МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Р.РолланОнтологія (від грец. "суще" і "слово, поняття, вчення") — вчення про буття як таке; розділ філософії, у якому вивчаються фундаментальні принципи, загальні сутності і категорії сущого. Центральним у ньому є універсальне поняття "буття", що має значення всезагальності, характеризує впевненість людини в існуванні себе і навколишнього світу, є предметом філософствування упродовж усієї історії світової філософської думки. Засвоєння проблеми буття — необхідна умова для вивчення інших питань філософії. Буття і матерія як його субстанція Тема 10 БУТТЯ І МАТЕРІЯ ЯК ЙОГО СУБСТАНЦІЯ Проблема буття у філософії тлумачиться неоднозначно. Причина цього полягає головним чином у неадекватності вибору для її вивчення різними філософськими напрямами, течіями і школами субстанції (від лат. "те, що лежить в основі") буття, тобто основи внутрішньої єдності всього різноманіття його речей, подій, явищ і процесів, за допомогою яких і через які воно існує. Ідеалістична філософія субстанцією буття визнає свідомість, матеріалістична — матерію. Такому філософському монізму (матеріалістичному та ідеалістичному) у вирішенні проблеми буття протистоїть філософський дуалізм, який наголошує на існуванні двох самостійних і незалежних субстанцій — матерії і свідомості. Мав місце в історії філософії і плюралістичний погляд на субстанцію. Отже, осмислення буття у філософській онтології відбувається через складне зіставляння різних поглядів, позицій, ціннісних орієнтацій філософів і дослідників. 10.1. Буття та його форми Поняття "буття" — вихідне у систематичному філософствуванні. Воно належить до числа найширших і виражає все те, що реально існує: предмети, речі, властивості, зв'язки об'єктів, численні вияви свідомості людини і суспільства, чуття, розуму. У ньому фіксується також складний і комплексний зміст самого існування, причому не лише його факт, а і сенс. Проблема буття виникла в епоху античності як своєрідна реакція на нові потреби. То був історичний час, коли люди почали втрачати віру в богів Олімпу, а міфологію розглядати як вимисел. Наслідком цих змін стало поширення настроїв сумніву і навіть відчаю у суспільній свідомості з приводу стабільності та надійності світу. Виникла складна ситуація, вихід з якої запропонувала філософія в особі давньогрецького мислителя Парменіда. Буття, на його думку, — гарант надійності і незни-щенності світу та раз і назавжди "заведеного порядку" в ньому. Буття — абсолютна думка, єдина, яка не ділиться всередині на суб'єкт і об'єкт, нерухома і немінлива, вічна у часі, позбавлена чуттєвості. Все у світі змінюється: незмінним, вважав Пар-менід, є лише буття, тому день завжди змінюватиме ніч, сонце раптово не погасне і люди не зникнуть. Діалектичного звучання категорії "буття" надав Г. Гегель. Він доводив, що буття переходить у "небуття", а все у світі є становленням. Поняття "буття" — результат відвернення думки від конкретних властивостей речей, предметів, процесів. Головною його суттю є їхнє існування. З цієї причини проблема буття стала предметом постійного філософського дослідження. У сучасній філософії прийнято виділяти аспекти, форми, рівні, підрівні, види, роди буття тощо. Серед основних аспектів буття є предметний, динамічний, реальний і позірний. У предметному аспекті буття відображається наявна да-ність якісної визначеності всього, що існує. Світ предметний, а тому будь-яке буття предметне. Існувати може лише щось. Безпредметне буття можна уявити тільки завдяки абстракції.
