Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






І'ІІГІІНМ.

Податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції

кіч шиї,:

■ВІзнета вивізне мито

кошти, отримані за вчинення консульських дій; ніші надходження від зовнішньоекономічної діяльності; Надходження від реалізації квот на ввезення цукру-сирцю пішого.

/<> інших податків належать: Місцеві податки і збори; п.і (ходження плати за надання послуг з оформленням

ні па право виїзду за кордон; Податки, не віднесеш до інших категорій; фіксований сільськогосподарський податок; і ппіші податок для суб'єктів малого підприємництва; ібір па розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства. І їм мисові надходження складають найбільшу частину дохо-■ і" їм.-1 у. Так, у 2003 р. вони склали 64,9 % від загального об­оді м Державного бюджету України.

іі'\і им за обсягом джерелом формування бюджету є непода-і п.і іміджсшія (табл. 22).


Тапищ Неподаткові надходження

Вид неподаткових надходжень К<> і

Доходи від власності та підприємницької діяльності 21' •• )< НIIII >

Адміністративні збори та платежі, доходи від некомерцій- 22000000

ного та побічного продажу

Надходження від штрафів та фінансових санкцій 23000 •

Інші неподаткові надходження 24( І0( IIIIII і

Власні надходження бюджетних установ | 25000000

До доходів від власності та підприємницької діяльно, ті

відносяться:

- частина прибутку (доходу) державних підприємств, що им
лучається до бюджету;

- надходження від перевищення валових доходів над видні
ками Національного банку України;

- надходження від грошово-речових лотерей;

- надходження від розміщення в установах банків тимчасопо
вільних бюджетних коштів;

- дивіденди, нараховані на акції господарських товарне і и иі\І
є у державній власності; на акції, які є у власності державних ііі;і
приємств;

- рентна плата;

- та інші надходження.

До адміністративних зборів та платежів, доходів від »< комерційного та побічного продажу належать:

- плата за утримання дітей у школах-інтернатах;вихо нашим
шкіл та профтехучилищ соціальної реабілітації;

- виконавчий збір;

- плата за оренду цілісних майнових комплексів та іншого
державного майна;

- державне мито;

- митні збори;

- інші.

Надходження від штрафів та фінансових санкцій вк

чають:

- суми, стягнені з винних осіб, за шкоду, заподіяну дерми і ч
підприємству, установі, організації;

- адміністративні штрафи та інші санкції.

О/ІП


І" інших неподаткових надходжень відносяться : надходження від реалізації конфіскованого майна;

надходженнясум кредиторської та депонентської .■пишності підприємств, організацій та установ, щодо яких ірок позовної давності;

надходження коштів від реалізації матеріальної частини ■ мі шйськового призначення, що належать Національному ичііому агентству України; портовий(адміністративний) збір;

доходивід операцій з кредитування та надання гарантій. (<> власних надходжень бюджетних установналежать: платаза послуги, що надаються бюджетними установами; ми і функціональними повноваженнями;

кошти,що отримуються бюджетними установами від иочіїрської та/або виробничої діяльності;

п пата за оренду майна бюджетних установ

і "пі і її що отримуються бюджетними установами від реалізації п,

благодійнівнески, гранти та дарунки, отримані ' і шимі! установами;

надходження,що отримуються бюджетними установами на ніаппи окремих доручень та інвестиційних проектів;

[і > іа і кові збори на виплату пенсій.

Неподатковінадходження теж складають значну частину до-іиоджсту. У 2001 році вони склали 34,5% в структурі доход-■іі' інші Державного бюджету України.

Чистинадоходів від операцій з капіталом в загальному обсязі і м.і-пі, до бюджету незначна.: у 2003 році склала 1,4%. Склад одів наведено в таблиці 23.

Таблиця 23 Доходи від операційз капіталом

Вид операцій з капіталом Код

і.ьсііпя від продажу основного капіталу 31000000

і'пня від реалізації державних запасів товарів 32000000

чия від продажу землі і нематеріальних активів 33000000

"'і на фінансові операції та операції з капіталом 34000000


Надходження від продажу основного капіталу включ.

надходження від:

- від Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоци

го каміння;

- реалізації безхазяйного майна;

- відчуження майна, яке належить Автономній Республіці
Крим та майна, що знаходиться у комунальній власності.

Надходження від реалізації державних запасів товарі*включають надходження від:

- реалізації матеріальних цінностей державного резерву;

- реалізації розброньованих матеріальних цінностей мобілі
заційного резерву.

Надходження від продажу землі і нематеріальних акт і включають:

надходження від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення до розмежування земслі державної та комунальної власності;

надходження від продажу земельних діляної несільськогосподарського призначення після розмежун;іимч земель державної та комунальної власності;

надходження від продажу земельних діли

несільськогосподарського призначення до розмежування земельдержавної та комунальної власності, які знаходяться на території Автономної Республіки Крим;

надходження від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у держані ш і власності, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації

- надходження від продажу нематеріальних активів.
Трансферти - це кошти, одержані від інших органів держи

вної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органік місцевого самоврядування, інших держав або міжнародних орпнізацій на безоплатній та безповоротній основі (табл. 24).

