Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЛЕКЦІЯ № 6. Типології особистості, що грунтуються на властивостях індивіда

«Особистість» як загальнонауковий і життєвий термін означає:

1) людський індивід як суб'єкт відносин і свідомої діяльності (обличчя в широкому сенсі слова);

2) стійку систему соціально значущих рис, що характеризують індивіда як члена того чи іншого суспільства або спільності.

Хоча ці два поняття - особа як цілісність людини й особистість як його соціальний і психологічний образ - термінологічно цілком помітні, але вживаються як синоніми досить часто.

У психології під особистістю мається на увазі деякий ядро, інтегрує початок, що пов'язує воєдино різні психічні процеси індивіда і повідомляють його поведінки необ-хо-дімую послідовність і стійкість. Залежно від того, в чому саме вбачається такий початок, теорії особистості підрозділяються на психобиологические (У. Шелдон), біосоціальних (Ф. Олпорт, К. Роджерс), психосоціальні (К. Адлер, К. Хорні та інші неофройдисти), псіхостатіческіе ( «факторні» - Р. Кеттел, Д. Айзенк та ін.)

Виходячи із зазначених теорій здійснюється типологізація особистості. Типи особистості - моделі (дослідницькі схеми) особистості, які використовуються в психології та соціології як зразки, основ для угруповання при описі, класифікації, вивченні, впорядкування різних множин індивідів (особистостей). Розрізняють конкретно-історичні типи особистості, ідеальні типи, що відповідають деяким теоретичним концепціям, емпіричні угруповання обстежених осіб. У соціології виділення і існування різних соціальних типів особистості пов'язуються з особливостями і характеристиками суспільно-економічних формацій (класові, соціально-групові типи особистості). Категорія соціально-історичний тип особистості використовується для позначення деяких сукупностей характеристик особистості, обумовлених тією чи іншою історичною епохою, соціальною структурою суспільства.

У західній психології поширені типології, що враховують переважно особистісні показники (властивості і риси індивідів, породжувані спочатку притаманними їм орієнтаціями). Така наприклад типологія К. Юнга, що включає типи особистості, виділені з урахуванням таких ознак, як сензитивність, розумової, переживання оцінки, інтуїтивність, екстравертівний або інтровертивного спрямованість. Існує і типологія, запропонована Е.Фроммом, який виділяє наступні елементи особистості: накопичення, орієнтація на обмін, на сприйняття, на використання та ін Відлуння Персонологічні класифікацій можна виявити в багатьох соціально-психологічних типологиях (зокрема, при побудові типології особистості за ознакою конформності особистості щодо норм групи і суспільства , типології спрямованості і керованості особистості).

В емпіричних дослідженнях має значення типологізація - угруповання випробовуваних, схожих з якимсь усередненим чином. Виділення численних характеристик, показників, рис особистості (зокрема, за допомогою факторного аналізу) дозволяє побудувати багатовимірний простір її ознак - особистий простір. Звернення психологів до проблем типологізації особистості обумовлено потребою прогнозувати її поведінку та розвиток, необхідністю розробки оптимальних варіантів її навчання і виховання.

Згідно з концепцією Х.Айзенка основними характеристиками особистості є екстраверсія і інтроверсія (спрямованість особистості зовні й усередину, що проявляється в її світовідчутті і поведінці). За Х. Айзенку, в їх основі лежать вроджені особливості нервової системи (зокрема, баланс між процесами збудження і гальмування). Цим визначається і соціальний характер особистості (наприклад, схильність до злочинів). Іншою важливою рисою особистості Х. Айзенк вважає невротизм (ступінь емоційної стабільності). За межами цієї концепції залишаються світогляд, ідеали, цінності та інше; особистість, за Х. Айзенку, - явище психобиологические.

Великий вплив на практику надає оцінка здібностей індивіда в результаті досліджень Х. Айзенка з психодіагностики. Він вважав, що обдарованість людини в тій чи іншій області обумовлена ​​спадковістю і може бути виміряна за допомогою тестів. Не звертаючись до якісного аналізу розумової діяльності, основною характеристикою інтелекту Х. Ай-баньки вважав швидкість протікання розумових процесів.

Дослідження індивідуально-психологічних якостей на основі факторного аналізу здійснював Дж.Кеттел. Він грунтується на статистичному підході - застосуванні серії тестів (випробувань) з метою діагностики.

