МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||
Лекція 2: НЕОБХІДНІ УМОВИ ЕКСПЕРИМЕНТУ: ПЛАНУВАННЯ ДІЙ, ПРОТОКОЛЮВАННЯ, СКЛАДАННЯ ЗВІТУ.Тема II: ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ЕКСПЕРИМЕНТУ
ПЛАН 1. Основні поняття в експериментальній психології 2. Планування дій 3. Протоколювання 4. Складання звіту
1. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ В ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІЙ ПСИХОЛОГІЇ. ЕКСПЕРИМЕНТ у психології є одним з основних, поряд зі спостереженням, методів дослідження. На відміну від спостереження, передбачає спеціальну ситуацію дослідження, активне втручання в ситуацію дослідника, що планомірно маніпулює однією чи декількома перемінними (факторами) і реєструє супутні зміни в поведінці досліджуваного об'єкта. Іноді експеримент називають ще керованим спостереженням. ПЕРЕМІННА – одне з основних понять для опису експерименту, хоча воно може відноситися і до спостереження. Під перемінною розуміється будь-яка реальність, що може змінюватися в експериментальній ситуації; перемінні – це усі вимірювані фактори, що можуть варіювати в експерименті. НЕЗАЛЕЖНА ПЕРЕМІННА – та перемінна, котра вводиться експериментатором (голосність звуку, яскравість світла, розмір зображення, складність пропонованого тестового завдання і т.п.). У ході експерименту вона змінюється, приймаючи різні значення, і оцінюється її вплив на поводження випробуваного. ЗАЛЕЖНІ ПЕРЕМІННІ – величини, зміни яких залежать від впливу незалежної перемінний, ті показники, що зв'язані з поводженням чи реакцією випробуваних (час реакції на сенсорний стимул; поріг сприйняття, обумовлений силою і характеристиками зорового чи слухового подразника; емоції, викликані ситуацією експерименту, тощо). СУПУТНІ (“побічні”, “додаткові” контрольовані) ПЕРЕМІННІ – ті обставини, що супроводжують експеримент і які слід строго контролювати, щоб уникнути їх варіацій від одного випробуваного до іншого і звести до мінімуму їх вплив на інші перемінні (наприклад, шум у приміщенні, температура і вологість повітря, у тестах - формулювання інструкцій і т.п.). ЗАГАЛЬНА МЕТА будь-якого психологічного експерименту – встановити зв'язок між незалежною і залежною перемінними, уникнувши можливого впливу супутніх перемінних на результати дослідження (тобто, на залежні перемінні). Наприклад, експериментатор намагається визначити залежність між тоном звуку і абсолютним порогом його сприйняття. У цьому експерименті незалежною перемінною є тональність звуку (випробуваному пред'являються звуки різної висоти); залежною перемінною є поріг сприйняття (тобто найтихіший звук даного тону, який може почути досліджуваний); але шум в кімнаті (супутня перемінна) може значно впливати на величину порогу, тому подібні експерименті звичайно проводяться у звукоізольованому приміщенні (сурдокамері). Основні ДОСТОЇНСТВА експерименту полягають у тім, що можна спеціально викликати якийсь психічний процес, простежити залежність психічних явищ від зовнішніх умов, що змінюються. ВИДИ ЕКСПЕРИМЕНТІВ: - експеримент ЛАБОРАТОРНИЙ проводиться в умовах спеціально обладнаної лабораторії. Дозволяє забезпечити більш строгий контроль усіх перемінних, порівняно високу надійність і валідність. - експеримент ПРИРОДНИЙ - проміжний метод між спостереженням і лабораторним експериментом. Проводиться в звичайних умовах - на робочому місці, у навчальному закладі і т.п.. Психолог може активно впливати на ситуацію, але у формах, що не порушують її природності для випробуваного. При необхідності застосовуються матеріали й устаткування, наприклад, тренажери. У деяких випадках застосовується термін "польовий експеримент", що припускає дослідження, що проводяться в природних умовах з мінімумом устаткування, при яких випробувані не знають, що стали об'єктом вивчення. Цей термін частіше відноситься до області зоопсихології. Між поняттями "природний" і "польовий" експеримент чіткі розходження провести важко. - ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕСТ являє собою особливий різновид експерименту. Тест - це система спеціальних завдань, що дозволяють вимірити рівень розвитку або стан визначеної психологічної властивості у окремого індивіда; стандартизований метод, інструмент для об'єктивної оцінки одного чи декількох аспектів цілісної особистості через вербальні чи невербальні відповіді й інші форми поводження. ТЕСТУВАННЯ являє собою один з методів психологічного експериментування, у якому: - завдання (ступінь його складності) являє собою незалежну перемінну; - реакція випробуваного (виконання завдання) - залежну перемінну; - умови тестування - супутні (контрольовані) перемінні.