Тема 10 Динамічний аспект буття полягає у тому, що будь-яке буття — це не лише наявно даний предмет, а й існування цього предмета як процесу зміни його станів. Бути означає тривати, перебувати у часовій послідовності переходу від одного до іншого, інакше кажучи, змінюватися. Отже, буття у динамічному аспекті постає як самозаперечення, оскільки містить єдність наявно даної предметності і процесу її заперечення у формі зміни станів сущого. І. Кант цю сторону буття вважав визначальною. У гносеологічному плані у філософії часто виділяють реальний і позірний аспекти буття. Реальне буття — це незалежне від суб'єктивного відображення існування предметів, явищ і процесів. Ще воно називається ноуменальним буттям (від грец. "збагнена розумом сутність"). Позірне буття — це уявлення людини про світ, природу, предмети і явища; впевненість у тому, що вони є саме такими, якими перед нею постають. Воно може бути ілюзорним. Сприйняття світу органами чуття змушує нас із довірою ставитися до результатів досвіду, але на цьому шляху пізнання ми постійно зіштовхуємося з проблемами його достовірності. Прикладом є так звана геоцентрична проблема, коли здається, ніби Сонце рухається навколо Землі, а насправді все відбувається навпаки. Буття існує в різноманітних формах, які класифікуються за способами існування буття, рівнями організації матерії, її атрибутами, формами руху тощо. За способом існування у філософії буття поділяється на два світи, або дві реальності, — світ фізичних станів, або матеріальний, природний світ, і світ психічних станів, або внутрішній (ідеальний) світ людини. Перший існує об'єктивно, тобто незалежно від свідомості і волі людей; другий — суб'єктивно, оскільки це духовність людини, соціальної групи, суспільства в цілому. Отже, є об'єктивне і суб'єктивне буття. Взаємодії матеріальної і духовної, об'єктивної і суб'єктивної форм буття утворюють такі його різновиди, як буття "другої природи" і буття людини. Буття "другої природи" — це світ створених людиною речей. Вони є результатом упредметнення праці та знань людини, нерозривною єдністю природного мате- Буття і матерія як його субстанція ріалу та людської діяльності, її продуктом, опосередкованим свідомістю людей. "Друга природа" є різноманітною. Це знаряддя праці, промисловість і енергетика, міста і села, оброблені поля і сільськогосподарські угіддя, радіостанції та телецентри, космодроми і космічні кораблі, школи всіх рівнів, предмети побуту, книги, картини, музеї тощо. Отже, "друга природа", порівняно з "першою природою" (світом фізичних станів), становить природно-духовно-соціальну реальність, "поле" людської цивілізації та культури. Вона об'єктивна і тому, що початковим, первісним у ній є природна реальність, яка розвивається за певними законами, незалежними від людини і людства; і тому, що кожна людина і кожне покоління людей отримують "другу природу" незалеяшо від своїх бажань та інтересів. Буття "другої природи", очевидно, двоїсте: об'єктивне і суб'єктивне. Воно є результатом перетворення людиною матеріалів природи, і водночас відносно самостійним. Взаємодія людини з "першою природою" постійно вдосконалюється і навіть вступає з нею в конфлікти: екологічні, енергетичні, продовольчі, демографічні та інші, одночасно створюючи нові способи взаємодії з нею. Буття людини також двоїсте: комплексна єдність природного (речовинного) і духовного, індивідуального і родового, осо-бистісного і суспільного. Тіло людини є "річчю серед речей", частинкою живої природи, а тому і причиною того, що людина — скінченна, минуща, смертна. Воно робить її об'єктом впливу як усіх законів природи, так і законів життя, скасувати які або нехтувати якими люди не можуть. Біологія людини — це специфічний, відносно самостійний і цілісний її світ. Разом з тим, людина становить не тільки "першу", а й "другу" природу, діалектичну єдність тіла і душі. Тіло людини не функціонує без роботи головного мозку, нервової системи, а через них — психіки, духовності в цілому, і навпаки, психіки, духовності без тіла не буває. Духовне буття людини також двоїсте: з одного боку, воно є свідомим і несвідомим конкретної людини, індивіда, тобто індивідуалізованим буттям духовного, або суб'єктивним духом, з іншого боку — становить духовний світ групи людей, суспільну свідомість, об'єктивний дух.
