МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Подольська Є. А.П 44Кредитно-модульний курс з філософії: філософія, логіка, етика, естетика, релігієзнавство.Навчальний посібник. Видання друге, перероблене та доповнене - К: Центр навчальної літератури, Інкос, 2006. - 624 с. ISBN 966-364-222-X У навчальному посібнику з позицій сучасного осмислення філософської світової скарбниці у сукупності всіх її складових (філософії, логіки, етики, естетики, релігієзнавства) ведеться змістовне викладення матеріалу відповідно до програми з філософії та вимог Міністерства освіти та науки в напрямі Болонського процесу. У доступній і стислій формі освоїти філософські теорії, концепції, ідеї, що можуть стати основою розвитку світогляду сучасного фахівця, а також методологічним інструментарієм для студентів і аспірантів. Проаналізованіосновні тенденції і напрямки розвитку світової та вітчизняної філософської думки, гуманістичний потенціал етичних, релігійних та естетичних вчень. Для студентів, аспірантів та викладачів вищих навчальних закладів.
© Подольська Є. А., 2006 © Інкос, 2006 © Центр навчальної літератури, 2006 ISBN 966-364-222-X ВСТУП.. 6 Модуль І ПОКЛИКАННЯ ФІЛОСОФІЇ ТА ЇЇ КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНІ ТИПИ.. 8 Змістовий модуль 1 ФІЛОСОФІЯ, ЇЇ ПРЕДМЕТ І РОЛЬ У СУСПІЛЬСТВІ 8 Тема 1 ПРЕДМЕТНЕ ПОЛЕ Й ФУНКЦІОНАЛЬНЕ ПРИЗНАЧЕННЯ ФІЛОСОФІЇ 8 СЕМІНАР № 1 Предмет, функції та специфіка філософського знання.. 15 Змістовий модуль 2 ГЕНЕЗА ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ ТА ЇЇ КУЛЬТУРНО- ІСТОРИЧНІ ФОРМИ.. 17 Тема 2 ЕВОЛЮЦІЯ ФІЛОСОФСЬКИХ.. 17 ПОГЛЯДІВ У КОНТЕКСТІ ЦИВІЛІЗАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ.. 17 СЕМІНАР №2 Історичний розвиток світової філософії 46 Змістовий модуль З СУЧАСНА ФІЛОСОФІЯ: СИНТЕЗ КУЛЬТУРНИХ ТРАДИЦІЙ.. 48 СЕМІНАР № З Сучасна світова філософія.. 87 Змістовий модуль 4 ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТОК ВІТЧИЗНЯНОЇ ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ 89 ТЕМА 4 ФІЛОСОФСЬКА ДУМКА В УКРАЇНІ 89 СЕМІНАР № 4 Особливості та основні етапи розвитку вітчизняної філософської думки.. 109 ВИСНОВКИ ДО МОДУЛЯ І 112 СЕМІНАР № 5 Матерія, її основні форми та спосіб існування.. 123 Змістовий модуль 6 СВІДОМІСТЬ: ЇЇ ПОХОДЖЕННЯ І СУТНІСТЬ.. 125 ТЕМА 6 ГЕНЕЗИС ТА СТРУКТУРА СВІДОМОСТІ 125 СЕМІНАР № 6 Свідомість, її природа, сутність та структура.. 133 Змістовий модуль 7 ДІАЛЕКТИКА ЯК ВЧЕННЯ ПРО ЗАГАЛЬНИЙ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ТА РОЗВИТОК.. 134 ТЕМА7 ДІАЛЕКТИКА ТА ЇЇ АЛЬТЕРНАТИВИ.. 134 СЕМІНАР № 7 Діалектика: принципи, закони, категорії 153 ВИСНОВКИ ДО МОДУЛЯ II 155 Модуль III ГНОСЕОЛОГІЯ, ЛОГІКА, МЕТОДОЛОГІЯ.. 158 Змістовий модуль 8 СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА ПІЗНАВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.. 158 ТЕМА 8 ПІЗНАННЯ ЯК ПРЕДМЕТ ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗУ.. 158 СЕМІНАР № 8. Сутність та структура пізнавального процесу.. 170 Змістовий модуль 9 ЛОГІКА.. 171 ТЕМА 9 ЛОГІКА - НАУКА ПРО ЗАКОНИ ПРАВИЛЬНОГО МИСЛЕННЯ.. 171 СЕМІНАР № 9 Логіка як наука про закони і форми правильного мислення.. 181 ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 10 МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВОГО ПОШУКУ: РІВНІ, ЕТАПИ, ЗАСОБИ.. 183 ТЕМА 10 МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ.. 