоною водою.

— Хто пригадає, що таке витік?

— Озера, з яких витікають річки, є прісними, бо річки несуть разом з г.одою в моря та океани ще й солі. А якщо з озера не витікає жодна річка, то солі осідають на дно.

Озера, як і річки, постійно поповнюють свої запаси підземними водами, влітку і восени — дощовою водою, а навесні — ще й талою.

— А тепер погляньте ще раз на ці ілюстрації і продовжимо свою мандрівку далі.

— Невже це озеро? Так, колись це було гарне озеро, але погляньте, що з ним трапилось.

Звичайно, озера, як і люди, народжуються, старіють, вмирають, Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років. У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час, і на дні його відкладається мул, пісок. Воно швидко заростає рослинами, які відмираючи, падають на дно і замулюють його. Так озера поступово міліють і перетворюються на болото. Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю "луку" людині чи великій тварині, щоб потрапити у в'язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.

Рослини, які відмирають, осідають на дно болота. Скупчуються там, злежуються і перетворюються на торф. Він використовується як паливо і добриво для полів. З нього виробляють горючий газ, картон, фарби, ліки, пластмаси.

6. Розповідь з елементами бесіди.

— Що зображено на останньому малюнку? (Море.) Чим воно відрізняється від інших водойм?

— Так, моря значно більші за розмірами, ніж річки та озера. Якщо людина знаходиться на березі моря, то протилежного берега вона не бачить.

Вода на Землі займає 2/3 усієї поверхні. Ці величезні водні простори, якими вкрита Земля, називають океанами. А моря — це відносно відособлена частина океану, що входить у сушу. Морська вода — це найпоширеніша речовина на поверхні Землі.

— Як ви думаєте, чому морська вода солона на смак?

— Чи можна назвати Україну морською державою?

— Які моря є в Україні?

— На півдні наша країна омивається Чорним і Азовським морями. Чорне море більше за розмірами і глибше, ніж Азовське. Глибина

Чорного моря у його центральній частині перевищує 2200 м. На території України в нього впадають Дніпро, Південний Буг, Дністер, Дунай. Тому у поверхневому шарі вода опріснена. Він густо населений рослинами і тваринами. Тут є багато риби: хамса, кефаль, ставрида, тунець, акула, осетер. Чорне море називають також морем молюсків. У поверхневих водах багато медуз. На берегах селиться багато птахів: мартинів, пеліканів.

Азовське море — це мілководна водойма, його максимальна глибина — 15 м. У північній частині моря дуже багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Вивчення нового матеріалу
  3. II. Вивчення нового матеріалу
  4. II. Вивчення нового матеріалу
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 617

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
VII. Узагальнення та систематизація знань учнів. | VI. Осмислення учнями знань.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.