Тема 10 Між об'єктивним і суб'єктивним духом є складний взаємозв'язок як у процесі їхнього становлення, так і під час функціонування та розвитку. Людська психіка розвивається до рівня свідомості липіе у процесі залучення індивіда до об'єктивно існуючої духовної культури, а об'єктивний дух (світ знань, моралі, релігії тощо) існує тільки через світ свідомості індивідів. Нри цьому специфіка об'єктивного духу полягає в його здатності зберігатися, вдосконалюватися і вільно поширюватися у соціальному просторі та історичному часі. Отже, комбінації форм, родів і видів буття містять: • буття речей (тіл), явищ і процесів, яке у свою чергу поділяється на буття речей, явищ, процесів, станів природи, буття природи як цілого та буття речей і процесів, створених людиною; • буття людини, яке поділяється на буття людини у світі речей та специфічно людське буття; • буття духовне, яке поділяється на індивідуалізоване духовне і об'єктивоване духовне; • буття соціальне, яке поділяється на індивідуальне буття (буття окремої людини в суспільстві і в процесі історії) і буття суспільства в цілому. Ці та інші форми, роди і види буття не існують розрізнено, вони взаємопов'язані таким чином, що утворюють єдину загальну систему, в якій зникають усі відмінності між ними, окрім однієї — різниці роду і виду, цілого і частини, абсолютного і відносного. Ця всезагальна форма буття характеризується категорією "Всесвіт" ("Універсум"). Усі форми, роди і види буття ще поділяються за рівнями свого існування на актуальне (дійсне), потенційне (можливе), а також ціннісне буття. Тієї чи іншої події ще немає у реальності, але вона може виникнути, як, наприклад, злакова рослина із зернини, тому можливості такою самою мірою, як і актуальній дійсності, притаманна ознака існування. Ознака "бути" ("існувати") належить і цінностям, хоч вони і не є "предметами" самі по собі. Цінності — важлива характеристика буття. Вони не тільки існують, а і визначають життєдіяльність людини, її ставлення до інших людей, відношення до природи. Буття і матерія як його субстанція Диференціація буття проводиться і за атрибутами матерії (просторове буття та часове буття), за формами руху матерії (фізичне, біологічне, соціальне буття), за структурними рівнями організації матерії (атомарне, молекулярне, популяційне буття) тощо. Важливе місце і значення у системі буття та в розумінні соціальних явищ належить категорії "суспільне буття" — одному з фундаментальних понять філософії. Під суспільним буттям мається на увазі матеріальне життя суспільства, його створення та відтворення. Структуру такого буття утворюють суспільне виробництво і необхідні для цього умови, у тому числі відтворення самих людей, ті суспільні відносини, що формуються мінс людьми у процесі матеріальної діяльності. Суспільне буття обумовлює суспільну свідомість, тобто різні способи духовного освоєння дійсності: мораль, мистецтво, науку, філософію, релігію тощо. Розглянуті аспекти, форми та види буття становлять зміст цієї категорії в її широкому значенні. Використовується це фундаментальне поняття і в більш вузькому розумінні: "буття" часто ототожнюється з категорією "матерія" і навіть із соціальною реальністю. У діалектико-матеріалістичній філософії стверджується, що свідомість обумовлюється буттям, і разом з тим, вона певною мірою творить буття. Це один з основних постулатів цієї філософської школи, який виводиться із життя, практики, в якій знаходить своє підтвердження. Отже, категорія "буття" на рівні теоретичного світогляду має статус всезагальної абстракції, яка відображає у своєму змісті факт потенційної чи наявної даності всього того, що входить до складу реального світу або як нескінченна множина матеріальних речей, або як безліч різноманітних духовних явищ і процесів; тому за змістом і структурою філософське розуміння буття є найскладнішою проблемою.
Тема 10 Буття і матерія як його субстанція
10.2. Матерія як субстанція буття Проблема матерії становить внутрішній стрижень теоретичного змісту матеріалістичної філософії, а поняття матерії є квінтесенцією, альфою та омегою матеріалізму, центральною його ідеєю і категорією. Матерія (від лат. "речовина") у широкому значенні — це субстанція, найглибша сутність світу, його фундамент. Згідно з матеріалістичною філософією, крім матерії в її різноманітних видах і формах, у світі нічого не існує. Навіть свідомість розглядається нею як властивість матеріального характеру, оскільки вона притаманна високоорганізованій матерії — мозку людини. У вузькому розумінні матерія — це об'єктивна реальність, яка існує поза свідомістю і незалежно від неї та відображається органами чуття. За такого тлумачення матерії з її змісту виключається все, що є продуктом діяльності психіки людини. Матерія розглядається як протилежність свідомості. З гносеологічного погляду це можливо, тому що в самій свідомості не існує, наприклад, ланів чи лісів, на які спрямовані органи чуття людини, у ній немає нічого речовинно-субстратного від цих об'єктів споглядання. У свідомості містяться лише ідеальні образи, копії ланів і лісів, завдяки яким фахівець може осмислено діяти, творити. Поняття "матерії" — це найширша абстракція, категорія. Матерію взагалі неможливо бачити, сприймати дотиком, нюхати, пробувати на смак тощо, а те, що сприймається органами чуття людини, є певним видом матерії. Матерія не тотожна жодній з речей, хоча всі вони входять до її структури, а іноді на рівні буденної свідомості саме так і сприймаються. Отже, головна ознака матерії полягає у тому, що вона — об'єктивна реальність, яка існує незалежно від свідомості. У сучасній філософії виокремлюють чотири етапи становлення категорії "матерія". 