Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Конфликтологический підхід до проблеми сім'ї

Функціоналісти роблять упор на завдання, що виконуються сім'єю, які служать інтересам суспільства в цілому. Багато прибічників теорії конфлікту розглядають сім'ю як соціальну структуру, в якій одні люди виграють за рахунок інших. Ф. Енгельс бачив в сім'ї класове суспільство в мініатюрі, де один клас (чоловіки) пригноблював інший клас (жінок). Він стверджував, що брак історично був першою формою класового антагонізму, де добробут однієї групи грунтувався на приниженому і пригноблюваному положенні іншої групи. Мотивацією домінування чоловіків служила економічна експлуатація праці жінок.

Соціолог Рэндалл Коллинз рахує, що історично чоловіки є "сексуальними агресорами". Він пояснює домінуюче положення чоловіків їх більшою фізичною силою, зростанням і агресивністю. Жінки опинилися в положенні жертв із-за свого меншого зростання і здатності виношувати і народжувати дітей, що робить їх більше уразливими. У багатьох суспільствах жінки розглядалися як сексуальна власність чоловіків : їх захоплювали як військові трофеї, батьки використовували їх як засіб у своїх економічних угодах, їх вважали власністю чоловіків. Коллинз стверджує, що чоловіки брали жінок у власність передусім для ліжка, а не для роботи на кухні або в полі, хоча жінок можна було змусити служити чоловікам і в денний час.

На думку Коллинза, чоловіка побудували суспільство так, щоб затвердити жінок як свою сексуальну власність. Чоловіки заявляють свої виняткові сексуальні права на жінок точно так, як і визначають доступ до економічної власності. Брак стає соціально обумовленим контрактом на сексуальну власність. Згідно традиції, брак не рахувався ув'язненим, поки не підтверджувався сексуальними стосунками, сексуальне насильство в браку не рахувалося згвалтуванням, а головною основою для розлучення вважалася невірність дружини. Невинність дівчини була власністю її батька, а сексуальність - власністю чоловіка. Отже, згвалтування вважалося швидше злочином одного чоловіка проти іншого, чим злочином чоловіка проти жінки.

Сучасна ситуація в корені інша. Жінки стали потенційно вільними у виборі сексуальних стосунків. Проте в умовах вільного "ринку браку" їм доводиться віддавати свою сексуальність в обмін на економічний стан і соціальний статус чоловіків. Коллинз висуває гіпотезу, що у економічному світі, де домінуюче положення належало чоловікам, найбільш ефективною стратегією було уміння жінки подати себе як сексуально привабливу і одночасно як можна більше недоступну для чоловіків. У подібних умовах жіночність і невинність прийняли форми, що ідеалізувалися, так що в процес залицяння входив деякий елемент сексуальної стриманості. Проте у міру того, як економічні можливості жінок зростали і вони стали поступово звільнятися від фінансової залежності від чоловіків, у них з'явилася можливість стати і сексуально незалежними. Тепер сексуальні "контракти" стали орієнтуватися на шлюбні стосунки у меншій мірі, чим на товариські стосунки і сексуальне задоволення.

Як і інші соціальні інститути, сім'я розглядається соціологами з різних точок зору, крізь призму різних підходів. Зокрема, психоаналітик Зигмунд Фрейд і соціолог Георг Зиммель застосували до проблем сім'ї конфликтологический підхід. Вони стверджували, що близькі взаємини неминуче включають не лише любов, але і протиборство. Останніми роками сучасні соціологи узяли на озброєння ці ідеї і висунули гіпотезу, що конфлікт складає частину усіх систем і взаємодій, включаючи сімейні і шлюбні взаємини. Сім'я будується на основі діалектики двох протиборчих потреб : суперництва за незалежність, владу і привілеї і одночасно співучасті в долі один одного. З такої точки зору сім'я є соціальною структурою, що формує міжособові взаємини в безперервних конфліктах, зберігаючись всупереч ім.

У західних країнах сім'я стала темою таких запеклих суперечок, що соціологи Бриджіт Бергер і Пітер Л. Бергер назвали свою книгу "Війна навколо сім'ї" (The War over the Family). Для критиків з політичних лівих кругів і деяких прибічників фемінізму нуклеарна сім'я є джерелом багатьох сучасних проблем. З точки зору політичних консерваторів сім'я залишається останнім оплотом моральності у все більше морально вироджуваному сучасному світі.

Економічні реформи в Росії негативним чином позначилися на сфері сімейно-шлюбних стосунків. Знижується кількість зареєстрованих браків, число дітей в сім'ї. Російські сім'ї піддаються важкому випробуванню на міцність.

Назад Зміст Вперед



Переглядів: 408

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Функціоналістський підхід до проблеми сім'ї | БРАК І СІМ'Я В РОСІЇ І США

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.