МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Матриця АДЛ (ADL) .У матрицю АДЛ уведені інші, ніж в матриці БКГ, змінні: зрілість сектору й положення стосовно конкурентів. Зрілість сектору відображає етапи зміни ринку, відповідні до стадій життєвого циклу товару. Тим самим забезпечується можливість аналізу розвитку ринку в часі. Кожному етапу відповідають певні фінансові характеристики, специфічні форми конкуренції, різні форми стратегічної поведінки. При визначенні положення відносно конкурентів використовуються й показники ринкової частки, і показники конкурентоспроможності, і інтенсивність конкурентної боротьби. Матриця ADL складається з 20 гнізд, і утворюється комбінацією двох параметрів – 4-х стадій життєвого циклу ринку/галузі й 5-ти конкурентних позицій. Вона використовується як на корпоративному рівні, так і на рівні окремих бізнесів. Залежно від положення на матриці виду бізнесу пропонується набір стратегічних рішень. Після формування стратегії необхідно її доведення до менеджерів середнього рівня й рядових співробітників компанії, а також з перекладом стратегічних планів у площину конкретних заходів щодо їхнього досягнення. Тут і може прийти на допомогу процес бізнес-планування. Бізнес-план – це структурований опис основних аспектів діяльності й розвитку компанії, розроблений на основі її стратегії. Він є загальноприйнятою у світовій практиці методикою розробки й формою представлення конкретних перспектив діяльності й коштів їх досягнення, що містить розгорнуту інформацію про виробничу, збутову і фінансову діяльність компанії й оцінку перспектив, умов і форм співробітництва на основі балансу її власного економічного інтересу й інтересів партнерів, інвесторів, споживачів і конкурентів. За ознакою користувачів інформації, бізнес-плани можна підрозділити на два типи: 1. бізнес-план для надання його кредиторам, інвесторам, партнерам в основному з метою залучення фінансових коштів. Такий бізнес-план обґрунтовує ефективність вкладення коштів у проект і їх зворотність; 2. корпоративний бізнес-план, призначений для компанії. Цей план є більш детальним і об'єктивно описує поточний стан компанії й можливості, що відкриваються. Дозволяє прогнозувати проблеми й шляхи їх подолання. Бюджетування являє собою управлінську технологію, здатну перевести довгострокові й середньострокові плани компанії в площину їх реалізації. Поряд із плануванням система бюджетного керування включає наступні функції: · координація діяльності всіх центрів відповідальності; · прийняття рішень і делегування повноважень; · оцінка діяльності; · взаємодія й мотивація персоналу; · контроль і аналіз. Таким чином, під бюджетуванням розуміється вся сукупність управлінських процесів, що забезпечують життєвий цикл бюджету. Воно є повноцінною й комплексною технологією тактичного (поточного) управління компанією. Отже, стратегічне планування, бізнес-планування й бюджетування є етапами при визначенні й обґрунтуванні цілей діяльності компанії й коштів їх досягнення. Таким чином, стратегічне планування, бізнес-планування й бюджетування повинні бути послідовними й взаємозалежними етапами управлінської діяльності в кожній компанії, яка прагне до досягнення своїх показників.
