Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Синтаксичні норми сучасної української літературної мови у професійному спілкуванні

 

 

Синтаксичні норми- це правила побудови так званих синтаксичних конструкцій - словосполучень і речень

                     
 
 
   
 
   
 
   
 
   
 
   
При прямому порядку слів:
 
   

 

 


Керування- це такий тип підрядного зв'язку, при якому головне слово вимагає від залежного певної відмінкової форми із прийменником чи без нього, наприклад: доповісти керівництву, заступити на варту, втратити пиль­ність, написати рапорт тощо.

У той же час керування має національну специфіку, оскільки в інших мовах, навіть близькоспоріднених, можуть бути цілком інші конструкції. Порівняймо: Про що йдеться? 0 чем речь? Осо chodze?

Деяким дієсловам властиве подвійне керування: і прийменникове, і безприйменникове з різними значеннями, наприклад: розповісти членам групи - розповісти про членів групи.

Різні керовані відмінки близькі за значенням і іноді допускають підміну як синонімічні конструкції: доповідна прокуророві, доповідна для прокурора, купив тобі і купив для тебе.

 

 

       
 
Іноді кероване слово може вступати у подвійну залежність, тобто може залежати від різних слів у реченні, що заважає точному розумінню думки, порівняймо: Він заарештував бандита з кам'яним обличчям. Із цього речення невідомо, хто саме був з кам'яним обличчям: чи бандит, чи «він», тобто той, хто заарештував. Або: Курсантові доводилося багато пояснювати. Іноді подвійна залежність не тільки затемнює зміст речення, а й призводить до двозначності, нечіткості, наприклад: Сторож тут же повідомив про крадіжку чергового міліціонера.
 
   
Нерідко норма іншої мови (найчастіше російської) накладається на українську, внаслідок чого виникають помилки: благодарить(кого?) - дякувати(кому?) слідчому; причинять (что?) - завдавати (чого?) удару; подражать (кому?) - наслідувати (кого?) героя. Слід запам'ятати, що в українській мові однокореневі слова часто керують різними відмінками, наприклад: завідуючий (чим?) кафедрою- завідувач (чого?) кафедри; але наповнений, переповнений, виповнений (чим?) злістю; торкатися (чого?) і доторкатися (до чого?) до нього; Неоднакових відмінків вимагають після себе деякі синоніми слова: характерний (для кого?) для затриманих- притаманний (кому?) злодієві- властивий(кому?) злочинцеві;опановувати (що?) предмет- оволодівати (чим?) знаннями.
 
   
Трапляються помилки у виборі керованої форми при однорідних членах речення Треба зважати на те, якої відмінкової форми вимагають слова, що утворюють одно рідний ряд. Інколи спостерігається вживання спільного додатка при словах, як вимагають різних відмінкових форм. Наприклад: Він любив і пишався своєю посадою. Треба: Він любив роботу і пишався своєю посадою. Для частини слів української мови характерним є варіантне керування. Вон( виявляється в тому, що при одному стрижневому слові вживаються дві або більші різних керованих форм в одному і тому ж значенні. Наприклад: повний (чого? чим?), дорогий (кому? для кого?), сповнений (чого? і чим?), вибачати кому (Д.в.) за що? (Зн.в.).

 

 


Однорідні члени речення

мовленні правників досить часто виникає потреба в описі фактів або явищ із Л переліком їхніх особливостей чи обставин. Характеристика особи чи предмета, побудована на якійсь одній підставі, дає можливість деталізувати опис, конкретизувати дії. Такі слова у реченні виступають у функції однорідних членів,наприклад:

Права і свободи людини, іх гарант визначають змістта спрямованість...

 

 

 

 


Якщо однорідні члени речення непоширені, досить вжити перед рядом один раз прийменник, наприклад: Пошуки вели у будинках, кінотеатрах, кафе, барах.

Якщо однорідні члени поширені, то прийменники треба повторювати для того, щоб^ виділити, підкреслити однорідні члени речення. Наприклад: Власник підприємства, установи й організації або уповноважений ним орган несе матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням ним трудових обов'язків. А також за моральну шкоду, заподіяну потерпілому власником фізичного чи психологічного впливу небезпечних або шкідливих умов пращ.

 

Правила побудови ряду однорідних членів речення

Додержання логічної однорідності у побудові ряду однорідних членів речення, наприклад:

Власник складу-магазину заявив про викрадення з нього жіночого одягу: зимові чоботи (тридцять пар), пальта осінні (вісім штук), костюми ділові (шістдесят штук). Наприклад, у цей ряд не можна включати «дитячі чобітки», які не входять до узагальнювального слова «жіночий одяг».

Побудова ряду однорідних членів, що містять або родові, або видові поняття, наприклад: У масових безчинствах брала участь молодь: школярі, студенти, робітники.

Ряд однорідних членів речення складається із однакових частин мови: Затриманий був непоголений і в нетверезому стані.

Не поєднуються члени речення і окремі речення, наприклад: Близько 19 год. ЗО хв. до райвідділу прибули слідчі-експерти обговорити ситуацію і щоб вирішити, що робити далі. Замість:..щоб обговорити ситуацію і щоб вирішити, що робити далі.

Однакове узгодження однорідних членів речення з узагальнювальним словом, наприклад:

Офіцери повинні виконати нормативи з таких видів спорту, біг на 100 м, стрільба з пістолета, боротьба.

Однакові способи вираження однорідних членів речення у переліку пунктів, розділів і т.ін., наприклад: Відповідальність за порушення законодавства про інформацію несуть особи, винні у вчиненні таких порушень, як:

-необґрунтована відмовавід надання відповідної інформації;

- надання інформації,що не відповідає дійсності;

- несвоєчасне надання інформації;

- навмисне приховування інформації.

Наявність пари повторювальних чи двочленних прийменників, наприклад:

З метою зменшення дорожньо-транспортних пригод комунальні служби стежать за

станом доріг не лише на головних магістрат, а й у містах і селах.

Граматична поєднаність однорідних членів речення, наприклад:

Пасажир зобов'язаний пред'явити посвідчення на вимогу контролера або водія (а не

водію).

Недопустиме порушення норм керування серед однорідних членів речення, наприклад:

Як переконувала нас мати, син любить і гордиться своімн Матьком. ЗамістьЯк . переконувала нас мати, син любить свого батька і гордиться ним.

10

Ряд однорідних членів, з'єднаних парними сполучниками, виражений однаковими частинами мови, наприклад: Хлопці не пише працьовиті, а й старанні.

 


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  3. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  4. Адміністративно-правові норми
  5. Адміністративно-правові норми поділяють на види за різними критеріями.
  6. АРХІВИ ТА АРХІВНА СПРАВА ДОБИ ВИЗВОЛЬНИХ ЗМАГАНЬ І ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ (1917-1920 РР.)
  7. Аудіювання на уроках української мови
  8. Боротьба Директорії за відродження УНР. Занепад Української державності.
  9. Боротьба за возз’єднання Української держави, за незалежність у 60- 80-х роках XVII ст.
  10. Боротьба за возз’єднання Української держави, за незалежність у 60-80-х роках XVII ст.
  11. Братства та їх роль в розвитку української культури.
  12. Бюджетні правовідносини: об’єкти, суб’єкти, норми бюджетного права




Переглядів: 2253

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Синоніміка прийменникових конструкцій | Розділ 5. Складання професійних документів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.