Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні рекомендації

Баланс, мікстура, шприц, генезис, хронічний, еквівалентний, фактор, фон, дезінфекція, мікроб, конвульсії, адаптуватися, вібрувати, ідентичний, ординарний, тет-а-тет, пігмент, аргументи, авторитет, гіпотеза, інцидент, категорія, традиція, гіпотетичний, локальний, лаконічний, екстрений, енергійний.

Завдання 6.Ознайомтеся з епітетами дібраними до слова здоров’я у значенні “добре, міцне”: багате, богатирське, ведмеже, велетенське, відмінне, добре, завидне, залізне, квітуче, козацьке, міцне, могутнє, молоде, непогане, нормальне, пишне, прекрасне. Доберіть епітети до слова здоров’я у значенні “погане, слабке”.

Завдання 7.Розгляньте антонімічні пари. З’ясуйте, як окремі морфеми (префікси), виявляючи семантичну протилежність між собою, одночасно впливають на семантику цілого слова і виражають його антонімічність. Наприклад:

антибактеріальний – бактеріальний; антигігієнічний – гігієнічний; антивітаміни – провітаміни; возз’єднаний – роз'єднаний; гіпервітаміноз – гіповітаміноз; гіпертонія – гіпотонія; дегенерувати – регенерувати; дисгармонія – гармонія; екстраактивність – неактивність; нашкірний – підшкірний; передінфарктний – постінфарктний.

Завдання 8. Складіть речення із такими словами-паронімами:

Кровний – кров’яний, група-трупа, лікарняний – лікарський – лікáрський – лікувальний, скальпель – скарпель, апендикс – апендицит, в’язи – м’язи, гамувати – тамувати, пітний – потовий, їда – їжа, дискваліфікація – декваліфікація, адрес – адреса, адресат – адресант.

Завдання 9.Відредагуйте речення:

Хворому рекомендували приміняти саме цю мазь.

Внаслідок сильного удару виник синяк в ділянці правого виска.

Лікар-стоматолог приймає згідно графіка.

Пацієнту Коломийцю І.Б. поставили невірний діагноз.

Мене уже тривалий час турбує біль в суставах.

Хворого необхідно терміново положити в лікарню.

Важливо усвідомити, що малоподвижний спосіб життя шкідливий.

Через кілька хвилин хворий очнувся.

Прийом пацієнтів починається в дев’ять годин.

Деякі хвороби мають скритий період.

Завдання 10.Ознайомтеся із зразками молодіжного сленгу. Продовжіть ряд своїми прикладами. Як-от: жовте – таксі; чешки – ноги; сусанін – брехлива людина; глобус – великий живіт; окуляри – відмінник; драконат – деканат; фізіономія – обличчя; калькулятор – студент-математик; олівець – цигарка; екватор – середина навчання у ВНЗ.

Завдання 11.З’ясуйте значення десяти медичних термінів із Вашого майбутнього фаху. Уведіть обрані Вами терміни в контекст.

Запитання для самоконтролю:

1. Як Ви вирізняєте поняття лексика та лексикологія?

2. Які основні типи лексичних значень слова знаєте?

3. Чим зумовлене запозичення слів з інших мов? Чи завжди воно доцільне?

4. Що таке синонімічний ряд?

5. Чим відрізняються омоніми і пароніми?

6. Які слова не вступають в антонімічні відношення?

7. В яких функціональних стилях сучасної української літературної мови використовують історизми та архаїзми?

8. Чим зумовлена поява неологізмів?

9. Які сучасні медичні словники знаєте?

 


Методичні рекомендації

до практичного заняття на тему:

“Морфологічний аспект ділового мовлення”

(2 години)

Обґрунтування теми: Навчитись правильно оформляти та складати ділові документи – важлива необхідність кожної освіченої людини, оскільки це основа професіоналізму. Для цього потрібно володіти матеріалом на всіх мовних рівнях, зокрема, на морфологічному.

Мета заняття: Сформувати у студентів вміння та навички вільного володіння виражальними засобами на морфологічному рівні.

Питання для обговорення:

1. Іменник, як частина мови, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

2. Прикметник, його граматичні категорії. Розряди за значенням. Ступені порівняння прикметників.

3. Числівник, його значення і морфологічні ознаки. Особливості відмінювання числівників. Зв’язок числівників з іменниками.

4. Дієслово, його значення і морфологічні ознаки. Поділ на дієвідміни. Особливості вживання форм дієслів у діловому мовленні.

5. Особливості використання службових частин мови у ділових документах. Проблеми перекладу прийменникових конструкцій у текстах офіційно-ділового стилю.

Вправи та завдання до теми:

Завдання1. Подані слова поставте у формі родового відмінка однини. Поясніть, чому іменники ІІ відміни у родовому відмінку однини мають закінчення –а(-я) чи –у(-ю):

біль, діагноз, документ, акт, бланк, штамп, кашель, нежить, характер, інфаркт, міокард, грип, вивих, суглоб, пояс, термін, листопад, папір, стіл, діатез, стан, рецепт, аркуш, бал, бор, орган, лист, тип, рак, конфлікт, шлунок, мозок, центр.