2. Організація процесу бізнес-планування Для успішної організації бізнес-планування в комерційній організації необхідна наявність чотирьох обов'язкових умов (компонентів), які тісно зв'язані між собою й становлять інфраструктуру процесу бізнес-планування комерційної організації. 1)наявністьвідповідної методологічної й методичної бази розробки, контролю й аналізу виконання бізнес-плану, а працівники фінансово-економічних служб повинні бути досить кваліфіковані, щоб уміти застосовувати цю методологію на практиці. 2)необхідна внутрішня інформація про діяльність підприємства й зовнішня інформація. Джерелами одержання інформації є: o економічна інформація (прогноз процентних ставок, прогноз темпів інфляції і т.д.); o облікова інформація (інформація бухгалтерського обліку (баланс, звіт про прибутки й збитки, звіт про рух грошових коштів, додатки до балансу) і управлінського обліку); o повідомлення фінансових органів, інформація установ банківської системи, інформація товарних, валютних бірж і інша фінансова інформація; o політична інформація і т.д. Крім того, бізнес-планування здійснюється в рамках чинного законодавства. 3)бізнес-планування завжди реалізується через відповідні організаційну структуру й систему управління, що становлять організаційний блок процесу. 4)у процесі фінансового планування й контролю відбувається реєстрація й обробка більших масивів інформації. У світовій практиці виділяють наступні основні стадії процесу бізнес-планування: підготовча; розробка бізнес-плану; просування бізнес-плану; реалізація бізнес-плану. Ключовим моментом підготовчої стадії є формування перспективної бізнес-ідеї. Бізнес-ідея – це ідея нового продукту або послуги, а також рішення технічного, організаційного або економічного характеру. Існує безліч джерел нових бізнес-ідей: відгуки споживачів; продукція або послуги, пропоновані конкурентами; думка працівників підприємства, особливо відділу маркетингу й збуту, а також оптової або роздрібної торгівлі; публікації уряду з інформацією про нові патенти; проведені науково-дослідні й дослідно-конструкторські роботи. Переконавшись у перспективності бізнес-ідеї, приступають безпосередньо до розробки всіх розділів бізнес-плану. На другому етапі (розробка бізнес-плану) бізнес-планування проводиться збір і аналіз інформації про продукцію, ринки, споживачів, конкурентах і посередниках. Аналізуються можливості підприємства реалізувати обрану ідею й потреби в різних видах ресурсів. Проводиться пошук джерел фінансування й оцінюється ефективність проекту. Особливе значення має аналіз ризиків і вибір шляхів їх зниження. На третій стадії (просування бізнес-плану) бізнес-планування проводиться просування ідеї, для чого здійснюється презентація бізнес-плану. Презентація бізнес-плану – це короткий виклад основних положень бізнес-плану на переговорах з інвесторами й потенційними партнерами. Компанія і її продукція, ринок – клієнти й конкуренти, маркетингова стратегія, першочергові фінансові завдання, команда, яка буде здійснювати цей план (ключовий управлінський персонал), необхідні розміри позички або участі на паях і мета, на які ці гроші будуть спрямовані, розмір, умови й строки реалізації інвестиції – це перелік основних освітлюваних питань на презентації бізнесу-проекту. Презентація передує початку переговорів з потенційними інвесторами й партнерами по реалізації бізнесу-проекту. У ході переговорів відбувається узгодження умов і оформлення договірних відносин. За результатами переговорів вносяться відповідні корективи в бізнес-план. Для підвищення ефективності презентації копію бізнес-плану потенційним інвесторам і партнерам висилають заздалегідь, щоб вони мали можливість прочитати його до початку переговорів. Під час презентації необхідно використовувати наочний матеріал (зразки продукції, фотографії, графіки, схеми і т.д.). Презентація повинна проходити у формі діалогу, а не лекції. Краще, якщо презентацію проводить особисто керівник підприємства із залученням фахівців. Початку переговорів з інвесторами передує етап аудита бізнес-плану. Процедура аудита бізнес-плану зовнішніми інвесторами проводиться за певною схемою, що включає, як правило, шість етапів: 1) оцінка характеристик компанії-заявника, аналіз галузі його діяльності. Насамперед установлюється, чи відноситься галузь, де цей проект буде реалізовуватися, до числа пріоритетних для інвестора. Далі визначається положення фірми-прохача на тлі своєї галузі; 2) аналіз умов інвестиційної угоди (форму запозичення й повернення кредиту, заставу, гарантію повернення кредитних коштів); 3) аналіз останнього балансу (визначення ступені фінансової стабільності й ліквідності, оцінку активів і зобов'язань, перевірку достатності власного обігового капіталу, розрахунок рівня коефіцієнта покриття). Обов'язково визначається співвідношення «позиковий капітал – власний капітал». У світовій практиці звичайно уникають давати кошту фірмам, у яких це співвідношення перевищило 4, а якщо фірма невелика, то й при величині даного показника, рівної 3; 4) оцінку керівної команди компанії-заявника; 5) виявлення особливостей