МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Areas of Business ManagementТаблиця 1 – Коливання попиту на авіа перевезення
В США найнижчі ціни встановлені на квитки в період спаду; на Різдвяні свята (з 11 по 24 грудня) вони підвищуються, в середньому, на 10%. В середині тижня в будь-який період квитки дешевші, ніж у вихідні дні; для зміщення попиту з вихідних днів компанії вводять так зване «правило неділі». У відповідності до нього пасажир може скористуватися пільговим зворотнім квитком не раніше найближчого понеділка, в іншому випадку йому доведеться доплатити до вартості повного тарифу. Таким чином, можемо виокремити наступні шляхи забезпечення узгодження попиту і пропозиції послуг: – встановлюючи диференційовані ціни, знижки, додаткові послуги та використовуючи інші стимули, можна змістити частину попиту з пікового періоду на період затишку; – одним із способів управління рівнем попиту є введення системи попередніх замовлень на послуги; – збільшення швидкості обслуговування, у т.ч., за рахунок автоматизації дозволяє працювати з більшою кількістю клієнтів; – введення в періоди пікового попиту в якості альтернативи додаткових послуг (кава, свіжі журнали і т.п.) допомагає полегшити клієнтам час очікування основної послуги; – для обслуговування додаткового потоку клієнтів рекомендується навчати персонал суміщенню функцій, а також наймати, якщо це можливо, тимчасових співробітників в період піку попиту. Саме тому, при розробці системи надання послуг необхідно приймати до уваги такі чинники: – місце розташування підприємства з надання послуг в основному визначається місцем розташування споживачів, а не будь-якими іншими чинниками; – виробничі потужності, зазвичай, розраховуються за «піковим» попитом з боку споживачів, а не за середнім рівнем попиту; – великі підприємства в сфері послуг є не типовими (виключенням є авіакомпанії, банки). Послуги завжди пов’язані з людиною, клієнтом, який виступає як творець ситуацій для організації, що надає послуги. Клієнти порушують встановлені правила, ігнорують запропоновані послуги, ставлять підвищені вимоги. В умовах свободи вибору та відсутності підпорядкування клієнта, організація-послугодавець повинна вивчати поведінку споживачів, їх переваг і запитів, одночасно розробляючи прийоми вирівнювання попиту і пропозиції, впливу на споживачів. Коли споживачі купують фізичні товари, такі як автомобілі або комп’ютери, вони отримують особистий доступ до використання продукту на необмежений проміжок часу, тобто вони володіють товаром, а при бажанні можуть продати його. На відміну від фізичних товарів, послуги не є чиєюсь власністю. Споживач послуги часто має до неї доступ упродовж обмеженого проміжку часу. Страховий поліс може вважатися Вашим, тільки коли Ви оплатили страховий внесок і періодично його продовжуєте. Через відсутність володіння фірми, що пропонують послуги, повинні докладати вагомих зусиль для укріплення іміджу і привабливості своєї марки за допомогою наступних методів: 1. Заохочення споживачів до повторного використання послуги (спеціальні схеми оплати послуг в компанії British Airways та інших великих авіакомпаніях для пасажирів, які часто користуються авіатранспортом). 2. Створення членських клубів або асоціацій з метою посилення відчуття власності (клуби компанії British Airways для постійних клієнтів, клуби кулінарів компанії Toshiba для власників мікрохвильових печей і т.д.) 3. За можливістю, постачальники послуг можуть перетворити недолік відсутності володіння в перевагу: наприклад, спеціаліст з промислового дизайну з повною впевненістю може сказати, що, користуючись його послугами, замовник зможе скоротити витрати, оскільки альтернативою цьому є прийом на постійну роботу дизайнера приблизно такої ж кваліфікації.
Основні поняття: поняття континууму «товар-послуга», класифікація послуг, характеристики послуг, невідчутність послуг, «сигнали» якості послуги, суспільна думка, невіддільність послуг, нерозривність виробництва і споживання послуги, непостійність якості, мінливість послуг, ступінь задоволеності покупців, стандарт обслуговування, фірмовий стиль підприємства, недовготривалість послуг, стратегії усунення невідповідностей між попитом і пропозицією, піковий попит, нездатність послуг до збереження.
