Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема №4.

III.

II.

I.

Філософія європейського Середньовіччя та епохи Відродження.

План.

I. Місце філософії у духовному житті Середньовіччя. Основні світоглядні орієнтири середньовічної філософії.

II. Схоластика і містика як напрями середньовічної філософії

III. Поняття “Відродження” та характерні риси духовного життя цієї доби. Провідні напрями ренесансного філософствування.

Філософія Середньовіччя утворилася у суспільстві з однозначною орієнтацією на духовні абсолюти, із суцільним пануванням релігії. Вона обслуговувала богослов’я. Разом з тим середньовічна філософія зробила неоцінений внесок в освоєння позачуттєвих сутностей і сприяла нагромадженню знань (поза чуттєві сутності – апріорні, тобто існуючі до досвіду і незалежно від нього).

Виникненню Середньовічної філософії передували зміни у світогляді людей, головним чином охоплені так званим ареалом впливу античної культури і філософії. Початок цьому поклала філософія Епікура (342-271 р. до н.е.), що ставив собі завданням захистити людину від можливих страхів життя, для чого доводив безсмертя людини, продовжила філософія римлянина Тіта Лукреція Кара (95-55 р.р. до н.е), а завершила підготовчий період філософія Плотіна (205-270 р. н.е.) та Прокла (412-485 р. н.е.) – головних творців філософського напряму під назвою неоплатонізм.

Неоплатонізм довів до ретельних деталізацій і логічної стрункості провідні ідеї Платона. Вершиною неоплатонізму є висновок про вплив на все Суще через виливання (еманації) Єдиного, яке тотожне Благу, тому що не знає ніякого ушкодження та змін і має в собі абсолютну повноту Буття, “яке переповнює саму себе і ніби переливається через край”.

У філософії таке виливання Єдиного, тобто Бога, одержало назву “Спадаючої досконалості”.

Першим продуктом єдиного постає світовий Розум, або Дух, який виливається у світову Душу. Душа оживляє все суще, роблячи світ взаємопов’язаним, розкладається на мікро душі. Саме через душу все, що існує прагне повернення до вищого – до єдиного.

Пізніше неоплатонівські рівні буття були інтерпретовані як три іпостасі, або лики “божествиної Трійці”: святий Дух, святий Отець і його син. В православному християнстві ці три іпостасі уособлює Ісус Христос.

Другою причиною виникнення Середньовічної філософії стала криза елліністичної культури, зневір’я населення Римської імперії у всьому матеріальному і саме тому люди спрямовували свої погляди та надії до духовного. У цьому плані поява християнства добре вписувалася у загальний духовний настрій епохи, і досить швидко поширилася по імперії.

Основні світоглядні орієнтири переходу від античної філософії до середньовічної дає таке порівняння:

Епоха Середньовічної філософії охоплює період від падіння Римської імперії (IV-Vст.) до відкриття Америки XV-XVI ст.. або від заснування Константинополя до його падіння. Розвиток середньовічної філософії поділяють на два етапи:

1. апологетика та патристика (II-IX ст.);

2. схоластика та містика (X-XVI ст.);

Вихідним джерелом середньовічного світобачення постає Біблія, яка озброює віруючих християн низькою вихідних догматів (переконань). Перші тлумачення християнських догматів та їх введення в контекст життя здійснювали учні Христа – апостоли, але деталізували їх так звані Отці Церкви, перші представники християнської патристики(як римські так і константинопольські).

Серед західних отців церкви найбільший вплив на розвиток філософії мав Аврелій Август Блаженний (354-430). Він вперше сформував містичну концепцію творення світу:”Бог є реальним творцем всього сущого”.

Діяльність Августина та інших представників патристики сприяла входженню християнства в філософію й утворення проміжної сфери між філософією та релігією – Теології (богослов’я).

 

В X ст. на зміну патристиці приходить схоластика і містика, які були варіантами релігійної філософії. Підґрунтям поділу середньовічної філософії на схоластику і містику стали різні тлумачення співвідношення віри та розуму у справі богопізнання.

 

Розвиток суспільства в наслідок нагромадження знань, розвиток міст – осередків економічного і культурного розвитку в пізньому середньовіччі – поклали початок змінам середньовічного світобачення і кризі середньовічної філософії. Особливого значення тут мало розвиток мореплавання, відкриття нових культур. Критика релігійної догматики, розходження реальної практики життя з життям і діяльністю священнослужителів найсильніше проявилося в північній Італії XIV-XV ст.. де й виникло явище Відродження або Ренесанс.

Велика кількість дослідників історії культури вважають добу Відродження перехідною епохою між середньовіччям і Новим часом.

Характерними рисами Ренесансу були:

· Вільні від авторитету церкви форми пізнання. Погляди на світ не обмежені санкціями церкви, зростає інтерес до античної культури з її повнотою людського життя.

· Підкреслюється реальна цінність природи і земного життя людини. З'являється ідея можливості у деяких випадках піднесення людини до рівня Бога. Підґрунтям таких ідей були наукові відкриття:

· Леонардо да Вінчі (1452-1519)

· Микола Копернік (1473-1543)

· Джордано Бруно (1548-1600) та ін.

· Значне місце в ренесансній філософії займав пантеїзм найвидатнішим провідником якого вважається Микола Кузанський: “Бог в усіх речах”; його порівнюють з дволиким Янусом.

· Антропологізм (людина в центрі всього) і гуманізм – центр у творчості Ф. Петрарки, Данте Аліг’єрі, Еразма Роттердамського ,Ніколо Макіавеллі (засновник революційної етики) та ін.

 

Завдання для самоконтролю

  1. Як утворилася середньовічна філософія і які зміни у світогляді тодішніх людей їй передували?
  2. У чому різниться античний і середньовічний світогляди ?
  3. Розкрийте зміст основних етапів середньовічної філософії.
  4. Що таке «філософія Відродження», які її характерні риси ?
  5. Зробіть критичний аналіз вислову : «Я мушу померти. Проте, чи мушу Я помирати стогнучи ?

(Епіктет)





Переглядів: 517

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема №3. | Порівняльний аналіз

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.