Таблиця 'і Офіційні трансферти

Від органів державного управління 41000000

Від урядів зарубіжних країн та міжнародних організацій 42000000
З іншої частини бюджету 43000000


< Іфіційні трансферти від органів державного управління

11 м. :

кошти,що надходять з інших бюджетів; іотиції; субвенції. Грішсфсрти від урядів зарубіжних країн та міжнародних

пиці/і пкліочають надходження від секретаріату ООН за і, українського контингенту у миротворчих операціях; гранти

м), що надійшли до бюджетів усіх рівнів. І ршіеферти з іншої частини бюджету - це кошти, одержа-и.ного фонду бюджету до бюджету розвитку (спеціально-

|мііі IV)

■ їм Державного бюджету включають цільові фонди, пе-п п\ наведено в таблиці 25.

Таблиця 25 Цільові фонди

Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації иі Чорнобильської катастрофи та соціального

и,и олення 50010000

пі <|юид України 50020000

ім'ячкове соціальне страхування до Фонду

її н о страхування України з тимчасової втрати

і мітки 50030000

і иі'ичкове державне соціальне страхування пін н.і шиіадок безробіття до Фонду

і міи'ячкового державного соціального

• пня України на випадок безробіття 50040000

І' І'/каїіного інноваційного фонду України 50050000

і і іо Фонду соціального страхування від нещасних і шіробництві та професійних захворювань

і і чи Фонду України соціального захисту інвалідів 50070000

іііііруднення навколишнього природного 50080000

П,і

пі [ 50100000

Іншім і ка і структура доходів Державного бюджету України І»іи.л і І ()98 по 2004 рік наведена в таблиці 26.


Таблиця Динаміка і структура доходів

Державного бюджету України, %

~--~-~-___Роки ]998 1999 200() 20{)1 2()02 20()3 2(М||

Доходи

ДоходаТвсього | 100 | ГРО ( ГРО | 100 | КЮ | ГрО І по
У тому числі:
Податкові надхо­
дження 63,4 71,0 55,0 56,4 63,6 64,9

Неподаткові надхо-

дження 12,8 14,2 28,7 34,5 27,8 28,7

Доходи від операцій з

капіталом 0,3 2,2 0,2 0,9 1,1 1,4

Державні цільові фо-

нди 20,0 11,4 12,1 1,1 0,4 0,4

Офіційні трансферти 3,5 1,3 4,0 7,1 7,1 4,6

Як бачимо, за останні три роки частина податкових падхо джень майже незмінна, але зросла частина неподаткових иадхо джень в загальному обсязі доходів Державного бюджету. Сік» и рігається тенденція зменшення долі офіційних трансфертів.

5.4. Касове виконання бюджету

Касове обслуговування бюджету держави є самостійною сферою процесу виконання бюджету.

Під касовим обслуговуванням бюджету розуміють:

- організацію і порядок здійснення операцій з бюджетними
коштами;

- розрахунково-касове обслуговування розпорядників бюд» і і
них коштів (прийом, збереження та видача бюджетних коштів);

- облік і контроль за виконанням бюджету відповідного рівня
Відомі три системи касового виконання бюджету в залежно

сті від схеми узагальнення та обліку доходів Державного бюджс і \ (рис. 26):

- банківська;

- казначейська;

- змішана.

При банківській системі рахунки з виконання бюджету під криваються в установах банків, вся інформація про рух бюд них коштів централізується безпосередньо банківською системі ні і


При казначейській системі рахунки з виконання бюджету цмин і.ся в органах казначейства.

СИСТЕМИ ВИКОНАННЯ БЮДЖЕТУ
Залежно від схеми узагальнення та обліку
банківська Г | змішана | [" казначейська

Період існування в Україні |

до 1996 року II 1996-2000 роки [ з 2000 року [

Рисунок 26 - Системи виконання бюджету

{мішана система передбачає можливість відкриття і ведення пі» виконання бюджету, як в установах банківської систе-н і її органах казначейства. Це іроміздка система, що передба-іопання функцій, використовується в період переходу від ба-і ■ 'і н і казначейської системи обслуговування бюджету. іііііікінська система виконання бюджету діяла в Росії з 1918 ро­мі і ема за допомогою Державного банку СРСР забезпечу-н оме виконання бюджетів щодо: її тру та обліку доходів бюджету; МІжбіоджетного перерозподілу доходів; ВІ цкриття і ведення рахунків отримувачів бюджетних коштів; •'і'і шіізації обліку і звітності за всіма операціями з бюджет­ні і ИІІМЛМИ.