Контрольні питання: 1. Як Ви розумієте сутність континууму «товар-послуга» з різним ступенем відчутності? 2. Наведіть класифікацію підприємств у сфері послуг. 3. Проведіть класифікацію послуг. 4. Опишіть основні характеристики послуг. 5. Окресліть значення невідчутності послуг, наведіть «сигнали» якості послуги. 6. Опишіть заходи, які може застосувати сервісне підприємство для зміцнення довіри зі сторони клієнтів. 7. Проаналізуйте невіддільність як важливу характеристику послуг. 8. В чому є сутність нерозривності виробництва і споживання послуги, наведіть приклади? 9. Прокоментуйте взаємозв’язки виробництва і споживання товарів і послуг. 10. Дослідіть непостійність якості як характеристику послуг. Окресліть заходи з контролю якості послуг. 11. Оцініть роль мінливості виконання як характеристики послуги. 12. Обґрунтуйте значення стандартів обслуговування в маркетингу послуг. 13. Розкрийте складові фірмового стилю підприємства. 14. З’ясуйте особливості недовготривалості як характеристики послуг. 15. Дайте оцінку нездатності послуг до збереження як характеристику послуг. 16. Опишіть шляхи забезпечення узгодження попиту і пропозиції послуг. Production managerspurchase and take inventory of raw materials and semifinished inputs, manage the use of these inputs in the production process, and control final goods inventory and the shipping, transportation and distribution of final products.
Marketing managers conduct of market research to determine which products, at which prices and quantities and with which characteristics, will create value for consumers. They also manage the advertising, promotion and sales of the firm's products.
Finance managers raise capital for the firm from external sources, such as the stock market (see STOCK AND BOND MARKETS), banks (see BANKING), individuals and the PUBLIC DEBT market, and manage the internal allocation of funds within the firm. They also evaluate capital expenditures for plant and equipment and for research and development.
Management accountants collect and evaluate cost data on the wages and salaries of a firm's employees, equipment and materials inputs, and its various sources of capital. They combine these data with revenue data to determine the firm's profits, its assets and liabilities, fund-flow needs and tax liabilities (See ACCOUNTING).
Human resource managers help make hiring decisions, conduct training, co-ordinate the evaluation and reward systems within the firm, and chart and manage the careers of the firm's employees.
Research and development managers develop new process technologies to increase production efficiency and new product technologies to expand the range, quality and performance of the firm's products.
Information systems managers manage information flows within the firm and between the firm and its suppliers and customers. Increasingly, they also provide access to the wealth of data available via the INTERNET.
The firm's overall business strategy and how it is implemented are crucial to its success. Top managers assess the strengths and weaknesses of the firm in relation to other firms in its industry (or industries) both at home and abroad; set the firm's objectives and goals; formulate and implement the firm's strategy; assess the success of the firm in creating value for its various stakeholders relative to its competitors; and, if necessary, over time revise its basic competitive strategies.
One of the most important aspects of business management is to ensure that all employees possess the information, skills, attitudes and motivation to use their full potential to achieve the firm's strategic goals. Top management influences the corporate management style, the corporate culture of interpersonal relationships and values within the firm. Top management, sometimes with the assistance of the firm's government and community relations departments, is also responsible for the management of the firm's relations with the various levels of government and the general public.
There are 14 Principles of Management described by Henri Fayol.
Division of Labor
Henry Fayol has stressed on the specialization of jobs. He recommended that work of all kinds must be divided & subdivided and allotted to various persons according to their expertise in a particular area. Subdivision of work makes it simpler and results in efficiency. It also helps the individual in acquiring speed, accuracy in his performance. Specialization leads to efficiency & economy in spheres of business.
