Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Роль транспортного сектора в економіці України.

План

Тема 2 Сутність і особливості транспортного ринку України в сфері пасажирських перевезень.

2.1 Роль транспортного сектора в економіці України.

2.2 Особливості транспортного ринку в сфері пасажирських перевезень і необхідність його державного регулювання.

2.3 Якість транспортного обслуговування пасажирів і основні принципи роботи з її підвищення.

Транспорт представляє собою важливу складову економіки держави. Він є сполучною ланкою між виробниками і споживачами товарів і послуг, забезпечує обмін товарами і переміщення людей. Без нього неможливі ринок і ринкові відносини в суспільстві. Як об’єкт ринку транспорт продає свої послуги по переміщенню вантажів і пасажирів. Процес виробництва продукції вважається закінченим, якщо продукцію доставлено споживачу. Частка транспортних витрат в сучасних умовах в кінцевій ціні продукції сягає 15-20 %, може бути 40% і більше. Недооцінка ролі транспорту завжди негативно відбивається на соціально-економічний розвиток держави.

Відносини людей, які виникають при переміщенні товарів, готової продукції і задоволенні потреб населення в переміщенні входять у виробничі відношення і підчиняються дії економічних законів, сутність яких відповідає цим відношенням.

Транспорт, як складна виробнича система будь-якої держави, є однією із основних галузей економіки.

Транспорт відноситься в суспільстві до сфери матеріального виробництва через те, що він продовжує процес виробництва переміщенням різноманітних товарів, доставляючи їх споживачам. Працівники транспортного сектору, як вантажного, так і пасажирського, приймають участь в створенні суспільного продукта і національного дохода, створюють вартість, в якій реалізується накопичення. До складу суспільного продукту входять товари, які мають споживчу вартість не тільки в формі речі, а і споживчі вартості в формі виробничої діяльності. Тому транспорт не має відмінностей від інших галузей економіки, а має загальні риси, притаманні іншим сферам виробництва.

Транспорту характерні три елемента матеріального виробництва: діяльність людей (сама праця або робоча сила), предмети праці (вантажі, пасажири) і засоби праці. Вартість продукції транспорту створюється аналогічно іншими галузями матеріального виробництва. Відмінність транспорта від інших галузей полягає в тому, що він:

1- не створює матеріальних цінностей у вигляді речей.

2- вартість, яка створюється працівниками транспорту приєднуються до вартості продукції, що перевозяться.

3- Транспорт продає свою продукцію у вигляді процесу переміщення, зміни місцеположення товарів і людей.

4- Транспорту не належать предмети його праці – вантажі, що перевозяться належать вантажовласникам (відправникам і одержувачам вантажів).

5- Він не створює і не додає нічого речового до товарів, які перевозяться.

Здійснюючи перевезення вантажів і пасажирів, транспорт впливає на роботу та розвиток всіх галузей економіки таким чином:

- економічна активність і якість суспільного виробництва залежить від безперебійності і ритмічності транспортного обслуговування;

- зменшення запасів палива і сировини, вивільнення обігових коштів і ефективне їх використання забезпечується регулярністю транспортного виробництва;

- якісно працюючий транспорт забезпечує прискорення доставки вантажів, в результаті чого зменшується тривалість знаходження матеріальних цінностей в процесі обігу;

- якісне обслуговування пасажирів і прискорення їх доставки в пункти призначення впливає на їх настрій, стан здоров’я, своєчасне здійснення ними власних потреб, а також – на продуктивність праці.

Транспортно-дорожній комплекс України – одна із найбільших складових економіки держави [2]:

- експлуатаційна довжина наземних шляхів сполучення перевищує 200 тис. км;

- основні виробничі фонди складають 12% вартості фондів економіки;

- частка вантажних перевезеньу валовому внутрішньому продукті складає більше 11 %;

- величина транспортної складової у вартості продукції промисловості і сільського господарства змінюється від 12% до 50%, а то і більше;

- кількість працюючих на транспорті складає більше 5% усіх зайнятих у сфері економічної діяльності.

Для оцінки перевізної роботи транспорту використовують наступніосновні кількісні показники:

- обсяги перевезень (відправлення) вантажів у тоннах за рік (Р);

- вантажооборот у тонно-кілометрах – сума добутків маси перевезених вантажів (Р) на відстань (l)перевезення (Рl);

- обсяги перевезень (відправлення) пасажирів, чоловік за рік (А);

- пасажирооборот у пасажиро-кілометрах – сума добутків числа перевезених пасажирів (А) на відстань (l) перевезення (Аl);

- приведена продукція транспорту у приведених тонно-кілометрах, визначається за формулою:

 

(2.1)

 

2.2. Особливості транспортного ринку в сфері пасажирських перевезень і необхідність його державного регулювання.

Транспортне виробництво завжди відіграє важливу роль в перетвореннях економики, в її удосконаленні і розвитку. Особливе значення транспорту визначається великими територіями України, подальший розвиток яких можливий завдяки наявності в кожному регіоні транспортної мережі, яка забезпечує високу якість перевізного процесу.