І нікнідацією Державного банку СРСР касове виконання іого бюджету, тобто управління державними коштами, і пік іповати численні комерційні банки. Прибанківській системі обслуговування бюджету установи

■ ІП

Приймають доходи і зараховують їх на рахунки відповідних

- пі

розподіляють доходи між рівнями бюджетів відповідно до м\ України про Державний бюджет;


- видають бюджетні кошти міністерствам, відомствам, уста­
новам, організаціям;

- проводять розрахунково-касове обслуговування бюджетних

установ і організацій;

- ведуть облік доходів і видатків відповідних бюджетів та
складають звіт про касове виконання бюджету;

- звіряють облікові дані про видатки зі звітними даними роз­
порядників коштів.

Система проходження державних коштів через банківську систему мала низку суттєвих недоліків.

Недоліки банківської системи виконання бюджету:

а) наявність безлічі рахунків не давало можливості здійсню­
вати попередній контроль за використанням коштів;

б) розосередження коштів на поточних рахунках міністерств,
відомств, установах, комерційних банків призвело до несвоєчас­
ного їхнього надходження до адресату;

в) в умовах гострого дефіциту Державного бюджету України
на поточних рахунках бюджетних установ щодня зберігалися зна­
чні залишки бюджетних коштів. Наприклад, на 1 грудня 1996 року
вони становили по Україні 919 млн гривень, на 1 січня 1997 року -
942 млн гривень, на 1 березня 1998 року - 1004 млн гривень;

г) банківське обслуговування не мало чіткої системи викори­
стання коштів, управління доходами й видатками, контролю за
проходженням коштів через банківську систему.

Така система виконання бюджету існувала в Україні до 1993 року. Указом Президента України від 18 червня 1993 року № 219/93 „Про порядок виконання Державного бюджету України" і тимчасовими методичними вказівками „Про порядок касового виконання Державного бюджету України за доходами та видатки ми" з 1 липня 1993 року касове виконання бюджету став здійсню вати Національний Банк України через свої регіональні управлін ня та уповноважені комерційні банки. Відповідно до Положення НБУ № 39 від 12 червня 1993 року були створені регіональні управління Національного банку України, на які була покладенії функція організації ведення операцій щодо касового виконанні державного бюджету.

Новий порядок касового обслуговування означав, що Міни терство фінансів України здійснювало фінансування видатків\


межах доходів, що реально надійшли до Державного бюджету, а також отриманих в НБУ кредитів.

У разі нестачі коштів, внаслідок виникнення тимчасових ка­сових розривів, Міністерство фінансів України в межах бюджет­ного періоду мало змогу брати в НБУ короткотермінові кредити в розмірі до 10% від обсягу видатків Державного бюджету.

Бюджетним організаціям було заборонено відкривати в уста­новах банків розрахункові рахунки для здійснення операцій з бю­джетними коштами. Касове виконання дохідної частини здійсню­валося шляхом перерахування коштів з рахунку платників подат­ків на рахунок „Кошти Державного бюджету України" відповідно до розділів бюджетної класифікації та символів звітності НБУ. Через банківську систему здійснювався облік доходів Державного бюджету України. Комерційні банки повинні були надавати Міні­стерству фінансів України щомісячні та річні звіти про доходи Державного бюджету згідно з підрозділами бюджетної класифіка­ції, а також щоденну інформацію про залишки коштів на єдиному рахунку„Кошти Державного бюджету України". Цей порядок ка­сового виконання бюджету мав посилити контроль за надходжен­ням, цільовим та економним використанням державних коштів, ВЛеяк показала практика ця система мала низку недоліків:

а) значні кошти знаходилися «в дорозі» і взаємно зарахову-
иалися;

б) комерційні банки порушували терміни перерахування ко­
штів;

в) щомісячна звітність НБУ про доходи та щоденна інформа­
ція про залишки коштів на єдиному рахунку „Кошти Державного
бюджету України, надана Міністерству фінансів, була єдиним
джерелом даних для контролю за процесом виконання бюджету.

Були започаті кроки щодо усунення порушень комерційними

ЙШіками операцій, пов'язаних з касовим виконанням бюджету.

\ качом Президента України від 17 листопада 1994 року № 677/94

Про посилення контролю за надходженням податків та інших

■ тяжових платежів до Державного бюджету України і внесків

10 кржавних цільових фондів" у разі порушень строків перераху-

N шин коштів до бюджету до комерційних банків органами Держа-

одаткової інспекції застосовувалися фінансові санкції у ви-

м пі і рафу в розмірі недозарахованих або затриманих платежів


У 1995 році таких санкцій було застосовано на < 3669 тис. гривень у 2002 випадках. Указом Президента України від 1 травня 1995 року № 343/95 були прийняті наступні заходи щодо фінансової стабілізації та зміцнення фінансової дисципліни при виконанні Державного бюджету України:

1) Національному банку України було рекомендовано і
новити плату за користування комерційними банками тимчасої
вільними залишками коштів Державного бюджету, місцевих Окі
джетів та позабюджетних фондів у розмірі 50 відсотків облікої
ставки Національного банку, що діяла протягом звітного місяця

2) Міністерствам, іншим центральним органам виконаїї

влади та підприємствам бюджетної сфери було заборонено рсімі щати державні кошти на строкові депозитні рахунки в комерщІІ них банках.