проекту; 6) загальний аналіз бізнес-плану. Тільки після завершення роботи з п'ятьома першими етапами і одержання висновку про доцільність подальшого розгляду проекту переходять до шостого етапу – загального глибокого вивчення бізнес-плану. Завершується аудит бізнес-плану прийняттям або відхиленням рішення про його інвестування. Стадія реалізація бізнес-плану охоплює період від ухвалення рішення про інвестування й до початкової стадії практичної реалізації проекту, включаючи комерційне проведення. Реалізувати бізнес-план – означає виконати всі робочі завдання усередині фірми й поза неї, необхідні для того, щоб перевести діловий проект зі стадії бізнес-плану в реальну виробничу стадію. Виконання окремих робіт, що відносяться до різних стадій бізнес-планування, має паралельний характер. Діаграма розподілу робіт бізнес-планування наведена на рисунку 2:
Рис. 2. Розподіл стадій процесу бізнес-планування у часі
Планування реалізації бізнес-проекту й складання бюджету включають наступні основні завдання: 1) визначення типу робочих завдань у фірмі й поза неї; 2) визначення логічної послідовності подій у робочих завданнях; 3) підготовку графіка реалізації завдань; 4) визначення ресурсів для рішення завдань; 5) підготовка бюджету реалізації й потоків коштів, які забезпечать фінансування бізнес-плану; 6) документування всіх даних реалізації бізнесу-проекту. Для практичної реалізації бізнес-планування як процесу представляється важливим дотримання наступних принципів: 1) гнучкості, що означає постійну адаптацію до змін середовища, у якому функціонує дана організація; 2) безперервності, що передбачає ковзний характер планування; 3) комунікативності, під якою розуміється координація й інтеграція зусиль (усе повинне бути взаємопов'язане й взаємозалежне); 4) інтерактивності, що припускає творчий характер планування й неодноразовість пророблення вже складених розділів плану; 5) багатоваріантності, що передбачає вибір найкращого з альтернативних можливостей досягнення поставленої мети; 6) участі, що припускає важливість самого процесу планування з погляду залучення в нього всіх можливих учасників майбутньої організації; 7) адекватності відбиття реальних проблем і самооцінки в процесі планування
3. Мета, задачі, функції та принципи бізнес-планування Бізнес-план є найважливішим інструментом при розгляді великої кількості різних ситуацій, що дозволяє вибрати найбільш перспективні рішення й визначити кошти для їхнього досягнення. Основними цілями бізнес-плану є: · обґрунтовує рішення інвестора про доцільність вкладення коштів; · служить джерелом інформації для тих осіб, які безпосередньо займаються його реалізацією; · дозволяє одержати кредит і є для банку основою при прийнятті такого рішення. Бізнес-план допомагає підприємцеві розв'язати наступні основні завдання: · визначити конкретні напрямки діяльності фірми, · цільові ринки й місце фірми на цих ринках; · сформулювати довгочасні й короткострокові цілі фірми, стратегію й тактикові їх досягнення; · визначити осіб, відповідальних за реалізацію стратегії; вибрати склад і визначити показники товарів і послуг, які будуть запропоновані фірмою споживачам; · оцінити виробничі й торговельні витрати по їхньому створенню й реалізації; · виявити відповідність наявних кадрів фірми, умов мотивації їх праці пропонованим вимогам для досягнення поставлених цілей; · визначити склад маркетингових заходів фірми по вивченню ринку, рекламі, стимулюванню продажів, ціноутворенню, каналам збуту й ін.; · оцінити фінансове становище фірми й відповідність наявних фінансових і матеріальних ресурсів можливостям досягнення поставлених цілей; передбачити труднощі, «підводні камені», які можуть перешкодити практичному виконанню бізнес-плану. У сучасній практиці бізнес-план виконує такі функції: · необхідний у період створення підприємства, а також при виробленні нових напрямків діяльності, тому що дозволяє розробити стратегії бізнесу; · планування: дозволяє оцінити можливості розвитку нового напрямку діяльності, контролювати процеси усередині фірми; · залучення коштів – позички, кредити; · залучення до реалізації планів компанії потенційних партнерів, які побажають вкласти в проведення власний капітал або наявну в них технологи; · координація зусиль співробітників,поліпшення їх поінформованості про майбутні дії. Існують два основні підходи до розробки бізнес-плану. Перший полягає в тому, що ініціатори проекту самі розробляють бізнес-план, а методичні рекомендації одержують у фахівців, зокрема в можливих інвесторів. Згідно із закордонною практикою даний підхід є більш кращим. При другому підході ініціатори бізнес-плану самі його не розробляють, а виступають у якості замовників. Розроблювачами бізнес-плану є фірми, що спеціалізуються в області маркетингової діяльності, авторські колективи, окремі автори. При необхідності залучаються консалтингові фірми й експерти. У закордонній практиці прийнято, що розробка бізнес-планів здійснюється з обов'язковою участю керівника підприємства. У підсумку бізнес-план дозволяє погодити інтереси замовника, інвестора, споживачів і органів влади.
