МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Закон єдності та боротьби протилежностей.Принцип розвитку і принцип системності.
Твердження про те, що розвиток є особливий вид руху, який регулюється об’єктивними законами і властивий природі, суспільству і мисленню, утворює принцип розвитку. Твердження про те, що світ в цілому являє собою єдине зв’язане ціле, тобто особливу систему, що схоплює як природу, так і людину, і що найважливіші явища і процеси, з якими стикається людина в теоретичній та практичній діяльності, також являють собою різноманітні системи, утворює принцип системності. Діалектика доводить, що обидва ці принципи тісно зв’язані. Більш того, філософське вчення про розвиток не може бути повним без розуміння того, що „розвиток” – це категорія, яка застосовується до систем особливого типу. Всі відомі нам системи можна розбити на три типи. До першого відносяться стабільні системи. Тривалий час склад елементів і підсистем в них залишається постійним. Зв’язки не змінюються. Наприклад, будинок з постійним переліком поверхів, кімнат, дверей, вікон… Другий тип утворюють функціональні системи. Кількість і склад їх елементів і підсистем, як правило, залишається постійним, але разом з тим вони змінюють своє положення у просторі. Їх дія циклічна. (Наприклад, годинник). Третій тип – це динамічні системи, що розвиваються. Їх відмінна риса в тому, що в певному часовому інтервалі в них з’являються і зникають окремі елементи, підсистеми, зв’язки, відносини і взаємодії, але при цьому зберігаються основні, найбільш важливі зв’язки та взаємодії, завдяки яким динамічна система якийсь певний час залишається самою собою. Саме такі системи цікаві з точки зору діалектики. До них відносяться: наш Всесвіт, суспільство, трудовий колектив, окрема людина, тварина, рослина і т.д. Складні динамічні системи містять в собі велику кількість різноманітних підсистем. Одні з них ускладнюються, перетворюються, збільшують кількість елементів і підсистем, тобто прогресують. Інші стають простішими, регресують. Поняття „прогресу” і „регресу” визначають особливі властивості динамічних систем в цілому або їх окремих підсистем. Вони відображують зміни рівня складності системи, функцій, які нею виконуються, значення параметрів, що вимірюються тощо. Розуміння глибокого зв’язку принципу розвитку та принципу системності являється безперечним досягненням матеріалістичної діалектики.
Якщо невідповідність між взаємозв’язаними сторонами або підсистемами даного явища (процесу) несуттєва, незначна, то говорять про їх різницю. Якщо ж невідповідність суттєва, значна, досягає межі, то ці сторони і підсистеми визнаються протилежними. Відносини між протилежностями, протилежними частинами, властивостями, підсистемами називаються протиріччями. Визнання того, що між протилежностями всередині кожного даного явища і процесу існують одночасно єдність, взаємозв’язок і протиріччя, є найважливішим положенням матеріалістичної діалектики, ключем до розуміння сутності будь-якого процесу розвитку. Виходячи з цього положення, сформулюємо один з найважливіших законів діалектики – закон єдності та боротьби протилежностей. Його можна назвати суттю, ядром діалектики тому, що він дає відповідь на питання про джерела розвитку. Цей закон твердить: 1. Будь-яке явище в природі, суспільстві та мисленні містить в собі протилежні сторони, властивості, характеристики, підсистеми та елементи, що знаходяться в необхідному взаємному зв’язку, або взаємодії, тобто в єдності. 2. Між протилежностями, що знаходяться в єдності, існують відносини діалектичного протиріччя. 3. Джерелом всякого руху і особливо розвитку являється виникнення, наростання та розв’язання внутрішніх протиріч. Розв’язання протиріч – головна причина розвитку. 4. В процесі розвитку відбувається діалектичний перехід одних протилежностей в інші. Відбувається зіткнення, взаємодія і взаємопроникнення протилежностей. 5. Внаслідок боротьби протилежностей, їх взаємоперетворення і взаємних переходів, розв’язання протиріч виникають нові незворотні явища, процеси, властивості або характеристики, які не існували раніше.
Закон єдності та боротьби протилежностей носить загальний, універсальний характер.
Читайте також:
|
||||||||
|