як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів
(Лист МОНУ № 1,4/18 Г-1602 від 3.07.2008)
Рецензенти:
В.М. Свінціцький, завідувач кафедри філософії Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, доктор філософських наук, професор
А.В. Шегда, завідувач кафедри теоретичної і прикладної економіки економічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка
Г.Г. Бурлака,професор кафедри фінансів і банківської справи ВНЗ «Національна академія управління», доктор економічних наук
Баранівський В.Ф., Скворцова Т.Г. Етика бізнесу: Навчальний посібник. – К.: Видавець ПАЛИВОДА А.В., 2008. – 200 с.
В посібнику розглядаються етичні засади сучасного бізнесу як складний багатоплановий процес розвитку контактів між суб»єктами фінансово-економічних відносин. Значна увага приділяється розгляду основних етичних проблем бізнесу, зокрема проблемі соціальної справедливості та функціонування економічної системи, проблемам корпоративної моралі, етичним аспектам маркетингу тощо.
Використовуючи цей посібник, не тільки студенти економічних спеціальностей, але й фахівці підприємств, бізнесмени та всі, хто цікавиться актуальними етичними проблемами бізнесу, зможуть сформувати уявлення про етикетну поведінку, сучасні етичні вимоги та підходи до ефективності у бізнесі, навички ефективного морального ділового спілкування та ефективної економічної поведінки з метою вирішення конкретних завдань та прийняття ефективних управлінських рішень.
Зміст
Вступ 4
Розділ 1 ЕТИКА БІЗНЕСУ: ПРЕДМЕТ І СПЕЦИФІКА1.1 Бізнес як діяльність 6
1.2. Історія розвитку бізнесу 9
1.3 Визначення етики бізнесу як наукової дисципліни 14
1.4 Контекст сучасної трансформації відношення до етики бізнесу 20
Розділ 2 ОСНОВНІ КОНЦЕПЦІЇ ЕТИКИ БІЗНЕСУ
2.1 Релігійна етика 33
2.2 Теорія утилітаризму 37
2.3 Деонтична етика 40
2.4 Етика справедливості 42
Розділ 3 СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ У БІЗНЕСІ
3.1 Соціальна відповідальність як складова сучасної моделі бізнесу 46
3.2 Формування концепції соціальної відповідальності у бізнесі 49
3.3 За» та «проти» соціальної відповідальності: основні підходи 52
Розділ 4 КОРПОРАТИВНА ЕТИКА
4.1 Моральні стандарти корпорації 59
4.2 Способи підвищення моральних стандартів функціонування організації 64
Розділ 5 Проблеми мікроетики
5.1 Основні принципи мікроетики 78
5.2 Проблеми прийняття рішень на мікрорівні 88
5.3 «Керівник –підлеглий»: основні рівні взаємовідносин 101
Розділ 6 ПРОБЛЕМИ МАКРОЕТИКИ
6.1 Взаємовідношення між корпораціями 122
6.2 Корпорація та держава 125
6.3 Корпорація та споживачі 131
6.4 Корпорація та інвестори 135
Розділ 7 бізнес-етикет
7.1 Визначення етикету 138
7.2 Особливості іноземного етикету 143
7.3 Етикет проведення переговорів 167 7.4 Правила вербального етикету 194
7.5 Імідж ділової людини 216
ДОДАТОК(КОНКРЕТНІ ОРГАНІЗАЦІЙНІ, ВИРОБНИЧІ ТА МОРАЛЬНІ СИТУАЦІЇ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА ГРУПОВИХ ДИСКУСІЙ) 225
Список рекомендованої літератури 231
ВСТУП
Одна з актуальних проблем сьогодення – визначення ролі і значення бізнес-етики в системі підготовки фахівців, що працюють в економіці, бізнесі.
Потреба у викладанні етики бізнесу для студентів економічних спеціальностей виникає за специфічних обставин стрімкого економічного розвитку, коли в нинішній Україні постає потреба в гармонізації особистісних та соціально-цивілізаційних цінностей. Викладання цієї дисципліни, на відміну від етики, яка досліджує глибинний моральний зміст стосунків, сприятиме практичному засвоєнню сукупності формальних зовнішніх правил поведінки як дієвого втілення доброзичливого, уважного ставлення до людини, стане не тільки знаряддям тактовності і делікатності в області бізнесу, але й запорукою прибуткового бізнесу.
Етика бізнесу, яка є різновидом професійної етики, стає частиною підготовки економістів, менеджерів, та спеціалістів в області управління не тільки на Заході, але і в Україні. Бізнес, як складова сучасного суспільства не тільки передбачає і завжди передбачав моральну основу, але й не був би можливий без неї. Зростання рівня корпоративності та інформаційна революція зумовили необхідність підвищення якості етичної свідомості в економічній сфері.
Вирішенню цього завдання слугуватиме пропонований навчальний посібник, в якому, насамперед, розглядаються проблеми суперечливого зв’язку етики та бізнесу в сучасному світі, висвітлюється моральна неоднозначність бізнесу як способу людського життя, представляються шляхи і можливості впливу морально-етичних настанов на економічну реальність, досліджуються конкретні підходи до основних моральних проблем в бізнесі. Посібник знайомить студентів економічних спеціальностей із можливостями аналізу та впливу на практичне вирішення етичних проблем та реальні ситуації в діловому житті.
В посібнику розкривається місце дисципліни в системі інших дисциплін, акцентується увага на філософських основах етики бізнесу – релігійній етиці, теорії утилітаризму, деонтичній етиці та етиці справедливості.
Посібник з етики бізнесу ставить перед собою завдання підвищення рівня етичної свідомості професіоналів, засвоєння ними інструментарія для прийняття етичних рішень на практиці. Вивчення курсу дає змогу застосовувати етичні норми та правила до ділових ситуацій.
Важливим є Додаток, що містить інформацію про етикетну поведінку в різних практичних ситуаціях. Бізнес–етикет має важливе значення для формування світогляду фахівця з економіки:
· звернення до етикету різних народів відкриває можливість співробітництву і розумінню між людьми різного етикетного виховання, сприяє до більш ефективної управлінської діяльності.
· вивчення правил етикету забезпечить високий рівень культури спілкування, наслідком якої може стати забезпечення взаємного обміну результатами діяльності;
§ вивчення етикетної поведінки в різних комунікативних ситуаціях знімає протиріччя між практичним розрахунком та культурою поведінки; дає можливість зрозуміти, як розгортається процес формування етичної свідомості професіоналів у бізнесі.
Посібник буде корисним для студентів вищих навчальних закладів, викладачів, бізнесменів, психологів, економістів та всіх, хто цікавиться актуальними етичними проблемами бізнесу.
Автори будуть вдячні читачам за зауваження та пропозиції, які спрямовані на вдосконалення посібника та намагатимуться реалізувати їх в процесі подальшої роботи.
Розділ 1
ЕТИКА БІЗНЕСУ: ПРЕДМЕТ І СПЕЦИФІКА
1.1 Бізнес як діяльність.
1.2 Історія розвитку бізнесу
1.3 Визначення етики бізнесу як наукової дисципліни
1.3 Контекст становлення етики бізнесу