Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методи побудови експозицій

Слово «експозиція» походить від латинського дієслова ехроnо (виставляти напоказ, розкладати) і похідного від нього іменника expositio - виклад, опис. Експозицією можна назвати розміщення будь-яких предметів, представлених для огляду. Але музейна експозиція має свою специфіку. Її основу складають не будь-які, а музейні предмети, що володіють визначеною сукупністю ознак і властивостей. В експозиції вони знаходять новий статус: стають експонатами, тобто предметами, виставленими для огляду.

Основні поняття

МУЗЕЙНА ЕКСПОЗИЦІЯ

Розділ 5

ГИМ-КП1245 З137

Проставляючи облікове позначення, важливо не завдати шкоди зовнішньому виглядові предмета і разом з тим нанести його так, щоб воно було доступно для огляду зберігачів і дослідників, не зіпсувалось, не стерлося. Наприклад, на металевих предметах воно проставляється емалевою фарбою, а на керамічних олійною фарбою або тушшю.

 

Як правило в експозиціях більшості великих музеїв представлена лише невелика частина їхніх колекцій, за різними оцінками, приблизно 1-5%. Тому проблема розширення доступу до культурних цінностей, що зберігаються, досить актуальна. В окремих музеях стосовно до деяких колекцій використовується форма відкритого збереження фондів, що дозволяє відвідувачам оглядати кожний із предметів, що знаходяться в спеціально обладнаному для цього фондохранилище. Така система збереження неминуче погіршує режим збереження предметів, особливо світловий, тому для деяких матеріалів вона неприйнятна. Відкрите збереження фондів більш безпечно для тих матеріалів, що у найменшій мірі страждають від впливу навколишнього середовища - кераміка, безбарвне скло, деякі види металів, виробні камені й ін.

 

Як експонати можуть виступати і «замінники» оригіналів, тобто відтворення музейних предметів, а також карти, схеми, діаграми й інший науково-допоміжний матеріал, необхідний для наочного показу зв'язків між предметами і розкриття теми. До складу експозиції входять письмові тексти різноманітного характеру, часто - фонічні матеріали. Ця сукупність музейних предметів, їхніх відтворень і моделей, науково-допоміжних матеріалів і текстів називається експозиційним матеріалом.

Усі частини експозиції взаємозалежні між собою і складають її тематичну структуру. Відповідно до неї експозиційні матеріали поділяються на структурні одиниці - експозиційні комплекси, тобто групи предметів, зв'язаних між собою по змісту або інших ознаках і складову зорову і значиму єдність. Як експозиційний комплекс може розглядатися й експозиційний зал, створений за єдиним проектом і свій неповторний вигляд.

В експозиції виявляється знакова природа речей. Знак - це предмет, що виступає як носія інформації про інші предмети, події, явищах. Коли предмети використовуються в чисто практичних цілях, їхня знакова функція відходить на другий план, а на перший виступають утилітарні властивості. Наприклад, талони на цукор, м'ясо, горілку, тютюн, іменні запрошення на замовлення «пільговим категоріям населення» у повсякденному житті використовувалися як документ для придбання необхідних товарів, але в музейній експозиції вони стають знаками, у яких «зашифрована» соціальна інформація про ту розподільну систему, що існувала в нашій країні до 1992 р.

Предмети в музейній експозиції являють собою науково організовану сукупність, оскільки їхній добір і розміщення ґрунтуються на розробленої колективом музею наукової концепції. Вони служать засобами для вираження визначеного змісту, отже, утворять знакову систему. Тому музейна експозиція є своєрідним «текстом», якому потрібно не тільки споглядати, але й осмислювати. Експонати-знаки можуть передавати ідеї, почуття, представлення і судження як людей, що створили їх або колись з ними зустрічалися, так і авторів експозиційного показу.

Експозиція складає основу музейної комунікації, що здійснюється шляхом насамперед зорового сприйняття відвідувачами експозиційних матеріалів, розміщених у певному просторі. Для того щоб полегшити процес спілкування відвідувачів з експонатами, зробити його більш результативному і плідним, у створенні експозиції беруть участь не тільки вчені, але і художники, що приносять у музей образний початок. На музейному поприщі в науки і мистецтва єдина мета - допомогти людині осягнути логічний зв'язок речей і явищ,повести його до пізнання світу через співтворчість і співпереживання. Образ, що створюється в результаті синтезу науки і мистецтва, є специфічно музейним образом.

Відповідно до сучасних представлень, музейна експозиція - це цілеспрямована і науково обґрунтована демонстрація музейних предметів, що організовані композиційно, постачені коментарем, технічно і художньо оформлені й у підсумку створюють специфічний музейний образ природних і суспільних явищ.

