МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||
Лекція 4 МЕТОДИ ТА ФОРМИ СОЦІАЛЬНОГО СУПРОВОДУ ПС ЧИ ДБСТС2
С1
4.Обчислювальний прцес “цикл в циклі”. Приклад: Дослідити концентрації лікарських речовин в кров’яному руслі: ,при з кроком .
Після розробки алгоритму переходять до написання програм розв’язку задачі. Програма є послідовність команд для ЕОМ, виконання яких необхідне для реалізації кожного із пунктів алгоритму. Для написання програми використовують мови програмування. В кожній ЕОМ є комірки пам’яті, арифметичні і логічні операції мають свої адреси і коди. Дані адреси і коди використовуються при написанні програм на машинній мові як слова для побудування виразів. Програмування на машинній мові називається програмуванням в машинних кодах або ручним програмуванням. Таке програмування має ряд недоліків: 1.Написання програм в машинних кодах даної машини – процес трудоємкий і вимагає великих затрат часу. Програма на машинній мові має вигляд таблиці цифр, її важко писати і читати, в ній важко шукати і виправляти помилки. 2. Програма, яка написана на мові даної машини, не може бути реалізована на машині іншого типу, при цьому доводиться складати нову програму, що є недоцільним. Для ліквідації вказаних недоліків і підвищення ефективності праці програмістів починаючи з 50-х років були розроблені так звані алгоритмічні мови – мови неприв’язані ні до одного типу ЕОМ, тобто штучні мови, які суттєво відрізняються від внутрішньої мови машини. Для використання алгоритмічної мови в ЕОМ передбачена наявність програми-транслятора, яка перекладає або транслює робочу програму із алгоритмічної мови на внутрішню мову ЕОМ. Таким чином, програма, яка записана на алгоритмічній мові, може бути введена в довільну ЕОМ, що має відповідний транслятор. Починаючи із середини 50-х років розроблено декілька сотень алгоритмічних мов, серед яких широке використання набули лише декілька десятків. Серед них такі мови як ФОРТРАН (1956 р.), АЛГОЛ (1958, 1960, 1968 р.р.) – призначені для опису науково-технічних задач, КОБОЛ (1961 р.) – для економічних і інформаційно-логічних задач. З урахуванням переваг мов ФОРТРАН, АЛГОЛ, КОБОЛ в 1963 р. була розроблена універсальна мова програмування ПЛ/1. До вказаних мов можна віднести також ЛІСП – для обробки символьної інформації, Ассемблер – машинно-орієнтована мова для ЄС ЕОМ; Паскаль – універсальна мова високого рівня; Бейсік – багатоцільова мова для міні- і мікро-ЕОМ; Ада – універсальна мова високого рівня. Мови програмування постійно еволюціонують, з’являються нові версії попередніх мов. Всі алгоритмічні мови визначаються: 1) алфавітом – вихідними символами; 2) синтаксисом – правописом виразів; 3) семантикою – тлумаченням конструкцій із символів. Розглянемо основні елементи програмування на мові “Бейсік”. Алфавіт мови “Бейсік” включає: 1) великі букви латинського алфавіту А, В, С, …, Z; 2) великі букви російського алфавіту А, Б,В, …, Я (крім букв Ё і Ъ); 3) цифри Ø,1,2,3, …, 9; 4) знаки арифметичних дій: + (додавання); - (віднімання); * (множення); / (ділення); ¬ aбо ^ (піднесення до степеня); 5/ знаки відношень: = (дорівнює); < (менше); <= ( менше або дорівнює); > (більше); > = ( більше або дорівнює); <> (не дорівнює); 6/ спеціальні символи: . , : ; “ () [ ] ! ? % ; 7/ службові символи: (пробіл); “В.К.” (возврат каретки); 8/ буква , яка має числове значення 3,14159… (11 знаків після коми). Числа. На новій мові Бейсіквикористовуються цілі і дійсні числа. Знак “+” перед числом не ставиться. Цілу і дробову частину десяткових дробів відокремлюють крапкою. Нульову цілу частину дробового числа можна опускати. Наприклад: цілі дійсні Ø Ø.Ø1 = .Ø1 158 12 -429 -25.381 Дійсні числа можуть задаватися в так званій експонентній формі. Так число 0,000491 можна задати як Ø.491 Е – 3 = 4.91 Е – Ø4 = 49.1E – 5. Буква Е в даному випадку має зміст піднесення числа 1Ø до степеня. Показник степеня або порядок числа може не мати знаку, якщо він додатній; від’ємний порядок числа обов’язково повинен містити знак “-”. Ідентифікатори або імена змінних величин. Для позначення змінних величин на мові Бейсік можна використовувати одну довільну букву латинського алфавіту або одну букву і одну цифру. Наприклад: х ® X ; х1®X1; a ® A1; ®B1; хi,j®X(i, j); хi ® X(I)
Для того, щоб підкреслити, що величина є цілого типу (може приймати значення цілих чисел) використовують позначення: Х % ; К % ; N % ; А % . Арифметичні вирази утворюються із чисел і змінних величин за допомогою арифметичних дій і круглих дужок. Всі арифметичні вирази записуються в один рядок. Наприклад: aх2 + вх + с ® А * Х – 2 + В * Х + С aix2+12,5yi ® A(I)*(X^2)+12,5*Y(I)