3) Кабінету Міністрів України було доручено в двотижнсинІІ
строк розглянути рішення щодо надання пільг за податками ш ні
шими обов'язковими платежами до Державного бюджету.

Не зважаючи на чисельні заходи щодо підвищення ефекти ності формування та використання бюджетних коштів, існуй система виконання бюджету не могла їх забезпечити.

Для ефективного управління бюджетними коштами т;

вищення оперативності у фінансуванні видатків у межах иаяшіИИ обсягів фінансових ресурсів необхідно було створити нову фініш сову структуру з налагодженим механізмом виконання бюдже і \ і цією метою Указом Президента України в квітні 1995 року 5) створено Державне казначейство України, саме на яке і булл по кладена функція касового обслуговування Державного бюдя Відмінність казначейської системи виконання бюджету ііасамш ред у тім, що казначейство концентрує обидва грошових йото і 11 доходний та видатковий на єдиному казначейському рахунку і і

КИЙ ПОРЯДОК ПОВИНеН ІСТОТНО ПрИСКОрИТИ Процес фІНаНСуІІ.Ііпі і

видатків.

З 1996 до 2000 року в Україні діяла змішана система н

нання бюджету, яка передбачала паралелізм функцій банків» і>і 11 ми установами та органами Державного казначейства. Казначсіїї тво в цей час виконувало в більшості випадків роль спостерії ич < за процесом виконання бюджету, тому що саме банки наданими


11 п ч інформацію за надходженням доходів відповідно до бю-м.іі міасифікації.

І метою створення умов для ефективного управління кошта-!• цжаниого бюджету Кабінет Міністрів та Національний банк

і і і затвердили постанови:

IVі 306 від 12 березня 1996 року „Про заходи щодо забезпе-і і нового обслуговування коштів Державного бюджету |і ний";

N0 401 від 3 квітня 1996 року „Про касове виконання Дер­жи (і бюджету України".

Ці документи визначили необхідність організації касового і шия Державного бюджету через органи Державного казна-іші України. Але на початку впровадження казначейської си-и с підлуговування бюджету виконання бюджету здійснювало-іи і установи Національного банку України, Акціонерно-'іііппого агропромислового банку „Україна", Акціонерно-|ііііііііого банку соціального розвитку „Укрсоцбанк", Україн-II) акціонерного промислово-інвестиційного банку „Промін­ні, ' та інших. Усім міністерствам, відомствам, іншим орга-п |> клвіюї виконавчої влади, розпорядникам коштів Держав-іиоджсту України, які здійснюють управління цільовими і іиіінми фондами, включеними до Державного бюджету ч1 и і її і, було дано розпорядження перевести до 15 травня року погонні бюджетні рахунки коштів Державного бюджету піп відкриті в установах банків, не уповноважених здійсню-іис виконання Державного бюджету України, до установ ■імім це право було надане.

Перелік уповноважених комерційних банків здійснювати

іслуговування бюджету змінився з прийняттям постанови

і і І ІІіУ № 68 від 21 січня 1998 року замість постанови № 401

квітня 1996 року, яка втратила чинність. З 15 лютого

І року касове виконання Державного бюджету України, дер-

иіі.ч позабюджетних фондів (крім Пенсійного фонду) забезпе-

устапови Національного банку, Державного експортно-

■ і ііоіч) банку, Акціонерно-комерційного агропромислового

„Україна"', Акціонерно-комерційного банку соціального

і у „Укрсоцбанк", Державного спеціалізованого комерцій-

ощадного банку, Акціонерного поштово-пенсійного банку


„Аваль" відповідно до угод, укладених Головним упранліііи Державного казначейства з банками.

Таким чином, бачимо, що перехід від банківської до і п чейської системи не означає повну відмову від послуг комі них банків. Вони виконують посередницькі функції, виступаючі якості агентів Національного банку України, тому що НБУ м же мати безліч дрібних відділень у всій країні для обробки оі

цій з виконання бюджету. Але змішана система касового викі

ня бюджету через уповноваженні банки не забезпечувала міри. ління бюджетними коштами на якісному рівні і була несфсі ною. Про це свідчать зростаючі залишки бюджетних коштін н комерційні банки намагаються використовувати для пронс і ми -комерційних операцій, а не для фінансування видатків бюдж<

У 1996 році значно зросла кількість порушень, які допуски їм комерційні банки в процесі касового виконання бюджету. Фініш сові санкції за 8 місяців 1996 року були застосовані у 70 випаді і на суму 346,4 тис. гривень. Виявлено 952 випадки порушенії і цей же період черговості перерахування платежів до бюджі-1 \ що нараховано санкцій у сумі 3410,2 тис. гривень. Лише у серпні

1996 року 9 установ АПБ „Україна" порушили черговість ие|

хування платежів до бюджету, за що застосовані санкції дорім

вались 143,8 тис. гривень.