Завдання2. Провідміняйте ваше прізвище, ім’я, по батькові. Поясніть правопис.

Завдання3. Доберіть до поданих іменників означення та узгодьте їх:

ступінь, ледащо, вермішель, носище, біль, шампунь, інтерв’ю, тюль, леді, протеже, поні, пюре, алібі.

Завдання4. Утворіть, де це можливо, паралельні форми чоловічого і жіночого родів:

викладач, бухгалтер, водій, комбайнер, директор, професор, співак, хлібороб, лікар, санітар, провідник, президент.

Завдання5. Згідно з поданою нижче схемою зробіть морфологічний аналіз іменників у наведеному реченні: Оксамитова шкіра, життєрадісність, внутрішній спокій, почуття щастя, гарний настрій – усе залежить в основному від певних гормонів в організмі (С.Геник).

Схема:

1. Слово в тексті.

2. Початкова форма.

3. Значення конкретне чи абстрактне.

4. Назва істоти чи неістоти.

5. Власна назва чи загальна.

6. Рід і засоби його вираження.

7. Число і засоби його вираження.

8. Відміна і група.

9. Синтаксична функція в реченні.

Завдання6. З наведених прикметників випишіть ті, що не мають ступенів порівняння. Обґрунтуйте відповідь.

Хворий, досвідчений, освічений, високий, сліпий, дорогий, актуальний, демократичний, популярний, лисий, гуманний, чорнявий, гнідий, контрастний, важкий, зеленавий, терпкуватий, свіжий, порядний, холоднуватий, синюватий, живий, прегарний, дрібнесенький, здоровенний, довжелезний, світлий, кривий, готовий, більш-менш готовий, порожній, русий, темний, довгуватий, крутий, пречесний, кисло-солодкий, фіолетовий.

Завдання7. Утворіть від поданих слів прикметники за допомогою суфікса –ськ (ий):

чех, француз,словак, Люксембург, Нью-Йорк, Париж, Острог, Запоріжжя, Калуш, Тлумач, Калуга, Рига, Тбілісі, Перемишль, Цюрих, Бахмач, Буг, Дрогобич, Гадяч, Кременчук, Нижній Березів, Волинь, Закарпаття, моряк, студент, козак, казах, тюрки, товариш, абонент.

Завдання 8. Утворіть присвійні прикметники від імен:

Василинка, Вікторія, Богданка, Іванна, Настя, Олег, Юрій, Одарка, Оришка, Ольга, Тарас, Степан, Ігор, Тетяна, Параска, Мелашка, Палажка, Сергій.

Завдання9. Серед наведених слів підкресліть числівники:

три, трійка, троє, третій, трохи, там, подвоїти, подвоєння, пара, одна шоста, дві четверті, п’ятірка, п’ятирічний, семеро, мільйон.

Завдання 10. Визначте дієвідміну поданих дієслів:

полоти, колоти, боротися, бігти, боятися, спати, пищати, хотіти, клеїти, держати, нищити, скаржитися, сопіти, занедужати, мирити, донести, розповісти.

Завдання 11.Прочитайте текст, визначте прийменники і з’ясуйте, які обставинні відношення передаються завдяки їм (часові, просторові, причинові, мети, уступки, сукупності).

Коли ще не було на Землі ніяких професій, коли ніхто не писав і не читав, уже існували вчителі. Школою був навколишній світ, а вчитель знаходився поруч з учнями не з крейдою і книжкою в руках, а зі словом на устах. Отак з-поміж десятків людей виділявся один чоловік, який знав і розумів більше за інших і цими знаннями охоче ділився. Він учив життю – його бачити, прогнозувати, з ним гармоніювати. Слова підтверджувалися ділом, тому ніхто не сумнівався у сказаному.

Нині вчителі створили собі надійних помічників – комп’ютери, та без живого Слова, яке має закласти в них усе той же Учитель, ніяка техніка не працюватиме. Але траплялося так, що виховавши геніїв, сконструювавши дивовижні машини, Слово опинилося в ролі забутого родича на святі людського прогресу. І вчитель у сучасному суспільстві хоч і лишається фактично поводирем душі й розуму, та морально не визнаний першою особою в житті кожного і всіх разом (Н.Бабич).

Запитання для самоконтролю:

1. Які принципи лежать в основі класифікацій частин мови?

2. Які семантичні розряди іменників знаєте?

3. Що лежить в основі творення ступенів порівняння якісних прикметників?

4. Як відмінюються кількісні, збірні, порядкові і дробові числівники?

5. Що таке дієвідмінювання?

6. Чим ускладнюється правопис прислівників?

7. Якими українськими конструкціями перекладаються російські форми з прийменником по?

 

 


Методичні рекомендації

до практичного заняття на тему:

“Синтаксичний аспект ділового мовлення”

(2 години)

Обґрунтування теми: Навчитись правильно оформляти та складати ділові документи – важлива необхідність кожної освіченої людини. Для цього потрібно володіти матеріалом на всіх мовних рівнях, зокрема, на синтаксичному.

