Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ

Економічне призначення господарської організації — виробляти продукцію та/або надавати послуги, на які існує платоспроможний попит на ринку. Рушійними силами розвитку підприємства є, перш за все, економічні інтереси та економічні відносини, що лежать в їх основі. Економічні відносини між учасниками виробництва товарів і послуг акцентують увагу на розподілі результатів діяльності у формі використання, розпорядження та володіння, прояв яких зумовлюється відносинами власності. На практиці між організаціями та ринком здійснюється постійний обмін грошовими засобами. Фінанси визначають як систему грошових відносин, що виникають на всіх етапах існування організації: створення, діяльності, розвитку, реорганізації та ліквідації, і мають свої специфічні особливості залежно від форми власності організації. Фінансово-економічний механізм обіймає всі сторони діяльності організації: відносини із засновниками (власником), персоналом, постачальниками, споживачами, інвесторами, бюджетом, банками, позабюджетними, страховими та іншими організаціями. Студенти повинні акцентувати свою увагу на тому, що організація вступає у фінансово-економічні відносини у процесі закупівлі сировини, матеріалів, інших товарно-матеріальних та нематеріальних цінностей, реалізації продукції / послуг, які вироблені у процесі інвестування, формування капіталу та резервів, створення та розподілу прибутку, сплати податків, одержання та погашення кредитів тощо. Тобто фінансово-економічні відносини пронизують усю діяльність підприємства, тому фінансово-економічний механізм забезпечення стратегічного управління мусить бути логічно завершеним побудовою обґрунтованого алгоритму регулювання економічних інтересів і сформованих на їх основі відносин усередині та поза межами ринково орієнтованої організації. Фінансово-еконо­мічне забезпечення (ФЕЗ) стратегічного управління — це сукупність структурних та динамічних характеристик економічних взаємовідносин усередині та поза межами діяльності організації, що включає сукупність конкретних відносин власності, методів господарювання та правових норм, за допомогою яких ринково-орієн­тована організація використовує ті можливості, що їй надає середовище, сприяє (або ні) досягненню цілей розвитку. Об’єктами впливу ФЕЗ є «входи» та «виходи» організації, які зв’язують організацію з ринками постачання та збуту, операційна та управлінська системи, фінансові результати та ризики, взаємозв’язки всередині організації, система мотивації персоналу тощо. Суб’єктом ФЕЗ може виступати один або комплекс підрозділів, які за допомогою різноманітних форм управлінського впливу забезпечують виконання «стратегічного набору» з метою досягнення стратегічних цілей. Студенти повинні звернути увагу на те, що ФЕЗ може існувати в різних формах і, оскільки рішення щодо його оформлення відображають особливості окремих організацій, можна вести мову лише про загальні риси, притаманні організаціям, що функціонують у ринковій економіці. Однак ефективне його здійснення можливе лише в умовах тісного взаємозв’язку з іншими підсистемами підприємства: організаційного, соціально-психологічного та інфор­маційно-аналітичного забезпечення стратегічного управління, що репрезентовані окремими підсистемами підприємства.

Структура системи ФЕЗ стратегічного управління характеризує її склад, співвідношення окремих частин та елементів, що відображає мету її створення, а також певні властивості, виходячи далеко за межі суто відділу фінансів.

Наступними проблемними питаннями теми є з’ясування варіантів побудови ФЕЗ стратегічного управління. Метою створення та вдосконалення ФЕЗ стратегічного управління є підготовка до комплексного управління матеріальними та нематеріальними ресурсами, для чого з більшою або меншою обґрунтованістю створюються відповідні підсистеми фінансово-економічного напрямку. Враховуючи багатогранність такого явища, як фінанси, необхідно ще раз підкреслити, що при розробці «стратегічного набору» розглядалася ресурсна стратегія «фінанси». Для розробки та здійснення її треба формувати функціональну стратегію «фінанси», яка знаходить вираз у системі ФЕЗ певного типу.