Указом Президента України від 7 вересня 1998 рок) № 982/98 було скасовано штрафні санкції, передбачені N

Президента від 1 травня 1995 року за № 343/95, що пек

вплинуло на рух бюджетних коштів, збільшивши кількість шиї.і і ків затримки їх у банківських установах.

Кабінет Міністрів України та Національний банк Укрі

прийняли 14 січня 1997 року постанову № 13 „Про впрова і казначейської системи виконання державного бюджету", відноиі дно до якої з 1 лютого 1997 року запроваджується поетапне к виконання державного бюджету за видатками через територіальні органи Державного казначейства. З цією метою наказом Голошиї го управління Держказначейства України № 28 від 21 берети

1997 року було затверджене Положення про єдиний казначі
кий рахунок та Тимчасову інструкцію про порядок касового і
нання державного бюджету за видатками.


І 1998 року на казначейське обслуговування були переведені іпиі іерства і відомства. У цьому ж році була прийнята нова інчпа класифікація та План рахунків бухгалтерського обліку •іі.іі її їм бюджету.

І метою забезпечення ефективного управління бюджетними і і.імп розпорядників, які станом на 24 липня 1998 року не були і і» ведені на казначейське виконання кошторисів за видатка-ш і пінцет Міністрів України Постановою № 1139 зобов'язав: І) І оловних розпорядників:

перед паданням розрахункових документів до установ бан-п реиіряти їх в органах Державного казначейства;

щоденно подавати органам Державного казначейства копії ПСОК з поточних бюджетних рахунків по коштах Державного

і у України.

') І оловне управління Державного казначейства забезпечити шіе отримання органами Державного казначейства від нон банків копій виписок з поточних бюджетних рахунків ііпрядпиків коштів.

Указом Президента України від 15 лютого 1999 року І 5 '99 були внесені зміни до Указу Президента України від ' иія 1995 року № 335 „Про Державне казначейство України" ні мигань казначейського обслуговування позабюджетних ко-ні І абінет Міністрів України на виконання Указу Президента иїимп Постанову № 180 від 17 лютого 1999 року „Про деякі іші)і діяльності Державного казначейства", відповідно до якої і, і онуїшпня позабюджетних коштів установ та організацій і гі мої сфери стало здійснюватися виключно органами казна-иі.і. Міністерство фінансів України та Головне управління і липою казначейства України розробили та затвердили нака-М" 11 від 25 березня 1999 року „Порядок казначейського об-іомупапня позабюджетних коштів установ і організацій, що цінуються за рахунок коштів державного бюджету", який рег-п і упав відкриття спеціальних реєстраційних рахунків розно­щикам позабюджетних коштів, механізм їх обслуговування, .і звітності. Усі рахунки розпорядників коштів державного у в банківських установах були закриті до 2000 року згід-і графіком. Переведення позабюджетних коштів на казначей-


ське обслуговування стало основою для зарахування цих коми ш спеціальний фонд Державного бюджету.

Порядок касового виконання державного бюджету за цім.і і ками був затверджений наказом Державного казначействі! У краї ни № 3 від 22 січня 2001 року, який регламентував організаційні взаємовідносини між органами Державного казначейства, ро ній рядниками, одержувачами бюджетних коштів та іншими клн мій

ми Державного казначейства України, а також розподіл иран, і

в'язків та відповідальності між ними в процесі виконання дір і її ного бюджету за видатками. У відповідності до цього доку мі п і касове виконання Державного бюджету здійснюється органи І» Державного казначейства в межах асигнувань, передбачених іср жавним бюджетом для конкретних розпорядників коштів, а і надходжень на єдиний казначейський рахунок.

Казначейська форма виконання бюджету базується па іірин ципі роботи єдиного казначейського рахунка.

Єдиний казначейський рахунок - це система бюджети рахунків органів Державного казначейства, відкритих в устапони банків за відповідним балансовим рахунком, на які зараховую!і податки, збори, інші обов'язкові платежі Державного бюджеч) ні надходження з інших джерел, встановлених законодавством N їни, і з яких органами Державного казначейства здійснюючі платежі безпосередньо на користь суб'єктів господарської ді ності, які виконали роботи та/або надали послуги розпорядши бюджетних коштів.

Прийняття Бюджетного кодексу легалізувало казначеііі обслуговування бюджетів та розпорядників бюджетних коштів,

У зв'язку з набуттям Державним казначейством України і 2001 року статусу учасника системи електронних платежів Націоіїй льного банку України (далі - СЕП НБУ) і розгортанням роботи |хкі

рахункових палат Державного казначейства була розроблена

система бухгалтерського обліку та звітності, прийнята нова бю і на класифікація та план рахунків щодо виконання бюджетів.