183 СЕМІНАР № 10 Проблеми істинності знання. Методи та форми пізнавальної діяльності 193 Модуль IV СУСПІЛЬСТВО І ОСОБИСТІСТЬ У ВИМІРАХ ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗУ.. 196 Змістовий модуль 11 СУСПІЛЬСТВО: СУТНІСТЬ І СПЕЦИФІКА ПІЗНАННЯ.. 196 ТЕМА 11 СУСПІЛЬСТВО ЯК СИСТЕМА ТА ПРОЦЕС.. 196 СЕМІНАР №11 Суспільство: сутність та специфіка пізнання.. 209 Змістовий модуль 12 ОСОБИСТІСТЬ У СИСТЕМІ СУСПІЛЬНИХ ЗВ'ЯЗКІВ.. 211 ТЕМА 12 ФІЛОСОФІЯ ОСОБИСТОСТІ 211 СЕМІНАР №12 Особистість у вимірах філософського аналізу.. 221 Змістовий модуль 13 РЕЛІГІЄЗНАВСТВО.. 223 ТЕМА 13 РЕЛІГІЯ ЯК СФЕРА ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ: СТРУКТУРА ТА ФУНКЦІОНАЛЬНЕ ПОКЛИКАННЯ.. 223 СЕМІНАР № 13 Науково –історична характеристика релігій світу.. 246 Змістовий модуль 14 ЕТИКА.. 248 ТЕМА 14 ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ МОРАЛІ У СУСПІЛЬСТВІ 248 СЕМІНАР № 14 Особливості моральної свідомості та спілкування.. 260 Змістовий модуль 15 ЕСТЕТИКА.. 262 СЕМІНАР № 15 Естетика - філософія естетичної та художньої діяльності 269 ВИСНОВКИ ДО МОДУЛЯ IV.. 271 Підсумкові завдання до модуля IV.. 273 ПРИКІНЦЕВЕ СЛОВО.. 274
У наш час глибоких системних трансформацій від кожної з людини життя вимагає здатності усвідомленої, розумної орієнтації в навколишньому світі. Але така здатність не є природженою - людина повинна цього навчитися, і кращою школою для такого навчання є засвоєння вищих досягнень філософської культури. Саме філософія дозволяє не просто ковзати по поверхні речей, а проникати в їх сутність, мати власну думку, що не залежить від чужих думок та стереотипів, обґрунтовувати власні ідеали та цінності. Філософію часто сприймають як певне абстрактне знання, дуже віддалене від реальностей повсякденного життя. Це аж ніяк не відповідає дійсності. Навпаки, щонайглибщі проблеми філософії народжуються в життєвих реаліях, в нашій суперечливій дійсності, де кожен з нас - чи то професор, студент, сталевар, лікар - вирішує основні питання свого буття, які видатний німецький філософ Іммануїл Кант окреслив у своїй тріаді: «Що я мушу знати? Що я повинен робити? На що я маю сподіватися?» Сутність думу цього посібника полягає в тому, щоб надати молодій можливість вивчати філософію в сукупності всіх її складових: філософії, логіки, етики, естетики, релігієзнавства. Змістовне викладення матеріалу відбувається відповідно до програми з філософії та вимог Міносвіти в напрямку Болонського процесу. У першому модулі студенти видокремлюють предмет та основні аспекти філософії як знання інтегрального виду, усвідомлюють її функціональне покликання, окреслюють проблемне поле, досліджують закономірності розвитку світової філософської думки та еволюцію вітчизняної філософії. Без опанування змісту та етапів розвитку філософської думки в Україні в контексті еволюції світової філософії неможливо зрозуміти історію українського народу, особливості формування ного духовного світу, культури та традицій. Опис семінарського заняття після кожного змістового модуля включає потреби та завдання, основні терміни, план, теми рефератів і доповідей, проблемно-пошукові завдання та список літератури. Після кожного модуля, що містить кілька тем (змістових модулів), підбиваються підсумки та наводяться контрольні питання. В рамках другого модуля студенти засвоюють основні категорії онтології, що дозволяє сприймати світ як єдність об'єктивної дійсності та людських найголовніших сил, виявляти філософський зміст категорії буття, досліджувати діалектичні