За К.Юнгу, проблема людства полягає не стільки в погрозі чи перенаселення атомній катастрофи, скільки в небезпеці психічної епідемії, тобто у долі людства вирішальним фактором виявляється сама людина, її психіка. Для К. Юнга цей «вирішальний фактор» сфокусований у несвідомій психіці, яка є реальною загрозою; «світ висить на тонкій нитці, і цій нитці - психіка людини».

Ідея психічної енергії, саморегуляції тісно пов'язана з аналітичною психологією психологічних типів. Розрізняють декілька таких типів. Вони відносяться до уродженої різниці в темпераменті, інтегральному сполученні стійких психодинамічних властивостей, що виявляються в діяльності, що змушують індивідів сприймати і реагувати специфічним чином. Перш за все слід розрізняти два стійких типи: екстраверт і інтроверт.

Екстраверт характеризується уродженою тенденцією направляти психічну енергію (або лібідо) зовні, зв'язуючи носія енергії з зовнішнім світом. Даний тип природно і спонтанно приділяє увагу об'єкту - іншим людям, предметам, зовнішнім манерам і благоустрою. Екстраверт відчуває себе щонайкраще, коли має справу з зовнішнім середовищем, взаємодіючи з іншими людьми, і робиться неспокійним, хворим, виявляючись на самоті, в одноманітному середовищу. Слабка зв'язок екстраверта з суб'єктивним внутрішнім світом, він уникає зустрічі з ним. Будь-які суб'єктивні запити він оцінює як егоїстичні.

Інтроверт характеризується тенденцією свого лібідо спрямовуватися усередину, зв'язуючи психічну енергію зі своїм внутрішнім світом думки, фантазії, почуття. Такий тип приділяє значний інтерес і увага суб'єкту (сам з собою) в той час, коли він звільнений від обов'язку пристосовуватися до зовнішніх обставин. Інтроверт має свою власну компанію, свій тісний маленький світ і негайно замикається у великих групах.

Поряд з екстравертами і інтровертами К. Юнг виділяє чотири функціональних типи особистості, грунтуючись на чотирьох головних функціях: мисленні, почуття, відчуття, інтуїції. Кожен потенційний індивід в своєму розпорядженні всі чотири функції, хоча на перевірку одна з них звичайно виявляється найбільш розвинутою і стає провідною.

Розумовий тип у більшому ступені відповідає чоловікам. Ментальне життя даного типу зводиться до створення інтелектуальних формул і наступному припасуванню життєвого досвіду під ці формули.

Чуттєвий тип більше розповсюджений у жінок. Утвердження і розвиток міжособистісних відносин партнерства є тут головною метою. Найбільше задоволення людина відчуває від емоційного контакту з іншими людьми. У своєму крайньому прояві цей функціональний тип може викликати ворожість своїм надмірним інтересом з приводу особистих справ інших. Про таких людей іноді кажуть: «Вічно він сунеться не у свої справи».

Сенсорний (відчуває) тип характеризується пристосованістю до звичайної реальності, тут і зараз. Він охоче задовольняється життям у її найпростіших немудрих проявах, нехитрих формах без складного чи міркування туманного уяви. Тип, виглядає стійким і земним, реальним і сьогоденням у змісті готовності жити в дану хвилину, але одночасно він виглядає досить дурним.

Інтуїтивний тип мотивується головним чином постійним потоком нових бачень і передчуттів, що випливають з його внутрішнього активного сприйняття. Усе нове і можливе, незрозуміле й інше, відмінне є принадою для даного типу. Інтуїція є деяке свідчення про минуле і майбутнє речей. Інтуїтивний тип частіше вхоплює слабкі зв'язки між речами, які для інших здаються незв'язаними і далекими.

 


Читайте також:

  1. Асоціалізація індивіда.
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вищий рівень - це рівень ядерних структур особистості, той психологічний скелет, або каркас, на який згодом нашаровується, нанизується все інше.
  8. Вплив освіти на соціальну мобільність індивіда.
  9. Вступна лекція
  10. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  11. Деякі класичні типології
  12. ЗДІБНОСТІ – властивість особистості, індивідуальні особливості людей, від яких залежить набуття ними знань, умінь і навичок, а також успішність виконання різних видів діяльності.




Переглядів: 1356

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 5. Рольові теорії особистості. Поняття про структуру особистості як сукупності соціальних ролей | ЛЕКЦІЯ № 7. Класичне вчення про темперамент. Психологічна характеристика типів нервової діяльності та темпераменту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.