Мета заняття: Сформувати у студентів вміння та навички вільного володіння виражальними засобами на синтаксичному рівні; допомогти розвинути мовну інтуїцію і сформувати навички самоконтролю у процесі створення зв’язних висловлювань.

Питання для обговорення:

1. Відмінність між словосполученням і реченням. Способи зв’язку слів у словосполученні і реченні.

2. Просте речення. Типи односкладних речень.

3. Складносурядні речення і сполучники сурядності.

4. Складнопідрядні речення (з підрядними з’ясувальними, означальними, обставинними). Сполучники та сполучні слова в складнопідрядних реченнях.

5. Складне безсполучникове речення. Розділові знаки в ньому. Складні синтаксичні конструкції.

6. Особливості вживання речень з однорідними членами в текстах ділових документів.

7. Пряма і непряма мова, цитування, діалог у текстах офіційно-ділового стилю.

8. Речення з відокремленими членами речення, звертаннями та вставними словами і словосполученнями в діловому мовленні.

Вправи та завдання до теми:

Завдання 1.Порівняйте словосполучення із реченнями, з’ясуйте, чим відрізняються ці синтаксичні одиниці.

Людські думки Людські думки, покинувши домівки, шугають невидимими птахами (К. Міщенко).
Поміж дужчим народом Не стане мови – не стане й національності: вона геть розпорошиться поміж дужчим народом... (І. Огієнко).
Глянути у вічі Я правді глянула у вічі – І чорний колір білим став (Я. Павлюк).
Долетіти думкою Далеч ховалась у млі, до неї можна було долетіти хіба що думкою (Є. Гуцало).

Завдання 2.Утворіть із наведеними словами речення, що репрезентують різноманітність їх типів за метою висловлювання та експресією (розповідні, питальні, спонукальні, бажальні).

Алерген, кардіограма, каротин, целюліт, фобія, умлівати, тахікардія, пігулка, операційний, лікар.

Завдання 3. Розгляньте подані речення, вкажіть, які з них односкладні, а які двоскладні. Підкресліть предикативні центри наведених речень і охарактеризуйте їх.

1. Понад високі мовчазні тополі зоря зійшла, як срібний павучок (В. Марсюк).

2. Послухали чужого грому – і до свого грому (М. Стельмах).

3. Борозна розкритими вустами цілувала зерна ярини (К. Міщенко).

4. А від падінь і сходжень на узвишшя нікуди не подінешся – і край (В. Колодій).

5. Заболю, затужу, заридаю ... в собі закурличу (Б. Олійник).

6. В славі та чи в неславі –

Страшно зустріти смерть (Б. Олійник).

7. Заплелися смуток і відраза

У контрасти літа та зими (Л. Дмитерко).

8. То знову осінь, делікатна сваха, мені до серця струшує пісні (Г. Калюжна).

Завдання 4. Серед наведених речень визначте односкладні означено- особові та неозначено-особові. Підкресліть предикативні центри і з’ясуйте засоби вираження головного члена речення.

1. Крізь весняні шуми рік і лісів, крізь гамір торговиці світової, крізь невгаваючий рев ненажерливості людської і злоби – чую тебе свята молитво безталанного нашого народу (Б Лепкий).

2. Посмуговане небо червоними батогами. Пошматовано землю чорними нагаями (К. Міщенко).

3. Обравши постичне ремесло,

Зо дня у день безсилістю караюсь (І. Жиленко).

4. Змий очі, виплач, випери на росах (В.Гаврилюк).

5. Люблю назвати колегу – словесник (Б.Соя).

6. За кожним словом чув у грудях біль, якби ті слова були зі сталі (Б.Лепкий).

7. Треба горнутися до свого українського, заохочувати до нього, розширювати його всякими способами (М.Грушевський).

8. Любимо тебе, Україно, наш тихий земний раю, розіп’ятий на хресті (Я.Гоян).

Завдання 5.Серед наведених речень визначте складносурядні та складнопідрядні. З’ясуйте, у чому полягає принцип поділу складних речень на дані типи. Вкажіть засоби вираження головних членів речення.

1. Як довго ждали ми своєї волі слова,

І ось воно співа, бринить (О.Олесь).

2. Нас роз'єднав життя розбурханий потік,

І ми, два береги, не зійдемось повік (М.Орест).

3. Та око моє паде в пітьму просторів, а думка кане в сутолоку подій (Б.Лепкий).

4. Сад блищить росою, пахне найтоншими пахощами, а зверху на верхи дерев стікає з неба цілюща блакитна вода (В.Бабляк).

5. Чи то було мені, чи снилося мені –

синіли груші , груші чи смереки ... (М.Вінграновський).

6. Україно моя барвінкова,

Переконаний твердо в однім:

Що мені усміхнулася доля

Народитись під небом твоїм (І.Яворський).

