МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Глава 9. РЕЛІГІЯ, ОСВІТА І ОХОРОНА здоров'яПровідне місце в соціальній структурі займають соціальні інститути (див. гл. 2). Завдяки ним людське життя стає впорядкованим, стабільним і передбачуваним, в повсякденній діяльності людини є присутній значна доля доцільності, ефективності і визначеності. За допомогою інститутів ми організовуємо свої стосунки з іншими людьми і виконуємо насущні завдання групового життя. Таким чином, існує дуже важливий зв'язок між інституціональним пристроєм суспільства і особистим досвідом його членів. Розглянемо інститути релігії, освіти і охорони здоров'я. РЕЛІГІЯ Священне і профанное Релігію можна охарактеризувати як складна багаторівнева соціальна освіта, специфіка і сенс існування якого визначаються потребою суспільства у священному. Як відмічає Еміль Дюркгейм, в основі релігії лежать вірування і дії, пов'язані з явищами духовними, священними, а не мирськими. Священне - це ті аспекти соціальної реальності, які відокремлені від сфери буденного і є забороненими. Мирське (профанное) - це ті аспекти соціальної реальності, які носять звичайний і повсякденний характер. Таким чином, священне - це щось виняткове, таємниче, вселяюче трепет і навіть потенційно небезпечне - воно виходить за рамки звичного і буденного. Один і той же об'єкт або тип поведінки може бути профанным або священним: усе залежить від оцінки людей. Просфора, якщо дивитися на неї як на хліб, - річ мирська, але вона стає священною для православних як, Тіло Господнє, коли освячується під час літургії. Оскільки священне сприймається з благоговінням і трепетом, до нього можна наблизитися тільки через ритуал - соціальну дію, наказану правилами поведінки у присутності священного. У своїй релігійній поведінці люди формують соціальний світ значень і правил, якими керуються в думках, почуттях і вчинках точно так, як і в інших сферах життя. Типи релігійних вірувань і практик Релігійна поведінка така різноманітна, що важко собі його представити, не удаючись до якої-небудь класифікації. Хоча ніякі категорії не не в змозі дати повної картини багатства релігійного досвіду людства, соціолог Рис Макджи пропонує схему, що відрізняється глибоким проникненням в предмет і в той же час зручну. Він виділяє простій супранатурализм, анімізм, теїзм і систему абстрактних ідеалів. Простій супранатурализм переважав в доиндустриальных суспільствах. Він включав поняття маны - невизначеної, безособової надприродної сили, яка існує в природі. За допомогою маны люди намагалися не вмилостивити духів або богів і добитися від них сприяння, а змусити надлюдську силу поступати по їх бажанню, маніпулюючи нею чисто механічно. Наприклад, вважалося, що тому, хто носить з собою лапку кролика, супроводить удача; міра удачі залежить від кольору і ваги лапки. Людині досить було просто носити лапку з собою. Аналогічним чином і в наші дні багато забобонних спортсменів користуються талісманами і складними ритуалами для того, щоб захистити себе від травм і невдач в непередбачуваних змаганнях. Мана зазвичай застосовувалася для досягнення найближчих цілей - гарної погоди, щедрого урожаю, лікування хвороби, сприятливого результату при випробуваннях, успіху в любові або перемоги в битві. Анімізм припускає віру в духів або потойбічні істоти. Люди бачать духів в тваринах, рослинах, каменях, річках, а іноді і в собі подібних. Оскільки духи персоніфіковані і, як вважається, діють, керуючись емоційними мотивами, люди при зверненні до них зазвичай використовують ті ж прийоми, що і в людських відносинах. Духів люблять, карають, шанують, обдаровують, а лестощі, підкуп і обман можуть вважатися такими ж ефективними, як і благоговіння. Крім того, надприродну силу часто підкорюють за допомогою ритуалів, щоб змусити духів діяти потрібним людині образом. Теїзм - віра в могутніх богів, які, як передбачається, зацікавлені в людських справах і вимагають поклоніння. Іудаїзм, християнство і іслам - це форми монотеїзму, або віра в одного бога. У них є релігійні організації, релігійні лідери, або священнослужителі, і священні писання. Старогрецька релігія і індуїзм (поширений головним чином в Індії) - це види політеїзму, або віра в безліч богів, що мають відносно однакову владу. Індуїстські божества, яким поклоняються племена, села або касти, пов'язані з певним місцем (будинком, полем або горою) або предметом (твариною або деревом). Абстрактні ідеали в деяких релігіях знаходяться на першому плані. Вони ставлять своєю метою моральну і духовну досконалість. До цього типу належать багато азіатських релігій, включаючи даосизм, конфуціанство і буддизм. Буддизм спрямований на досягнення піднесеного стану свідомості як способу очищення і звільнення від страждань, неуцтва і егоїзму. Безрелигиозный гуманізм базується на етичних принципах. Прибічники такого підходу відкидають усі теологічні уявлення про Бога, рай, пекло і безсмертя, прагнучи до добра тут і зараз. Рай розглядається як ідеальне суспільство на Землі, а пекло - як світ, в якому панують війни, хвороби і неуцтво. Душа - це людська особистість, а безсмертя - поділа, що продовжують існувати після смерті.
|
||||||||
|