Party of Authority & Responsibility
Authority & responsibility are co-existing. If authority is given to a person, he should also be made responsible. In a same way, if anyone is made responsible for any job, he should also have concerned authority. Authority refers to the right of superiors to get exactness from their sub-ordinates whereas responsibility means obligation for the performance of the job assigned. There should be a balance between the two i.e. they must go hand in hand. Authority without responsibility leads to irresponsible behavior whereas responsibility without authority makes the person ineffective.
Principle of One Boss
A sub-ordinate should receive orders and be accountable to one and only one boss at a time. In other words, a sub-ordinate should not receive instructions from more than one person because - - It undermines authority - Weakens discipline - Divides loyalty - Creates confusion - Delays and chaos - Escaping responsibilities - Duplication of work - Overlapping of efforts Therefore, dual sub-ordination should be avoided unless and until it is absolutely essential. Unity of command provides the enterprise a disciplined, stable & orderly existence. It creates harmonious relationship between superiors and sub-ordinates.
Unity of Direction
Fayol advocates one head one plan which means that there should be one plan for a group of activities having similar objectives. Related activities should be grouped together. There should be one plan of action for them and they should be under the charge of a particular manager. According to this principle, efforts of all the members of the organization should be directed towards common goal. Without unity of direction, unity of action cannot be achieved. In fact, unity of command is not possible without unity of direction.
Therefore it is obvious that they are different from each other but they are dependent on each other i.e. unity of direction is a pre-requisite for unity of command. But it does not automatically comes from the unity of direction.
Equity
Equity means combination of fairness, kindness & justice. The employees should be treated with kindness & equity if devotion is expected of them. It implies that managers should be fair and impartial while dealing with the subordinates. They should give similar treatment to people of similar position. They should not discriminate with respect to age, caste, sex, religion, relation etc. Equity is essential to create and maintain cordial relations between the managers and sub-ordinate. But equity does not mean total absence of harshness. Fayol was of opinion that, “at times force and harshness might become necessary for the sake of equity”.
Order
This principle is concerned with proper & systematic arrangement of things and people. Arrangement of things is called material order and placement of people is called social order. Material order- There should be safe, appropriate and specific place for every article and every place to be effectively used for specific activity and commodity. Social order- Selection and appointment of most suitable person on the suitable job. There should be a specific place for every one and everyone should have a specific place so that they can easily be contacted whenever need arises.
Discipline
According to Fayol, “Discipline means sincerity, obedience, respect of authority & observance of rules and regulations of the enterprise”. This principle applies that subordinate should respect their superiors and obey their order. It is an important requisite for smooth running of the enterprise. Discipline is not only required on path of subordinates but also on the part of management. Discipline can be enforced if - - There are good superiors at all levels. - There are clear & fair agreements with workers. - Sanctions (punishments) are judiciously applied.
Initiative
Workers should be encouraged to take initiative in the work assigned to them. It means eagerness to initiate actions without being asked to do so. Fayol advised that management should provide opportunity to its employees to suggest ideas, experiences& new method of work. It helps in developing an atmosphere of trust and understanding. People then enjoy working in the organization because it adds to their zeal and energy. To suggest improvement in formulation & implementation of place. They can be encouraged with the help of monetary & non-monetary incentives.
Fair Remuneration
The quantum and method of remuneration to be paid to the workers should be fair, reasonable, satisfactory & rewarding of the efforts. As far as possible it should accord satisfaction to both employer and the employees. Wages should be determined on the basis of cost of living, work assigned, financial position of the business, wage rate prevailing etc. Logical & appropriate wage rates and methods of their payment reduce tension & differences between workers & management creates harmonious relationship and pleasing atmosphere of work. Fayol also recommended provision of other benefits such as free education, medical & residential facilities to workers.
Stability of Tenure
Fayol emphasized that employees should not be moved frequently from one job position to another i.e. the period of service in a job should be fixed. Therefore employees should be appointed after keeping in view principles of recruitment & selection but once they are appointed their services should be served. According to Fayol. “Time is required for an employee to get used to a new work & succeed to doing it well but if he is removed before that he will not be able to render worthwhile services”. As a result, the time, effort and money spent on training the worker will go waste. Stability of job creates team spirit and a sense of belongingness among workers which ultimately increase the quality as well as quantity of work.