СЕП НБУ - це загальнодержавна платіжна система, що безпечує розрахунки між банками й органами Державного каїни чейства з застосуванням електронних способів прийняття, оброп ки і передачі інформації.


і неїема електронних платежів НБУ дозволяє: одержувати інформацію про здійснення операції в будь-іі

(ійснювати міжбанківські платежі протягом 10-15 хвилин; негайно відобразити у бухгалтерському обліку проведені

НІН

■ кладати щоденний баланс бюджету, використовуючи єди-шформаційну базу Державного казначейства. Проведення фінансових операцій та ефективне управління іаїм державного та місцевих бюджетів через систему елект-іи\ ішатежів Національного банку України забезпечує функ-м м.іі і ми єдиного казначейського рахунку. Нпкл'юм Державного казначейства України від 26 червня

року №122 було затверджено Положення про єдиний казна-

миі рахунок, яке регламентує функціонування єдиного каз-и і.кого рахунку. Положення №28 від 21 березня 1997 року

нині ■ЦІННІСТЬ.

( диний казначейський рахунок - основний рахунок держа-ііі шдіфитий Державному казначейству України в Національ-п,піку України, для обліку коштів та здійснення розрахунків і 11. и-мі електронних платежів Національного банку України, і 'труктура єдиного казначейського рахунку об'єднує:

■ убрахунок, який відкритий у Державному казначействі і пі (центральний рівень);

і убрахунки, що відкриті управлінням Державного казна-' Ні ім.і н Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та н іонолі.

Іїсчносереднім учасником СЕП НБУ є тільки Державне каз-ні їмо України, тому на його балансі відкритий відповідний ни казначейський рахунок. Територіальним управлінням і г і пінок) казначейства рахунки в НБУ не відкриваються.

і і я відображення операцій, що проводяться через СЗП про-

піч. Державному казначейству України та територіальним

їм шипим відкриваються технічні рахунки. Державне казна-

імо щодня формує оборотно-сальдовий баланс рахунків, що і

пісно для одержання інформації про фактичні надходження

і іім її бюджет.


У період з 1 січня 2002 року по 1 січня 2004 року завернім процес переведення місцевих бюджетів на казначейське обслуги вування за доходами та міжбюджетними трансфертами.

5.5. Казначейська система виконання Державного бюджету за доходами

У процесі виконання бюджету здійснення витрат можі ні збігатися з надходженням доходів. Касове виконання бюджсі винне бути побудоване таким чином, щоб доходи випереджали часом витрати, тобто мало місце перевищення поточних їм джень над поточними витратами. Це перевищення утворк» ./'■■ шові кошти бюджету. Залишки коштів повинні бути опіпмл п. ними, тобто:

- забезпечувати стійкий фінансовий стан держави;

- не бути завищеними, тому що це означає вилучення коппіи
з обігу.

Оптимальні залишки коштів визначаються щорічно в {аі

України «Про Державний бюджет» у вигляді оборотної каеоі готівки.

Законом № 1086-ІУ (1086-15) від 10 липня 2003 року Бюд 11 тний кодекс був доповнений статтею 14-1, згідно з якою:

1. Оборотна касова готівка - частина залишку коштів чаги її
ного фонду відповідного бюджету, яка формується на ночами
планового бюджетного періоду з метою покриття тимчасонм
сових розривів.

2. Збереження розміру оборотної касової готівки на кімсіц
бюджетного періоду має бути обов'язковим.

3. Оборотна касова готівка встановлюється у розмірі по "і
льше 2 відсотків планових видатків загального фонду бюджсі
затверджується відповідно у законі про Державний бюджет Укрп
їни та рішенні про місцевий бюджет.

4. Різниця між залишком коштів загального фонду бюди

та оборотною касовою готівкою на кінець бюджетного неріо І) складає вільний залишок бюджетних коштів, який не підляга ИИ лученню й використовується на проведення видатків згідно і рі шенням відповідної ради.


Микоиання Державного бюджету за доходами регламентова­ні Державного казначейства України № 131 від 19 грудня І н її, \ і мас ряд особливостей:

і і (ержавне казначейство - є учасником СЕП НБУ. 'і І Ірацюють розрахункові палати Державного казначейства, і шіконують функції перерахування коштів до бюджету. і,і необхідність формування реєстрів доходів бюджету, тому і інформація міститься саме у файлах розрахункових палат і пі нно казначейства.

