Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Науково-технічний прогрес і його соціальні й економічні наслідки на залізничному транспорті

Науково-технічний прогрес - єдиний, взаємообумовлений поступовий розвиток науки і техніки. Перший етап НТП відноситься до XVI-XVIII століття, коли мануфактурне виробництво, потреби торгівлі, мореплавства вимагали вирішення теоретичних, експериментальних і практичних задач.

Другий етап пов'язаний з розвитком машинного виробництва наприкінці XVIII століття. У той же час наука, техніка і виробництво стимулюють приско­рюючими темпами розвиток одне одного.

Сучасний етап НТП визначається науково-технічною революцією (третій етап НТП) і охоплює не тільки промисловість, але і сільське господарство, транспорт, зв'язок, медицину, освіту та ін.

Науково-технічна революція - корінне, якісне перетворення виробничих сил на основі перетворення науки в головний фактор розвитку суспільного виробництва, безпосередньо у виробничу чи суспільну.

Початок НТР відзначається Із середини XX століття. Різке прискорення НТП визначає вплив на всі сторони життя суспільства. Представляє зростання вимог до рівня освіти, кваліфікації, культури організаційності і відповідності робітників НТР виникає під впливом найбільших наукових і технічних від­криттів і повернення взаємодії науки з технікою і виробництвом. До основних революційних відкриттів середини XX століття слід віднести: відкриття і практична реалізація атомної енергії, лазерного ефекту, передачі зображення і будь-якої інформації на будь-яку відстань, запуск космічних об'єктів, розшифровка гена людини. У найближчий час слід чекати відкриттів нового виду ене­ргії, яка дозволить людству звільнитися від залежності джерел енергії, які не відтворюються (вугілля, нафта та інше). На відміну від підприємств промисло­вості залізничний транспорт не тільки самий фондоємний, в його структурі знаходяться в експлуатації сотні, тисячі різноманітних машин, серед них най­більш чисельним є рухомий склад: пасажирські і вантажні вагони, електровози і тепловози для пасажирського і вантажного руху, а також для маневрової ро­боти, крім того, експлуатуються сотні дизель-поїздів, електросекцій та ін. То­му їх заміна на більш технічно досконалу техніку проходить поступово, більш повільніше, ніж в інших галузях промисловості чи навіть в інших видах транспор­ту (наприклад, історія розвитку авіації за 100 років чи автомобілебудування).

У цьому зв'язку парова тяга проіснувала на залізничних дорогах майже 150 років і зараз на Львівській залізниці ще експлуатуються паровози.

Тепловоз був винайдений на початку XX століття а широкого поширення отримав у період дизелізації Й електрифікації залізниць у 1960-1970 рр. Техні­чна реконструкція тяги на залізничному транспорті стала справжньою революцією, яка дозволила скоротити штати локомотивних бригад при зростанні перевезень, підвищити середню масу поїздів і швидкість руху, скоротити більш ніж в 3 рази енергетичні витрати на переміщення потягів, істотно знизи­ти собівартість перевезень, скоротити шкідливий вплив залізничного транспо­рту на природу.

З соціальних позицій робота машиніста локомотива чи локомотивних бригад стала чистою, більш легкою і привабливою.

До впровадження електричної і дизельної тяги залізничний транспорт на тягу поїздів споживав п'яту частину вугілля, що видобувалося, І не тільки кам'яного вугілля, а кращого вугілля, тому що в топках паровозів використо­вувалися спеціальні марки вугілля, яке не злипається, з високою теплоспроможною здатністю. Ефект від дизелізації і електрифікації залізниць був бага­тогранним.

Наприклад, залізниці після заміни паровозів на електровози при серед­ньорічному зростанні обсягів перевезень на 5-6% багато десятиліть працювали без збільшення штату локомотивних бригад у цілому по мережі залізниць.

Більш тривалішим періодом (майже 80 років) відзначається впровадження на залізничному транспорті автоматичного гальмування. До впровадження цього винаходу на всіх потягах слідувала кондукторська бригада, яка склада­лася з декількох чоловік.

По команді машиніста паровоза гальмівники вручну приводили в дію чи відпускали гальма. Ці бригади знаходилися ще довго на поїздах по мірі впро­вадження автоматичного гальмування, так як гальмівного нажаття не вистача­ло, і тільки після повного обладнання всіх вантажних вагонів приладами авто­матичного гальмування, важкі професії головного, старшого кондуктора та гальмівника зникли.