Функція «фінанси» належить до конкретних функцій управління і спрямована на: пошук оптимальних умов і джерел фінансування; врегулювання грошових потоків; забезпечення оптимального розподілу та використання ресурсів; організацію фінансового аналізу управлінського обліку і контролю; балансування інтересів різних зацікавлених груп та узгодження різних за змістом планів, проектів, програм через надання їм порівнянного вигляду; залучення інвестицій; установлення загальних цілей та оцінювання результатів діяльності на основі встановлених економічних показників тощо. Функціональна стратегія «фінанси» визначає зміст і темпи змін у відповідних елементах ФЕЗ, однак не охоплює всіх його сторін. В основі ФЕЗ лежить комплексна економічна стратегія розвитку організації, де поєднуються всі напрямки діяльності економічного блоку системи управління. ФЕЗ стратегічного управління, крім того, призначена для подолання протиріч між різноспрямованими векторами основних та забезпечуючих стратегій. Студентам необхідно звернути увагу на те, що наявність ФЕЗ не гарантує існування підприємства у довгостроковій перспективі, оскільки воно може бути зорієнтованим на короткострокові результати. Тут мова йде саме про ФЕЗ стратегічного типу, спрямоване на довгострокові, комплексні цілі розвитку, які характеризуються досить високим рівнем ризику, невизначеності, можливості змін. З метою пом’як­шення негативного впливу на діяльність організації вищезазначених факторів практика ринково орієнтованих підприємств довела необхідність формування стратегічних фондів, які найчастіше відіграють роль резервів фінансових ресурсів, що виконують також функції фондів ризику. Стратегічні фонди можуть формуватися на різних методичних засадах з декількох джерел (або з одного джерела), існувати у різних формах тощо. Основними підходами щодо організації стратегічних фондів можуть бути: а) формування єдиного фонду з розробкою певних засад відносно технологій користування ним; б) створення окремих фондів під проект (або програму).

Обсяги, структура та джерела формування стратегічних фондів залежать від: фінансових можливостей підприємства (організації); форми власності; змісту та рівня ризику «стратегічного набору»; організаційного механізму забезпечення стратегічного управління.

ФЕЗ стратегічного управління передбачає постійну взаємодію таких складових, як фінансовий та економічний аналіз, прогнозування та довгострокове фінансове планування (іноді у формі спеціальних інвестиційних і фінансових програм), стратегічне та поточне бюджетування, регулювання та координація виконання пла­нів, проектів і програм, фінансовий контроль. Враховуючи те, що стратегії різного типу, як правило, існують у вигляді планових документів, ФЕЗ має носити теж плановий характер: розробка та узгодження моделі ФЕЗ стратегічного управління, формування прогнозного балансу ресурсів і вкладів, розрахунок прогнозних фінансових результатів, складання плану руху капіталу, плану фінан­сового забезпечення досліджень та розробок нових продуктів, технологічних процесів тощо; формування бюджету на рік, встановлення лімітів видатків на утримання окремих структурних підрозділів, розрахунок податкових платежів і обов’язкових відрахувань, розрахунок прогнозних показників стратегічних планів, проектів та програм.

Фінансове планування існує у вигляді бюджетів (стратегічних та поточних) і являє собою процес, що забезпечує перетворення цілей і стратегій організації, заходів щодо їх виконання в конкретні, абсолютні та відносні показники та нормативи, відповідно до яких здійснюється контроль її діяльності. «Продукт» бюджетування — фінансова модель діяльності організації у плановому періоді, бюджет організації та її структурних підрозділів, планові та аналітичні розрахунки показників тощо. В основу бюджетів покладені стратегічні та поточні кошториси, що за змістом визначають рівень необхідних витрат на виконання окремих робіт і підтримку діяльності окремих підрозділів. Особливе місце в бюджетуванні займає прогноз продажу, що дозволяє розраховувати прогнозні баланси діяльності. В планових документах у межах ФЕЗ знаходять відображення заходи щодо управління оборотними засобами, витратами, інвестиціями, взаємодією з фінансовими ринками тощо. Організаційно бюджетування складається з таких загальних етапів: аналіз досягнутих результатів за попередній період; формування, узгодження та підготовка фінансового плану; узгодження (коригування) плану; затвердження, організація виконання плану; облік та контроль. Кожен з цих етапів має великий перелік робіт, що дозволяють досягти необхідного рівня обґрунтованості. Створені фінансові плани — бюджети — можуть мати досить складну структуру за наявності «центрів відповідальності» певного типу, а саме — центрів прибутків, видатків, інвестицій, обороту, витрат. Кожен з цих центрів може мати власний бюджет, більш або менш пов’язаний із загальним бюджетом організації. Децентралізовані формування матимуть різні планові та контрольні показники залежно від їх типу. Головне завдання — узгодження цих показників із загальними показниками, що характеризують як загальну стратегію організації, так і окремі складові «стратегічного набору».