7. Складає вечір крила ген у полі,

Де ще тріпоче променів пучок (В.Марсюк).

8. І русу косу патлають вітри, і плачуть очі, як дощі осінні... (Г.Калюжна).

9. Позаздрили долі берези, верби, явора, калини, що зеленіють у людській пам’яті (Є.Гуцало).

10. Як пишно в кульбаб золотилися вії, коли на лугах проростала трава! (Д.Луценко).

Завдання 6.Визначте з-поміж наведених прислів’їв і приказок речення, що належать до складносурядних, складнопідрядних і складних безсполучникових.

1. Бережи одежу знову, а здоров’я змолоду.

2. Глянь на вид – та й питай здоров’я.

3. Від меча рана загоїться, а від лихого слова – ніколи.

4. Коли немає сили, то й світ не милий.

5. Не в міру їси – здоров’я не проси.

6. Світ великий, було б здоров’я!

7. Що в кого болить, той про те й говорить.

8. День меркне від ночі, а чоловік від немочі.

Завдання 7.Визначте з-поміж наведених речень складні синтаксичні конструкції. Вкажіть граматичні зв’язки між предикативними частинами речень.

1. Сад блищить росою, пахне найтоншими пахощами, а зверху на верхи дерев стікає з неба цілюща блакитна вода (В.Бабляк).

2. Коли забув ти рідну мову –

біднієш духом ти щодня;

ти втратив корінь і основу,

ти обчухрав себе до пня (Д.Білоус).

3. Стою перед зорею дитинства, де за серпанковими овидами цнотливо біліє стіна рідного дому, а з її білості батьківською любов’ю дивляться на світ Шевченко і Франко, і бачу в їх очах мою Україну (Я.Гоян).

3. Не прошу любові, ані ласки,

Бо любові випрохать не мож –

Будь мені, як королева з казки,

Що заснула серед срібних рож (Б.Лепкий).

4. А де ж той спокій, що примусив вірить: любов – примара, і поміж людей вже вивершитись нікому над звіром? (Г.Калюжна).

5. Мій гріх – моя рана, на ній зашерхла тонісінька кірка болю, яку здирає щораз невгасаючий спогад (К.Міщенко).

6. Ти зрікся мови рідної. Тобі

Твоя земля родити перестане,

Зелена гілка в лузі на вербі

Від доторку твого зів’яне! (Д.Павличко).

Завдання 8.Замініть зразки прямої мови із привітальними етикетними висловленнями на непряму.

1. – Кланяється вам голова з вухами, а потилиця й сама хилиться, – привіталась вона, сміючись здоровим сміхом (М.Коцюбинський).

2. /Дмитро:/ Вечір добрий, дайте нам пиріг довгий, а коли скупі на плату, то пустіть хоч у хату (І.Микитенко).

3. – Здрастуйте, з неділею будьте здорові! – сказав дід, знявши шапку (І.Карпенко-Карий).

4. Здорові були, моя неню люба! – привітався гетьман і став її по руках цілувати (А.Чайковський).

5. – Добридень, Жане! – привітався з свого почесного місця Аркадій Петрович (М.Коцюбинський).

6. /Гамалій (вклоняється оддалеки): / Моє шанування, Олександро Михайлівно! (О. Пчілка).

Завдання 9.Перепишіть речення; обґрунтуйте вжиті розділові знаки при звертаннях.

1. О Україно, о рідний краю,

дитинства півзабутий теплий сон!

Чи знаєш ти, що я одна вмираю

серед оцих чужих сосон? (Н.Лівицька-Холодна).

2. Ой, колядо-колядине!

Ішла полем господиня,

З торби жито брала,

Ниви засівала:

Вроди, Боже, жито

На довгії літа,

На щастя родині

І всій Україні (К.Перелісна).

3. Україно!

Я промінь живий

В твоїм сонячнім тілі!

З твого цвіту і грому

Я на світ народивсь,

Україно! (А.Демиденко).

4. Україно – мамо, сестро, жінко,

В’ється блискавицею твій стан.

Ти ж бо, Україно, українка,

Склала серденьком свої вуста (Є. Гуцало).

5. Калино моя – Україно!

В твоїм кущі – я кетяг багряний! (І. Жиленко).

6. Не проси їх, моя Україно,

бо одурять і чорнобилем знову

твою землю засіють (К. Корецька).

7. Спи, моя дитино золота,

Спи, моя тривого кароока.

В теплих снах ідуть в поля жита,

І зоря над ними йде висока (М.Вінграновський).

8. Здрастуй, мій сонячний краю,

Ти снишся мені і тут,

Серцем щодня я літаю

До тебе, за бистрий Прут (О.Гончар).

Завдання 10.Обґрунтуйте вживання розділових знаків між однорідними членами речення.

1. Від душі всієї, від усього серденька

Люблю тебе, рідна Україно-ненько.

Люблю і вас, ниви буйні, колосисті,

І степи, як море синє – розложисті.

Люблю і садочки вишневі цвітучі,

І ріки могутні та бистротекучі;

І ті стародавні високі могили,

Що прадідів кості собою покрили (М. Луканюк).