закономірності розвитку матерії та свідомості. Для засвоєння основних принципів, законів категорій діалектики, сутнісних характеристик руху, простору та часу в рамках семінарського заняття пропонуються тестові та проблемно-пошукові завдання, що допомагають уникати метафізичного, схоластичного, софістичного способів прийняття та пояснення навколишнього світу. Ще у XVII ст. англійський філософ Ф. Бекон говорив про те, що знання і могутність людей збігаються. Людина, яка опанувала логіку, мислить чіткіше, її аргументація більш переконлива, ніж у тієї, хто логіки не знає. Видатний американський психолог Дейл Карнегі у книзі «Як перестати турбуватися і почати жити» пише, що правильний спосіб мислення заснований на аналізі причин і наслідків, він веде до логічного конструктивного планування, а невірний спосіб міркування часто призводить до напруження та нервових зривів. Саме такі завдання вирішуються у третьому модулі, де усвідомлюються основні засади теорії пізнання, виявляється об'єктивний характер істини, взаємозв'язок чуттєвого та раціонального мислення, подається класифікація наукових методів, розкривається діалектика істини абсолютної та відносної, форм наукового пізнання, евристичний потенціал інтуїції. Логічне мислення не є вродженим, тому його можливо й потрібно розвивати різними способами. Видатний логік Д. Мілль відзначав, що саме логіка є великим переслідувачем темного та заплутаного мислення; вона розсіює туман, який приховує від нас наше неуцтво і спонукає нас вважати, що ми розуміємо предмет, натомість коли ми його насправді не розуміємо. Систематичне вивчення науки логіки є одним з ефективних шляхів розвитку логічного абстрактного мислення. Логіка допомагає доводити правдиві міркування і спростовувати невірні, вона вчить мислити чітко, лаконічно, слушно. Тому, крім ознайомлення з основними формами слушного мислення - поняттями, міркуваннями та висновками - у змістовому модулі IX пропонуються види доказу та спростування, а також типи численних логічних помилок, що трапляються у мисленні. Інноваційний характер за своїм змістом та структурою має четвертий модуль, де аналізується суспільство як функційна система, особистість у системі соціальних зв'язків, основи віровчення найбільш розповсюджених релігійних напрямків, основні категорії етики та естетики. Філософія є відкритою системою знань, що неперервно оновлюється, де немає назавжди зафіксованих аксіом, законів та доведених на їх основі теорем, її жива стихія - це безліч запитань і напружені роздуми над вічними проблемами людського буття, котрі ніколи не можуть мати остаточного вирішення, що раз і назавжди всіх задовольнить. В наслідок цього філософію важко ввести в межі підручника, навіть якщо поставлене цілком конкретне прагматичне завдання - дати людині загальні уявлення про проблеми та методи філософії. Смисловий простір філософії знаходиться поза потоком історичного часу, а тому важливо долучити читача в неперервний діалог мислителів - і тих, хто жив 2500 років тому, і тих, хто займається творчою діяльністю сьогодні. Бернард Шоу в жартівливій формі зазначав, що обмінюючись яблуками, кожен має по одному яблуку, а обмінюючись ідеями, кожен із співрозмовників має по дві ідеї. Отже, читайте, міркуйте, усвідомлюйте... І будьмо розумнішими, більш ерудованими, впевненими, а цс додасть гідності і відчуття власної значущості у світі, який прагнемо охопити у своїх філософських роздумах.
|
||||||||
|