Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зв'язок між зоровим сприйняттям довжини хвиль і суб’єктивним сприйняттям світла

Довжина хвилі, нм Відчуття кольору, що виникає
380-450 Фіолетовий
Синій
Зелений
Жовтий
600-650 Жовтогарячій
650-780 Червоний

 

Людина розрізняє приблизно 150 відтінків кольорів. У техніці встановлено відповідно до ГОСТ 12.04.026-76 чотири сигнальні кольори: червоний, жовтий, зелений і синій.

Слуховий аналізатор. Відбувається трансформація енергії механічних коливань у нервове збудження. Людина відчуває звуки, при яких частота коливань тиску повітря перебуває в діапазоні від 16 Гц до 20 тис. Гц. Інфразвук – нище 16 Гц, ультразвук – вище 20 тис. Гц.

Шкірний (тактильний) аналізатор (дотику). У шкірі розрізняють три прошарки: зовнішній (епідерміс), з’єднувально-тканинний (власне шкіра – дерма); та підшкірна жирова клітковина. Вона містить багато нервових волокон і нервових закінчень. Функції шкіри: захисна; секреторна(сальні та потові залози); обмінна (терморегуляція, обмін речовин).

Вісцелярний (аналізатор внутрішніх органів).

У кожній дії людини виділяють три функціональні частини: мотиваційну; орієнтовну та виконавчу. Порушення у якій-небудь з цих частин тягне за собою порушення вцілому. Таким чином, в психологічнійкласифікації причин (факторів) виникнення небезпечних ситуацій та нещасних випадків можна виділити три класи:

1. Порушення мотиваційної частини дії (виявляється у небажанні виконувати визначені дії). Порушення може бути відносно постійним (людина не до оцінює небезпеку) та тимчасовим.

2. Порушення орієнтовної частини дії (проявляється в незнанні правил безпеки).

3. Порушення виконавчої частини (проявляється у невиконанні правил внаслідок невідповідальності психічних та фізичних можливостей).)

Соціальні факторивпливу на безпеку життєдіяльності:

- конфлікти;

- наркотики та наркоманія;

- алкоголь та алкоголізм;

- нікотин та нікотиноманія;

- незадовільні умови праці чи побуту.

У оточуючому середовищі індивідуальний захист людини буде залежати від:

· Біологічних факторів (несвідоме регулювання людини – безумовні рефлекси);

· Психічних факторів людини (сприйняття, пам’ять, мислення та ін.);

· Стану людини (втомленість, стрес, відчуття тривоги та ін.), що проявляється у відчутті людини до виявлення небезпеки;

· Фактор, що характеризує професійні якості людини (досвід, знання, навички та вміння);

· Фактор, що характеризує спрямованість людини (інтереси, мотиви, цілі).

Відомо, що є люди, які частіше ніж інші травмуються. Між такими людьми є суттєві відмінності. Існують кілька теорій щодо цієї проблеми.

Індивідуальні якості –це комплекс психофізіологічних, соціальних та виробничих якостей, що характеризують захищеність людини від НС або її схильність до неї.

Психофізіологічні якості:

· емоційні властивості;

· темперамент;

· особливості уваги (концентрація, розподіл);

· спостережливість;

· витривалість;

· схильність до ризику.

Соціальні якості:

· нечутливість до інших людей.

· схильність до глузувань;

· схильний до суперечок;

· не має друзів;

· не вміє оцінити ситуацію;

· низький інтелект;

· вживає алкоголь;

· схильний до перцептивної реакції (причиною своїх власних помилок вважає обставини та оточуючих людей).

Виробничі якості:

· досвід;

· стаж;

· вік людини.

ФАКТОРИ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНІ: втома, стрес, помилкові операції, конфлікти.

1. фізичні перевантаження:

- статичні -

- динамічні –

2. нервово-психічні перевантаження:

- розумове та емоційне перевантаження,

- перенапруга органів відчуття,

- монотонність праці.

БIОРИТМИ – це перiодичні змiни характеру та iнтенсивностi, фізіологiчних процесiв та явищ у живих органiзмах.

Групи бiоритмiв:

1. Ритми високої частоти з перiодом, що не перевищує пiвгодинний iнтервал (ритми скорочення серцевих м’язiв, дихання, бiострумiв мозку, бiохiмiчних реакцiй, перистальтики кишечнику).

2. Ритми середньої частоти з перiодом вiд пiвгодини до 7 дiб (змiна сну i бадьорості, активностi i cпокою, добовi змiни в обмiнi речовин, коливання температури, артерiального тиску, частоти подiлу клiтин, коливання складу кровi).

3. Низькочастотнi ритми з перiодом вiд ¼ мiсяця до 1 року: тижневi, мicячнi i cезоннi ритми. До бiологiчних процесiв цієї перiодичностi належать ендокринні змiни, зимова сплячка, статевi цикли.

При порушеннях природного ритму зовнiшнiх умов виникає десинхронiзацiя добових ритмiв рiзних фiзiологiчних функцiй, що надалi призводить до захворювання.

В Україні існує список виробництв, робіт, професій і посад працівників, робота яких пов'язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних географічних і геологічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров'я, що дає право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці

Рекомендована література:

1. Желiбо Є. П., Заверуха Н. М., Зацарний В. В. Безпека життєдіяльності: Навчальний посiбник для студентiв вищих закладiв освiти України I-IV рiвнiв акредитації / За ред. Е. П. Желiбо i В. М. Пiчi. – Київ: «Каравела», Львiв: «Новий Свiт – 2000», 2001. – 320 с.

2. Желібо Є.П., Заверуха Н М., Зацарний В В. Безпека життєдіяльності: Навч. посіб. / За ред. Є П. Желібо. 5-е вид. – К.: Каравела, 2007. – 344 с.

3. Желібо Є.П. Безпека життєдіяльності: Підручник / Є.П. Желiбо, В.В. Зацарний. – К.: Каравела, 2007. – 288 с.

4. Зеркалов Д.В. Безпека життєдіяльності: Навчальний посібник / Д.В. Зеркалов. – К.: Основа, 2011. – 526 с.

5. Лапiн В. М. Безпека життєдіяльності людини. Навчальний посібник / В. М. Лапін.- 6-те вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2007. – 332 с.

Питання для самоконтролю

1. Назвіть основні рівні та показники здоров’я. Що вважається складовими здоров’я?

2. Що таке адаптація? Визначте її основні складові.

3. Визначте фактори, що впивають на здоров’я людини. Що таке здоровий спосіб життя? Чим він визначається?

4. Схарактеризуйте основні підсистеми та напрями системи охорони здоров’я України.

5. Що таке аналізатори? Визначте типи аналізаторів людини.

6. Поясніть сутність психофізіологічного закону Вебера-Фехнера.

7. Визначте психічні характеристики особистості.

8. Назвіть типи психічних процесів людини.

9. Що належить до психічних станів особистості?

10. Визначте поняття «здоров’я» як біологічну, психологічну та соціальну категорію.

11. Що таке психічні властивості людини?

12. Назвіть психотипи за реакцією людей на небезпеку.

13. Що розуміють під поняттям «соціальні хвороби»? Визначте основні методи їх профілактики.

14. Що таке натовп? У чому полягає небезпека натовпу?

15. Визначте, у чому полягають особливості впливу інформаційного чинника на здоров’я людини та безпеку суспільства.

 




Переглядів: 414

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Властивості аналізаторів | ЛЕКЦІЯ 8

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.