МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ПЕРШИЙ ЗАКОН ТЕРМОДИНАМІКИТаким чином, якість і ефективність роботи психолога залежить в першу чергу від її організації, що включає володіння нормативною базою, етичними нормами, чітким і охайним веденням документації. Тема 3. Напрямки діяльності шкільного психолога 1. Групи клієнтів практичного психолога в закладах освіти і особливості роботи з ними:¾ Внутрішні клієнти¾ Зовнішні клієнти2. Напрями діяльності практичного психолога в закладах освіти
Психолог в закладах освіти має не лише надзвичайно широке коло обов’язків, а й досить багато клієнтів, яких він має охопити своєю діяльністю. Умовно усіх клієнтів можна зобразити такою схемою:
Основну частку роботи психолога складають внутрішні клієнти. Робота з адміністрацією передбачає: ¾ підготовка і затвердження планів і звітів; ¾ виконання запитів щодо вивчення тих чи інших процесів в учнівському чи педагогічному колективі; ¾ діяльність щодо створення необхідної мотивації; ¾ індивідуальне консультування; ¾ корекційну роботу тощо. Робота психолога з педагогічним колективом передбачає: ¾ діагностичну роботу – вивчення емоційного стану педагогів, ступеня прийняття учнями конкретних педагогів, передбачення конфліктів, вивчення рівня професійної компетентності, рівня задоволеності педагога своєю діяльністю тощо. До форм діагностичної роботи належать: анкети, опитувальники, тести, бесіди, інтерн’ю, проективні техніки, спостереження; ¾ просвітницьку роботу – інформування педагогів про вікові особливості розвитку дітей, про кризові періоди і основні шляхи їх подолання, головні дитячі проблеми, особливості розвитку особистості вчителя тощо. До форм просвітницької роботи належать психолого-педагогічні читання, науково-практичні конференції, семінари, прес-конференції, педагогічні ринги, «мозкові атаки», евристичні диспути, інтелектуальні ігри, психолого-педагогічні виставки, консиліуми, семінари-супутники; ¾ профілактичну роботу – спрямована на профілактику стресів, конфліктів, професійного вигорання, професійної дезадаптації, психосоматичних розладів тощо. До форм профілактичної роботи належать бесіди, тренінги, профілактичні вправи, семінари-практикуми; ¾ організаційно-методичну роботу – психологічний аналіз уроків і позакласних заходів, пошук нових форм взаємодії психолога з пед.колективом; ¾ корекційну роботу – розвиток професійно важливих і особистіснозначимих якостей педагогів, допомога у вирішенні конфліктів, подоланні стрессів і психологічного вигорання, вирішенні особистіснознамих проблем тощо. До форм корекційної роботи належать корекційні вправи, рефлексивні техніки, аутотренінг, бесіда. ¾ консультативну роботу – психологічний супровід педагога під час атестації, консультації у вирішенні конфліктів, роботу по запитах педагогів. Основна форма консультативної роботи – консультація. Робота психолога з учнямиєнайбільш об’ємною часткою роботи психолога, саме ця частина роботи найбільш контролюється і традиційно вважається показником якості роботи психолога. Робота з учнями передбачає: 1. Організаційно-методична робота: ¾ Підготовка до проведення тренінгів, ділових ігор тощо з учнями (дітьми) – відповідно до запитів педагогів, адміністрації чи самозапитів; ¾ Підготовка до проведення виховних годин з учнями дітьми, навчальних занять (курси за вибором, факультативи, гуртки) – теми занять визначаються інтересами учнів і соціальною необхідністю. 2. Психодіагностична робота включає діагностування відповідно поставлених проблем і гіпотез.: ¾ індивідуальна ¾ групова 3. Консультаційна робота ¾ індивідуальне – щодо особистісних, навчальних чи поведінкових можливостей учнів; ¾ профконсультування – щодо професійних можливостей учнів. 4. Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота – відповідно визначених проблем у розвитку дитини. ¾ індивідуальна ¾ групова 5. Психологічна просвіта - виступи перед учнями(дітьми). Теми визначаються інтересами учнів і соціальною необхідністю. 6. Навчальна діяльність - викладання навчального матеріалу за програмами курсів за вибором, факультативів, гуртків 7. Зв'язки з громадськістю - відвідування учнів вдома Робота з батьками передбачає: ¾ діагностичну роботу – вивчення емоційного стану батьків, передбачення конфліктів, вивчення рівня професійної компетентності, рівня сприйняття своєї дитини, особистих рис тощо. До форм діагностичної роботи належать: анкети, опитувальники, тести, бесіди, інтерв’ю, проективні техніки, спостереження; ¾ просвітницьку роботу – інформування батьків про вікові особливості розвитку дітей, про кризові періоди і основні шляхи їх подолання, головні дитячі проблеми тощо. До форм просвітницької роботи належать психолого-педагогічні читання, науково-практичні конференції, семінари, прес-конференції, «мозкові атаки», евристичні диспути, інтелектуальні ігри, психолого-педагогічні виставки; ¾ профілактичну роботу – спрямована на