Інфантильний характер сновидіння як несвідомого мислення
Результатом роботи сновидіння є форма, в яку були переведені латентні думки. Ця форма вираження названа архаїчною, або регресивною, оскільки повертає до того стану, який передував розвитку мислення, тобто до стану символічних відносин. Регресія буває не лише формальною, а й смисловою: робота сновидіння не тільки надає нашим думкам примітивної форми вираження, а й знову пробуджує властивості, притаманні примітивному психічному життю, відроджує давню зверхність "Я", початкові вияви нашого сексуально життя й навіть наше давнє інтелектуальне надбання, якщо під цим можна розуміти символізм.
Інфантилізація, по суті, визначає характер сновидної творчости. Фройд аналізував її через такі опорні пункти: - усі сновидіння - насправді сновидіння дитини; - сновидіння використовують інфантильний матеріал; - сновидінням властиві пориви й механізми дитячої психіки; - сновидіння мають подвійний характер інфантильного.
Той прачас, у який нас повертає робота сновидіння, подвійний: по-перше, це індивідуальний прачас - дитинство, а, по-друге, оскільки кожен індивід у скороченій формі повторює у дитинстві весь розвиток людського роду, ще й другий прачас, філогенетичний.
Ідеться про те, що символічний (чуттєво-образний) спосіб вираження належить до історичної спадщини. Лише таким чином може утворитися сновидіння, бо у динамічному аспекті лише таким способом можна усунути подразники сну. З психоаналітичної теорії сновидінь постає також розуміння інфантильного характеру творчого мислення, його несвідомих виявів.