4. Відмінність бізнес-плану від інших планових документів Бізнес-план має схожість із техніко-економічним обґрунтуванням (ТЕО). Але основна відмінність полягає в тому, щотехніко-економічне обґрунтування – це специфічний плановий документ для створення й розвитку промислових об'єктів. Тому особливий акцент у структурі ТЭО зроблений на виробничо-технічні аспекти проекту, а комерційні, ринкові проблеми майбутнього бізнесу залишаються майже нерозкритими. Крім того, відмінність бізнес-плану від ТЕО полягає в його стратегічній спрямованості. Отже, можна говорити про набагато більш вузький, специфічний характер ТЕО в порівнянні з бізнес-планом. Бізнес-план поступово витісняє ТЕО зі сфери підприємницької діяльності. Бізнес-план є одним із ключових елементів стратегічного планування. Як і стратегічний план організації, охоплює досить тривалий період, звичайно 3 – 5 років, іноді більше. Однак між бізнес-планом і стратегічним планом існує ряд відмінностей: 1) на відміну від стратегічного плану бізнес-план включає не весь комплекс загальних цілей фірми, а тільки одну з них – ту, яка пов'язана зі створенням і розвитком певного нового бізнесу; 2) стратегічні плани – це звичайно плани зі зростаючим горизонтом часу. Бізнес-план має чітко обкреслені часові рамки; 3) у бізнес-плані функціональні складові (плани виробництва, маркетингу й ін.) мають набагато більш вагоме значення, ніж в стратегічному плані, є повноправними, рівноважними частинами структури бізнес-плану. Бізнес-план близький за структурою й характером викладення матеріалу до інвестиційного проекту. При цьому бізнес-план можна розглядати як документ, що представляє собою плани розробки й реалізації відповідної до частини інвестиційного проекту. Для короткострокових, невеликих по масштабу або локальних бізнес-проектів, що не вимагають значних витрат і нетривалих по строках реалізації, бізнес-план може замінити інвестиційний проект. Таким чином, інвестиційний проект і бізнес-план можуть бути близькі за структурою. Структура бізнес-плану схожа з інвестиційним проектом, особливо в тій його частині, де проводиться обґрунтування інвестиційного задуму.
ТЕМА 2. КЛАСИФІКАЦІЯ БІЗНЕС-ПЛАНІВ
1. Необхідність розробки бізнес-плану 2. Класифікація бізнес-планів
1. Необхідність розробки бізнес-плану Причина, що пояснює важливість вибору виду бізнес плану, полягає в забезпеченні значимого ефекту від впливу вашого бізнес плану. Розробка бізнес-плану вимагає професійних знань в області керування, фінансах, маркетингу. Тому навіть невеликі фірми на Заході звертаються до експертів за консультацією або до фахівців, що пропонують послуги зі складання бізнес-плану. Однак складання бізнес-плану вимагає особистої участі керівника або підприємця, що відкриває свою справу. Керівна роль першої особи в процесі бізнес-планування обумовлює необхідність його участі в моделюванні майбутньої діяльності, порівнюючи з нею свої сили, ресурси підприємства, можливості залучення додаткових коштів і їх ефективне використання. Особиста участь керівника в складанні бізнес-плану настільки важлива, що багато закордонних банків і інвестиційні фірми відмовляються взагалі розглядати заявки на виділення коштів, якщо стає відомо, що бізнес-план з початку й до кінця був підготовлений консультантом з боку, а керівником лише підписаний. Жоден юридичний документ поки ще не закріплює обов'язковості підготовки бізнес-плану. Необхідність розробки бізнес-плану пояснюється ще й тим, що ризик банкрутства для знову створених підприємств, особливо в перші 3-5 років, дуже великий. Про це свідчить і міжнародна практика. Бізнес-план являє собою всебічний опис бізнесу й середовища, у якому він діє, а також системи керування, у якій він має потребу для досягнення поставлених цілей. Не існує стандарту на розробку бізнес-плану через відмінність цілей бізнесу й нескінченної безлічі варіацій середовища, у якому він діє.