1. Етап наочно-чуттєвого уявлення про матерію охоплював безліч філософських шкіл і течій Стародавнього світу, особ- ливо античної Греції. Основою речей і космосу вважалися ті чи інші першооснови (стихії) природи, які мали життєве значення, були поширеними і наочно-чуттєво сприймалися. Наприклад, Фалес доводив, що такою першоосновою є вода. 2. Фізикалістський етап базувався на фізичних уявленнях про зміст і структуру матерії, звідки і пішла його назва. Зародився цей етап ще в надрах Античності, а свого розквіту досяг в епоху Нового часу. Його видатними представниками були: Ф. Бекон, Р. Декарт, Дж. Локк, П. Гассенді, І. Ньютон, М. Ломоносов, Дж. Дальтон, К. Гельвецій, П. Гольбах та ін. Вони доводили, що матерія — це атоми або сукупність загальних властивостей речей. Так, за Ф. Беконом, кожна річ складається з певної кількості неподільних і простих властивостей: твердості, тяжіння, проникності, легкості. Згідно з Р. Декар-том, природа матерії полягає в одній лише протяжності. Дж. Локк вважав, що сутність матерії утворюють дві вічні та незмінні властивості предметів — протяжність і щільність. У межах механістичних поглядів Г. Галілея та І. Ньютона визначальною ознакою матерії була маса як особлива властивість макротіл. Маса виявляється у вигляді ваги, тому головною ознакою матеріальності тіл вважалась на той час (аж до кінця XIX ст.) саме вага. Зрештою, матерія ототожнювалася з масою, носіями якої вважалися неподільні атоми. Молена навести й інші цікаві погляди на матерію відомих філософів тієї епохи. Всіх їх поєднувало одне — міркування стосовно сутності і змісту матерії були певним кроком уперед, порівняно з розумінням її античними мислителями. Однак і ці погляди не були позбавлені недоліків, головний з яких — підміна матерії як субстанції речей їх загальною якістю, але субстанція і якість є різними характеристиками буття. Цей недолік у трактуванні матерії чітко виявився наприкінці XIX — початку XX ст., у період революції у фізиці, коли стала відомою мінливість атомів та їх здатність спонтанно розпадатися, виділяючи при цьому тепло і випромінюючи електрони, альфа-частинки та електромагнітні хвилі. Стало зрозумілим, що маса електронів змінюється залежно від швидкості їх руху. Матерія ототожнювалася з неподільністю атомів, з їх незмінною масою, тому експериментальні підтвердження поділь-
Тема 10 Буття і матерія як його субстанція
ності атомів і мінливості їх маси спричинили розгубленість фізиків. Багато хто з них стверджував, що "атом дематеріалізується, матерія зникає". У результаті виникла необхідність поглибленої та всебічної інтерпретації поняття "матерії". 3. Філософсько-гпосеологічний етап. Застосувавши діалектику до вивчення поняття "матерія", філософи дійшли висновку, який В. Ленін сформулював таким чином: "Матерія є філософською категорією для позначення об'єктивної реальності, що дана людині в її відчуттях, яка копіюється, фотографується, відображається нашими відчуттями, існуючи незалежно від них"1. До позитивних моментів цього визначення можна зарахувати те, що воно оголошує поняття "матерії" філософською категорією, а об'єктивну реальність — її головною властивістю, стверджує пізнаваність матерії та вказує на шляхи її вивчення. 4. Субстаиційно-аксіологічний (ціннісний) етап сформувався всередині XX ст. у результаті розвитку філософської думки та синтезу різноманітних стратегій дослідження матерії. Всі досягнення у дослідженнях, усі відомі науці та практиці форми і види матерії сьогодні розглядаються як загальнолюдські цінності, а за їхнього подальшого вивчення пріоритетною стала методологія діалектико-аксіологічного підходу. Із сучасного уявлення про сутність і зміст матерії випливають її основні властивості: об'єктивність, вічність, нестворен-ність, багатоякісність, системність, структурність, самоорганізація, взаємодія, відображення та ін. Якісна нескінченність матеріального світу полягає у невичерпності форм і видів предметної реалізації матерії. Наука відкрила і продовжує відкривати багато нового, дивовижного у структурі матерії, але вже сьогодні достовірно відомо, що матерія є дискретною. На засадах генетичного принципу у філософії прийнято розрізняти такі рівні: нежива (неорганічною), жива (органічною) та соціально-організовапа (соціум) матерія, кожен з яких має свої підрівні. 