Ні особливості змінили функції казначейства і порядок від-' і рахунків для обліку доходів бюджету: платники податків - юридичні та фізичні особи - перерахо-і ошти до бюджету через уповноважені комерційні банки; комерційні банки через СЕП НБУ перераховують ці кошти її мі управління Державного казначейства відповідно до ко-

і мої класифікації та районів;

обласні управління Державного казначейства щодня пере-ііі івії про виконання Державного бюджету за доходами і ті кошти Державному казначейству України (центральний ні і

І Іідставою для зарахування платежів до бюджету є розрахун-меити. Прийом доходів комерційними банками здійсню-

I і У безготівковій формі перерахуванням коштів з рахунка ці .і па рахунок бюджету за допомогою платіжних доручень, і и.ся МФО банка, номер бюджетного рахунку, призна­ні і атежу, код відомства, номер платіжного доручення, код 1 'і ми юридичної особи, код бюджетної класифікації доходів, су-міаіі'жу. Вимоги до оформлення розрахункових документів і.гієн і у „Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в ніаиі.ііій валюті", затвердженої постановою Правління НБУ "і і .'І січня 2004 року.

.') V готівковій формі на підставі таких документів: копії платіжних доручень відділень Ощадбанку та корінці і опих документів - „повідомлення"; копії квитанцій за формою 24 та формою 10, видані органа-

'іиіго самоврядування платникам податків разом з описом

- платіжні доручення установ Державного комітету


зв'язку України на перекази з додатком до них талонів ікни і переказів (при сплаті платежів через установи зв'язку).

Платіжні доручення та квитанції-повідомлення — є осікшіміми первинними документами, якими оформляються надход і • її в бюджет, та вихідними документами для обліку.

Рахунки для зарахування платежів відкриваються па (кип

обласних управлінь Державного казначейства відповідно до І їлину рахунків.

Органи Державного казначейства в процесі виконання н |і жавного бюджету за доходами здійснюють такі функції:

- установлюють порядок відкриття та відкривають рахуш н й

управліннях Державного казначейства України для зарахуїш

податкових надходжень до бюджетів та до державних цільним фондів;

- ВедуТЬ бухгалтерський Облік ДОХОДІВ бюджету у рОЧ|)І іі і ''

дів бюджетної класифікації доходів;

- здійснюють розподіл платежів до державного бюджеі у ш і
повідно до нормативів відрахувань, затверджених законом N

ни про Державний бюджет України на відповідний рік, та мс| ховують за належністю розподілені кошти;

- здійснюють розподіл у розмірах, визначених закон о і і
вом, інших платежів, що зараховуються до державного бюд і
та перераховують за належністю розподілені кошти;

- готують розрахункові документи і проводять поверні

надмірно або помилково сплачених платежів до бюджету ті ні і ставі висновків органів Державної податкової служби, рішені дових органів, інших органів, що здійснюють контроль за пар ванням та сплатою платежів тощо;

- здійснюють відшкодування податку на додану варт м. їм
підставі висновків органів Державної податкової служби іп
шень судових органів;

- складають щоденну, періодичну та річну звітність за дохо і
відповідно до кодів бюджетної класифікації доходів та іюдаїоііі Л
відповідним органам, що здійснюють контроль за нарахуванням і і
сплатою платежів до бюджету та державних цільових фондів.

Операції з обробки платежів в органах Державного казначі II ства здійснюються у наступній послідовності:

- повернення надмірно та/або помилково зарахованих коїш ів;


іпдшкодування платникам податку на додану вартість; розподілплатежів до бюджету за нормативами, установле-м і.ікоподавчими актами;

нарахування дотацій місцевим бюджетам. Ііідіпкодування податку на додану вартість органи Держав­ці шачейства здійснюють відповідно до Порядку, затвердже-і цільним наказом Державної податкової адміністрації та міного казначейства України №209/72 від 2 липня 1997 року іііпми у редакції від 21 травня 2001 року №200/86.

<>ди державного бюджету складаються з доходів загаль­ні спеціального фондів, тому операції з надходженню дохо-Iі' її ияпемо окремо.

Операції з надходження доходів до загального фонду Дер-пно.'о бюджету. І) Доходи загального фонду зараховуються:

на аналітичні рахунки, відкриті на балансовому рахунку в м и і її ні Державного казначейства 3111 „Надходження до зага-і п фонду державного бюджету";

одночасноця сума відображається на балансовому рахунку „Доходи загального фонду Державного бюджету". І індитове сальдо 6111 - надходження до загального фонду ,шного бюджету з початку року.

.') Для щоденного перерахування коштів із Управлінь Дер-и м о казначейства на центральний рівень відкриваються за ба­чнім рахунком 3112 „Загальний фонд Державного бюджету" пін|і;іх> іікн і в Управліннях і в Державному казначействі України. Іалишкикоштів з рахунку 3111 списуються щодня на два

налансового рахунку 3112:

на перший зараховуються доходи, за рахунок яких вида-юіації місцевим бюджетам,

11.1 другий - кошти, які відносяться до загального фонду !• і' і .міного бюджету.

І) (>бласні управління Державного казначейства щодня:

І К-рераховують дотації місцевим бюджетам, суми яких ві-' і питься на рахунку 8311 „Кошти, передані органами Дер­чи казначейства із загального фонду державного бюджету ним бюджетам Автономної Республіки Крим, областей, міст п.і 1.1 ('свастополя".