2. Класифікація бізнес-планів Залежно від ринкової ситуації й мети складання, бізнес-плани можуть бути різні. Кожний вид бізнес-плану розробляється під конкретні цілі й припускає свою норму витрат праці. При цьому результат планування буде залежати не тільки від рівня пророблення стратегії в цілому, але й від відповідності виду бізнес-плану меті його розробки. Вид, форма, структура й наповнення бізнес-плану унікальні не тільки для кожного напрямку підприємницької діяльності, але й для кожної конкретної ситуації. Таким чином, бізнес-плани мають істотні відмінності в розмірі, оформленні документа, утримуванні й ряді інших факторів, обумовлених ситуаціями в різних сферах бізнесу. Для забезпечення значимого ефекту від впливу розробленого бізнес-плану необхідно правильно вибрати його вид. Існують певні особливості при розробці бізнес-планів для різних організацій, як, наприклад, для одноточкової й багатоточкової організації. Під одноточковою організацією розуміється організація ( юридична особа), що складається з одного підприємства. Відповідно багатоточковою буде організація, що складається із двох і більш підприємств. При плануванні діяльності такої організації спочатку розробляються плани для кожного підприємства, а потім ці плани зводяться в один бізнес-план. Якщо бізнес починається вперше, то в план включаються лише розрахункові показники. Якщо бізнес уже існує, то в план включаються звітні дані за попередній рік, з якими порівняються показники планованого року. Бізнес-план для організацій з великим інвестиційним проектом, що вимагають зовнішнього фінансування, – це найбільш складний вид бізнес-плану. Перше місце тут займають показники, що характеризують інвестиційний проект. Потім викладаються звичайні розділи бізнес-плану, ув'язані з інвестиційним проектом. Особливістю диверсифікованих організацій є спрямоване здійснення декількох видів діяльності. Це повинне відбитися в бізнес-планах таких організацій. Найчастіше в диверсифікованих організаціях окремі види діяльності здійснюються в спеціальних підрозділах – філіях (бізнес-одиницях). У таких випадках організація виступає як багатоточкова і бізнес-план складається відповідно. Бізнес-план для невиробничих організацій відрізняється тим, що замість розгорнутого плану виробництва в ньому коротко викладається планований перелік послуг (робіт), які будуть надаватися. Замість плану виробництва в бізнес-плані невиробничої організації розробляється оперативний план, у якім прогнозуються кошти, приміщення й ресурси, які будуть необхідні для ведення бізнесу в майбутній період, а також потреба в матеріалах, робочій силі, засобах зв'язку і т.д. Інші розділи плану розробляються аналогічно планам виробничих організацій. По об'єктах бізнесу, бізнес-плани можна класифікувати відповідно до рисунку 3.
Рис. 3. Класифікація бізнес-планів по об'єктах бізнесу Виділимо наступні основні види бізнес-планів: По цілям розробки виділяють бізнес-плани, призначені для: ● одержання зовнішнього фінансування; ● вироблення стратегії розвитку; ● планування діяльності компанії. До бізнес-планів, призначених для одержання зовнішнього фінансування відносяться: - бізнес-план інвестиційного проекту, який складається для залучення потенційних інвесторів і припускає докладне маркетингове дослідження й характеристики бізнесу. Особлива увага приділяється опису місії проекту, формулюванню ціль і завдань. Потім виявляється список передбачуваних адресатів (майбутні акціонери, банки, венчурні фірми). - бізнес-план на одержання кредиту відрізняється від інвестиційного по трьом показникам: · він повинен обґрунтувати потребу підприємства у фінансуванні в часовий відрізок, що обмовляється; · указувати на вигоду від використання позикових обігових коштів; · довести можливому кредиторові високий рівень платоспроможності, який стане запорукою у своєчаснім погашенні боргу й виплаті відсотків. - бізнес-план на грант припускає позику або субсидію з державного бюджету або благодійних фондів. У цьому випадку бізнес-план особливий упор повинен робити на гуманні цілі й на значну лепту в розвиток регіону або міста. По використовуваних методиках – бізнес-плани, підготовлені з використанням різних методик. Серед них: ● міжнародна методика ЮНІДО (UNIDO – United Nations Industrial Development Organization); ● вітчизняні методики; ● нові західні методики. По об'єкту планування – у бізнес-плані може плануватися діяльність наступних суб'єктів: ● інвестиційного проекту; ● іншого проекту; ● компанії; ● групи компаній; ● малого підприємства; ● бізнес-одиниці (напрямку бізнесу). Бізнес-плани