2. Шляхи мої неміряні,

гори мої неважені,

звірі мої не наджені,

води мої не ношені,

риба у їх не ціджена,

птахи мої не злякані,

діти мої не лічені,

щастя моє не злежане...

Оце така я в тебе матінка,

в руці Господній

Україно синєнебая! (Т. Осьмачка).

3. Я прийшов на молебень до тебе, храме духу мого, з усіма гріхами світовими, але з любов’ю єдиною, щоб запалити свічку очей біля наших ікон, і он там хтось просить вогню, як конаючий води, і он там і прийдуть, і запалять, і понесуть, і заслють вогні у кожнім вікні (В. Рубан).

4. Віримо в тебе і надіємося, Україно, мати наша... (В. Рубан).

5. Все одно відросту, піднімусь,

оживу, розцвіту...

Все одно я прийду до твого

джерела, до початку свого,

Україно... (Л. Силенко).

6. Все повторилось: і краса, й потворність.

Усе було: асфальти й спориші.

Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі (Л. Костенко).

Запитання для самоконтролю:

1. Проаналізуйте типи синтаксичного зв’язку у словосполученнях.

2. Які особливості використання простих речень у текстах офіційно-ділового стилю?

3. Охарактеризуйте особливості використання складних речень в текстах документів.

4. Які розділові знаки ставлять при однорідних членах речення?

5. Що таке пряма мова і слова автора? Як виділяється пряма мова в текстах документів? Що таке діалог?

6. Як наводяться цитати і як вони оформлюються в тексті? Чи можна змінювати щось у цитаті?

7. Що означають звертання і яка їхня роль у реченні?


Методичні рекомендації

до практичного заняття на тему:

Призначення й класифікації документів

(2 години)

Обґрунтування теми: Ділова сфера – одна з основних життєво необхідних галузей діяльності людства. Саме за допомогою ділових паперів, документів, листів встановлюються офіційні, службові, ділові, партнерські контакти між закладами, підприємствами, установами, державами, а також налагоджуються приватні стосунки між людьми.

Мета заняття: Розвивати у студентів практичні уміння та навички щодо визначення видів документів за найменуванням, походженням, призначенням тощо та охарактеризовувати їх структурні ознаки.

Питання для обговорення:

1. Сучасний діловий документ та його функції. Критерії класифікації документів. Правове, господарське і соціально-психологічне значення документів.

2. Основні реквізити документа і норми їх дотримання. Постійні й змінні реквізити та їх розміщення в різних типах документів.

3. Загальні вимоги до оформлення документів.

4. Формуляр документа, бланк.

5. Текст як головний елемент документа. Прийоми виділення окремих частин тексту.

Вправи та завдання до теми:

Завдання 1. Наведіть приклади слів та стійких словосполучень, які потрібно вживати у мові ділових паперів.

Завдання 2.Згідно з класифікацією документів за походженням їх поділяють на офіційні та особисті.Назвіть документи, які співвідносяться із цими категоріями.

Завдання 3.На прикладі зразка будь-якого ділового документа охарактеризуйте всі стадії його створення.

Завдання 4. З’ясуйте лексичне значення поданих слів і введіть їх у речення:

Призначення, відеодокументи, гласність, призначення, чернетка, відпуск, трафаретний, документообіг, канцеляризми.

Завдання 5.Виправити помилки:

- хворобу легше попередити, ніж лічити;

- потрібно більш серйозно відноситись до свого здоров’я;

- лікар сьогодні перегружений, принімати не буде;

- ректор приймає по службових справах з трьох годин;

- дізнайтесь про це в регістратурі поліклініки;

- прийом начинається у вісім годин;

- лікар приймає по понеділкам;

- чи зроблені прививки;

- повістка дня слідуюча.

Завдання 6. Підготуйте доповідь на тему “Історія розвитку сучасного ділового документа”.

Завдання 7.Укладіть зразок простої заяви (тема довільна) з дотриманням всіх технічних, логічних, правових та мовних вимог до оформлення документів.

Завдання 8.З’ясуйте значення поданих медичних термінів, складіть з ними словосполучення.

Артеріальний, епілепсія, аритмія, судина, судома, анемія, терапевтичний, стоматологія, лікар-хірург, алергія, кровообіг, поліклінічно-амбулаторний.

Завдання 9.Користуючись “Орфографічним словником українських медичних термінів / Полюги Л.М. – Львів: Видавнича спілка “Словник”, 1993. – 473 с.” позначте наголос у наступних словах:

амбулаторний, спинномозкова, гіпнотерапія, післяпологовий, між­реберний, голкорефлексотерапія, м’язовий, нирковий, псевдобагатошаровий, сироватковий, ультразвуковий, очний.

Запитання для самоконтролю:

1. Яке значення мають документи? Як вони реалізуються в управлінській діяльності?

2. З якими поняттями нерозривно пов’язане поняття документа? Доведіть.

3. Що собою являли найдавніші документи в Україні? Де вони зберігалися? Хто ними користувався?