профілактику стресів, конфліктів, психосоматичних розладів, сімейних проблем, розлучень тощо. До форм профілактичної роботи належать бесіди, тренінги, профілактичні вправи, семінари-практикуми; ¾ організаційно-методичну роботу – пошук нових форм взаємодії психолога з батьками; ¾ корекційну роботу –подоланні стрессів і конфліктів у родині, вирішенні особистіснознамих проблем тощо. До форм корекційної роботи належать корекційні вправи, рефлексивні техніки, аутотренінг, бесіда. ¾ консультативну роботу – психологічний супровід батьків у кризові періоди розвитку дитини, під час переживання родиною психотравмуючих ситуацій, консультації у вирішенні конфліктів, роботу по запитах батьків. Основна форма консультативної роботи – консультація. Робота з соціальними службами передбачає будь-який з напрямків діяльності психолога у межах офіційного запиту. Також до кола клієнтів практичного психолога у закладах освіти можуть потрапити й інші суб’єкти у разі виконання ними однієї з перерахованих функцій чи при інших життєвих обставинах. 2. Напрями діяльності практичного психолога в закладах освіти Соціально-психологічні проблеми, що існують в дитячому і підлітковому середовищі, процес взаємодії учнівських та педагогічних колективів, прийняття ефективних управлінських рішень ставлять перед психологічною службою завдання моніторингового супроводу навчально- виховного процесу та управління навчальним закладом. Відповідно до концепції реформування загальноосвітньої школи Міністерства освіти і науки України ставить перед практичними психологами (соціальними педагогами) такі завдання: 1. Здійснювати психологічний супровід розвитку дітей та учнівської молоді: ¾ визначення психологічної готовності дітей до навчання в школі (діагностика і методичне забезпечення корекційно-розвивальної роботи з дітьми, які виявились непідготовленими до шкільного життя);¾ первинне обстеження при комплектуванні перших класів (виявлення дітей з низьким рівнем розвитку пізнавальних процесів, затримкою психічного розвитку, вадами розумового розвитку;¾ виявлення дітей, які потребують корекційно-відновлювальної або розвивальної роботи; визначення рівня індивідуальних вимог до дитини, доцільних на початку навчання);¾ психологічний супровід процесу пристосування першокласників до шкільного життя (виявлення дітей, які мають, труднощі в адаптаційний період; індивідуальна психодіагностика для визначення причин труднощів адаптації; консультування вчителів, батьків з питань індивідуального підходу в роботі з такою категорією дітей; проведення психогігієнічних занять в класах, з окремими групами дітей);¾ профілактика дезадаптації учнів під час переходу з початкової до середньої школи (виявлення можливої "групи ризику" дезадаптації учнів, які стикаються з труднощами в навчанні, поведінці, ознаки емоційних розладів, які займають в класі позицію "відторгнутих", визначення причин труднощів і розробка шляхів їх подолання;¾ робота з обдарованими дітьми та дітьми з творчими здібностями (психодіагностика дітей з високим інтелектуальним потенціалом; виявлення обдарованих і талановитих дітей; індивідуальні психологічні консультації для таких дітей і їх батьків; групова робота по розвитку комунікативних навичок, креативності);¾ психологічний супровід розвитку підлітків (діагностика особистісних рис та якостей, особливостей характеру; стимулювання саморозвитку та самовиховання; консультування з особистісних проблем; тематичні бесіди, навчальні заняття, тренінги; психологічна допомога в кризових ситуаціях);¾ допомога психолога в професійному самовизначенні старшокласників (групова діагностика професійних нахилів, інтересів, здібностей; профорієнтаційні бесіди та ігри; індивідуальні психологічні консультації з проблем професійного вибору);¾ робота з учнями старшого шкільного віку (виявлення Психологічної готовності до "дорослого" життя; діагностика варіантів особистісного самовизначення; допомога у вирішенні¾ Проблеми минулого, теперішнього, майбутнього; індивідуальна і групова робота з педагогами, батьками з проблем неблагополуччя старшокласників, пошуку розуміння у спілкуванні, проведення виховних заходів). 2. Брати участь у виховній роботі загальноосвітнього навчального закладу:¾ допомога у налагодженні шкільної дисципліни (консультування педагогів щодо використання ефективних методів стимулювання відповідної поведінки учнів; групова психокорекційна робота з формування навичок саморегуляції; психологічна просвіта з питань індивідуального підходу до дитини);¾ запобігання конфліктам в учнівських колективах (соціометричні дослідження в класах, визначення структури взаємовідносин, розподіл ролей; консультування класних керівників (кураторів) за результатами дослідження; спеціальні заняття з учнями для розвитку¾ навичок конструктивного розв'язання конфліктів);¾ виявлення дітей "групи ризику" у початковій школі (скринінгові психодіагностичні обстеження з