Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Контрольні питання

1. Яку основну ознаку речення виділяє більшість мовознавців? Чиє визначення становить, на вашу думку, найбільшу операціональну зручність? Сформулюйте його.

2. Що таке предикативність? Як вона реалізується?

3. У чому різниця між реальним та ірреальним значенням ? Назвіть термін, що номінує реальне та ірреальне значення сукупно?

4. Що таке суб’єктивна модальність і якими є її різновиди?

5. Чи можна припустити таке відношення: реальна модальність:ірреальна модальність=морфологічний час:синтаксичний час? Доведіть.

6.Що таке судження? Як воно членується і як репрезентується у мові/мовленні?

7. Порівняйте зміст і обсяг таких понять, як граматична семантика й синтаксична семантика. Встановіть різницю.

8. Якими є оптимальні принципи аналізу семантичної структури речення? Чим відрізняється (якими одиницями оперує кожен вид) семантико-синтаксичний аналіз від формально-синтаксичного? Проілюструйте на прикладі.

9. Які семантичні компоненти формують семантику речення, наприклад, суб’єктивний та об’єктивний зміст? Чому сьогодні існують різні терміни на позначення тієї самої сутності? Які з названих термінів є тотожними: диктум, модус, пропозиція, актант, аргумент, сирконстант?

10. З’ясуйте сутність поняття валентність. Як валентність пов’язана із пропозицією?

11. Що таке елементарне із семантико-синтаксичного погляду речення? Як елементарне речення може бути ускладнене?

12. Що (яка/які частина/частини мови) є головним носієм валентності в реченні? Чому?

13. Які частини мови відіграють головну роль у побудові речення, а які – у побудові висловлювання?

 

Тема: Типи синтаксем у простому реченні (поняття синтаксеми; предикатні синтаксеми, субстанціональні синтаксеми; вторинні предикатні (адвербіальні: часові, цільові, причинові, умовні, допустові; атрибутивні; модальні) та субстанціональні синтаксеми).

 

Семантико-синтаксичні відношення — відношення, що від­ображають стосунки предметів і явищ дійсності, вказують на зна­ченнєві відношення поєднаних певним синтаксичним зв'язком син­таксичних одиниць.

 

Семантична структура речення — мовне значення речення, що створюється взаємодією семантики структурної схеми речення і лексичних значень слів, які її заповнюють.

До поняття „мовне значення”. Слово є необхідним засобом формування не лише образу, але й поняття, тобто логічної класифікаційної й кваліфікаційної думки, здатної проникати в сутність відображуваних і пізнаваних предметів.

Вже однією своєю звуковою стороною, зовнішньою формою, слово викликає в свідомості людини наочно-чуттєвий образ позначуваного предмета. Отже, і в своєму формуванні, і в подальшому застосуванні в якості загальновживаного знаку, слово, хоч і є , за І. П. Павловим, елементом другої сигнальної системи, не відривається від чуттєвих форм мислення й за умови закономірного розвитку в ньому абстракції. Здатність слова позначати як чуттєвий образ, так і поняття, тобто залежно від умов мовлення, завдань спілкування мати конкретне чи абстраговане значення, дозволяє об’єктивно відображати справжній стан речей. Вираження конкретного й абстрагованого однаково необхідне в спілкуванні, про автономію конкретного й абстрагованого в мові Потебня писав так: „Абстракції складають, вірогідно, мету нашої думки. Але чи насправді це так? Чи буде вдоволена наша думка, якщо вона наповнюватиметься самими лише абстракціями, такими, як, наприклад, план міста, мапа країни, схематичне зображення людської фігури? Чи, якщо уявити собі, що хтось обмежується лише математичною формою людської думки, найбільш абстрагованою, яким буде стан цієї людини й ставлення її до всього, що навколо неї? Це важко собі уявити. Принаймні, це явище було б щонайпотворніше. Абстрагуванню протиставляють конкретні сприйняття, з яких вони одержуються; але на самих лише конкретних сприйняттях не може заспокоїтися думка, бо процес узагальнення притаманний людській природі.

Узагальнення має для нас цінність тільки в тому випадку, якщо за ним є конкретні сприйняття, з яких воно отримане. Саме лише узагальнення є пізнанням вельми віддаленим...” 25.

Ці два протиставлені один одному процеси – конкретизація й абстрагування – однаково необхідні для об’єктивного пізнання дійсності та спілкування і відповідають основним способам мислення сучасної людини – поетичному (образному) й прозовому (абстрактному), науковому мисленню, за термінологією Потебні: „Чергування прийомів поетичної й прозової думки є засобом не лише творення мови, але й творення всієї людської думки, і постійна зміна їх так само необхідна, неминуча, як вдихання й видихання” 26.

Якщо в слові образ створюється на основі взаємодії двох семантичних величин: ознаки назви й значення, утворюваного внаслідок сприйняття позначуваного предмета чи явища, то у фразеологізмах, прислів’ях, приказках, байках та інших більш складних витворах мови образ створюється шляхом використання багатьох слів. І тут під час створення образу взаємодіють дві семантичні величини: буквальний смисл одиниці, що містить мотиваційні ознаки, і її функціональне значення. Ці одиниці більш складні, семантично розчленовані, звідси й їхня образна стійкість: „Яке-небудь прислів’я, - пише Потебня, - живе у віках. Ми не можемо уявити собі кількість випадків, до яких застосовувалося і застосовується кількість цих безперервних втілень. Справа не в повній відповідності якійсь певній ідеї й образу, а в цій нескінченній здатності відповідати новим і новим ідеям, у цій можливості будити, пояснювати нескінченну низку явищ життя. З якими тільки ідеями не поєднувався образ „Тихіше їдеш, далі будеш”?” 27.

