МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||
Попит та пропозиція у ринковій системі. Ринковий механізм
Невіддільним елементами ринку є попит, пропозиція та переважно вільні ціни, а провідним законом ринкової системи –закон попиту та пропозиції. Загалом сам процес функціонування ринку може розглядатися як нескінченна взаємодія попиту та пропозиції, яка відбувається під впливом зміни цін, що знаходить відбиток у дії об’єктивного економічного закону попиту та пропозиції. Цей закон – справжній господар ринку. У процесі аналізу цих взаємозв’язків мається на увазі ринок вільної конкуренції, на який не поширено регулюючий вплив засобів державного регулювання. Попит – це платоспроможна потреба або сума грошей , яку покупці мають намір заплатити за необхідні для них товари і послуги . Попит виражає сформовану на ринку потребу в життєвих засобах, що визначається кількістю товарів і послуг , які споживачі можуть придбати за цінами, що склалися на ринку, та наявністю коштів. Попит завжди конкретно виражений, динамічно змінюється під впливом ряду чинників: - економічні (базовий рівень розвитку віробництва, середній рівень грошових надходжень населення, структура в рівень ринкових цін, тощо); - соціальні (рівень культури, соціальна структура суспільства, поширений спосіб життя); - демографічні (розмір та склад середньої сім’ї, статево-віковий склад сім’ї, співвідношення міського та сільського типу); - психолого-традиційні (уподобання та смаки споживання, місцеві традиції та принципи виховання); - етичні (привабливості зовнішніх якостей товару, реклама, форми продажу); - природно-кліматичні (клімат, рельєф, флора і фауна, температури). Визначним фактором, який впливає на платоспроможний попит, є рівень ціни. Згідно з законом попиту, чим вища ціна на продукт, тим меншу його кількість купуватимуть споживачів. І навпаки, чим нижча ціна продукту, тим більшу його кількість купуватимуть. Отже, закон попиту відображає обернену залежність між ціною продукту і величиною попиту на нього. Графічне зображення називається кривою попиту, а переміщення по кривій попиту- зміною величини попиту. Ціна – найважливіший чинник ,що визначає обсяг попиту. Ціна Р D
Попит Q
Дію закону попиту і закономірності споживачів можна пояснити за допомогою двох відомих в економіці теорій ефектів: ефекту доходу та ефекту заміщення . 1) ефект доходу. Зміна ціни відбивається на реальній купівельній спроможності споживачів. Коли півдвищується ціна , то реальна купівельна спроможність знижується, що зменшує величину попиту. Покупці витрачатимуть ту саму номінальну суму на купівлю даного продукту, але куплять уже меншу його кількість. І навпаки, із зниженням ціни продукту купівельна спроможність грошового доходу збільшується, що дає змогу купувати більше певного продукту , ніж раніше; 2) ефект заміщення. Якщо ціна на продукт Х змінюється, а на інші продукти залишається постійною, то змінюється відносна структура цін між продуктом Х та усіма іншими товарами. Покупці замінюють дорожчі продукти дешевими. Для попиту дуже важливою характеристикою є його еластичність. Еластичний попит – це попит, який під впливом невеликого зростання або зниження ціни товару зазнає значних змін. Коефіцієнт показує,на скільки відсотків зміниться попит при зміні ціни на 1% Еп = П*/Ц* Еп- кількісно цінова еластичність; П*- зміна попиту виражена у відсотках; Ц*- зміна ціни виражена у відсотках. Розрізняють три головні види еластичності попиту: 1- відносно еластичний попит: Еп> 1. Це означає, що зміна ціни призвела до значно більшої кількості зміни попиту; 2- одиночний попит: Еп=1, У цьому разі зміна ціни призвела до такої самої кількості зміни попиту; 3- відносно нееластичний попит: Еп< 1. Це означає, що зміна ціни зумовила меншу кількість зміни попиту. Але існують нецінові чинники, що впливають на нього: - кількість покупців (збільшення кількості покупців підвищує ринковий попит і навпаки); - доходи споживачів (пряма залежність між доходами та попитом); - очікування споживачів (очікування зростання цін у майбутньому збільшує поточний попит і навпаки); - ціни на сукупні товари (якщо зростає ціна на взаємозамінний товар, то попит на нього знижується, а на його замінник – підвищується; якщо зростає ціна на доповнюючий, то зменшується попит і на цей товар і на доповнюючий). - місткість ринку (чим розвиненіший ринок, тим більше він спонукає економічних