Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Закон грошового обігу

Швидкість обороту грошейхарактеризує частоту, з якою кожна одиниця грошей, що є в обороті, використовується в середньому для реалізації товарів і послуг за певний період (рік, квартал, місяць).

Величину швидкості обороту грошей можна визначити за формулою:

V = P*Q / M

де V- швидкість обороту грошей;

Р — середній рівень цін на товари і послуги;

Q — фізичний обсяг товарів і послуг, які реалізовані в даному періоді;

М — середня маса грошей, що знаходиться в обороті за даний період.

Показник швидкості обороту грошей можна визначати і за іншими критеріями:

- по середній частоті використання грошової одиниці в оплаті доходів населення, тобто у формуванні національного доходу;

- по середній частоті використання грошової одиниці в здійсненні всіх видів платежів, тобто у формуванні всього грошового обороту;

- по частоті проходження грошової готівки через каси банків.

Перший з цих показників може бути визначений розподілом обсягу національного доходу на масу грошей в обороті. Кількісно він майже співпадатиме з показником V, визначеним по ВВП.

Другий з них може визначатися розподілом загального обсягу грошового обороту на М. Цей показник істотним чином відрізнятиметься від показника V, визначеного по ВВП, оскільки в ньому будуть враховані всі нетоварні платежі (бюджетні, кредитні, спекулятивні і т.п.). Оскільки офіційна статистика загальний обсяг грошового обороту не визначає, розрахувати цей показник V практично неможливо.

Третій показник може визначатися розподілом загального обсягу касових оборотів всіх комерційних банків за рік на середньорічну суму грошової готівки в обороті.

Швидкість обороту грошей знаходиться під впливом наступних чинників:

- зміни попиту на гроші

- розвитку структури споживання

- культурних потреб населення

- розвитку суспільного виробництва

- ринкових відносин

- інфраструктури ринку і т.п.

Грошовий оборот не є простим повторенням обороту товарів і підкоряється своєму специфічному закону. Сутність його полягає в тому, що протягом даного періоду для обороту необхідна лише певна, об'єктивно обумовлена маса купівельних і платіжних засобів. Якщо формалізувати суть цього закону, то вона може бути виражений рівнянням:

Мф = Мн,

де Мф — фактична маса грошей в обороті, Мн — об'єктивно необхідна для обороту їх маса.

Якщо Мф перевищує Мн — значить в обороті з'явилися зайві гроші, і навпаки, якщо Мф менше Мн — їх недолік.

Найскладнішим питанням в розумінні закону грошового обігу є трактування величини Мн. Це пояснюється значною різноманітністю форм грошей, які знаходиться в обігу, і багатофакторністю формування їх маси.

Кількість грошей, в середньому необхідних для обороту протягом певного часу (Мн), прямо пропорційно масі товарів і рівню їх цін і обернено пропорційно до середньої швидкості обороту грошової одиниці. Цю залежність можна виразити формулою:

Мн = Р * Q / V

де Р * Q— сума цін товарів, які реалізуються за певний період

V — середня кількість оборотів грошової одиниці за цей же період.

Проте не всі товари, які реалізуються, оплачуються негайно. Частина їх продається в кредит, і для їх реалізації гроші в даний момент не потрібні, що відповідно зменшує величину Мн. Разом з тим в обороті гроші обслуговують не тільки реалізацію товарів або послуг, виконуючи функцію купівельного засобу, а і забезпечують погашення різних боргових зобов'язань, перш за все щодо покупки товарів в кредит, виконуючи функцію платіжного засобу. Для цього в обороті необхідна додаткова маса грошей зверху тієї, яка обслуговує реалізацію товарів і послуг. Проте не всі боргові зобов'язання погашаються реальними грошима. Якщо вони мають стрічний характер, то можуть взаємно зараховуватися без участі реальних грошей.

Якщо врахувати всі ці додаткові чинники, які діють на грошову масу, то величину Мн можна виразити так:

Мн = SP*Q - SДО + SП - SВП / V

де К- сума продажів товарів і послуг в кредит;

П — загальна сума платежів, термін оплати яких наступив;

ВП — сума платежів, які погашаються шляхом взаємного зарахування боргів.

 

 

3.5. Механізм зміни маси грошей в обороті. Грошово-кредитний мультиплікатор

 

Змінювати масу грошей в обороті в Україні може тільки банківська система. Збільшення або зменшення її досягається емісійною діяльністю центрального і комерційних банків. На суму наявної і безготівкової емісії збільшується відповідно наявний і безготівковий компоненти грошової маси і загальний її обсяг. При цьому центральний банк емітує наявні і безготівкові гроші, а комерційний банк — тільки безготівкові.

