МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ТЕМА 4. ІНОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОТІАктуальні проблеми соціальної педагогіки
План 1. Сутність управління в соціально-педагогічній роботі. 2. Характеристика основних методів управління. 3. Методика колективного вирішення проблем в соціально-педагогічному управлінні: основні етапи і їх характеристика.
Важливим видом соціально-педагогічної діяльності є менеджмент соціальної сфери. Управління в соціально-педагогічній діяльності являє собою систематичний і цілеспрямований вплив на соціальну систему з метою вдосконалення і підвищення ефективності її функціонування. Система соціального управління включає наступні складові: А) механізм управління – цілі, засоби, методи, функції, принципи; Б) структуру управління – кадри, техніку управління, організацію; В) процес управління – органи управління, технологію, матеріальне забезпечення органів управління; Г) раціоналізацію системи управління – впровадження досягнень науки в управління, оновлення кадрів, вдосконалення господарської системи управління. Функції соціального управління: 1) загальні, властиві будь-якому суб”єкту управління (планування, організація, координація, контроль, регулювання, облік, аналіз); 2) спеціальні, властиві відповідній посадовій особі (керівнику установи, керівнику відділу, спеціалісту). - Технологія управління включає сукупність процесів (етапів): - формулювання соціальної політики і рангування її у вигляді оперативнних цілей; - розробка програми (процес прийняття рішення) і керівництво її реалізацією; - організація фінансування і забезпечення матеріальними і кадровими ресурсами; - керівництво діями з налагодження взаємодії між різними спеціалістами чи організаціями; - організація і контроль за роботою кадрів; - виконання представницьких функцій і зв”язок з громадськістю; - освіта, навчання і виховання; - оцінка і впровадження іновацій з метою підвищення ефективності діяльності. Одним із найважливіших етапів технології соціального управління є процес прийняття рішення. Найчастіше це відбувається шляхом (методом) “мозкового штурму”. Метод “мозкового штурму” передбачає використання таких правил: - правильно обрати місце проведення і його обладнання; - підібрати групи учасників (не більше 10-12 чоловік); - ознайомити учасників з правилами: на критикувати, висловлювати якомога більше ідей; - потурбуватись про розміщення учасників (за столом у формі U або V); - звертати увагу на правильність формулювання проблем; - не вмішуватись у дискусію; - знати методику проведення групового заняття; - раціонально використовувати час. Важливо виділити наступні етапи проведення “мозкового штурму”: 1) характеристика проблеми, яка підлягає аналізу; 2) виявлення максимально можливої кількості її розв”язання; 3) вибір найбільш раціональних ідей для подальшого впровадження; 4) розробка альтернативних розв”язків проблеми. У технологіях соціального управління використовуються такі методи (способи впливу на учасників управлінського процесу), як: загальнонаукові та конкретнонаукові методи пізнання, специфічні методи збору, аналізу та узагальнення інформації про взаємодію інтересів суб”єкта і об”єкта управління. Ці методи включають спеціалізовані методи анкетування, інтерв”ю, аналізу статистичних даних, одержання експертних оцінок, дослідження змісту управлінських функцій, структур управління, управлінських груп і соціальної зумовленості їх дій. Усі ці методи об”єднуються у групи: 1) організаційні (інструктаж, нормування, розпорядчі акти); 2) спеціальні (наради, конференції); 3) соціально-психологічні (формування суспільної свідомості, моральне стимулювання, вплив на основі традицій,створення відповідного морального клімату, методи соціологічних досліджень); 4) економічні (матеріальне стимулювання, економічне планування). Якщо в якості критерію взяти функцію, яку виконують самі способи впливу, то методи соціального управління поділяються на: А) методи регламентації (розробки і застосування положень, посадових інструкцій і інших документів, які регулюють діяльність членів колективу): регламентація, орієнтація, організація, інструментація і т.ін. При створенні регламентів необхідно дотримуватись ряду технологічних прийомів: - нормування необхідно поєднувати із стимуляцією (моральною і матеріальною) і ефективними санкціями за порушення певних норм; - норми повинні відображати останні досягнення науки і прогресивний досвід; - норми не повинні бути надмірно жорсткими або надто вільними; - регламенти не повинні бути надто детальними, щоб не пригнічувати ініціативи виконавців; - нормативи необхідно розробляти адресно з метою досягнення особистої відповідальності; Б) розпорядчі (адміністративні) методи, які використовуються для корекції системи і оперативного уточнення завдань управління, для вдосконалення організації і спрямовані на розв2язання конкретних завдань. Технологія використання цієї групи методів включає такі заходи: - чітке визначення цілей і завдань; - підбір виконавців на основі їх особистісних якостей, потенціалу; - передача завдань, розподіл повноважень; - забезпечення виконавців засобами, створення для них оптимальних умов для виконання завдання; - створення системи спільної праці шляхом налагодження міжособистісних стосунків та взаємної зацікавленості в результатах роботи; - узгодження та координація окремих видів роботи; - забезпечення єдності поглядів і цілеспрямованості усіх членів організації; контроль за ходом виконання поставлених цілей, завдань і розпоряджень; В) процедурні методи, які розглядаються в плані основних етапів організаційної діяльності. Особливу групу методів в технологіях соціального управління становлять методи вирішення конфліктів. Усі вони поділяються на дві групи: методи прямого і методи непрямого (опосередкованого) вирішення конфліктів. До методів прямого вирішення конфліктів відносяться: - педагогічний (метод переконання); - адміністративний (супроводжується покаранням, переведенням чи виключенням конфліктуючого із колективу). До методів непрямого (опосередкованого) вирішення конфліктів відносяться методи: Виходу почуттів: якщо людині надається можливість висловити свої негативні почуття без перешкод, то вони поступово зміняться на позитивні. Емоційного заміщення: головне – дати людині можливість відчувати себе справді скривдженою, підмітити її позитивні якості і висловити думку, що людина з такими якостями і конфлікт – несумісні. Авторитетного третього: хороша думка про особи конфліктуючих передається через третю (авторитетну для обох сторін) особу. Оголення агресії: учасникам конфлікту дають можливість відкрито виступити один проти одного при третій, нейтральній стороні. Вимушеного вислуховування: учасники конфлікту повторюють думку опонента, оскільки дуже часто конфлікт виникає від “глухоти” опонентів. Зміни позицій: опоненти міняються ролями і таким чином пробують знайти вихід із ситуації. Технічний (розширення духовного горизонту без відома учасників конфлікту ): конфлікт записується на магнітофон. Обов”язкова умова – аналіз запису суперечки з формулюванням висновку. Читайте також:
|
||||||||
|