1 Ленин В.И. Полное собраниє сочинений / В.И. Ленин. — М., 1976. — Т. 18. — С. 131. У неживій матерії виокремлюють такі підрівні: субмікро-елементарний, мікроелементарний, ядерний, атомарний, молекулярний, макроскопічний, планетарний, галактичний, мета-галактичний. Відповідно до сучасних наукових поглядів, глибинні структурні підрівні неживої матерії представлені об'єктами мікроелементарного характеру — у першу чергу елементарними частинками, які мають одночасно і корпускулярні, і хвильові властивості, а закономірності їхнього руху, що вивчаються квантовою фізикою, відрізняються від закономірностей руху макротіл, описаних у класичній фізиці. Наприклад, електрон має масу, заряд, магнітний момент, спін, здатність разом з античастинкою перетворюватися на фотони. Певні підрівні організації матерії має і Земля як планетарний об'єкт, зокрема такі: кристали, мінерали, гірські породи — геологічні тіла геосфери (ядро, мантія, літосфера, гідросфера, атмосфера), та проміжні структурні утворення. Мегасвіт містить міжзоряне поле і речовину, які концентруються у такі згустки, як зірки з планетами (пульсари, "чорні дірки"), зіркові скупчення — галактики, квазари. Достатньо поширеними у космосі є міжзоряний газ, пилові галактичні і міжгалактичні туманності тощо. В основі матеріальних систем і структурних рівнів матерії лежать фізичні види реальності: речовина і поле. Речовина — це вид матерії, який складається з частинок, що мають певну масу спокою. Фактично це всі матеріальні системи: від елементарних частинок до метагалактичних утворень. Наявність речовини є одним із виявів дискретності матерії. Поле — це матеріальне формування, якому не притаманна маса спокою, а властива лише маса руху, що залежить від енергії квантів, тому матерія не тільки дискретна, а й неперервна. Наукою відкриті різні види полів — гравітаційне, електромагнітне, ядерне та інші, які пов'язують частинки матерії, надають їм можливість взаємодіяти і тим самим існувати. Так, без полів тяжіння ніщо не об'єднувало б зірки у галактики, а саму речовину — в зірки, не було б ні Сонячної системи, ні самого Сонця, ні планет. Взагалі всі тіла перестали б існувати: без електричних і магнітних полів ніщо не пов'язувало б атоми у молекули, а електрони та ядра — в атоми.
Тема 10 Буття і матерія як його субстанція
Квантова фізика виявила відносність розмежування між полем і речовиною. Наприклад, електромагнітне поле уявляється як система фотонів, а гравітаційне поле — як система гравітонів — гіпотетичних частинок, існування яких передбачається квантовою теорією. Водночас і частинки речовини — електрони і позитрони, мезони тощо фізика розглядає як кванти відповідних полів (електронно-позитронного, мезонного та ін.). Крім речовини і поля, існують також інші фізичні види матерії, особливими з яких є плазма і фізичний вакуум, що визнається сьогодні найфундаментальнішим видом фізичної реальності. Нещодавно фізики відкрили частинки, які за своєю масою дорівнюють масі протона, але заряд у них не позитивний, а негативний. Ці частинки назвали антипротонами. Незабаром були відкриті й інші античастинки, серед яких виявлено антинейтрон. На цій підставі висунуто припущення щодо існування у фізичному світі, поряд з речовиною, антиречовини, що також є матерією, тільки іншої структурної природи. Ядра атомів антиречовини, напевно, складаються з антипротонів і антинейтронів, оболонка атома — з позитронів. Гіпотетично це має бути саме так. Сучасна фізика безпосередньо підійшла до встановлення існування антиполя, про що свідчить відкриття існування анти-нейтрина, яке можна кваліфікувати як частинку антиполя. Питання про існування антиподів поки що залишається дискусійним і спірним, але висновки, що випливають із цієї гіпотези, вже мають не окреме, а всезагальне значення, оскільки стосуються загальної картини світу. У сучасній науці багато пишуть про так званий антисвіт. Припускають, що, нібито, поруч зі світом, що існує на основі речовини і поля, є світ, який складається з антиречовини та антиполя. Чи існує антисвіт, покаже розвиток науки. Проте у будь-якому випадку не можна замінювати поняття "антисвіт" поняттям "антиматерія", як це іноді трапляється, оскільки які б види фізичної реальності не відкрила наука — все це буде матерія. Правильним для позначення цього гіпотетичного феномену буде термін "антисвіт". Отже, неяшва матерія, невичерпна, а різноманітність її об'єктів — нескінченна. Проте ця різноманітність не хаотична, В впорядкована. Результатом її еволюції є виникнення на планеті Земля живої природи, що сталося, як доводять вчені, приблизно 3,5 мільярда років тому. Жива матерія представлена такими підрівнями: доклітин-н им (ДНК, РНК, білки), клітинами, багатоклітинними організмами, видами і популяціями, біоценозами, біосферою. Вивченням загальних і специфічних закономірностей живої матерії займається біологія. Перші спроби пізнання у цій сфері здійснили лікарі часів античності Гіппократ (460—370 до н. є.) і Гален (130—200),а також філософ Арістотель. Багато принципів класифікації різноманітного рослинного і тваринного світу були започатковані в епоху Середньовіччя. У XIX ст. німецький ботанік М. Шлейдеп (1804—1881) звернув увагу на різний порядок організованості живих істот (тіл). На той час вже було відкрито живу клітину. Німецький біолог-еволюціо-ніст Е. Геккель (1834—1919) вважав протоплазму клітини неоднорідною і доводив, що вона складається з частинок, які він назвав пластидулами. На думку англійського філософа і соціолога Г. Спенсера, пластидули не статичні, а перебувають у стані постійної функціональної активності, у зв'язку з чим вони були названі фізіологічними одиницями. Тим самим стверджувалася ідея дискретності, тобто подільності живої матерії на складові нижчої організації, які виконують певні функції. Однак якісні особливості живих організмів на той час заперечувалися. Причиною цього було механістичне світорозуміння, згідно з яким усе вище зводилося до нижчого: процеси життєдіяльності — до сукупності фізико-хімічних реакцій, а будова організму — до взаємодії його молекул, клітин, тканин, органів і т. ін. Сьогодні біологи продовжують розглядати еволюційну концепцію як результат синтезу різних галузей біологічного знання. Висловлюється припущення, що дарвінівська теорія еволюції — результат першого синтезу; другий синтез — об'єднання генетики та дарвінізму, внаслідок чого виникла синтетична теорія еволюції. На думку вчених, біологія прямує до третього синтезу, провідну роль у якому відігратиме молекулярна біологія. У процесі еволюції живої матерії сформувався її особливий рівень — соціально організована матерія, яка має такі під-
Тема Н) Ьуття і матерія як його субстанція
рівні: індивіди, сім'я, колективи різних рівнів, соціальні гру пи, класи, етноси (нації, народності, племена, раси), держави, союзи держав, суспільство в цілому. Специфіка соціально-організованої матерії полягає в тому, що її якісна своєрідність визначається не стільки фізичною і біологічною природою людей як живих організмів, скільки системою стосунків, що виникають між людьми і їх різними об'єднаннями у процесі спілкування, трудової і пізнавальної діяльності. Тому вихідними чинниками соціальної реальності перш за все є матеріальні та ідеологічні суспільні відносини з природою, засобами виробництва, розподілом, обміном, споживанням тощо. їх існування зумовлюється функціонуванням сукупностей людей і різними зв'язками між ними. На рівні соціальної реальності матеріальна субстанція постійно себе розкриває аж до виникнення свідомості та взаємопереходу матеріального й ідеального у процесі розгортання практичної діяльності людей. Згідно з матеріалістичною філософією, кожен крок пізнання природи, свідомості і суспільства розширює наші уявлення про невичерпність і різноманіття форм, родів, видів, рівнів і підрівнів матеріального світу. Водночас вона наполягає на тому, що світ не лише різноманітний, а і єдиний, оскільки в його основі знаходиться одна субстанція — матерія. Сфера ідеального, свідомості, — це не якийсь інший ("потойбічний") світ, що існує паралельно з матеріальним, а своєрідне відображення матерії у головах людей. Свідомість поза матерією і без неї існувати не може. Тому в цій філософії вирішити проблему єдності світу означає перш за все виявити єдність матерії та свідомості. Світ єдиний ще й тому, що матеріальні об'єкти складаються з одних і тих самих хімічних елементів. Цей аспект світу вивчають конкретні науки, а філософія констатує, що матеріальна субстанція не зводиться лише до предметності, існує ще й свідомість, але вона — властивість високоорганізованої матерії, тому матерія незалежна від волі і свідомості людини. Правий був Ф. Енґельс, коли писав: "Єдність світу полягає не в його бутті, хоч його буття є передумовою його єдності, оскільки спочатку світ має існувати, перш ніж він може бути єдиним. Дійсна єдність світу полягає в його матеріальності, а ця остання доводиться не парою фокусницьких фраз, а тривалим і важким розвитком філософії та природознавства"1. Виявом єдності світу є також єдність його законів. Субстанція є дискретною, тому між її елементами існують зв'язки, діють закони. Світ єдиний і тому, що всі елементи його підпорядковуються одним і тим самим всезагальним законам і закономірностям, наприклад, закону всесвітнього тяжіння, закону взаємозв'язку маси й енергії тощо. Отже, світ, що існує, у своїй різноманітності єдиний і у своїй єдності