МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 3. Планування, аналіз і контроль інвестиційної діяльності підприємства.
1. Планування інвестиційної діяльності підприємства – суть і форми. 2. Аналіз інвестиційної діяльності. 3. Інвестиційний контроль та моніторинг.
1. Планування інвестиційної діяльності – це процес розробки системи планів і планових показників із забезпечення підприємства необхідними інвестиційними ресурсами й підвищення ефективності його інвестиційної діяльності в майбутньому. Основні принципи інвестиційного планування такі: 1. Науковий характер планування –при розробці й прийнятті планових рішень повинні бути використані наукові методи планування. 2. Безперервність планування – планування розглядається як постійний процес вироблення планових рішень відповідно до змінних умов зовнішнього й внутрішнього середовища. 3. Координація й інтеграція – необхідна координації планової діяльності між структурними підрозділами одного рівня (по «горизонталі») і інтеграції планової діяльності між вищестоящими й нижчестоящими підрозділами підприємства (по «вертикалі»). 4. Економічність планування – плани повинні передбачати такий шлях досягнення мети, що пов'язаний з одержанням максимального ефекту, а витрати на складання плану не повинні перевищувати цей ефект. 5. Системність планування – інвестиційні плани повинні бути чітко взаємозалежні й складати єдину систему. Об'єктами інвестиційного планування є: § постановка цілей інвестиційної діяльності й вироблення інвестиційної стратегії підприємства; § розподіл і перерозподіл інвестиційних ресурсів відповідно до змін зовнішнього й внутрішнього середовища; § визначення необхідних стандартів інвестиційної діяльності; § інші об'єкти. Розрізняють такі форми інвестиційного планування залежно від періоду його здійснення: 1. Стратегічне планування інвестиційної діяльності. Результатом стратегічного планування є розробка довгострокової інвестиційної стратегії й інвестиційної політики підприємства. Плановий період – понад 1 рік. 2. Тактичне планування інвестиційної діяльності. Результатом тактичного планування є розробка системи середньострокових поточних планів інвестиційної діяльності. Плановий період – 1 рік. 3. Оперативне планування інвестиційної діяльності. Результатом оперативного планування є розробка короткострокових оперативних планових завдань із питань інвестиційної діяльності на період менше 1 року – квартал, місяць. Усі форми інвестиційного планування перебувають у тісному взаємозв'язку й здійснюються в певній послідовності, що являє собою процес інвестиційного планування. Стратегічне планування інвестиційної діяльності – це процес планування довгострокових інвестиційних цілей підприємства й шляхів досягнення цих цілей. Результатом стратегічного планування на підприємстві є розробка інвестиційної стратегії підприємства – це система довгострокових цілей інвестиційної діяльності підприємства. Цілі розробки інвестиційної стратегії підприємства полягають у наступному: § визначити стратегічні цілі й напрями інвестиційної діяльності підприємства в довгостроковому періоді; § забезпечити реалізацію загальної економічної стратегії підприємства; § забезпечити чіткий взаємозв'язок стратегічного, тактичного й оперативного управління інвестиційною діяльністю; § забезпечити можливість максимального використання інвестиційного потенціалу підприємства; § забезпечити можливість швидкого реагування підприємства на зміни умов зовнішнього інвестиційного середовища й адаптації підприємства до цих умов. Процес розробки інвестиційної стратегії підприємства складається з етапів: 1. Аналіз і оцінка зовнішнього й внутрішнього середовища підприємства. 2. Визначення стратегічних цілей інвестиційної діяльності. 3. Визначення інвестиційних потреб та інвестиційних можливостей підприємства. 4. Стратегічний аналіз і визначення стратегічних альтернатив. 5. Вибір інвестиційної стратегії. 6. Підготовка остаточного стратегічного плану інвестиційної діяльності. 7. Організація реалізації інвестиційної стратегії підприємства. Тактичне планування інвестиційної діяльності – це процес розробки конкретних поточних планів, які дозволяють визначити форми інвестиційної діяльності підприємства й джерела її фінансування на майбутній період. Основою розробки комплексу тактичних планів інвестиційної діяльності є: § інвестиційна стратегія підприємства; § система методів інвестиційного планування підприємства; § система розроблених на підприємстві планових норм і нормативів; § система зовнішніх інформативних показників (ставок податкових платежів, норм амортизаційних відрахувань, середні ставки кредитного и депозитного відсотків на фінансовому ринку і т.д.); § результати інвестиційного аналізу за минулий період. Система методів тактичного інвестиційного планування містить у собі такі основні методи: § Балансовий метод. § Нормативний метод. § Економіко–математичні методи. Основні види тактичних планів підприємства: 1. План реального інвестування. Метою розробки цього плану є визначення потреби в загальному обсязі реального інвестування підприємства. План повинен відображати забезпечення простого й розширеного відтворення основних фондів підприємства, приріст основних фондів підприємства, а також його оборотних активів. Основні показники плану реального інвестування: § загальний обсяг реального інвестування на майбутній період; § відтворювальна структура реальних інвестицій підприємства; § технологічна структура реальних інвестицій підприємства; § витрати, пов'язані із здійсненням реального інвестування; § структура джерел фінансування реальних інвестицій. 