Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема№13

ІІІ.

ІІ.

І.

Філософська концепція людини.

План

I. Духовність і проблема сенсу життя.

II. Діалектика взаємодії людини і суспільства: проблема свободи і необхідності.

III. Філософські концепції людини – основа наук про людину.

 

Завдяки своїй соціально – біологічній природі людина народжується двічі: спочатку як біологічна істота, а згодом як соціальна особливість.

Народження внутрішнього – духовного світу – це є “третє народження” людини. Духовність об’єднує дві інші сфери людини, вони в ній відображаються і усвідомлюються, піддаються розумінню.

Розуміння людської цілісності як єдність трьох сфер, дозволяє відповісти на запитання “що означає жити по людськи”. Наприклад В. Курбатов до цієї проблеми говорив так:

“Не просто сито, не просто відповідально, не просто духовно – а так, щоб фізична досконалість, соціальна зрілість і внутрішня духовність постійно взаємодоповнювали одна одну і створювали умови саморозвитку„ людської цивілізації. А далі? Крок вперед, вперед у створенні нової людини нового світу через відтворення старого світу”.

 

Проблема взаємодії, співвідношення людини і суспільства дуже давні. У філософії до неї зверталися Демокріт, Сократ, Епікур (заклав основи особистої свободи людини), стоїки, Гоббс, Спіноза, Лейбніц (немає свободи без вибору), Кант, Кєркегор та інші.

Якщо в природі необхідності протистоїть випадковість то у суспільстві необхідність протистоїть свободі. Тут слід розуміти, що не закони – ворог свободи, а беззаконня, хаос, соціальна ентропія.

· Необхідність відбиває , стале, те, що зберігається і впорядковане.

· Свобода – розвиток, виникнення нового, різноманітного, нових можливостей, але на грунті необхідності і водночас з розумінням того, що немає творчості без свободи.

· Необхідність відбиває наявне, показує яким є світ наразі.

· Свобода – майбутнє, те яким повинен і може стати світ.

Висновок: Розвиток людини і суспільства – це постійний процес переходу необхідності в свободу, і навпаки.

 

У світоглядному плані філософія обґрунтовує певні концепції, які характеризують місце людини у світі, її призначення, природу й сутність.

Розуміють такі основні філософські напрями щодо тлумачення місця людини у світі:

· суб’єктивний ідеалізм – зводить життя людини до довільного впорядкування комплексу відчуттів;

· матеріалізм – вбачає призначення людини в пізнанні й насамперед перетворення реальної дійсності з метою пристосування її для задоволення людських потреб;

· об’єктивний ідеалізм – розглядає як особливе, головне творіння Бога, її призначення в поверненні в його лоно віддалений від нього і погрузлий в гріхах та чварах матеріальний світ.

· Дуалізм – постулює подвійність душі і тіла людини, їх паралельне існування, і розглядається як дві ознаки людської сутності.

Звідси погляд на людину як на істоту природну називається натуралізмом; як на істоту соціальну – соціологізмом; як на істоту духовну – спирітуалізмом. У поєднанні з різними рішеннями щодо призначення людини утворюється різноманітні варіанти філософської концепції людини: психологізм, конвенціоналізм, суб’єктивний антропологізм, натуралізм, соціалізм,

антропологічний матеріалізм, волюнтаризм, релігійний антропологізм, спіритуалістичний дуалізм.

Сучасна концепція людини – людина постає як цілісна єдність, в якій усі сторони та моменти взаємодіють і виступають як необхідні прояви тих чи інших моментів…

 

Завдання для самоконтролю

1. Що називається життєвим сенсом ?У чому сенс життя?

2.У чому проявляється діалектика взаємодії людини і суспільства?

3.Назвіть основні концепції тлумачення місця людини у світі.Яка з них на вашу думку сама

оптимальна?

4.Чи згодні ви із висновками В.Курбатова у проблемі:‟що означає жити по-людському„? 5.Які ви знаєте концепції походження людини,появи її у цьому світі?Яка з концепцій для

вас найбільш приваблива?Чому?

6.Зробіть критичний аналіз вислову:„Людина є мірою усіх речей…”

(Протогар)




Переглядів: 629

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема№12 | Тема№14

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.