4. Що ви знаєте про долю документів до утворення Української держави в 1918 році?

5. Як відбувалася систематизація ділової документації в Українській РСР?

6. Які основні нормативні документи регулюють документаційне забезпечення управління в Україні на сучасному етапі?

 

 


Методичні рекомендації

до практичного заняття на тему:

“Державний стандарт, основні вимоги до складання й оформлення

текстів документів, їх реквізити”

(2 години)

Обґрунтування теми: Ділова сфера – одна з основних життєво необхідних галузей діяльності людства. Саме за допомогою ділових паперів, документів, листів встановлюються офіційні, службові, ділові, партнерські контакти між закладами, підприємствами, установами, державами, а також налагоджуються приватні стосунки між людьми.

Мета заняття: Розвивати у студентів практичні уміння та навички щодо визначення видів документів за найменуванням, походженням, призначенням тощо та охарактеризовувати їх структурні ознаки.

Питання для обговорення:

1. Нормативна база, що регулює процеси створення та зберігання документів.

2. Сучасні вимоги до оформлення службових документів.

3. Оформлення сторінки документа. Правила оформлення заголовків і підзаголовків.

4. Рубрикація тексту: традиційна й нова. Написання цифр та символів у ділових паперах.

5. Бібліографія: правила оформлення; способи розташування бібліографічних відомостей; правила складання бібліографічного опису.

Вправи та завдання до теми:

Завдання 1. З’ясуйте, зміст яких понять розкривають запропоновані визначення.

1. Стиль, який задовольняє потреби суспільства в документальному оформленні різних актів державного, суспільного, політичного, економічного життя.

2. Сукупність законів, нормативних і методичних документів, що регламентують технологію створення, обробку, зберігання й використання документів.

3. Обов’язкові елементи ділового документа.

4. Членування тексту на складові частини, графічне відділення однієї частини від іншої, використання заголовків, нумерації, тощо.

Завдання 2. Продовжіть речення.

1. Гриф – позначка про ступінь ... .

2. Заголовок до тексту – реквізит, що відбиває ... .

3. Сторінки документа нумеруються ... .

4. Наявність додатків до документа зазначають так: ... .

5. У діловодстві використовують такі способи датування: ... .

6. Печатка повинна частково захопити ... .

Завдання 3. Розкрийте значення слів:

Стандарт, інструкція, документознавство, документообіг, текст, бібліографія.

Завдання 4. Прочитайте уривок з тексту договору. Допишіть, дотримуючись технічних, логічних, правових та лінгвістичних вимог до оформлення сторінки документа.

 

ДОГОВІР

купівлі-продажу квартири

Місто Івано-Франківськ, тридцятого листопада, дві тисячі другого року.

МИ, нижчепідписані :

КУДЛА ЯРОСЛАВА ВАСИЛІВНА, КУДЛА МИКОЛА МИХАЙЛОВИЧ, КУДЛА АНДРІЙ МИКОЛАЙОВИЧ та КУДЛА РУСЛАН МИКОЛАЙОВИЧ, КУДЛА НАТАЛІЯ ВАСИЛІВНА, які діємо від свого імені та від імені неповнолітнього сина КУДЛА РАДИСЛАВА РУСЛАНОВИЧА 17.12.1999 року народження, проживаємо:

місто Івано-Франківськ, вулиця Луначарського, будинок № 30, квартира № 78, надалі – ПРОДАВЕЦЬ,

та

КОВАЛЬЧУК ОКСАНА МИХАЙЛІВНА, проживаю; Івано-Франківська область, Надвірнянський район, селище Ланчин, вулиця Зелена, будинок № 21, надалі – ПОКУПЕЦЬ, діючи добровільно, розуміючи значення своїх дій, попередньо ознайомлені з вимогами цивільного законодавства щодо недійсності угод,

уклали цей договір про таке:

ПРОДАВЕЦЬ продав, а ПОКУПЕЦЬ купив квартиру № 16 (шістнадцять), що знаходиться: місто Івано-Франківськ, вулиця Миколайчука, будинок № 14 (чотирнадцять).

Ця квартира належить ПРОДАВЦЮ на підставі договору міни, посвідченого приватним нотаріусом Івано-Франківського міського нотаріального округу Кіцула О.М. 06 серпня 2002 року, по реєстру № ДО146, зареєстрована в Івано-Франківському бюро технічної інвентаризації за № 5827.

Квартира трикімнатна, житловою площею 41,7 кв.м, загальною площею 73,0 кв.м.

Продаж цей вчинено за 20 538 (двадцять тисяч п’ятсот тридцять вісім) гривень. Гроші ПРОДАВЕЦЬ, одержав повністю від ПОКУПЦЯ, до підписання даного договору. Я, ПРОДАВЕЦЬ, своїм підписом під цим договором підтверджую проведення зі сторони ПОКУПЦЯ повного розрахунку за продану квартиру та відсутність щодо нього претензій фінансового характеру.