2. План фінансового інвестування. Метою розробки цього плану є визначення структури й обсягів фінансового інвестування підприємства. Основні показники плану фінансового інвестування такі: § загальний обсяг фінансового інвестування; § структура портфеля цінних паперів; § планові показники рівня прибутковості й ліквідності портфеля. 3. План надходження й витрати коштів. Мета розробки цього плану – забезпечити платоспроможність та фінансову стабільність підприємства. Основні показники плану: – прогнозні грошові припливи підприємства; – прогнозні грошові відтоки підприємства. 4. Інвестиційний баланс. Мета розробки цього плану – оптимізувати структуру інвестиційних ресурсів підприємства, а також забезпечити необхідний приріст інвестиційного капіталу. План відображає інвестиційні ресурси підприємства й напрями їхнього використання. Усі поточні інвестиційні плани підприємства бажано підготувати в трьох варіантах – оптимістичному, реалістичному, песимістичному. Оперативне планування інвестиційної діяльності підприємства є заключною формою інвестиційного планування і є процесом розробки комплексу короткострокових планів з інвестиційного забезпечення основних напрямів розвитку господарської діяльності підприємства. Період оперативного планування інвестиційної діяльності – місяць, декада, тиждень, доба. Результатом оперативного планування інвестиційної діяльності є розробка короткострокових планів, до яких належать: – календарний план реалізації інвестиційного проекту; – бюджет інвестиційного проекту. Календарний план реалізації інвестиційного проекту – це детальний опис змісту, строків і виконавців робіт у короткостроковому періоді, пов'язаних зі здійсненням реалізації інвестиційного проекту. Розрізняють такі види календарного плану реалізації проекту: 1. Річний графік реалізації проекту. 2. Квартальний план робіт з реалізації проекту. 3. Місячний план робіт з реалізації проекту. 4. Декадне завдання на виконання робіт із проекту. Календарний план складається для кожного етапу здійснення робіт з інвестиційного проекту, починаючи підготовкою проекту до реалізації й закінчуючи освоєнням проектних потужностей. Бюджет інвестиційного проекту – це оперативний план, що відображає витрати й надходження інвестиційних коштів у процесі здійснення реального інвестування. Бюджет інвестиційного проекту розробляється на короткостроковий період по видах робіт, відбитих у календарному плані реалізації інвестиційного проекту. Розрізняють такі види бюджетів: – функціональний бюджет, що розробляється по одній статті витрат, наприклад, бюджет оплати праці персоналу; – комплексний бюджет, що розробляється по широкій номенклатурі статей витрат. Оперативне планування інвестиційної діяльності спрямоване на деталізацію показників тактичного плану й націлене на підвищення ефективності оперативного управління інвестиційною діяльністю.
2. Інвестиційний аналіз – це процес дослідження інвестиційної активності й ефективності інвестиційної діяльності підприємства з метою виявлення резервів їхнього росту. Особливості аналізу інвестиційної діяльності: 1. Інвестиційний аналіз пов'язаний з дослідженням інвестиційних процесів у їхньому тісному взаємозв'язку, взаємозалежності й взаємозумовленості. Установлення взаємозв'язку, взаємозалежності й взаємозумовленості – це найбільш важливий момент аналізу. 2. Інвестиційний аналіз пов'язаний з науковим обґрунтуванням інвестиційних проектів й об'єктивною оцінкою їхнього виконання. 3. Інвестиційний аналіз спрямований на виявлення позитивних і негативних факторів, що впливають на інвестиційну активність підприємства, і кількісними вимірами їхнього впливу. 4. Інвестиційний аналіз розкриває тенденції господарського розвитку, з визначенням невикористаних внутрішніх резервів. 5. Інвестиційний аналіз сприяє контролю інвестиційної діяльності, а також прийняттю оптимальних управлінських інвестиційних рішень. Інвестиційний аналіз ґрунтується на використанні таких основних методів, як методу індукції і методу дедукції. Завдання інвестиційного аналізу: 1. Підвищення науково–економічної обґрунтованості інвестиційних планів підприємства. 2. Об'єктивна й всебічна оцінка інвестиційних планів підприємства й показників їхнього виконання. 3. Оцінка динаміки й структури реальних і фінансових інвестицій підприємства. 4. Визначення економічної ефективності інвестиційних проектів і вкладень у цінні папери. 5. Оцінка інвестиційного ризику реальних і фінансових інвестицій підприємства. 6. Виявлення й вимірювання внутрішніх інвестиційних резервів підприємства. 