МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
КобзарчукТекст для навчального читання мовчки Старий кобзар простував попереду, постукуючи по сухій дорозі дубовою палицею. На чималій відстані від діда йшов його поводир Петрик, а з ним двоє сільських хлопчиків. Менший на зріст від своїх однолітків, Петрик, однак, здавався старшим за них. Може тому, що його довгасте обличчя засмагло від вітру, кінчик носа облупився, губи пошерхли, а може, старшим робили його очі. Великі, голубі, вони вже не раз проймалися сльозою, бо ж бачили і горя, й муки людської багато. Хлопчики розпитували свого нового товариша про місця, які доводилося поминати Петрику з дідом, цікавилися, куди йдуть зараз і чи повернуться в село. Петрикові вельми хотілося розповісти хлопчикам про все, повихвалятися перед ними. Коли б вони тільки знали! Ходять вони з дідом по Україні, міряють ногами безкраї дороги, одне за одним минають покріпачені сумні села. Часто заходять у ворожі фортеці. Пильно обдивляється навколо Петрик своїми голубими очима, оповідає дідові про все, що бачить. А потім дід розказує про все гайдамакам. Позаду залишилося село. Петрик попрощався з новими товаришами. Вже почали боліти ноги, але дід не збирався зупинятися на перепочинок. - Слухай, ніби стугонить щось. – Дід зупинився. - Ану, поглянь на дорогу. Петрик напружив зір, вдивляючись у далечінь. Спочатку нічого не побачив, але нараз у долині здійнялася курява. Вона швидко наближалася. - Шляхта! - Ходімо помаленьку. Не вперше, либонь, зустрічаємо. Загін жовнірів, чоловік на тридцять, уже доїжджав до них. Передній вершник різко натягнув поводи – гнідий кінь звився, пирхнув піною просто дідові в обличчя. Петрик заточився назад, випустив дідову руку. - Це вони! – кинув хтось із вершників. Начальник щось сказав по-польськи, і враз нагай обпік Петрикові босі ноги. Далі все попливло, як у страшнім сні. Вершник в кудлатій шапці кинув хлопця в сідло, й загін, толочачи жито, звернув назад. Діда гнали пішки, прив’язавши за шию мотузкою до сідла. Їх привели до порожньої кошари, вкинули і причинили за ними двері. Уткнувшись обличчям дідові в коліна, хлопчик заплакав. Йому було страшно. - Ти не бійся, - тихо шамрав дід, - коли вони вмостилися на сіні. – Питатимуть щось – кажи: не знаю нічого. Діда воджу по базарах, от і все. Видав нас хтось... Спливав час. Кобзаря і його поводиря ніхто не чіпав. Петрик почав дрімати. Його розбудили голоси. Хтось вдарив ногою двері, і в кошару ввійшло четверо. Свиснув нагай, тихо зойкнув дід. Нагай обкрутився навколо кобзаревих плечей, жовнір смикнув його до себе, повалив діда. - Не бий, не дам! – вчепився в жовнірову руку Петрик. Той кулаком повалив хлопця на землю, штовхнув ногою, схопив за комір і підняв. - Куди з дідом ішли? - Не знаю, кудись на ярмарок. Один жовнір скрутив Петрикові руки назад, інший зв’язав їх мотузком. Хлопця кинули в куток, а самі почали допитувати діда. Довго били старого кобзаря, але він мовчав. Петрик поривався підійнятися, але його збивали ударом чобота. Нарешті жовніри відступили до дверей. - Чекайте, завтра заговорите. Завтра візьмуть вас на справжні тортури. Щойно зачинилися двері, Петрик підповз до діда: - Дідусю, боляче? - Нічого, синку, мені очі виймали, і то стерпів. А ти молодець. Нічого їм не кажи. Як битимуть, думай про щось гарне... Наші виручать. Вони дізнаються, їм хтось перекаже! Петрик заснув під тихе дідове бубоніння. Прокинувся серед ночі, хотів поворухнутися, але зв’язані руки боляче защеміли. Дід не спав. Він довго порпався біля Петрикових рук, зубами розв’язуючи вузол. - Тікай, синку, біжи до наших... Вартовий затих, певне, заснув... Покрівля дірява... Не заблудишся? - Дідусю, а ви? Разом тікаймо! - Я й так не виліз би, а тут ще колодка на ногах. Не гай себе. Гайдамаки мене вирятують. Відшукаєш отамана, скажеш: по дорозі на Лисянку стоїть загін. Когось, либонь, чекає. Вони не знають, де наші. Поспішай, синку, не барися. - Я, дідусю, ранком повернуся з гайдамаками. Петрик видряпався на горище, просунув у дірку голову. По хвилі він м’яко скочив по другий бік хліва. Вартовий спав, прихилившись до дверей. До гадамаків Петрик добувся лише на світанку. Роз’їзд привіз його до отамана. Петрик розповів, як вони потрапили до рук шляхти, переказав дідові слова. За мить гайдамаки мчали полем. Позаду від важкого тупоту копит гайдамацьких коней стугоніла земля. (За Ю.Мушкетиком; 640 сл.)
На кожне із запитань вибрати правильну відповідь:
1. Старшим за однолітків кобзарчук Петрик здавався через а) свій високий зріст; б) широкі плечі, міцні кулаки; в) очі, які бачили багато горя. 2. Перед хлопцями Петрикові хотілося повихвалитися а) багатими заробітками; б) тим, що вони з дідом – гайдамацькі розвідники; в) тим, що вони побачили багато цікавих місць. 3. Значення слова гайдамака таке: а) довга й важка рушниця з гаком на прикладі, що була на озброєнні запорозьких козаків у ХV-ХVІ ст.; б) учасник народно-визвольної боротьби проти польсько-шляхетського гніту на Правобережній Україні у ХVІІІ ст.; в) будівля для зберігання зерна. 4. Наближення загону польських жовнірів першим а) побачив Петрик; б) почув Петрик; в) почув сліпий дід. 5. Слово польського походження жовнір означає: а) розвідник; б) солдат; в) вартовий. 6. Загін жовнірів, що перепинив діда з хлопцем, нараховував а) десять чоловік; б) чоловік із двадцять; в) чоловік із тридцять. 7. Схоплених на дорозі кобзаря з поводирем а) привели до польського полковника; б) кинули до кошари; в) кинули до льоху. 8. Жовнірам Петрик сказав, що вони з дідом а) ішли на ярмарок; б) ішли до гайдамаків; в) ішли до поляків. 9. Руки Петрикові уночі розв’язав а) один із сільських хлопчиків; б) старий кобзар; в) польський вартовий. 10. Дід не втік із хлопчиком тому, що а) був поранений; б) був побитий; в) був старий та ще закутий у колодку. 11. Отаманові дід звелів передати, що ворожий загін стоїть а) по дорозі на Лисянку; б) по дорозі на Вільшану; в) по дорозі на Корсунь. 12. Прочитаний текст має ознаки а) наукового стилю; б) ділового стилю; в) художнього стилю.
V. Підбиття підсумків уроку. VІ. Домашнє завдання.Повторити п.п. 10-11, вправа 180.Дібрати робочі матеріали до твору-опису зовнішності однокласника або сусіда по парті з використанням поданої у вправі 250 (ІІ) лексики.
|
||||||||
|