Транспортне виробництво в державі характеризується довжиною шляхів сполучення і охопленням території транспортною мережею, а також складом транспортної інфраструктури. Деякі види транспорту не вимагають наявності територіальної інфраструктури. Вони використовують її природну наявність на території (авіаційний, в певній мірі водний – річний і морський транспорт). Інші види транспорту, навпаки, суттєво залежать від територіальної транспортної інфраструктури (автомобільний, залізничний) і практично нею ж і представлені в державі.

Ринок пасажирських перевезень представляє собою взаємодію видів транспорту (транспортних підприємств) і пасажирів при вільному продажу їм послуг, пов’язаних з перевезенням, тобто це система обміну послуг між продавцями і покупцями. В ролі продавців виступають підрозділи різних видів транспорту (вокзали, квиткові каси попереднього продажу і інші транспортні структури, які можуть надавати платні послуги). Покупці транспортних послуг – це не тільки окремі пасажири, а і підприємства, організації, які мають потребу в здійсненні поїздом, перевезень багажа або вантажобагажа [5]. Сучасний ринок представляє сукупність окремих складових ринка: споживчого, засобів виробництва, фінансів, робочої сили, інновацій і інформації з відповідною їм інфраструктурою і інститутами [4].

Особливості транспортного ринку, в тому числі і у сфері пасажирських перевезень [4,6]:

1. загальний масовий характер транспортного ринку для економіки і населення, який визначається місцем і роллю транспорта в суспільстві.

2. нематеріальний характер транспортної продукції (послуги) визначається наступними особливостями будь-якої послуги:

- невідчутністю, тобто до неї не можна доторкнутися.

- несхоронністю, що означає неможливістю створення з неї запасів, накопичувати її;

- обмеження її взаємозамінності пов’язано з прив’язаністю транспортної послуги до простору і часу;

- невіддільність її від технічних засобів і працівників транспорту через спів падання процесів виробництва і споживання транспортної продукції і неможливість їх розмежування одного від одного, як при виробленні будь-яких товарів;

- непостійність її щодо якості, що пояснюється різною якістю послуги під час виконання перевезень тим самим перевізником у різний час;

3. просторова роз’єднаність полігонів реалізації транспортних послуг, їхня невзаємозамінність ускладнює внутрішньогалузеву конкуренцію в межах окремих видів транспорту, спонукає до взаємодії різних елементів транспортної системи;

4. необхідність державного регулювання транспортного ринку пов’язано із особливостями функціонування і розвитку різних видів транспорту і інтересами суспільства з метою забезпечення:

- захисту екології держави через організацію державного контролю за експлуатацією транспортних засобів в інтересах суспільної безпеки тому, що транспорт (найбільше автомобільний) є великим забруднювачем навколишнього середовища;

- конкуренції і стимулювання розвитку різних видів транспорту через обмеження природнього монополізму окремих видів транспорту;

- ефективного розвитку різних видів транспорту завдяки загальній транспортній інвестиційній політики держави;

- регулювання транспортних тарифів для захисту національних інтересів через велику капіталомісткість транспорту і значні витрати суспільства на його утримання і розвиток;

5. неналежність транспорту предметів його праці (вантажів і пасажирів) – вантажі належать вантажовласникам;

6. особливість форми обліку і вимірювання обсягів транспортної продукції, що полягає у використанні натуральних вимірників: тонно-кілометрів, пасажиро-кілометрів, кількість відправлених тонн вантажів і пасажирів;

7. особливість форми ціноутворення на транспортну продукцію – специфічна тарифна політика (тарифи) у визначенні ціни на вантажні та пасажирські перевезення.

Основні принципи вивчення транспортного ринку такі:

1. дослідження транспортного ринку;

2. сегментація транспортного ринку;

3. своєчасне реагування транспорту на вимоги попиту користувачів;

4. іноваційність в перевізному процесі завдяки;

5. прогнозування.


Читайте також:

  1. А/. Верховна Рада України.
  2. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  3. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  4. Б/. Президент України.
  5. Банківська система в ринковій економіці є звичайно дворівневою і включає центральний банк (емісійний) і комерційні (депозитні) банки різних видів.
  6. Банківська система України. Правовий статус Національного Банку України
  7. Боротьба українських козаків проти турецько-татарської агресії. П.Сагайдачний - видатний військовий та політичний діяч України.
  8. Бюджетна система України.
  9. Бюджетне повноваження Державного казначейства України.
  10. Бюджетне право і бюджетна система України.
  11. В плануванні й організації наукових досліджень в економіці використовуються програмно-цільові методи.
  12. В плануванні й організації наукових досліджень в економіці використовуються програмно-цільові методи.




Переглядів: 1901

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Організаційна структура і правова основа управління пасажирськими перевезеннями на транспорті. | Якість транспортного обслуговування пасажирів і основні принципи роботи з її підвищення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.