ФЕЗ конкретизує економічні відносини між окремими підрозділами організації, а також з агентами зовнішнього середовища. Останнє питання теми, що розглядається, присвячене з’ясуванню варіантів налагодження економічних відносин у межах ФЕЗ стратегічного управління. Бюджетування, з одного боку, відображає функціонування центрів відповідальності, а з іншого — стимулює їх створення. Центри відповідальності відображають ОСУ підприємства (див. тему 11). Тут добре видно взаємозв’язок організаційних і фінансово-економічних систем забезпечення стратегічного управління, однак ефективним це може бути лише за умов належного його проведення. Вивчення проблематики цього питання передбачає з’ясування необхідності надання більшої або меншої «економічної незалежності» структурним підрозділам організації. Можна «урівняти в правах» внутрішні та зовнішні підрозділи, тобто надати керівникам виробничих та управлінських підрозділів право вибирати, з ким із внутрішніх відділів або зовнішніх організацій мати справу. Такі економічні, навіть комерційні відносини дають змогу визначити доцільність існування внутрішніх служб з точки зору якості їхньої роботи порівняно із зовнішніми організаціями. Для більш чіткої організації такого процесу можуть розроблятися так звані внутрішні (або трансфертні) ціни, існування яких впроваджує механізми конкуренції ФЕЗ. Подібний підхід дає змогу стимулювати підрозділи, окремих виконавців за якісну роботу з реалізації стратегій. Особливу увагу при цьому слід звернути на проблеми, що пов’язані з необхідністю забезпечення керованості організацією як єдиного цілого, оскільки різна прибутковість підрозділів, витрати на їх утримання та внутрішня конкуренція можуть сприяти розвитку організаційної кризи, призвести навіть до розвалу організації.

 

Термінологічний словник

Зміст ФЕЗ — формування та виконання комплексної економіч­ної стратегії розвитку організації, де поєднуються всі напрямки діяльності економічного блоку системи управління.

Об’єкти впливу ФЕЗ — це «входи» та «виходи» організації, які зв’язують її з ринками постачання та збуту, операційна та управлінська системи, фінансово-економічні результати поточної та стратегічної діяльності, система ризиків, комунікації всередині організації, система мотивації персоналу тощо.

Суб’єкт ФЕЗ — один або комплекс взаємопов’язаних підрозділів, що за допомогою різних форм управлінського впливу забезпечують виконання «стратегічного набору» з акцентом на фінансові стратегії для досягнення стратегічних цілей.

Структура системи ФЕЗ стратегічного управління характеризує її склад, співвідношення окремих частин та елементів, що відображає мету її створення, а також певні властивості самого підприємства та його оточення.

Трансфертні ціни — умовно-розрахункові ціни, за якими структурні підрозділи підприємства передають одне одному товари або надають послуги.

Фінансово-економічне забезпечення(ФЕЗ) стратегічного управління — це сукупність структурних та динамічних характеристик економічних взаємовідносин усередині та поза межами діяльності організації, що включає сукупність конкретних відносин власності, методів господарювання та правових норм, за допомогою яких ринково орієнтована організація використовує (або ні) ті можливості, що їй надає середовище, сприяє (або ні) досягненню цілей розвитку.

 


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. I. Введення в розробку програмного забезпечення
  4. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  5. II.1 Програмне забезпечення
  6. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  7. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  8. Oracle Управління преміальними
  9. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  10. А. Видання прав актів управління
  11. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  12. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ




Переглядів: 1443

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОРГАНІЗАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ | СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.