метою виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, поведінці, емоційні розлади; індивідуальна психодіагностика з визначення причин труднощів; координація дій учителя, батьків, вихователів ГПД; індивідуальна психокорекційна робота; своєчасне направлення дітей до логопеда, психіатра, психотерапевта, психолого-медико-педагогічної консультації (ПМПК) тощо);¾ допомога вихователям ГПД у створенні стабільної ситуації розвитку дитини (доброзичливе ставлення, формування почуттів і навичок, індивідуальний підхід, організація дитячого колективу, фізичний, розумовий, духовний розвиток особистості);¾ робота з підлітками "групи ризику" (психологічна діагностика важковиховуваності та акцентуацій характеру; розробка програми педагогічної і психологічної корекції неадекватної поведінки підлітків; індивідуальна психокорекція емоційно-вольової сфери, допомога у подоланні психотравмуючих ситуацій; розробка конструктивних поведінкових стратегій щодо подолання труднощів; соціально-педагогічний патронат);¾ профілактика правопорушень серед неповнолітніх (з'ясування мотивів девіантної поведінки; індивідуальні бесіди, обговорення ситуації в групі чи класному колективі; психокорекція; проведення консультацій з педагогами і батьками з вибору відповідних виховних¾ заходів);¾ орієнтація учнів на здоровий спосіб життя (профілактика тютюнокуріння, алкоголізму, наркоманії, віл-інфекції, СНІДу: викладання курсу "Валеологія", викладання окремих розділів¾ "Курсу "Основи безпеки життєдіяльності"; застосування психокорекційних програм; тренінги з розвитку навичок прийняття рішень, захисту від тиску з боку однолітків);¾ попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків (соціометричні дослідження в дитячих колективах; попередня діагностика факторів ризику; перша психологічна допомога при¾ загрозі суїциду; корекційно-відновлювальна робота; формування позитивного психологічного клімату в учнівському колективі;¾ психологічне консультування педагогів, класних керівників (кураторів), батьків тощо). 3. Проводити роботу з оптимізації навчально-виховного процесу: ¾ виявлення дітей, які потребують спеціального колекційного навчання (виявлення із числа стійко невстигаючих учнів з вадами розвитку; оформлення документів і направлення на обстеження до відповідної ПМПК; ¾ методичне забезпечення корекційно-відновлювальної і розвивальні роботи з цією категорією¾ дітей та відстеження динаміки їх розвитку;¾ психологічне забезпечення диференційованого навчання учнів (психологічна діагностика успішності навчання, емоційного ставлення учнів до навчального закладу, нервово-психічного стану, рівня інтелектуального потенціалу, здібностей; допомога вчителям у визначенні індивідуального підходу до навчання і виховання учнів; проведення групових психокорекційних занять у класі);¾ пошук шляхів оптимізації навчально-виховного процесу (психологічний аналіз уроків; допомога педагогам у підготовці розвиваючих завдань для розвитку пам'яті, уваги, мислення, уяви,¾ творчих здібностей учнів; психологічна просвіта: навчальна мотивація і методи підвищення пізнавальної активності учнів, введення розвиваючого компоненту в навчальну діяльність);¾ психологічна підтримка вчителя (психологічне консультування особистісних проблем, взаємовідносин в сім'ї і колективі;¾ психологічна підтримка у складних життєвих ситуаціях;¾ організація і проведення сеансів психологічної релаксації, навчання прийомам саморегуляції і аутотренінгу; психологічні тренінги: особистісного росту, позитивного мислення, подолання¾ конфліктів);¾ участь у прийнятті ефективних управлінських рішень (вивчення структури комунікацій та інформаційних каналів;¾ допомога адміністрації навчального закладу в попередженні та урегулюванні конфліктів; психологічна експертиза педагогічних новацій; учнівське самоврядування);¾ гуманізація та демократизація навчально-виховного процесу (просвіта педагогів з питань гуманістичної психології:¾ "ситуація очима дитини", комунікативна компетентність, попередження психологічного насильства; методи підтримки дисципліни, навички конструктивних переговорів; участь у розробці навчальних програм). Перелічені види роботи практичного психолога можуть доповнюватися пріоритетними для кожного загальноосвітнього навчального закладу напрямками, а також специфічними завданнями, виходячи із конкретних запитів педагогічного колективу. Наприклад,робота з хворими дітьми, дітьми, потерпілими внаслідок аварії на ЧАЕС, які зазнали насильства, схильними до суїцидальної поведінки тощо. Практичний психолог загальноосвітнього навчального закладу бере безпосередню участь у розробці і впровадженні заходів, спрямованих на реалізацію державних (регіональних, місцевих) програм. Розглянемо детальніше напрями роботи практичного психолога за планом роботи практичного психолога, враховуючи типові нормативи використання часу:
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|