Збірні числівники означають кількість предметів в їх сукупності, неподільній єдності, наприклад: двоє вікон, троє дітей, четверо студентів.
В українській мові до збірних числівників належать слова двоє, троє, четверо, п’ятеро... десятеро, одинадцятеро... двадцятеро, тридцятеро.
* Збірні числівники можуть виражати сукупність,
неподільну єдність і в більших вимірах (сорок п’ятеро, сто п’ятдесят троє і т.д.).
** Числівники двоє... п’ятеро можуть мати паралельні
суфіксальні утворення двійко, трійко, четвірко, п’ятірко, що мають відтінок зменшеності, здрібнілості, позитивної оцінки.
***До складу збірних числівників входять також
числівники обоє, обидва, обидві: обидва інженери, обидві студентки, обоє хлоп’ят.
Збірні числівники поєднуються:
1) з іменниками, що є назвами істот чоловічої статі (троє учнів, дванадцятеро коней);
2)з іменниками середнього роду, що позначають малих істот (п’ятеро ведмежат, восьмеро малят);
3) з іменниками середнього роду, що позначають предмет (четверо полотен, двоє відер);
4) з іменниками, що позначають парні предмети, сполучаються збірні числівники або власне кількісні з іменником ПАРА: двоє штанів і дві пари штанів;
5) з особовими і означальними займенниками: нас було п’ятеро, всіх було десятеро (з десятеро).
** Збірні числівники не мають роду і числа.
Разом з керованим іменником вони виступають одним членом речення – підметом чи додатком.
У непрямих відмінках збірні числівники змінюються заформами власне кількісних числівників: двоє вікон, двох вікон, двом вікнам.
При збірних числівниках обидва, обидві вживаються іменники у називному відмінку множини, як і при числівниках два, дві: обидва верстати, обидві книжки, але при числівнику обоє іменник ставиться в родовому відмінку множину: обоє хлоп’ят.
Числівники обидва й обидві (як й інші збірні) невідмінюються, а замінюються в непрямих відмінках, крім знахідного неістоти, формами числівника обоє:
Відмінювання числівників обоє, обидва, обидві
Н.
Р.
Д. З.
О.
М.
обоє
обох
обом
як Н. або Р.
обома
(на) обох
обидва, обидві
обох
обом
як Н. або Р.
обома
(на) обох
ЗАВДАННЯ 6. Прочитайте текст «Порядкові числівники». Обґрунтуйте, у чому особливість відмінювання простих і складених числівників.