2. ПЛАНУВАННЯ ДІЙ. Існують три необхідних умови проведення будь-якого наукового експерименту: - планування дії, - протоколювання ходу експерименту, - складання звіту. Першою з необхідних умов наукового експерименту є планування дій по його проведенню. У план експерименту повинні бути включені: - експериментальна гіпотеза (і контр-гіпотеза); - незалежна перемінна і її стани (рівні); - залежна перемінна; - контрольовані перемінні; - спосіб представлення результатів експерименту. Експериментальна гіпотеза (обґрунтоване припущення) формулюється дослідником на підставі практичної діяльності, власних спостережень, попередніх експериментальних або літературних даних. У залежності від характеру гіпотези, підбираються перемінні. Результати наукового експерименту представляються кількісно, а спосіб їх представлення залежить від величин, що виміряються в ході експерименту. Зрозуміло, при підготовці до проведення будь-якого експерименту у план включаються необхідні для цього матеріали і методи, випробувані (люди, рідше тварини, що будуть досліджені в ході експерименту), використовуване устаткування, статистичні методи обробки отриманих даних. Вірогідність результатів будь-якого дослідження в значній мірі залежить від правильності його планування. Як ілюстрацію до сказаного можна привести один з природних експериментів, описаних у підручнику Р. Готтсданкера (1982). Це дослідження було проведено в Англії в 1929 році психологами Х. Вестоном і С. Адамсом. Випробуваними були 10 робітниць ткацької фабрики. З огляду на те, що ткацькі верстати створюють інтенсивний шум, що може впливати на психологічний та фізичний стан, а отже і на продуктивність праці ткаль, дослідники висунули експериментальну гіпотезу. Вона полягала в тому, що продуктивність праці ткаль підвищиться при використанні навушників. Отже, незалежною перемінною було використання навушників, а двома станами незалежної перемінної – їх застосування або не застосування (якщо різні стани незалежної перемінної можна оцінити кількісно, то користаються словом "рівень"). Залежною перемінною була продуктивність праці, вимірювана у наступний спосіб: човник ткацького верстата робив у годину в середньому приблизно 12 тисяч поступальних рухів, що називають "ударами". Якщо нитка рвалася чи відбувався інший збій у роботі, ткаля закріплювала нитку і налагоджувала роботу верстата. Через це вона пропускала приблизно по 1 тисячі ударів у годину (менш 10%). Чим менше пропущених ударів – тим вище продуктивність праці. Тому спосіб представлення результатів у даному експерименті – обчислення середньої кількості пропущених робітницею ударів за 1 годину. Мал. 1. Залежність продуктивності праці ткалі від вживання навушників.
Кількість пропущених ударів в годину 1200 10% 1000 _ 907,6 800 _ 763,4 600 _ 5%
400 _
200 _
0 невикористання використання навушників навушників Контрольованими перемінними були температура і вологість повітря в цеху (при підвищеній вологості нитка рідше рветься). Експеримент проводився протягом 26 тижнів, при чому стани незалежної перемінний чергувалися – робітниці один тиждень носили навушники, а наступного тижню не використовували їх. На малюнку 1, приведена гістограма (графік), побудований на підставі даних, отриманих при дослідженні однієї з ткаль. Таким чином, результати експерименту представляють у цифрових значеннях, які можна оформити по-різному, наприклад, для наочності, у вигляді гістограми.
