МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ТЕМА 5. ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЇ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА. КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОСАДИ ПСИХОЛОГАСистема типових функцій і задач практичного психолога Виходячи з аналізу типових задач діяльності фахівця з психології, визначається система вмінь, необхідних йому для вирішення типових задач. Психолог повинен володіти такими вміннями: а) дослідницькі (гностичні) вміння: · визначати психологічну проблему в умовах конкретної ситуації, розробляти шляхи подолання проблеми через постановку низки завдань; · поєднувати теоретичний аналіз проблем з їх оптимальним вирішенням; · знаходити найбільш ефективні засоби вирішення психологічної задачі; · з'ясовувати причинно-наслідкові зв'язки і заходи по оптимізації власної професійної діяльності; б) інтерактивно-комунікативні вміння: · оволодівати інноваційним стилем професійної діяльності та гуманним ставленням до людини; · впливати на роботу персоналу з метою досягнення бажаного результату праці і задоволення його потреб; · реагувати на всі складнощі життя колективу, виділяти і розвивати позитивні складові; · встановлювати емпатичні зв'язки з клієнтом; в) діагностичні вміння: · методично правильно проводити анкетування, тестування, заходи психокорекції та інших впливів на людину; · використовувати психологічний інструментарій, адекватний задачі і особливостям праці персоналу; · інтерпретувати результати психодіагностики, виявляти властивості особистості і можливості її продуктивної діяльності; г) дидактичні вміння: · продуктивно навчати, забезпечувати розвиток і корекцію діяльності особистості та колективу; · здійснювати вибір і реалізацію продуктивних моделей, алгоритму і технології діяльності; · організувати соціально-психологічну роботу і особисто брати участь у проведенні адекватних заходів; д) проектувальні вміння: · формувати позитивну «Я-концепцію» у клієнта, самоаналіз і адаптацію до нових реальних умов; · здійснювати первинну профілактику алкоголізму, наркоманії та інших шкідливих звичок людини; · проводити психологічну експертизу і корекцію асоціальної поведінки, психологічну реабілітацію людини; · консультувати керівників і працівників установ з питань використання психології з метою ефективної організації виробничої діяльності. Обов'язки і права практичного психолога Психолог у будь-якій сфері соціальної практики виконує специфічні функції, що породжує разом з тим особливе співвідношення його прав і обов'язків порівняно з іншими працівниками цієї ж сфери. Для практичного психолога характерним є пріоритет обов'язків над правами. Чимало прав практичного психолога тісно пов'язані з обов'язками, випливають з них і без них реалізовуватись не можуть. Наприклад, шкільний психолог, зокрема, зобов'язаний (має право): · активно захищати інтереси дитини, людини, якщо вони порушуються особами, відповідальними за навчання і виховання, створення необхідних умов життєдіяльності; · приймати самостійні рішення в межах своєї компетенції; · втручатися в методи навчання, виховання, якщо вони не сприяють розвитку дитини; · вимагати від осіб, які мають відповідні повноваження, всілякого сприяння розвитку дитини і своєчасного прийняття позитивних рішень, що стосуються долі клієнта; · особисто брати участь у проведенні медико-психологічних, судово-психологічних експертиз і досліджень дітей, а також осіб, які пов'язані з їх вихованням і навчанням. Свої обов'язки психолог реалізує в межах напрямків його професійної діяльності (Положення про психологічну службу в системі освіти). Права практичного психолога можуть бути захищені юридично, соціально і морально. Юридичний захист передбачає дотримання існуючих законів, інших законодавчих документів, відповідно до яких психолог вибудовує свою професійну діяльність і стосунки з іншими особами. Соціальний захист прав практичного психолога забезпечується організаціями, діяльність яких стосується сфери діяльності, в якій працює психолог. Також це можуть бути і асоціації та товариства психологів, практичних психологів, ЗМІ. Моральний захист діяльності практичного психолога полягає у підтримці громадською думкою. Кваліфікаційна характеристика посади психолога Посадові обов'язки. Вивчає вплив психологічних, економічних і організаційних факторів виробництва на трудову діяльність працівників підприємства, організації, установи з метою розробки заходів з покращення їх умов праці і підвищення ефективності роботи. Виконує роботу з укладання проектів планів і програм соціального розвитку, визначення психологічних факторів, які чинять вплив на працюючих. Проводить спільно з фізіологом дослідження індивідуальних якостей працюючих, особливостей трудової діяльності робітників і службовців різних професій і спеціальностей, а також пов'язані з професійним відбором, перевіркою психологічних умов праці, виявом інтересів і схильностей, задоволеністю працею. Бере участь в експериментах з визначення впливу умов праці на психіку робітника. Аналізує трудові процеси і психологічні стани робітника під час роботи. Спільно з соціологом та іншими спеціалістами бере участь у визначенні задач соціального розвитку. Здійснює вибір найактуальніших питань і проблем, які вимагають розв'язання (плинність кадрів, порушення трудової дисципліни, малоефективна праця), визначає шляхи усунення причин, які їх викликають. Розробляє професіограми і детальні психологічні характеристики професій робочих і посад службовців, які визначаються впливом виробничого середовища на нервово-психічну напругу працюючого, дає рекомендації відносно умов оптимального використання особистих трудових можливостей людини з врахуванням перспективи розвитку її професійних здібностей. Бере участь у реалізації заходів з виробничої і професійної адаптації молодих робітників і спеціалістів. Готує рекомендації і пропозиції з впровадження результатів психологічного дослідження в практику, а також заходи з конкретних напрямків удосконалення управління соціальним розвитком, які сприяють організації оптимальних трудових процесів, встановленню раціональних режимів праці і відпочинку, покращенню морально-психологічного клімату, умов праці і підвищення працездатності людини, здійснює контроль за їх виконанням. Аналізує причини плинності кадрів, їх підбір та розстановку, виходячи з вимог організації праці і управління виробництвом, розробляє пропозиції з забезпечення стабільності кадрів, прийняття необхідних заходів з адаптації працівників. Бере участь у формуванні трудових колективів, у проектуванні систем організації праці (організації робочого часу, раціоналізації робочих місць) з врахуванням психологічних факторів і ергономічних вимог. Консультує керівників підприємств, установ, організацій з соціально-психологічних проблем управління виробництвом і соціальним розвитком колективу, а також робітників, які займаються кадровими і трудовими питаннями. Повинен знати: · постанови, розпорядження, накази, інші керівні і нормативні документи, які стосуються питань практичної психології; · психологію праці і управління, інженерну і соціальну психологію; · методи вивчення психологічних особливостей трудової діяльності робітників; · технічні засоби, які застосовуються при вивченні умов праці; · передовий вітчизняний і зарубіжний досвід роботи психологів; · основні технології виробництва; · основи економіки, організації виробництва, праці і управління; · основи профорієнтаційної роботи; · законодавство про працю; правила внутрішнього трудового розпорядку; · правила і норми охорони праці. Вимоги до кваліфікації: Психолог: вища професійна (психологічна) освіта без вимог до стажу роботи. Психолог 2 категорії: вища професійна (психологічна) освіта і стаж роботи на посаді психолога не менше 3-х років. Психолог 1 категорії: вища професійна (психологічна) освіта і стаж роботи на посаді психолога 2 категорії не менше 3-х років. Читайте також:
|
||||||||
|