різноманітний. У цьому полягає внутрішня природа матерії як субстанції. Матерія — це і єдина сутність світу, і його різноманітне предметне існування. Важливою властивістю матерії є її самоорганізація. Суттєвим сучасним внеском до її розуміння, як і змісту матерії взагалі, стали ідеї синергетики (від грец. "сумісний, той, що діє узгоджено") — напряму міждисциплінарних наукових досліджень, що сформувався у 70-ті роки XX ст. Самоорганізація — процес, унаслідок якого створюється, відтворюється чи вдосконалюється організація складної динамічної системи. Такі процеси протікають завдяки перебудові існуючих і виникненню нових зв'язків між елементами відкритих систем. Саме ці системи й утворюють той світ, у якому ми живемо. Процеси, що відбуваються у них, мають природний, спонтанний характер і, протікаючи в умовах взаємодії з навколишнім середовищем, є відносно автономними, незалежними від нього. Причому зміни в таких системах неперервні і відбуваються у певному напрямку: від хаосу до порядку. Отже, синергетика дійшла висновку, прямо протилежному твердженням класичної фізики: чітка тенденція змін у світі полягає не у спрямованості до хаосу як кінцевого стану змін, а, навпаки — до порядку. Синергетика, таким чином, дає можливість розглядати з принципово нового погляду всі основні форми матеріального буття і способи їх існування. Нарешті, ще одна властивість матерії — її незнищенність. Досліджуючи фундамент матерії, у сучасній фізиці відкрили всезагальне перетворення матеріальних об'єктів. Перетворен- Маркс К. Соч. / К. Маркс, Ф. Знгельс. — Т. 20. — С. 43. Тема 10 ня механічного руху внаслідок тертя зумовлює накопичення внутрішньої енергії тіла, посилення теплового руху його молекул. Тепловий рух у свою чергу може перетворитися на випромінювання. Закон збереження і перетворення енергії наголошує: які б процеси перетворення не здійснювалися у світі, загальна кількість маси й енергії залишається незмінною. Будь-який матеріальний об'єкт існує лише у зв'язку з іншими, і через них він пов'язаний з усім світом. Так, екологічні проблеми, які все гостріше нагадують про себе, мають за основу людську діяльність. Водночас вчені вже не перше десятиліття переконують, що тільки через освоєння космічного простору людство у найближчі століття, а можливо і десятиліття, зможе розв'язати життєво важливі проблеми, наприклад, забезпечення землян гостро необхідними енергоресурсами. Властивості незнищенності і нестворенності матерії мають велике методологічне значення. Враховуючи їх, наука відкрила закони збереження маси, енергії, заряду, парності та багато інших, за допомогою яких глибше і повніше можна зрозуміти процеси, що відбуваються у різних сферах природи. Вони є також знаряддям критики помилкових поглядів на сутність і структуру світу, його глибинні підвалини, тому розуміння матеріальної єдності світу все ґрунтовніше проникає і в сучасне природознавство, і в науки про людину та суспільство. Воно свідчить про те, що в основі всієї різноманітності існуючих речей, явищ і процесів є рух матерії. 10.3. Єдність матерії, руху, простору та часу Структурність матерії, існування в ній певного типу матеріальних систем припускає як внутрішню, так і зовнішню взаємодію відносно кожного відокремленого об'єкта. Взаємодія призводить до зміни його властивостей, відношень, станів, які у найзагальнішому вигляді є невід'ємною характеристикою матерії, її атрибутом і в матеріалістичній філософії називаються рухом. Рух — це не тільки будь-які зміни взагалі, а і всілякі взаємодії матеріальних об'єктів, перехід їх станів. Буття і матерія як його субстанція Матерія існує тільки в русі: через рух і лише завдяки йому вона виявляє себе. Немає жодного об'єкта, який би не перебував у русі, рухаються планети, зірки, супутники, рослинні і тваринні організми, люди і суспільство та ін. Рух є способом існування матерії. Ніде і ніколи не було та не може бути матерії без руху, як і руху без матерії. Будь-який матеріальний об'єкт існує завдяки тому, що в ньому відтворюються певні типи руху. За умови їх знищення об'єкт припиняє своє існування, переходить в інші об'єкти, які у свою чергу характеризуються певним набором типів і форм руху. Інакше кажучи, рух внутрішньо властивий матерії. Проти нерозривної єдності матерії та руху виступають прихильники концепції теплової смерті Всесвіту. Всупереч даним науки, вони заявляють про майбутній "кінець" світу, його крах на тих підставах, що будь-яке нагріте тіло, розташоване у середовищі з меншою температурою, остигає, віддає своє тепло. За твердженням авторів цієї концепції, Всесвіт перейде з часом у стан "теплової смерті" і стане нагромадженням замерзлих небесних тіл; матерія перестане рухатися і втратить здатність до наступних перетворень. Безпідставність цієї концепції полягає в ігноруванні законів збереження і перетворення енергії, факту взаємопереходів руху і матерії. Якщо в одних сферах Всесвіту енергія розсіюється, то в інших концентрується, даючи початок утворенню нових небесних тіл. Застиглого стану матерії немає і бути не може. Втрата матерією руху рівносильна втраті нею самої себе, перетворенню на ніщо, оскільки її буття є не що інше, як процес послідовної зміни її станів, тобто процес її руху. У XIX ст. у філософії сформувалася думка, згідно з якою рух (енергія) може існувати самостійно, незалежно від матерії. Ця концепція отримала назву енергетизму, а її автором був німецький фізик, хімік і філософ В.