Музей створює не тільки постійні, але і тимчасові експозиції - виставки, стаціонарні і пересувні. Їхній тимчасовий характер виявляється в складі експонатів. На виставках часто демонструються предмети з інших музеїв і приватних колекцій, а також предмети, що не можуть довго перебувати за межами фондохранилищ - акварелі, письмові джерела, унікальні речі.

В даний час у музейній практиці склалося три основних типи музейних виставок:

тематичні виставки, в основі яких лежить визначений сюжет;

фондові виставки, що знайомлять відвідувачів з маловідомими і малодоступними колекціями;

звітні виставки, що створюються за результатами реставраційних робіт, за підсумками комплектування фондів - так названі виставки нових надходжень.

Створення виставок є складовою частиною експозиційної роботи музеїв. Виставки підвищують приступність і суспільну значимість музейних фондів, вводять у науковий і культурний оборот пам'ятники, що знаходяться в приватних зборах, сприяють відпрацьовуванню й удосконалюванню методів експозиційної і культурно-освітньої роботи музею, розширюють географію його діяльності. В даний час активно розвивається міжнародний обмін виставками, що сприяє взаємозбагаченню різних культур.

Неважко помітити, що матеріал в експозиції може групуватися по-різному. Іноді він відтворює інтер'єр садиби або фрагмент природного середовища, а іноді визначеним розташуванням предметів експозиціонери прагнуть розкрити якийсь сюжет або, наприклад, наочно продемонструвати різноманіття форм і інших характеристик однорідних предметів. Науково обґрунтований, вихідний зі змісту експозиції, порядок угруповання й організації експозиційних матеріалів називається методом побудови експозиції. У вітчизняному музеєзнавстві традиційно виділяють наступні основні методи експонування: систематичний, ансамблевий, ландшафтний і тематичний. Цим методам відповідають систематична, ансамблева, ландшафтна і тематична експозиції.

Першими експозиціями, в основу яких лягли наукові принципи організації матеріалу, стали систематичне експозиції. Їхня поява наприкінці XVIII - першій половині XIX в. було зв'язано з бурхливим розвитком процесу диференціації в сфері науки і створенням профільних музеїв. Систематичний метод експонування передбачає добір, розміщення й інтерпретацію однорідних предметів відповідно до класифікаційної системи конкретної наукової дисципліни або галузі виробництва. Основна структурна одиниця систематичної експозиції - типологічний (системний) ряд; він дозволяє показати біологічний, технологічну й інший види еволюції предметів. Найбільше часто систематичний метод експонування застосовується в природничо-наукових, науково-технічних, археологічних і етнографічних музеях у музеях декоративно прикладного мистецтва, а також у фондових виставках музеїв інших профілів.

Приблизно із середини XIX в. в етнографічні експозиції, побудовані на основі систематичного методу, сталі включатися ансамблі, що одержали в музейному побуті назва «життєві комплекси», тому що вони прагнули відбити реальні зв'язки між предметами. Такими були, наприклад, етнографічні комплекси «житло», «майстерня», «косовиця», «весілля», що наочно демонстрували домашню обстановку, трудовий процес, святкові і релігійні ритуали, при цьому музейний предмет показувався як би в середовищі свого побутування. Наприкінці XIX - початку XX в. у Західній Європі з'явилися перші експозиції, що складаються винятково з ансамблів. Це були експозиції музеїв під відкритим небом.

Ансамблева експозиція зберігає або реконструює на основі достовірних наукових даних реально існуючої або типову для певної епохи соціокультурне оточення. Ансамблева експозиція характерна для меморіальних музеїв, для музеєфікованих пам'ятників історії і культури - палаців, садиб, селянських хат. Її прикладом можуть служити історичні інтер'єри або їхні фрагменти, що відтворюються в музеях не тільки гуманітарного, але і природничо-наукового профілю.

Структурною одиницею ансамблевого показу є експозиційний комплекс, що зберігає або реконструює існуюче середовище побутування музейних предметів. Він може складатися з різних експонатів - знарядь праці, зброї, одягу, меблів, виробів декоративно-прикладного мистецтва, образотворчих і письмових матеріалів. Оскільки в цьому комплексі відтворюються реальні або типові зв'язки і відносини між предметами, по своєму змісту й у зоровому сприйнятті він являє собою закінчене ціле.

При відтворенні художньої ансамблевої експозиції як сполучну ланку, що дозволяє об'єднати в єдине ціле картини, скульптуру, меблі, предмети декоративно-прикладного мистецтва, звичайно виступають стилістичні особливості експонатів. По такому принципі побудована, наприклад, експозиція «Росіянин жилою інтер'єр XIX століття» у Великому палаці Павловська (Ленінградська область). У її 16 залах на основі літературних, документальних і образотворчих джерел (картин, акварелей, малюнків) відтворені найбільш типові інтер'єри садибних і міських будинків заможної частини російського суспільства. Розміщення меблів, розважування картин і портретів, розміщення предметів з порцеляни і бронзи строго продумані, підлеглі чіткому ритмові і єдиному стилеві. Експозиція дозволяє простежити, як протягом сторіччя мінялися умови життя і художні смаки, представлення про красу і затишок.

