МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Суспільна природа свідомості. Свідомість та моваПоходження свідомості і мови пов'язане з переходом мавпоподібних предків від присвоєння за допомогою природних органів готових предметів до праці, до виготовлення штучних знарядь, до людських форм життєдіяльності та суспільних відносин, що з'являються на її основі. Психіка тварин допомагає їм орієнтуватися в мінливому середовищі, пристосовуватися до нього; проте вони не можуть цілеспрямовано і систематично перетворювати навколишній світ. Якісна відмінність свідомості людини від свідомості тварин полягає у таких моментах: свідомість людини розвивається і функціонує за соціальними законами, а тварини – за біологічними; для людини характерне активно-перетворююче відображення об'єктивного світу, а для тварини - активне пристосування; у людини е І і II сигнальні системи, відзначається і зв'язок мови і мислення, а у тварин лише І сигнальна система; людина здатна пізнавати явище і сутність речей, їй притаманна можливість чуттєвого і логічного відображення дійсності, а тварина має можливість лише чуттєвого відображення дійсності; у людини досить надто розвинене випереджаюче відображення, здатність передбачати, а у тварини випереджаюче відображення розвинуто слабо; у особи є самосвідомість, моральні і естетичні чуття, що зовсім відсутнє у тварин; крім того, людина здатна систематично, цілеспрямовано пізнавати світ, а тварина - лише випадково «пізнає» окремі речі, явища. Свідомість спочатку була тільки усвідомленням найближчого чуттєво-сприйманого середовища, безпосередніх зв'язків з іншими людьми. Надалі під час ускладнення форм праці й суспільних відносин формувалась здатність до мислення у вигляді понять, суджень і висновків. Соціальна обумовленість виникнення і розвитку свідомості досить глибоко обгрунтована у творі Ф. Енгельса «Роль праці у процесі перетворення мавпи у людину». Праця як цілеспрямована діяльність від самого початку пов'язана з виготовленням знарядь праці і застосуванням їх з метою виготовлення продуктів для задоволення потреб людини. Потреба у систематичному використанні знарядь праці спонукала людиноподібних мавп поступово переходити до обробки природничого матеріалу і створення більш досконалих знарядь праці. Все це призводило до суттєвої зміни функцій передніх кінцівок. Вони пристосовувались до нових операцій і поступово перетворювались на природні знаряддя праці руки. Мозок людиноподібної мавпи набував здатності творити більш складні трудові операції. Під впливом трудової діяльності удосконалювались органи чуття людини. Виробництво знарядь праці і матеріальних благ для життя започаткували процес якісного перетворення тваринного стада, в якому жили людиноподібні мавпи, у першу, хоча і стадну форму, але вже людського суспільства. Стадо трансформується у товариство співробітників, сцементоване трудовими соціальними зв'язками. Крім того, внаслідок суспільно-трудової діяльності людей виникає і розвивається не тільки свідомість, а й матеріальна форма свідомості - членоподільна мова. Праця і членоподільна мова стали двома самими головними стимулами, під впливом котрих мозок мавпи поступово перетворився у мозок людини. Отже, свідомість як властивість високоорганізованої матерії, як специфічна вища форма відображення і діяльності виникла у суспільстві і безперервно розвивається на засадах праці і суспільних відносин між людьми. До біологічних передумов походження свідомості належать: тілесна організація (прямоходіння, розвиток передніх кінцівок); головний мозок, розвинута нервова система; перша сигнальна система вищих тварин; стадна форма мешкання людиноподібних мавп. Соціальні засади походження свідомості становлять праця, трудовий процес, мова і спілкування. Мова уособлює певну систему засобів спілкування. Існують різні види мови: усна, писемна і внутрішня (беззвучна, про себе). За допомогою мови здійснюється перехід від живого споглядання, від чуттєвого пізнання до узагальненого, абстрактного мислення. У мові наші уявлення, думки і почуття втілюються в матеріальну, чуттєво сприйману форму і тим самим з особистого надбання стають надбанням інших людей. Завдяки мові свідомість формується і розвивається як суспільне явище, як духовний продукт життя суспільства. Будучи засобом взаємного спілкування людей, обміну досвідом, знанням, почуттями, ідеями, мова зв'язує людей не тільки певної соціальної групи і не тільки певного покоління, а й різних поколінь. Так створюється наступність історичних епох. Нині існує близько трьох тисяч мов, за допомогою яких здійснюється членоподібна мова, і кожна з них має особливу структуру і систему значення слів. Нерозривний зв'язок свідомості і мови виявляється у різноманітних явищах. По-перше, розвиваючись на основі знання, тобто свідомого відображення явищ об'єктивного світу у людському мозку, свідомість не існує без матеріальної основи, а саме мови, виявленої у словах. По-друге, нерозривний зв'язок свідомості і мови виявляється у тому, що з самого початку свого існування мова служила засобом передачі соціальної інформації, засобом спілкування людей. Тільки завдяки мові людська думка, прибрана у матеріальну оболонку - слово, стає надбанням інших людей і дає можливість обмінюватись думками, досвідом, відчуттями, ідеями. По-третє, мова є не тільки важнішим засобом взаємного спілкування людей, засобом передачі соціальної інформації, але й знаряддям їх мислення. Вже у той момент, коли у голові людини думка формується, це відбувається у формі словесних образів. Ясність мислення перебуває у прямій залежності від того, наскільки чітко і вдало виявлена у мовному матеріалі та або інша думка. «Чистих» думок не буває, без мови думка не може бути не тільки висловлена, але й не може виникнути у голові людини. Нерозривний зв'язок мови і свідомості виявляється і в тому, що завдяки мові людство зберігає і накопичує плоди пізнавальної діяльності, що у друкованому, письмовому вигляді передаються від одного покоління до іншого, тобто мова виявляється головним знаряддям соціальної пам'яті. Деякі представники семантичної філософії стверджують, що мова - щось зовнішнє для думки; просто система символів, що не має нічого спільного з об'єктивною дійсністю. Такий розрив мови і свідомості призводить до містифікації мислення, яке втрачає матеріальні засоби свого існування, з одного боку, а з іншого, веде до формалізації мови, котра позбувається свого предметнологічного змісту.
|
||||||||
|