Дебет рахунку 8311 - дотації, перераховані місцевим он там з початку року.

- Залишки коштів Управління державного казначейстиіі
тіжними дорученнями перераховують Державному казпичі і
України на рахунок 3112. Одночасно ця сума відобража< їм
рахунку 8211 - „Кошти загального фонду державного Сж> >
передані вищестоящим органам Державного казначейства".

Дебет рахунку 8211 - сума коштів, яка перерахована м жавне казначейство України з початку року.

- Повернення надмірно та/або помилково сплачених план
до бюджету, які є доходами загального фонду державного омі
ту, здійснюється обласними управліннями Державного качпач< Пі
тва на підставі висновків органів державної податкової сі
рішень судових та інших уповноважених органів.

Операції за надходженнями до спеціального фонду дсрч,., вного бюджету

1) В обласних Управліннях Державного казначейства до?
спеціального фонду (крім власних надходжень бюджетних
нов) відображаються за балансовим рахунком 3121 - „іііі
дження коштів спеціального фонду Державного бюджету, які
правляються на спеціальні видатки".

Одночасно ця сума відображається за балансовим рахун 6112 - „Доходи спеціального фонду Державного бюджету".

Кредитове сальдо рахунку 6112 - надходження до спеці ного фонду з початку року.

2) Обласні Управління Державного казначейства чалш
коштів за балансовим рахунком 3121 „Надходження до сигми 11
ного фонду державного бюджету, які направляються на сиеціилі
видатки" перераховують своїми платіжними дорученнями па р|
хунки, відкриті у Державному казначействі України за баланси
вим рахунком 3122 „Кошти спеціального фонду державного Он»-
джету, які направляються на спеціальні видатки".

Ця сума одночасно відображається на рахунку 8212 „Коні ти спеціального фонду державного бюджету, передані вищо< щим органам Державного казначейства".

Дебетове сальдо рахунку 8212 - сума коштів спеціальн фонду Державного бюджету, зарахована з початку року.


Операції з виконання Державного бюджету за доходами у І. /• ч,(Нічому казначействі України (центральнийрівень)

1) У Державному казначействі України відкриті аналітичні
і їм і для обліку платежів до бюджету, які зараховуються на

ірпиьному рівні. Кошти, що надійшли на рахунок 3112 і раху-Ііш 1122, спрямовуються на відповідні рахунки для здійснення і іткі н Державного бюджету.

2) На підставі даних про рух коштів на аналітичних рахун-
шдкритих в Державному казначействі України (центральний

їм,), складається Звіт про виконання Державного бюджету за одами.

і) Звіти обласних Управлінь Державного казначейства Укра-иро надходження доходів консолідуються і передаються для ірошо відповідним органам.

Питання для самоконтролю

І Я ка мета виконання бюджету? ' 11 лівіть принципи виконання Державного бюджету. І. Пашіть органи, що забезпечують та організовують вико-и ч пюджету. Опишіть механізм їх взаємодії. 4. Хто і для чого складає бюджетний розпис доходів та вида-

'•> Дайте визначення бюджетного розпису, назвіть терміни м твердження.

(і і яких розділів складається бюджетний розпис? 7. Опишіть процес складання бюджетного розпису. х. Дайте визначення бюджетної класифікації. '» ()пишіть структуру бюджетної класифікації. 10.1 Іазвіть розділи класифікації доходів бюджету. І І. Яким чином побудована система стягнення доходів бю-V и Україні?

І ' Охарактеризуйте динаміку податкових надходжень до (а останні роки.

I І І Іазвіть склад неподаткових надходжень до бюджету згі-
і оюджетною класифікацією доходів.

II Які надходження від операцій з капіталом відповідно до
і мої класифікації входять до доходної частини бюджету?

15 І Іазвіть різновиди трансфертів згідно з бюджетною кла-м мис ю доходів.


16. Опишіть механізм взаємодії органів казначейства з іп
тковими органами при виконанні доходної частини бюджету.

17. Що розуміють під касовим обслуговуванням бюджсі \'

18. Назвіть системи касового виконання бюджету.

19. Назвіть недоліки банківської системи виконання бюджету,

 

20. Охарактеризуйте систему виконання бюджету, як;і іі 11
вала в Україні з 1.08.1993 р. по 1995 р.

21. Дайте визначення СЕП НБУ, її переваги.

22. Дайте визначення єдиного казначейського рахунку. Його
сутність, структура.

23. Яким чином побудовано касове виконання бюджету1/

24. Якими мають бути залишки коштів бюджету та яким н>
кументом вони визначаються?

 

25. Опишіть операції з надходження доходів в загальний
фонд Державного бюджету.

26. Опишіть операції з надходження доходів в спеціальний
фонд Державного бюджету.




Переглядів: 427

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Бюджетна класифікація | Тестові завдання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.036 сек.