 

Синтаксема — мінімальна семантико-синтаксична одиниця, що є компонентом семантичної структури речення.

Предикатна синтаксема — синтаксема, яка своєю семантико-синтаксичною валентністю зумовлює кількісно-якісний склад субстанціальних синтаксем (що передають значення ре­альної предметності) і окреслює семантичну структуру простих елементарних речень, в т. ч. і в складі неелементарних кон­струкцій.

Субстанціальні синтаксеми — синтаксеми семантично прос­того елементарного речення, що передають значення реальної предметності.

Вторинні предикатні (адвербіальні: часові, цільові, причинові, умовні, допустові; атрибутивні; модальні) і субстанціальні синтаксеми — синтаксеми, утворені внаслідок об'єднання елементарних простих ре­чень у просте ускладнене речення.

Вторинність цих синтаксем зумовлена тим, що вони не функціонують в елементарних простих реченнях. Ці синтаксеми різняться своїм відношенням до базового (основного) предиката простого ускладненого речення.Вторинні предикатні синтаксеми не зумовлюються валентністю предиката; вони утворюються в результаті трансформацій вихідних семантично елементарних простих речень. Вторинні субстанціональні синтаксеми, на відміну від вторинних предикатних, входять у валентну рамку не лише основного предиката, а й неосновного.

 

Вторинні предикатні синтаксеми

1.Адвербіальні синтаксеми (найчисленніші: часові (одночасність/ різночасність), цільові, причинові та ін. обставинні значення). Стосуються не окремого слова, а граматичної основи речення.

Морфологічні варіанти часовоїсинтаксеми: прийменниково-відмінкові форми, морфологізовані прислівники, дієприслівники з контекстуальним обставинним значенням часу:

Літнім вечором пізненько сам поет сидів у хаті (Л.Укр.).

Рано до схід сонечка росою вмивалась (Л. Глібов);

Пізно я повертався додому (М. Коц.).

Ступивши кілька кроків, Шульга знову зупинився (Ю. Щербак).

Цільові синтаксеми (зазвичай похідні від підрядних частин мети складнопідрядного речення). Ґрунтуються на семантични ознаках наступності щодо часової перспективи, модальної бажаності. Морфологічні варіанти – прийменниково-відмінкові форми, а також інфінітив та дієприслівник:

Чомусь дівчина по воду до броду не ходить (Т. Шевч.).

Прилітає зозуленька над ними кувати (Т. Шевч.).

Овечата ледве сновигали по траві, шукаючи тіні (Панас Мирний).

Причинові синтаксеми.Основним морфологічним засобом вираження причинового значення є прийменник через із знахідним відмінком:

Лисицю полюємо виключно через її знамените хутро (О. Вишня).

Багряні од зорі шумлять мені тополі (В. Сос.).

Розгубившись з несподіваної зустрічі, Олег зупинився й тісно притулився до парканчика (О. Донч.).

Умовні синтаксеми (похідні від підрядних умовних складнопідрядних речень). Морфологічними варіантами умовних синтаксем є прийменнтково-відмінкові форми, а також дієприслівник:

Та при такій погоді треба ще подумати про купівлю (М. Стельмах).

Не доклавши сил, реформування не проведеш (ЗМІ).

Допустові синтаксеми (похідні від допустових частин складнопідрядних речень). Виражаються тільки прийменниково-відмінковими формами:

Всупереч тим віщуванням проходили грози (М. Рильськ.).

Однак, незважаючи на той зневажливий рух, хмарка турботи оповила Замфірове обличчя (М. Коц.).

2. Атрибутивні синтаксеми. Це атрибутивні компоненти, похідні від предиката вихідного елементарного простого речення, що поширюють субстантивну синтаксему. Вони залежать від субстанціональних іменникових синтаксем, вказуючи на ознаку предмета, позначувану опорним іменником.

Морфологічними варіантами атрибутивної вторинної предикатної синтаксеми є прикметники, а також відмінкові та прийменниково-відмінкові форми:

Соломії дуже сподобався мельників план (М. Коц.).

Раз якось був тихий літній вечір (І. Нечуй-Лев.).

3. Модальні синтаксеми. Як і адвербіальні синтаксеми, стосуються граматичної основи речення, а не окремого слова. Репрезентують суб’єктивну модальність, оскільки виражають ставлення мовця до висловленої ним думки. Диференціація:

- синтаксеми зі значенням впевненості, достовірності повідомлення (дійсно, природно, безперчно, справді...);

- синтаксеми зі значенням можливості, припущення, ймовірності (мабуть, може, ймовірно, певно, очевидно...);

- синтаксеми зі значенням джерела повідомлення (по-моєму, кажуть, на нашу думку...);

- синтаксеми, що логічно виділяють основне в повідомленні (зокрема, головне, зрештою, навпаки, взагалі, крім того, між іншим ...);

- синтаксеми зі значенням емоційної оцінки повідомлюваного (на щастя, на біду, на жвль, на радість, на диво, на сором, нівроку...);

- синтаксеми інтимізуючого значення (знаєш, скажімо, бачите, прошу вас, вірите, відверто кажучи...).

 


Читайте також:

  1. IV. Питання самоконтролю.
  2. V. Питання для самоконтолю
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  5. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  6. Актуальні питання управління земельними ресурсами та їх охорони
  7. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  8. Бесіда за запитаннями.
  9. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  10. Виділення в природних комплексах незвичайних, унікальних ділянок і явищ і питання їх збереження.
  11. Висновок з 1 питання
  12. Відповідаючи на питання, будьте впевнені в своїй перемозі і все у вас вийде.




Переглядів: 1153

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
З р а з к и а н а л і з у | Тема: Семантико-синтаксична структура складного речення і її взаємозв’язок з формально-синтаксичною структурою.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.