Разом з тим у таких стильових ансамблях є певний недолік. За рідкісним винятком історичні інтер'єри не існували як єдине стильове ціле, у них могли знаходитися і знаходилися предмети різних епох і стилів, подібно тому, як у сучасних квартирах сусідять різні за часом створення речі. Тому ансамблі, побудовані за стильовим принципом, мають умовний і трохи штучний характер.

У тому випадку, коли музеєм стає збережений пам'ятник історії і культури, у реконструкції ансамблевої експозиції немає потреби. При інших обставинах необхідно відтворювати достовірне середовище, що спричиняє цілеспрямоване комплектування, а іноді виготовлення відтворень музейних предметів - копій, муляжів, реконструкцій. У світовій музейній практиці саме ансамблеві експозиції одержали найбільше поширення, оскільки вони легко сприймаються відвідувачами, викликають безпосередній інтерес і роблять сильний емоційний вплив. Багато музеїв майже усі свої експозиційні площі використовують під відтворення житлових і виробничих інтер'єрів.

Паралельно з ансамблевими формувалися і ландшафтні експозиції, що відтворюють взаємозв'язки і взаємозалежність природних компонентів. Їх основна структурна одиниця – біологічні групи і ландшафтні діорами.

Елементи ландшафтного методу експонування у вигляді біологічних груп з'явилися в природничо-наукових музеях у середині XIX в. Біогрупа (біологічна група) являє собою експозиційний комплекс з об'єктів твариного і (або) рослинного світу. Часте поняття «біогрупа» відноситься до наукового таксидермічної композиції, що представляє тварин у середовищі проживання.

Таксидермія (від греч. taxis - пристрій і derma - шкіра) - вид діяльності, що включає консервацію і реконструкцію об'єктів тваринного світу. Сучасна таксідермія з ремесла по виготовленню опудал переросла в мистецтво. Але мистецтво це - особливого роду: умовність і декоративність тут неприпустимі, оскільки природно-наукові музеї покликані популяризувати достовірні і науково об'єктивні знання.

Велику роль у становленні ландшафтного методу експонування зіграла Всесвітня промислова виставка в Лондоні (1851 р.), де демонструвалися перші біологічні групи з життя тварин, створені німецьким таксидермістом М.Х. Плоцкетом. Потім біогрупи почали активно включати у свою систематичну експозицію Британський музей природничої історії, причому створюючи їх на чітко документальній основі. Для біогруп із птахами і гніздами рослин і ґрунт збиралися з одного місця, а молоді і старі птахи - з одного гнізда. Використовувався і натуральний ґрунтовий покрив, на якому було знайдене гніздо: він обережно зрізався і перевозився в музей. Кожен окремий листок, квітка, трава імітувалися з воску й інших підходящих матеріалів, при цьому штучні рослини розташовувалися на висушеному ґрунті точно так, як вони знаходилися в природі.

«Сухість систематичної колекції, розставленої в призначеному поступовому порядку, зовсім скрадається завдяки присутності вищезгаданої біологічної колекції, - поділявся в 1894 р. своїми враженнями від огляду орнітологічної експозиції Британського музею природної історії російського зоолога.

До кінця XIX в. у практику природничо-наукових музеїв увійшли панорами і діорами, що стали характерними прийомами ландшафтного методу експонування.

Панорама(від греч. pan - всі і horama - вид, видовище) являє собою великих розмірів стрічкоподібну картину, що натягнута по внутрішній поверхні циліндричного підрамника і сполучиться з розташованим перед нею по колу «предметним» планом - макетами, спорудженнями, фігурами. Панорама створює ілюзію реального простору, що оточує глядача, розташовується в круглій будівлі і розглядається з площадки, що знаходиться в його центрі. Перша панорама була створена ірландським художником Р. Баркером у 1787 р. і являла собою кругове зображення міста Единбурга.

У 1893 р. у Музеї природної історії в Стокгольмі була створена перша біологічна панорама, що відтворює природу Швеції. На величезній замкнутій полотнині були зображені найбільш характерні для країни пейзажі, об'єднані в одну суцільну картину, що оперізує окружність панорами. Передній план з документальною точністю відтворював ділянку місцевості зі скелями, рослинами, болотом, струмком.


Читайте також:

  1. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  2. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  3. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  4. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  5. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  6. Адміністративні методи управління
  7. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  8. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації
  9. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  10. Аерометоди
  11. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  12. Активні групові методи




Переглядів: 2592

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
У природничо-наукових музеях сировинні матеріали реєструються в книзі обліку сировинних наукових матеріалів. | Експозиційні матеріали

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.