МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Формування сучасної економічної наукиК. Маркс розробив періодизацію історії людства на основі зміни способів виробництва (єдність продуктивних сил і виробничих відносин) і формацій. В роки культу особистості цей підхід був доведений до абсурду. Деякі вітчизняні економісти дотепер вважають його єдино можливим і виділяють п'ять способів виробництва: первіснообщинний, рабовласницький, капіталістичний і соціалістичний (комуністичний). Сьогодні цей підхід багатьма економістами переосмислюється. Нова формація економістів дотримуються іншого підходу - цивілізаційного. Найбільш суттєві положення цивілізаційного підходу наступні. У його основі лежить ідея, що існують загальні закономірності діяльності і розвитку людини як індивіда і члена суспільства. Це підтверджується значною ідентичністю результатів історичного розвитку в ряді так званих індустріально розвинених країн. Вихідними для дослідження цивілізацій виступають обумовлені людським життям потреби, діяльність людей і цінності, у результаті неї створювані. Тим самим за основу береться людина як індивід, і як член суспільства. У той же час, у традиційній політичній економіці в основу беруться об'єктивні економічні закони, що домінують над людиною. Під потребами розуміється відношення людини до природних і створених нею умовах життєдіяльності. Отже, задоволення і розвиток потреб - постійний і поновлюваний історичний процес, в якому розвиток цивілізації йде слідом за зростанням потреб. Розвиток існуючих потреб і виникнення нових - результат взаємин людини й умов її життєдіяльності. Це положення суттєво відрізняється від традиційної схеми взаємодії продуктивних сил і виробничих відносин. Дослідження взаємодії потреб і діяльності людини дозволяє формувати програми науково-технічного і соціально-економічного розвитку, в основі якого лежать потреби, а не закономірності матеріального виробництва. Так, у принципі, реалізується нова парадигма розвитку цивілізації. Таким чином, можуть реалізуватися очікування (оцінки майбутнього з урахуванням можливості їхньої реалізації) і мета (прообраз необхідних результатів). Очікування і мета досягаються за допомогою створення адекватних умов і стимулів людської діяльності. Отже, економічні потреби, їхнє задоволення - це не самоціль. Вони, у кінцевому рахунку, підлеглі всій гамі потреб людини. Одна із сучасних теорій, заснованих на цивілізаційному підході, - теорія стадій економічного зростання. Вона відрізняється від сказаного вище тим, що висуває на перший план стан техніки, її автор - У.Ростоу. Відповідно до цієї теорії, стадії зростання визначаються взаємодією техніко-економічних, виробничих, політичних та інших факторів. Зміна стадій диктується змінами провідного сектору національного господарства. Основними, за Ростоу, є два типи суспільства - традиційне (докапіталістичне) й індустріальне (капіталістичне або ринкове). Ця концепція пропонує шість стадій економічного зростання: - традиційне суспільство; - стадія підготовки умов для «зрушення», або перехідне суспільство; - стадія зрушення і переходу до індустріального розвитку; - постіндустріальне суспільство; - стадія масового споживання; - сучасний період. Читайте також:
|
||||||||
|