3. ПРОТОКОЛЮВАННЯ ХОДУ ЕКСПЕРИМЕНТУ. Другою необхідною умовою наукового експерименту є його протоколювання, тобто ведення достатньо докладних записів про хід його проведення. У протоколі експерименту указується вся істотна інформація про нього – дата, стан (рівень) незалежної і значення залежної перемінний, супутні (контрольовані) перемінні (обставини), порядок дій експериментатора. Якщо експеримент проводиться однократно – складається один протокол. Якщо ж він повторюється або проводиться тривалий час, то реєструються дані про кожен повторний експеримент, або записи ведуться щодня (чи з іншими інтервалами часу, якщо того вимагають обставини). Необхідність протоколювання стосується всіх експериментів без винятку, у тому числі і проведення психологічного тестування, про що буде докладніше сказано в матеріалах до наступних лекцій. Наприклад, в один із днів проведення описаного вище експерименту можна було б скласти наступний протокол:
12.04.1929 t=19°C, відносна вологість повітря 89% вівторок Число випробуваних, приймаючих участь у дослідженні - 9 осіб, С. Сміт була відсутня через хворобу. Тривалість робочого дня - 9 годин. Випробувані працювали в навушниках. Число пропущених ударів ткацьких верстатів реєструвалося експериментаторами щогодини, наприкінці робочого дня були підраховані середні. Середнє число пропущених ударів у годину протягом робочого дня: В. Томпсон - 906,8; П. Грей - 849,3; Д. Кроуфорд - 1104,7; А. Уоллес - 796,4; Ф. Джонс - 809,5; С. Голд - 749,8; О. Баттерс - 834,6; Р. Хилл - 756,9; Л. Уайт - 794,5. Д. Кроуфорд скаржилася на головний біль і нездужання.
4. СКЛАДАННЯ ЗВІТУ ПРО ЕКСПЕРИМЕНТ. Третьою необхідною умовою проведення наукового експерименту є складання по його закінченні звіту про його проведення. Звіти про проведення різних експериментах звичайно мають подібну структуру, тобто пишуться по майже однаковому плану. Згідно з приблизно таким же планом пишуться наукові статті, що стосуються оригінальних досліджень, а також студентські дипломні роботи, якщо вони виконані на практичному матеріалі (тобто, студент у ході роботи проводить психологічні експерименти, наприклад, тестування групи випробуваних). Приблизний план експериментального звіту (статті): 1. Введення 2. Огляд літератури за темою 3. Матеріали і методи 4. Опис та обговорення результатів 5. Висновки 6. Список літературних джерел. 7. Додатки
У введенні описується актуальність теми (тобто обґрунтовується важливість проведення експерименту), формулюється експериментальна гіпотеза, ставляться мета і задачі дослідження. Огляд літератури не є обов’язковою частиною будь-якого експериментального звіту, він завжди включається лише у докладні наукові статті, дисертації, дипломні роботи. Разом з тим, перед постановкою наукового експерименту авторові необхідно розглянути літературу за темою з тим, щоб ознайомитися із станом вивчення даної проблеми у світі. Посилання на роботи авторів, що працюють над близькими науковими проблемами допомагають в обґрунтуванні важливості дослідження. Тому, якщо в звіті немає окремого огляду літератури, у введення включаються короткі відомості про наукові дослідження у даній області, посилання на подібні експерименти, проведені раніше іншими авторами. У розділі “Матеріали і методи” докладно описуються досліджені (їх кількість, стать, вік та інші необхідні характеристики), використане устаткування (прибори, інші технічні засоби), матеріали (наприклад, до психологічних тестів), способи дослідження, а також методи статистичної обробки отриманих результатів. Основною частиною звіту є опис результатів, отриманих в експерименті. Кількісні дані зводяться у таблиці, для наочності їх представлення строяться графіки та діаграми, в тексті звіту докладно описується хід експерименту і отримані за його допомогою дані. У цьому ж розділі автори обговорюють отримані результати, тобто порівнюють їх з даними інших дослідників, інтерпретують, виказують припущення. На основі результатів, отриманих в експерименті, робляться короткі і чіткі висновки, формулюванням яких закінчується кожний експериментальних звіт. Список літературних джерел (наприклад, до статті) мусить бути складений згідно з відповідними правилами (їх можна найти в наукових журналах). У додатки можуть входити, наприклад, протоколи експериментів, зразки використаної документації, тощо. Додатки не є обов’язковою частиною експериментального звіту, вони прикладаються до нього при необхідності.
ЛІТЕРАТУРА 1. Готтсданкер Р. Основы психологического эксперимента. М., 1982 2. Дружинин В.Н. Экспериментальная психология СПб.: «Питер», 2000 3. Экспериментальная психология. Фресс П., Пиаже Ж.(ред.) т. 1 М.: "Прогресс" 1966 4. B. H. Kantowitz, H. L. Roediger III, D. G. Elms. Experimental Psychology: Understanding Psychological Research. Fifth edition. New York, “West Publishing Company”, 1994. Читайте також:
|
|||||||||||
|