® (A+B)/(C-D) ^(M+I)
Порядок виконання операцій в арифметичних виразах: 1) обчислення виразу в дужках ; 2) обчислення функцій; 3) піднесення до степеня; 4) множення і ділення в порядку їх слідування; 5) додавання і віднімання в порядку їх слідування. Кожна із стандартних функцій на мові Бейсік позначається відповідним іменем, після якого в круглих дужках вказується аргумент:
SQR(X) ln х LOG(X) EXP(X) ABS(X) sin x SIN(X) cos x COS(X) tg x TAN(X) Аргументом Х може бути число, змінна величина або арифметичний вираз. Основні оператори мови Бейсік. Оператор присвоєння має вигляд: LET Змінна величина = арифметичний вираз. Змінній величині присвоюється результат (значення) арифметичного виразу. Наприклад: LET X = .Ø15; LET A% = 6; LET Y = 5* SQR (2*X). Оператор вводу даних INPUT має вигляд: INPUT список змінних. INPUT A, В, С, Х Змінні відокремлюються комами. Виконуючи оператор INPUT ЕОМ робить паузу, виводячи на екран дисплею ? (знак питання), і чекає доки із клавіатури буде введене стільки числових даних, скільки містить список оператора INPUT. Крім оператора INPUT ввід даних можна здійснювати за допомогою операторів READ і DATA, які завжди використовуються в парі і мають вигляд: READ список змінних величин DATA список констант Наприклад: READ A, B, C DATA 1.2, Ø.5, 14.7, 22.6 Е - 2 Оператор виводу результатів та друк має вигляд: PRINT cписок величин PRINT X, Y, Z у випадку коли вивід здійснюється в зонному форматі. Одна зона містить 16 символів. PRINT X; Y; Z вивід буде здійснюватись в ущільненому форматі. Оператор PRINT можна використати для виводу повідомлення, коментаря або ряду символів. Такий текст в операторі повинен обмежуватись лапками. Наприклад: PRINT “корінь рівняння Х =“ ;Х PRINT “А = ” ; А,“В=“; В В текст програм можна включати рядки з необхідними поясненнями. Для цього використовують оператор REM. REM ланцюг символів Оператор REM може бути розміщений в довільній частині програми. Його ЕОМ не виконує. Для позначення кінця обчислювального процесу використовується оператор END. Всі рядки в програмі нумеруються, для цього можна використовувати номери від Ø до 9999. Як правило, нумерацію здійснюють через 5 або 10 одиниць для того, щоб в перспективі, при потребі, програму можна було б розширити, вводячи в програму нові рядки. Використовуючи вказані оператори, можна записувати програми лінійних процесів. Приклад: 1Ø REM АЛГОРИТМ 1 2Ø INPUT A, B, C, X 3Ø LET Y = (LOG(A*X^2+B*X)+SIN(B*X-C))/SQR(A*X^2+B*X+C) 4Ø PRINT Y (або 4Ø PRINT “ Y = “ ; Y) 5Ø END Для програмування розгалужених і циклічних процесів користуються операторами: 1) безумовної передачі управління GOTO ; 2) умовної передачі управління IF. GOTO N, де N – номер рядка, на який передається управління. IF логічна умова then n1 ELSE N2, де N1 – номер рядка, на який передається управління при виконанні логічної умови; N2 – номер рядка, на який передається управління при не виконанні логічної умови. На місце N1 і N2 можна записувати арифметичні вирази. Скорочена форма оператора IF: IF логічна умова then n1. Приклади:1. 1Ø REM АЛГОРИТМ 2 2Ø INPUT X 3Ø IF X < Ø THEN 7Ø 4Ø IF Х > Ø THEN 9Ø 5Ø LET Y = 1 6Ø GOTO 1ØØ 7Ø LET Y = SOR (1-2*X) 8Ø GOTO 1ØØ 9Ø LETY = LOG (2*X+1) 1ØØ PRINT “X = ”; X; “Y = “;Y 11Ø END або 1Ø REM АЛГОРИТМ 2 2Ø INPUT X 3Ø IF X < Ø THEN Y = SOR (1-2*X) 4Ø IF Х > Ø THEN Y = LOG (2*X+1) 5Ø IF Х = Ø THEN Y = 1 6Ø PRINT “X = ”; X; “Y = “;Y 7Ø END
2. Алгоритм № 2. , крок Dt. Вводятся позначення a1® A1; a2®A2; t ®T; t1 ®T1; t2 ® T2; t ®D. 1Ø REM АЛГОРИТМ 3 2Ø INPUT A, A1, A2, T1, T2, D 3Ø T = T1 4Ø C = A* (EXP (- A1*T) –EXP (-A2*T)) 5Ø PRINT “T = “;T,“C =”;C 6Ø T = T + D 7Ø IF T < = T2 THEN 4Ø 8Ø END Для програмування циклічних процесів часто використовують оператори циклу FOR - NEXT Дані оператори можуть мати вигляд: FOR X = XI TO X 2 STEP H . . (тіло циклу) . NEXT X де Х 1 – початкове значення величини Х; Х 2 – кінцеве значення величини Х; Н – крок зміни величини Х. В даній структурі Х1, Х2 і Н можуть бути арифметичними виразами. У випадку Н = 1 крок можна не вказувати. Приклади: 1. Алгоритм № 3. 1Ø REM АЛГОРИТМ 3 2Ø INPUT A, A1, A2, T1, T2, D 3Ø FOR T = T1 TO T2 STEP D 4Ø C = A * EXP(- A1 * T)- EXP(- A2 * T) 5Ø PRINT “T =”; T, “C =“; C 6Ø NEXT T 7Ø END 2. Алгоритм №4. , крок Dt ; , крок Da. Введемо позначення: a®L, a1 ®L1, a2 ®L2, Da®D1. 1Ø REM АЛГОРИТМ 4 2Ø INPUT A, T1, T2, D, L1, L2, D1 3Ø FOR L = L1 TO L2 STEP D1 4Ø FOR T=T1 TO T2 STEP D 5Ø C = A*EXP (-L*T) 6Ø PRINT “L=”; L; “T =”; T; “C =”; C 7Ø NEXT T 8Ø NEXT L 9Ø END
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||
|