Тривалим періодом відзначене і застосовування другого винаходу - автозчепки вантажних вагонів. Ще 50-60 рр. тому половина парку вантажних ва­гонів (в основному двохосні вагони) були обладнані винтовою зчепкою. Зна­ходження в парку вантажних вагонів двох видів зчепних пристроїв викликала значні незручності в експлуатаційній роботі залізниці, особливо при форму­ванні та розформуванні поїздів. При великій вазі вантажних поїздів були непо­одинокі випадки видавлювання легких двохосних вагонів при проходженні поїзда в кривих. На початку 20-х років парк двохосних вагонів з полігону залі­зниць Уралу, Сибіру та Дальнього Сходу був переведений у європейську час­тину, а потім поступово зник з експлуатації. Із впровадженням автозчеплювання зникла небезпечна професія зчепника.

Також одним із найбільших технічних заходів була заміна підшипників ковзання на підшипники кочення чи заміни польстерних букс вантажних ваго нів на роликові, яка проходила з 50-х років і була закінчена на початку 90-х років минулого століття.

Завдяки цьому заходу різко покращувалися безпека руху, значно скоро­тилися трудові та матеріальні витрати по поточному обслуговуванню буксово­го вузла вантажного вагону, скоротилися нормативи по огляду вагонів, на 8-10% скоротилися енергетичні затрати по переміщенню вантажних поїздів. З переходом на роликові букси зникла непрестижна та тяжка професія - заправ­ник польстерних букс.

За останні 25 років зафіксовано 25 найкращих винаходів. Перше місце се­ред них займає Інтернет, а далі йдуть оборонні технології, альтернативні тех­нології, комп'ютерні, лазерні, геном, глобальні фінанси, процесори, цифрові накопичувальні пристрої, космос, оптичне волокно, супутникове радіо, ДНК, клонування тварин, технології комп'ютерного моделювання.

А зовсім недавно група вчених із Токійського університету змогла втіли­ти в життя саму, здавалось би неймовірну ідею, - вони створили костюм-невидимку.

Багато з цих винаходів знаходять своє застосування й на залізничному транспорті України.

 

Питання для самоперевірки

1.Що таке залізничний тариф?

2.Поясність відмінність між ціновою стратегією та ціновою тактикою.

3.Яка структура залізничного тарифу?

4.З якою метою здійснюють диференціацію вантажних тарифів?

5.Напишіть формулу розрахунку тарифної плати за перевезення 1 т. ван­тажу?

6.З якою метою введене поняття "пояси дальності"?

7.Як тарифікуються пасажирські перевезення?

8.Які недоліки мають залізничні тарифи?

9.Які витрати називаються умовно-постійними?

10.Які шляхи удосконалення методик розрахунку залізничних тарифів Ви знаєте?

11.Що таке фінанси залізниць?

12.Що розуміється під терміном державні фінанси?

13.Що мають на увазі, коли говорять про ефективне управління фінансо­вими ресурсами?

14.Що таке дохідні надходження залізниці?

15.Як розраховується доходна ставка?

16.Розкрийте сутність поняття "доходи залізниці"?

17.Як здійснюється розподіл доходів між виробничими підрозділами
управління залізниці?

18.Що таке дохідні надходження залізниці?

19.Як розраховується доходна ставка?

20.Розкрийте сутність поняття "доходи залізниці"?

21.Як здійснюється розподіл доходів між виробничими підрозділами
управління залізниці?

22.Як Ви розумієте термін "фінанси"?

23.Розкажіть про ієрархічну структуру управління фінансами на ЗТ України.

24.Що таке централізація управління фінансами на ЗТ України?

25.Які плани розробляються з метою управління фінансовими потоками?

26. Що таке НТП?

27. Розкрийте основні історичні аспекти розвитку залізничного транспорту

28.Які винаходи НТП підвищили безпеку руху поїздів?

 

 


Читайте також:

  1. F) Наслідки демографічного вибуху.
  2. V. Економічні цикли.
  3. V. Економічні цикли.
  4. Аварії і катастрофи на транспорті.
  5. Аварії на транспорті
  6. Аварії на транспорті
  7. Аварії на транспорті
  8. Аварії на транспорті.
  9. Аварії, що супроводжуються пожежами. Наслідки пожеж.
  10. Аграрні відносини, їх специфіка та місце в економічній системі
  11. Адміністративний арешт активів та його наслідки
  12. Адміністративні, економічні й інституційні методи.




Переглядів: 832

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.