Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Грошово-кредитна політика, її цілі та інструменти

 

Головним результатом функціонування грошової системи є розробка і реалізація певної грошово-кредитної політики.

В економічній літературі застосовується декілька підходів до визначення сутності грошово-кредитної політики. Представники одного з них трактують монетарну політику дуже вузько – як урядову політику впливу на кількість грошей в обігу. Представники іншого підходу визначають її дуже широко – як один з секторів економічної політики органів державної влади.

Монетарна політика– це комплекс взаємозв'язаних, скоординованих на досягнення певної суспільної мети, заходів щодо регулювання грошового обороту, які здійснює держава через центральний банк.

Об'єктамимонетарної політики виступають:

- пропозиція (маса) грошей;

- ставка відсотка;

- валютний курс;

- швидкість обігу грошей.

В Україні головним суб'єктомгрошово-кредитної політики є Національний банк України. Крім того, в розробці грошово-кредитної політики беруть участь інші органи державного регулювання економіки – Міністерство фінансів, Міністерство економіки, Уряд, Верховна Рада України.

Органи законодавчої і виконавчої влади визначають основні макроекономічні показники, які служать орієнтиром для формування мети грошово-кредитної політики (обсяг ВВП, розмір бюджетного дефіциту, платіжний і торговий баланси, рівень зайнятості). Верховна рада регулярно заслуховує доклади Голови НБУ і одержує інформацію банку про стан грошово-кредитного ринку в Україні.

Регулююча роль в розробці і реалізації монетарної політики належить Національному банку України.

Цілі монетарної політики можна розбити на три групи:

- стратегічні

- проміжні

- тактичні.

Стратегічноює мета, яка визначена як ключова в загальноекономічній політиці держави. Нею можуть бути зростання виробництва, зростання зайнятості, стабілізація цін, збалансування платіжного балансу.

Кожна з цих цілей настільки важлива для суспільства, що владні структури можуть ставити перед собою завдання одночасно реалізовувати їх всі або велику їх частку. Держава в цілому має в своєму розпорядженні широкий спектр регулятивних інструментів для вирішення таких задач. Проте за допомогою заходів тільки монетарної політики одночасно досягти всієї вказаної мети неможливо через обмеженість і специфіку інструментарію. Тому в рамках монетарної політики певна стратегічна мета виявляється несумісною. Тому центральний банк вибирає залежно від конкретної економічної ситуації одну із стратегічних цілей.

Проміжна цільмонетарної політики полягає в таких змінах певних економічних процесів, які сприяють досягненню стратегічної мети. До проміжної цілі можна віднести пожвавлення ринкової кон'юнктури. Характерною особливістю проміжної цілі є те, що встановлюються вона на тривалі тимчасові інтервали, протягом яких можуть бути реалізовані і виявити свою ефективність.

Тактична ціль– це оперативні завдання банківської системи по регулюванню ключових економічних змінних, перш за все, грошової маси, процентної ставки і валютного курсу, для досягнення проміжної цілі.

Ознаками тактичних цілей є їх короткостроковий характер, реалізація їх оперативними заходами виключно центрального банку, багатоаспектність, єдність.

Світова практика монетарної політики накопичила значний досвід використання певних інструментівгрошово-кредитного регулювання економічних процесів. Їх можна розділити на 2 групи:

1. Інструменти опосередкованого впливу на грошовий ринок і економічні процеси;

2. Інструменти прямого впливу.

До першої групивідносяться:

- операції на відкритому ринку;

- регулювання норми обов'язкових резервів;

- процентна політика;

- рефінансування комерційних банків;

- регулювання курсу національної валюти.

До другої групивідносяться:

- встановлення прямих обмежень на здійснення емісійно-касових операцій;

- введення прямих обмежень на кредитування центральним банком комерційних банків;

- встановлення обмежень або заборони на пряме кредитування центральним банком потреб бюджету;

- прямий розподіл кредитних ресурсів, надання комерційним банкам в порядку рефінансування, між пріоритетними галузями, регіонами.

Таким чином, грошова система забезпечує правову і організаційну базу для розробки і реалізації грошово-кредитної політики в державі. Тому успішна реалізація мети монетарної політики є одночасним свідоцтвом ефективного функціонування грошової системи. І навпаки, не можна вважати ефективною грошову систему, якщо в країні проводиться не достатньо зважена монетарна політика, яка не забезпечує надійного регулювання грошової маси (пропозиції грошей) і належної стабільності грошей.

 

 


Читайте також:

  1. Аналітичні методи та інструменти підтримки прийняття управлінських рішень.
  2. ВАЛЮТНО-КРЕДИТНІ ІНСТРУМЕНТИ
  3. Грошово-кредитна політика
  4. Грошово-кредитна політика
  5. Грошово-кредитна політика
  6. Грошово-кредитна політика НБУ
  7. Грошово-кредитна політика україни в перехідний період у світлі монетаристської теорії
  8. Грошово-кредитна політика України в ринковій економіці.
  9. Грошово-кредитна політика центрального банку
  10. Грошово-кредитна політика центрального банку.
  11. Грошово-кредитна політика центрального банку: суть, типи, стратегічні цілі. Інструменти грошово-кредитного регулювання.
  12. Грошово-кредитна політика центрального банку: типи, стратегічні цілі, проміжні й тактичні завдання. Інструменти реалізації грошово-кредитної політики.




Переглядів: 3762

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Створення і розвиток грошової системи України | Монетизація бюджетного дефіциту і ВВП в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.