Балансова вартість квартири № 16 становить 20 538 (двадцять тисяч п’ятсот тридцять вісім) гривень, щодо довідки № 7324, виданої Івано-Франківським обласним бюро технічної інвентаризації 11.11.2002 року.

Завдання 5. Дати бібліографічну довідку монографії та журнальної статті для однієї з фахових дисциплін (за вибором).

Завдання 6. Виправте помилки, допущені при укладанні бібліографічних відомостей.

1. Палеха Юрій. Управлінське документування: Навч. посібник: У 2 ч.Ч. 2. Кадрове діловодство. – 3-тє вид., доп. – К.: Вид-во Європ. Ун-ту, 2003. – 283 с.

2. Універсальний довідник з ділових паперів та ділової етики / - К.: Довіра. – 2003. – 623 С.

3. Сучасний тлумачний словник укр. мови: 60 000 слів / За заг. ред. д-ра філол. наук., проф. В.В. Дубічинського. – Х.: Школа, 2008. – С.832.

Завдання 7. Виправити помилки, що трапляються у діловому мовленні лікаря і пацієнта.

Від облисіння та перхоті рекомендують, годиться для лікування, для ліквідації каменів з організму, відчуття горечі, взяти пробу крові, захопило дихання, знаходитися під наглядом лікаря, лікар по спеціальності, ліки тільки по рецепту, лікувальне голодання, поступити в лікарню, рекомендації по догляду за хворим, страждають головними болями, хвороба привела до ускладнень, що почуває хворий.

Завдання 8. Виберіть з поданих у дужках правильний варіант скорочення, аргументуйте свій вибір.

Тисменицький (р-н, рай-н, рай., р.); товари (1-шого, 1, 1-ого, 1-го) сорту; на площі 100 (г., гект., га); (о, о., оз.) Світязь; (м., м) Київ; у 2006-2007 (р.р., р., рр., рр); 135 (р до не., р. до н.е.); на початку ХХ (с., стол., ст, ст.); на висоті 1264 (м., м); юристів готує (юр., ю., юрид.) (ф-т, фак-т, фак.); заняття проводить (пр., проф., п., профес.) Пустовіт.

Завдання 9. Виберіть правильний варіант словосполучення.

Завідувач відділу – завідувач відділом

Заслуговувати уваги – заслуговувати на увагу

Завдати шкоду – завдати шкоди

Хворіти ангіною – хворіти на ангіну

Запобігати ушкодження – запобігати ушкодженням

Властиві для цієї професії риси – властиві цій професії риси

Ігнорувати думку – ігнорувати думкою

Доводимо до відома – доводимо для відома

Зазнати поразку – зазнати поразки

Зазнати втрат – зазнати втрату.

Запитання для самоконтролю:

1. Які основні нормативно-методичні документи визначають і встановлюють єдиний порядок оформлення документів?

2. Які основні способи засвідчення документа?

3. Назвіть основні та допоміжні реквізити документів.

4. На конкретних прикладах поясніть, у чому полягає рівень стандартування та регламентування документа?

5. У чому полягає юридична сила документа?

 


Методичні рекомендації

до практичного заняття на тему:

“Організаційно-розпорядчі документи. Специфіка їх укладання та оформлення”

(2 години)

Обґрунтування теми: Підготовка та оформлення організаційно-розпорядчих документів є нагальною потребою в сучасному діловодстві і вимагають певної культури роботи над ними.

Мета заняття: Виробити у студентів практичні навики укладання організаційно-розпорядчих документів; підвищувати рівень культури в роботі з документами; популяризувати українську ділову мову.

Питання для обговорення:

1. Документування організаційно-розпорядчої діяльності. Поняття про нормативний документ.

2. Характеристика основних організаційних документів. Положення і статути як різновиди організаційних документів.

3. Інструкції та правила: структура тексту, реквізити.

4. Розпорядчі документи, їх специфіка, реквізити: накази, розпорядження.

5. Постанови та вказівки як правові акти управління державного органу; їх види, реквізити.

Вправи та завдання до теми:

Завдання 1. Ознайомтеся із частиною тексту Тимчасового положення про кредитно-модульну систему організації навчального процесу (КМСОНП) в Івано-Франківському національному медичному університеті. Визначте, який це документ за:

а) призначенням; б) походженням; в) місцем виникнення; г) формою; д) складністю.

 

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

2.1. Для запровадження КМСОНП в університеті вводяться такі основні елементи ECTS:

інформаційний пакет – загальна інформація про університет, назва напрямів, спеціальностей, спеціалізацій спеціальностей, анотації (змістові модулі) із зазначенням обов’язкових та вибіркових курсів, методики і технології викладання, залікові кредити, форми та умови проведення контрольних заходів, система оцінювання якості освіти тощо;

договір про навчання між студентом і університетом (напрям, освітньо-кваліфікаційний рівень, порядок і джерела фінансування, порядок розрахунків);

академічна довідка оцінювання знань, що засвідчує досягнення студента в системі кредитів і за шкалою успішності на національному рівні та за системою ECTS.