Емісія грошової готівки є монопольним правом НБУ, хоча випускати грошову готівку в оборот можуть і НБУ, і комерційні банки. Але якщо комерційний банк не покриває випуск грошової готівки надходженнями її в свої каси від клієнтів, то покрити дефіцит він може не емісією, а покупкою грошової готівки у центрального банку. Випуск грошової готівки НБУ здійснюється через продаж її комерційним банкам. Значна частина цього випуску здійснюється за рахунок покупки НБУ грошової готівки у комерційних банків. Якщо цих надходжень від покупки недостатньо, то НБУ ніде узяти потрібну суму грошової готівки, окрім емісії. На суму готівкової емісії зросте об грошової бази і значною мірою показники грошової маси у всіх її агрегатах.

Випуск центральним банком безготівкових грошей здійснюється такими способами:

- наданням позик комерційним банкам шляхом їх рефінансування;

- через покупку у комерційних банків цінних паперів;

- через покупку у комерційних банків і їх клієнтів іноземної валюти для поповнення золотовалютного резерву.

У всіх цих випадках збільшуються запаси коштів на кореспондентських рахунках комерційних банків в НБУ, що і є проявом випуску останнім безготівкових грошей. Одночасно комерційні банки по тих же каналах погашають свої зобов'язання перед НБУ, яке означає вилучення безготівкових грошей з обороту. Перевищення випуску над вилученням означає емісію безготівкових грошей центральним банком, на суму якого зростає загальна маса грошей в обороті.

Комерційні банки, як наголошувалося вище, беруть участь в створенні тільки безготівкових грошей, а тому впливають безпосередньо на безготівковий компонент грошової маси, а через нього — на весь обсяг маси грошей в обороті. Механізм створення грошей комерційними банками складніший, ніж механізм емісії НБУ, і полягає в грошово-кредитній мультиплікації їх вільних резервів і депозитних внесків.

Грошово-кредитний мультиплікатор— це процес створення нових банківських депозитів (безготівкових грошей) при кредитуванні банками клієнтури на основі додаткових (вільних) резервів, які поступили в банк ззовні.

Поняття емісії грошей слід відрізняти від поняття випуску грошей. Через випуск грошей банки повсякденно забезпечують поточні потреби своїх клієнтів в грошовій готівці і в безготівкових платежах. Оскільки одночасно з випуском гроші поступають в банки, то сума надходжень покриває переважаючу частину випуску. І лише та частина випуску, яка не забезпечена надходженнями грошей, є емісією.

Агрегати грошової маси зростають не на всю суму готівкової емісії, оскільки частина її осідає в касах банків, залишки яких не враховуються в агрегатах грошової маси.

Щоб краще з'ясувати механізм грошово-кредитного мультиплікатора, розглянемо призначення і порядок формування вільних резервів банків.

Вільний резерв— це сукупність грошових коштів комерційного банку, які в даний момент є у розпорядженні банку і можуть бути використані їм для активних операцій.

Окрім вільного, існує загальний банківський резерв, який є всією сумою грошових коштів, які є в даний момент у розпорядженні банку і не використовуються для активних операцій. Частину загального резерву банки повинні зберігати в грошовій формі і не використовувати для поточних потреб. Ця частина називається обов'язковим резервом. Обсяг його визначається на підставі норм обов'язкового резервування, які встановлюються НБУ у відсотках до суми банківських пасивів. Різниця між загальним і обов'язковим резервами складає вільний резерв банку.

Наявність вільного резерву — важливий показник фінансового стану банку, перш за все його можливості виконувати свої зобов'язання перед клієнтами і задовольняти їх попит на позики. Тому цей показник виражає, з одного боку, стан поточної ліквідності банку – стан його поточного потенціалу. Завдяки цьому через регулювання вільних резервів банків можна впливати на їх фінансове положення і на їх діяльність щодо збільшення маси грошей в обороті.

 

 

ТЕМА 4: «ГРОШОВИЙ РИНОК»


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. IV. Закони ідеальних газів.
  3. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  4. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  5. Аграрне право та законодавство США, Німеччини, Франції, Великої Британії, Ізраїлю, Польщі, Росії
  6. Аграрні закони України
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  9. Адміністративна відповідальність за порушення аграрного законодавства
  10. Адміністративна відповідальність за порушення земельного законодавства
  11. Адміністративна відповідальність за порушення податкового законодавства.
  12. Адміністративна відповідальність осіб, винних в порушенні податкового законодавства




Переглядів: 507

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Маса грошей в обороті. Грошові агрегати і грошова база | Сутність і особливості функціонування грошового ринку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.