розробляються в різних модифікаціях залежно від призначення: - по бізнес-лініям (продукція, роботи, послуги); - по підприємству в цілому (новому або вже діючому). Бізнес-план може бути націлений як на розвиток підприємства, так і на його фінансове оздоровлення. Також може плануватися діяльність усього підприємства або його окремого підрозділу. Сучасна класифікація бізнес-планів передбачає також їхній поділ на чотири окремі групи: · міні бізнес-плани; · робочі бізнес-плани; · презентаційні бізнес-плани; · електронні бізнес-плани. Міні бізнес-план - його використання ефективне тільки при його відповідності призначенню. Рекомендований обсяг - не більш 10 сторінок. Основну увагу необхідно зосередити на концепції бізнесу, його фінансових показниках, маркетинговому плані, фінансовій звітності й динаміці ліквідності, відображенні доходів і бухгалтерському балансі. Робочий бізнес-план може розроблятися як у повній формі, так і в стислої, використовуваної для презентацій. Допускається вільний виклад на зрозумілій для аудиторії мові. Можливий недогляд цілих розділів, які потрібні в основному для повноти оформлення документа. Робочий бізнес-план повинен доносити основні думки, ідеї й підсумкові показники. Презентаційний бізнес-план складається для потенційних інвесторів, кредиторів і можливих партнерів. Повинен мати відповідне зовнішнє оформлення, здатне представити інформацію про компанію доступно, зрозуміло й у вигіднім світлі. Обов'язкове використання ділової лексики, бажане витримувати єдиний стиль викладу документа. Професійні терміни повинні бути роз'яснені. Окрему увагу слід приділити висвітленню питань, пов'язаних з економічною безпекою підприємства й фінансовими ризиками, настільки важливих для потенційних інвесторів. Електронний бізнес-план: корисно мати можливість представити свій бізнес-план і за допомогою інноваційних технологій. Використання презентаційного встаткування найчастіше значно не тільки підвищує рівень сприйняття надаваної інформації, але й формує позитивне відношення до неї.
ТЕМА 3. СТАНДАРТИ БІЗНЕС-ПЛАНІВ
1. Вибір методики складання бізнес-плану 2. Стандарти UNIDO 3. Стандарти бізнес-плану TACIS 4. Стандарти бізнес-плану KPMG 5. Стандарти бізнес-плану ЄБРР 6. Стандарти бізнес-плану BFM Group
1. Вибір методики складання бізнес-плану На сьогоднішній день немає єдиної методики розробки бізнес-плану. На різних підприємствах послідовність складання бізнес-плану неоднакова. Однак у ході розробки неминуче доводиться пройти всі основні розділи бізнес-плану. Вибір конкретного різновиду методики розробки бізнес-плану, глибина й часовий обрій його пророблення, варіантність рішень, що закладаються в нього, обсяг, наявність прикладених документів і довідок залежать від різних факторів. Серед них можна відзначити величину передбачуваних інвестицій по конкретному проекту й специфіку потенційного інвестора тощо Для розробки бізнес-плану використовуються методики або посібники, вибір яких для ініціаторів проекту досить широкий. Є різні типові іноземні методики. Серед них найбільшу популярність одержали «Посібник з оцінки ефективності інвестицій», підготовлений Організацією Об'єднаних Націй по промисловому розвиткові (методологія UNIDO) і його комп'ютерний варіант COMFAR. При всій різноманітності методик у них дотримуються певні принципи побудови бізнес-плану. На вітчизняному ринку використання даних методик і їх електронних версій мають обмежене застосування по наступних причинах: - відмінності в діловому середовищі (різна законодавча база, підзаконні нормативні документи, різна система стандартизації, звичаї ділового обороту); - розбіжність структури документів (різні аналітичні форми). Найбільш відомі наступні основні західні методики по розробці бізнес-планів: - методика TACIS, KPMG, ЄБРР, UNIDO; - методика фірми "Goldman, Sachs & Co"; - фірми "Ernst & Young". Практично всі методики по оцінці інвестиційних проектів, що існують у світі на сьогоднішній день, ґрунтуються на методиці розробленої UNIDO ще в 70-х роках. Ця методика забезпечує збір усієї необхідної інформації для здійснення прогнозу руху грошових коштів, і для оцінки проекту з використанням кількісних показників. Ядром усіх перерахованих вище методик складання бізнес-планів є наступні розділи органічно зв'язані організаційним планом ( конкретною схемою реалізації проекту), з відповідним прорахунком ризиків: - фінансовий план; - план маркетингу; - план виробництва. Саме ці основні ключові розділи й заклали фундамент вітчизняних стандартів формування бізнес-планів.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|