7. Обґрунтування привабливості підприємства для потенційного інвестора. Розрізняють кілька видів інвестиційного аналізу за різними класифікаційними ознаками: 1) За періодом проведення: § Перспективний – полягає у вивченні зовнішніх і внутрішніх умов інвестиційної діяльності до початку її здійснення. § Оперативний – проводиться для контролю в процесі здійснення інвестицій. § Ретроспективний– здійснюється за підсумками діяльності за звітний період (місяць, квартал, рік). 2) Залежно від суб'єкта аналізу: § Внутрішній – проводиться усередині самого підприємства інвестиційними менеджерами з метою контролю ходу інвестиційної діяльності й виявлення внутрішніх резервів зростання її ефективності. § Зовнішній – проводиться зовнішніми організаціями, компетентними в проведенні інвестиційного аналізу (податковими органами, аудиторськими фірмами, комерційними банками, зовнішніми експертами), у випадку необхідності проведення такого аналізу. 3) Залежно від об'єкта аналізу: § Повний –полягає в повному комплексному вивченні інвестиційної діяльності підприємства. § Тематичний –підвидами якого є аналіз ефективності реального інвестування, аналіз ефективності фінансового інвестування, аналіз ризиків інвестиційної діяльності, аналіз структури інвестиційних ресурсів. 4) Залежно від методу проведення: § Комплексний – припускає вивчення не тільки інвестиційної діяльності, а й технічних, виробничих, соціальних аспектів діяльності підприємства у взаємозв'язку. § Горизонтальний – заснований на вивченні динаміки окремих показників інвестиційної діяльності в часі. § Вертикальний – ґрунтується на структурному розкладанні окремих показників інвестиційної діяльності підприємства (інвестицій у цілому, інвестиційних ресурсів, грошових потоків). § Порівняльний – заснований на порівнянні фактичних і запланованих показників інвестиційної діяльності, а також на порівнянні показників інвестиційної діяльності підприємства з аналогічними середньогалузевими показниками й показниками конкурентів. 5) За періодичністю здійснення: § Періодичний –проводиться періодично (річний, квартальний, місячний, декадний, щоденний). § Неперіодичний –проведення обґрунтовано необхідністю. В інвестиційному аналізі використовується ряд методів. Основні з них – це аналіз рядів динаміки, системний аналіз, структурний аналіз, аналіз фінансових коефіцієнтів, порівняльний аналіз, кореляційний аналіз та ін.
3. Інвестиційний контроль – це процес перевірки виконання й забезпечення реалізації всіх управлінських рішень у сфері інвестиційної діяльності підприємства. Розрізняють різні види інвестиційного контролю за класифікаційними ознаками: 1. За формою здійснення контролю: § зовнішній інвестиційний контроль – здійснюється зовнішніми контролюючими органами (податковою адміністрацією, банком, який видав кредит, зовнішнім інвестором) з метою виявлення тенденцій розвитку інвестиційної діяльності підприємства, виявлення змін у факторах інвестиційної привабливості підприємства, а також контролю над відповідністю інвестиційної діяльності підприємства існуючим стандартам; § внутрішній інвестиційний контроль – являє собою організований усередині підприємства процес перевірки виконання інвестиційних планів та управлінських рішень у сфері інвестицій з метою реалізації інвестиційної стратегії підприємства. 2. За видами контролю: – стратегічний інвестиційний контроль – спрямований на інвестиційну стратегію підприємства й виконання її основних показників. Контрольний період – квартал, рік; – тактичний інвестиційний контроль – спрямований на виконання показників тактичних планів інвестиційної діяльності підприємства. Контрольний період – місяць, квартал; – оперативний інвестиційний контроль – контроль виконання календарних планів і бюджетів інвестиційної діяльності. Контрольний період – тиждень, місяць. Внаслідок інвестиційного контролю на підприємстві виявляються відхилення фактичних результатів від запланованих та аналізуються причини цих відхилень. Негативні відхилення усуваються шляхом прийняття координуючих управлінських рішень й усунення виявлених причин. Інвестиційний контроль на підприємстві містить у собі ряд послідовних етапів: § спостереження за ходом реалізації інвестиційних планових завдань; § виявлення відхилення фактичних результатів інвестиційної діяльності від запланованих; § виявлення серйозних погіршень в інвестиційній позиції підприємства; § виявлення причин відхилень фактичних результатів інвестиційної діяльності від запланованих; § розробка оперативних управлінських рішень з нормалізації інвестиційної діяльності підприємства відповідно до передбачених завдань інвестиційних планів; § коригування при необхідності окремих запланованих цілей і показників інвестиційної діяльності у зв'язку зі зміною зовнішніх і внутрішніх умов її здійснення. Ефективна організація інвестиційного контролю на підприємстві припускає здійснення моніторингу інвестиційної діяльності – це механізм постійного спостереження за контрольованими показниками інвестиційної діяльності, визначення розмірів відхилень фактичних результатів від передбачених і виявлення причин цих відхилень. Організація моніторингу інвестиційної діяльності сприяє становленню безперервного процесу контролю основних інвестиційних показників, що у свою чергу, веде до підвищення ефективності управління інвестиційною діяльністю підприємства. Читайте також:
|
||||||||
|