МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
СОЦІОЛОГІЧНИЙ СПОСІБ ДОСЛІДЖЕННЯПитання для самоперевірки 1.Яке знання можна вважати позанауковим? Чим воно відрізняється від наукового? 2.Соціологія – це наукове вивчення суспільства. Що це означає? Як це можна довести? 3.Назвіть об’єкт соціології. У чому його специфіка в порівнянні з об’єктом інших суспільних наук? 4.Чи слід з’ясовувати, що є предметом соціології? Кому й навіщо це потрібно? 5.У чому суть сучасних дискусій про предмет соціології? 6.Які основні підходи до визначення предмету соціології? 7.Назвіть особливості мікро- і макросоціології. 8.Розкрийте структуру соціологічної системи знання. 9.Що таке загальна соціологічна теорія? 10.Яке місце спеціальних соціологічних теорій в структурі соціологічної системи знання? 11.Що спільного та що відрізняє соціологію від філософії та історичного знання? Чи потрібні соціології перша та друге? Соціологічний «кут погляду» – у чому його специфіка? Чи можна назвати соціолога універсальним ученим? 12.Розкрійте зміст основних функцій соціології.
1. Стратегія соціологічного дослідження. 2. Основні методи збору інформації в КСД.
1. Велике значення при організації і здійсненні соціологічного дослідження має розробка його стратегії. Стратегія соціологічного дослідження є творчим застосуванням системного підходу до визначення мети даного дослідження, формулювання завдань, що витікають з неї, виявленню необхідних для їх вирішення кадрових, фінансових, технічних і інших ресурсів, а також до визначення послідовності етапів (кроків) на шляху досягнення стратегічної мети. Початковим пунктом розробки дослідницької стратегії є проблемна ситуація, що вимагає свого вирішення. Найчастіше вона виникає унаслідок недостатньої обізнаності з реальними процесами і явищами соціальній дійсності або неможливості використати вже наявні знання для можливої зміни і регулювання відповідних соціальних процесів. Проблемна ситуація – стан в розвитку соціального об’єкту, що характеризується нестійкістю, невідповідністю його функціонування потребам подальшого розвитку. Проблема – форма наукового відображення проблемної ситуації. Вона, з одного боку, виражає реальні об’єктивні суперечності, що викликають проблемну ситуацію, з іншого – указує на суперечність між усвідомленням потреби в певних практичних діях і незнанням засобів і методів їх реалізації. Розробка стратегії соціологічного дослідження включає декілька етапів («кроків»). Перший крок – визначення об’єкту дослідження. Об’єкт – це сукупність явищ, процесів або певна сфера соціальної дійсності, на яких направлена пізнавальна діяльність соціолога. За ним неминуче повинен здійснюватися наступний крок – виділення з об’єкту того, що складає наочну область дослідження, тобто предмету вивчення. За ними повинен бути зроблений наступний крок: визначення мети і завдань дослідження. Мета дослідження орієнтує на отримання його кінцевого результату, а завдання передбачають формулювання питань, на які повинні бути отримані відповіді для реалізації цілей дослідження. Гіпотеза є формою припущення або допущення про об’єкт, що вивчається, його структуру, особливості, тенденції розвитку, взаємозв’язки з іншими об’єктами. За змістом припущень щодо об’єкту, що вивчається, гіпотези підрозділяються на описові, пояснювальні і прогнозні. За ступенем спільності гіпотези діляться на гіпотези підстави і гіпотези слідства. Наступним кроком формування дослідницької стратегії стає уточнення, теоретична інтерпретація основних понять, яке здійснюється шляхом знаходження точок зіткнення цих понять (або виявлення відсутності таких) з реальними процесами і явищами, які вони відображають. Потім слідує емпірична інтерпретація понять, тобто виявлення їх емпіричних значень, ознак, а також реальних властивостей, характерних рис подій і явищ, позначених поняттями, що вживаються в дослідженні. У методико-процедурній частині програми визначається метод дослідження, тобто система правил теоретичної і практичної діяльності, направленої на вивчення істотних характеристик об’єкту, що вивчається, а також методика – система операцій і розпоряджень з вказівкою процедур їх застосування в методах, що забезпечують умови отримання валідної (тобто обґрунтованої і адекватної об’єкту) і репрезентативній (відтворюючій значущі елементи досліджуваного об’єкту) інформації. Тут же вибирається і обґрунтовується тип інструментарію, тобто певного набору дослідницьких документів, розроблених відповідно до програми, цілей і завдань дослідження, за допомогою яких забезпечується збір емпіричних соціологічних даних (анкета, бланк інтерв’ю, картка спостереження і ін.). У цій же частині програми формулюється процедура прикладного дослідження, тобто визначаються: 1) основні етапи проведення дослідження; 2) зміст дій соціологів на кожному з виділених етапів; 3) передбачувані результати дій на кожному з цих етапів. 4) техніка дослідження, що є сценарієм розгортання основних способів збору, обробки і аналізу (за допомогою використання ЕОМ) емпіричної соціологічної інформації.
2. У всіх сучасних суспільствах одним з найважливіших засобів оформлення, фіксації, збереження, передачі інформації, обміну нею є документи, оскільки всі сфери, структури, спільноти, осередки суспільства так чи інакше оформлюються певними документами. Аналіз документів дозволяє соціологові виявити певні особливості, властивості і взаємозв’язки тих або інших соціальних явищ і процесів, специфіку включення до них різних індивідів, груп і спільнот, розпізнати норми, цінності, ідеали, якими люди керуються на різних етапах розвитку суспільства і в різних соціальних ситуаціях, прослідкувати динаміку розвитку тих або інших соціальних шарів і груп, їх взаємин одне з одним, а також з державою, культурою, релігією, політичними партіями і т.п., виявити основні тенденції і пропорції соціального розвитку. Читайте також:
|
||||||||
|