Scalar Chain
Fayol defines scalar chain as ’The chain of superiors ranging from the ultimate authority to the lowest”. Every orders, instructions, messages, requests, explanation etc. has to pass through Scalar chain. But, for the sake of convenience & urgency, this path can be cut shirt and this short cut is known as Gang Plank. A Gang Plank is a temporary arrangement between two different points to facilitate quick & easy communication as explained below:
In the figure given, if D has to communicate with G he will first send the communication upwards with the help of C, B to A and then downwards with the help of E and F to G which will take quite some time and by that time, it may not be worth therefore a gang plank has been developed between the two. Gang Plank clarifies that management principles are not rigid rather they are very flexible. They can be moulded and modified as per the requirements of situations
Sub-Ordination of Individual Interest to General Interest
An organization is much bigger than the individual it constitutes therefore interest of the undertaking should prevail in all circumstances. As far as possible, reconciliation should be achieved between individual and group interests. But in case of conflict, individual must sacrifice for bigger interests. In order to achieve this attitude, it is essential that - - Employees should be honest & sincere. - Proper & regular supervision of work. - Reconciliation of mutual differences and clashes by mutual agreement. For example, for change of location of plant, for change of profit sharing ratio, etc.
Espirit De’ Corps (can be achieved through unity of command)
It refers to team spirit i.e. harmony in the work groups and mutual understanding among the members. Spirit De’ Corps inspires workers to work harder. Fayol cautioned the managers against dividing the employees into competing groups because it might damage the moral of the workers and interest of the undertaking in the long run. To inculcate Espirit De’ Corps following steps should be undertaken - There should be proper co-ordination of work at all levels Subordinates should be encouraged to develop informal relations among themselves. Efforts should be made to create enthusiasm and keenness among subordinates so that they can work to the maximum ability. Efficient employees should be rewarded and those who are not up to the mark should be given a chance to improve their performance. Subordinates should be made conscious of that whatever they are doing is of great importance to the business & society. He also cautioned against the more use of Britain communication to the subordinates i.e. face to face communication should be developed. The managers should infuse team spirit & belongingness. There should be no place for misunderstanding. People then enjoy working in the organization & offer their best towards the organization.
Centralization & De-Centralization
Centralization means concentration of authority at the top level. In other words, centralization is a situation in which top management retains most of the decision making authority. Decentralization means disposal of decision making authority to all the levels of the organization. In other words, sharing authority downwards is decentralization. According to Fayol, “Degree of centralization or decentralization depends on no. of factors like size of business, experience of superiors, dependability & ability of subordinates etc. Anything which increases the role of subordinate is decentralization & anything which decreases it is centralization. Fayol suggested that absolute centralization or decentralization is not feasible. An organization should strike to achieve a lot between the two.
FEATURES:
Principles of Management are Universal
Management principles are applicable to all kinds of organizations - business & non business. They are applicable to all levels of management. Every organization must make best possible use by the use of management principles. Therefore, they are universal or all pervasive.
Principles of Management are Flexible
Management principles are dynamic guidelines and not static rules. There is sufficient room for managerial discretion i.e. they can be modified as per the requirements of the situation. Modification & improvement is a continuous phenomenon in case of principles of management.
Principles of Management have a Cause & Effect Relationship
Principles of management indicate cause and effect relationship between related variables. They indicate what will be the consequence or result of certain actions. Therefore, if one is known, the other can be traced.
Principles of Management - Aims at Influencing Human Behavior
Human behavior is complex and unpredictable. Management principles are directed towards regulating human behavior so that people can give their best to the organization. Management is concerned with integrating efforts and harmonizing them towards a goal. But in certain situations even these principles fail to understand human behavior.
Principles of Management are of Equal Importance
All management principles are equally important. No particular principle has greater importance than the other. They are all required together for the achievement of organizational goals.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|