2.2. Формуванняіндивідуального навчального плану студента здійснюється на підставі переліку змістових модулів (блоків змістових модулів навчальних дисциплін), що сформовані на основі освітньо-професійної програми підготовки (ОПП) і структурно-логічної схеми підготовки фахівців. Навчальна дисципліна формується як система змістових модулів, передбачених для засвоєння студентом, об’єднаних в модулі – розділи навчальної дисципліни.

2.3. Реалізація індивідуального навчального плану студента здійснюється протягом часу, який не перевищує граничного терміну навчання. Нормативний термін навчання визначається на підставі галузевих стандартів вищої освіти. Граничний термін може перевищувати нормативний на 1 рік. Різниця між граничним і нормативним термінами не фінансується з державного бюджету.

2.4. Індивідуальний навчальний план студента включає нормативні та вибіркові змістові модулі, що можуть поєднуватися у певні навчальні дисципліни.Нормативні змістові модулі необхідні для виконання вимог нормативної частини освітньо-кваліфікаційної характеристики. Вибіркові змістові модулі забезпечують підготовку для виконання вимог варіативної частини освітньо-кваліфікаційної характеристики, у тому числі відповідність обсягу підготовки, передбаченому нормативним терміном навчання. Вони дають можливість здійснювати підготовку за спеціалізацією певної спеціальності та сприяють академічній мобільності і поглибленій підготовці в напрямах, визначених характером майбутньої діяльності.Сукупність нормативних змістових модулів визначає нормативну (обов’язкову) складову індивідуального навчального плану студента.

2.5. Змістові модулі соціально-гуманітарних та фундаментальних нормативних навчальних дисциплін на споріднених напрямах повинні бути уніфікованими в установленому порядку.

2.6. Індивідуальний навчальний план студента за певним напрямом формується особисто студентом під керівництвомкуратора в КМСОНП.

2.7. При формуванні індивідуального навчального плану студента на наступний навчальний ріквраховується фактичне виконання студентом індивідуальних навчальних планів поточного і попередніх навчальних років.

Формування індивідуального навчального плану студента за певним напрямом передбачає можливість індивідуального вибору змістових модулів (дисциплін) з дотриманням послідовності їх вивчення відповідно до структурно-логічної схеми підготовки фахівців. При цьому сума обсягів обов’язкових та вибіркових змістових модулів, передбачених для вивчення протягом навчального року, повинна становити 60 залікових кредитів.

Система дає змогу здійснювати перехід студента в межах споріднених напрямів підготовки (певної галузі знань).

2.8. Спорідненість напрямів підготовки визначається спільністю переліку змістових модулів, які відносяться до нормативної складової індивідуального навчального плану студента цих напрямів підготовки, коли різниця між обсягами необхідних змістових модулів може бути засвоєна студентом у межах граничного терміну підготовки.

2.9. Зарахування змістових модулів (дисциплін), включених в індивідуальний навчальний план, здійснюється за результатами певного виду контролю якості освіти студента протягом навчального року, як правило, без організації екзаменаційних сесій.

2.10. Система оцінювання якості освіти студента (зарахування залікових кредитів) має бути стандартизованою та формалізованою.

 

Завдання 2.Розгляньте формуляр-зразок статуту. З’ясуйте, які ще можливі варіанти оформлення цього ділового документа.

 
ЗАРЕЄСТРОВАНО ЗАТВЕРДЖЕНО Івано-Франківська обласна установчими зборами держадміністрація від “___” _________ 20___ р. “___” _________ 20___ р. № Голова обласної державної адміністрації _______________________   СТАТУТ АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА ___________________ (назва)
 

 

Завдання 3.Ознайомтеся із зразком інструкції. З’ясуйте, якими вищими органами або керівниками організацій затверджується цей документ та яка інформація повинна міститися у його затвердженні.

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  3. IV. Загальні рекомендації щодо безаварійної та безпечної експлуатації сільськогосподарської техніки вітчизняного та зарубіжного виробництва
  4. V. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЇХ ВИКОНАННЯ
  5. V. Рекомендації і розробки маркетинг-консалтингу.
  6. V. Рекомендації щодо безпечного застосування сільськогосподарської техніки при виконанні основних агротехнологічних операцій у рослинництві
  7. VI. Рекомендації щодо безпечного використання сільськогосподарської техніки при виконанні основних технологічних операцій у тваринництві
  8. VII. Рекомендації щодо безпечного проведення ремонту та технічного огляду сільськогосподарської техніки
  9. VIІ. Короткі методичні вказівки до роботи студентів на практичному занятті
  10. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  11. Аналіз одержання результатів. Висновки рекомендації.
  12. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання




Переглядів: 1676

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості поточного контролю знань студентів заочної форми навчання | ІНСТРУКЦІЯ ПРО ПОРЯДОК ПІДГОТОВКИ ТА ПОДАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ВАРІАНТІВ ДОКУМЕНТІВ АТЕСТАЦІЙНИХ СПРАВ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.034 сек.