суб’єктів до пошуку нових джерел доходу задля збільшення свого платоспроможного попиту; - кліматичні умови (у курортній зоні пізньої весни, і влітку та ранньої осені зростає попит на купальні костюми, екскурсійні послуги тощо). Зміна попиту під дією нецінових факторів переміщує криву попиту праворуч або ліворуч. Пропозиція- це та кількість продуктів, яку виробник бажає та спроможний виробити і постачати для продажу на ринку за певну ціну впродовж визначеного проміжку часу. Сталий причинно-наслідковий зв’язок між ціною та обсягом товарів (послуг) який товаровиробник здатний продавати на ринок, виражаться законом пропозиції. Зміст закону пропозиції полягає в тому, що із зростанням ціни зростатиме також пропозиція, і показує, що виробники прагнуть виробляти і продавати за вищою ціною більшу кількість товару. Ціна Р S
Попит Q Серед факторів , які впливають на пропозицію, провідну роль відіграють: ціни даного товару, ціни інших товарів, технологія виробництва, податки, дотації виробникам. Головним фактором для пропозиції є ціна товару. Якщо взяти до уваги лише це фактор, при незмінному значенні решти, одержуємо функцію пропозиції від ціни: Qs= f (P) Зміна ціни змінює величину пропозиції. Якщо ціна зростає, величина пропозиції збільшується; якщо ж ціна знижується, величина пропозиції зменшується. Зміна величини пропозиції означає переміщення з однієї точки до іншої по стабільній кривій пропозиції. Зміни у самій пропозиції зміщують криву праворуч або ліворуч, ці зміни зумовлюються неціновими чинниками: 1) технологічний процес (застосування нових технологій); 2) зміна цін на ресурси (це призводить до збільшення витрат виробництва, зростання собівартості продукції, що змушує підприємця скороувати пропозицію свого товару); 3) зміна ціни на споріднені товари; 4) зміна у бютжетно-податковій політиці. Цінова еластичність пропозиції відображає ступінь зміни обсягу пропозиції при зміні ціни. Це- показник відносної зміни пропонованої на ринку кількості товарів відповідно до відносної зміни конкурентної ціни. ЕПр= Пр*/Ц* ЕПр- коефіцієнт еластичності пропозиції; Пр*- зміна обсягу пропозиції уівідсотках; Ц*- зміна ціни виражена у відсотках. Розрізняють еластичну і нееластичну пропозицію. Пропозицію товару називають еластичною, якщо зміна ціни веде до суттєвої зміни обсягу пропозиції (ЕПр>1). Пропозицію вважають нееластичною, якщо зміна ціни призводить до незначної зміни обсягу пропозиції (ЕПр<1). Ціна ринкової рівноваги. У механізмі саморегулювання ринкової економіки особліве значення має ринкова ціна , що є результатом взаємодії попиту і пропозиції. Ціна рівноваги (ринкова)- ціна на конкурентному ринку , за якою величина попиту і пропозиції рівні. Графічно її можна одержати, обєднавши криві попиту та пропозиції. Точка її перетину відповідає ціні рівноваги. При ціні рівноваги кількість продукту, в межах якої споживачі мають намір продовжувати купувати товар, відповідатиме тій кількості продукту, яку виробники мають намір продовжувати постачати на ринок. Отже, конкуренція, коливання попиту і пропозиції сприяли встановленню рівноваги на ринку. ціна Р D S
A
Попит Q Ціна ринкової рівноваги (т. А) є також засобом регулювання відносин покупців і продавців на ринку. Адже ніхто не змушує одних випускати товар і продавати його, а інших - купувати. Рівноважна ціна може змінюватись, а отже може змінюватись рівноважна кількість продукту. Головними детермінантами зміни ціни є попит та пропозиція . В умовах конкуренції під впливом законів ринкового ціноутворення ціна вирівнюється автоматично. Співвідношення ціни, попиту і пропозиції характеризує ринок вільної (чистої) конкуренції, на якому обидві сторони – покупців і продавців - не можуть одноосібно впливати на зміну ринкових цін. Проте така ринкова конкуренція не існує в чистому вигляді. Часто пропозиція чи попит знаходяться під контролем одного виробника чи покупця, який є монополістом. А тому ціна може утримуватись на завищеному чи заниженому рівні, штучно обмежуючи обсяги виробництва, регламентуючи його технологію та організацію . Спроби централізованого визначення цін робилися в колишніх соціалістичних країнах. Проте наслідком такого спробу ведення економіки були хронічний дефіцит і нераціональне використання ресурсів. А отже, механізм встановлення ціни ринкової рівноваги попиту і пропозиції поки що немає альтернативів. Читайте також:
|
|||||||||||
|