Ф. Оствальд (1853—1932). Він доводив, що у дійсності є лише єдина субстанція — енергія. "Що ви відчуваєте, панове, — запитував він, — коли вас ударять палицею, — палицю чи її енергію? Тільки енергію! І всюди, де люди звикли відчувати і бачити матерію, насправді вони
Тема 10 сприймають і вбачають лише "чисту енергію"1. Помилка енергетизму полягає в абсолютизації енергії. Чиста енергія — це тільки одна з характеристик інтенсивності взаємодії матеріальних об'єктів. У дусі енергетизму іноді тлумачиться і закон еквівалентності маси та енергії, відкритий А. Ейнштейном, який пов'язує масу та енергію матеріальних об'єктів: Е = т ■ с2, де енергія Е дорівнює добутку маси т на квадрат швидкості світла с. Відомо, що маса — одна з властивостей матерії. Сенс наведеної формули полягає у тому, що зі зростанням маси зростає і енергія об'єкта, і навпаки, матеріальний об'єкт діє з певною енергією, яка відповідає цій масі. Матерія не може перетворюватися на жодну зі своїх властивостей. Маса — міра таких властивостей матерії, як інерція та гравітація, а енергія — міра руху. Отже, досягнення сучасної фізики засвідчили необґрунтованість і безпідставність енергетизму. Розглянутий закон переконливо підтверджує безпосередній зв'язок, єдність матерії та руху. Рух матерії становить єдність протилежностей: абсолютного і відносного, стійкого і мінливого, перервного і неперервного. Рух матерії абсолютний і вічний, тобто його неможливо ні створити, ні знищити. Неможливість ця визначається тим, що сама матерія є не створеною і незнищенною. Разом з тим, кожний конкретний матеріальний об'єкт має певну тривалість свого існування. Спокій — це момент, конкретний вияв руху, рух у рівновазі. Якщо подивитися, наприклад, на стійку цегляну споруду в електронний мікроскоп, то виявиться, що в неї немає чітких просторових меж, що на рівні того шару молекул цегли, який межує з повітрям, відбувається постійна дифузія, проникнення молекул повітря у межовий шар молекул цегли і навпаки. Більше того, як свідчить сучасна фізика, між цими молекулами повинен діяти обмін електронами, а в самих молекулах — рух електронів, взаємоперетворення протонів на нейтрони в середині ядер і т. ін. Це можна сказати про будь-який об'єкт навколишнього світу: рослин, тварин, все живе, у 1 Философская знциклопедия. — М. : Сов. знцикл., 1970. — Т. 5. — С.563. Буття і матерія як його субстанція тому числі про нас самих, оскільки постійно змінюється не тільки стан нашої психіки (виникають нові відчуття, переживання, ідеї, думки), а й безупинно відбувається зміна нашого тіла (через певний проміжок часу внаслідок обміну речовин молекули тіла повністю змінюють свій склад). Отже, спокій є тим станом руху, який забезпечує стабільність предмета, збереження його якості. Якщо рух матерії абсолютний, то спокій — відносний. Суттєвими характеристиками руху матерії також є його пе-рервність і неперервність. Перервність — це властивість матерії бути дискретною (планети, тіла, кристали, молекули, атоми, ядра тощо). Неперервність, навпаки, — це її властивість бути цілісними системами, які утворюються з окремих дискретних елементів, нескінченності їх зв'язків, поступовості зміни станів, плавності переходів з одного в інший. Завдяки пе-рервності можливе існування в об'єктивній реальності нескінченної множини різноманітних конкретних матеріальних об'єктів. Неперервність виявляється у вічній еволюції цих об'єктів, їх взаємозв'язках. Наприклад, в історії людства це взаємозв'язки суспільно-економічних формацій, які послідовно змінюють одна одну. Рух матерії різноманітний за своїм виявом і існує в різних формах. Першу наукову класифікацію форм руху матерії зробив Ф. Енгельс у працях "Анти-Дюрінг" і "Діалектика природи", виокремивши механічну, фізичну, хімічну, біологічну та соціальну форми. Сьогодні вчені пропонують вважати особливими формами руху геологічні та планетарні зміни. Для обговорення висунуто і питання про існування специфічної комп'ютерної форми руху матерії. Всі ці форми якісно відрізняються, кожна з них має конкретний матеріальний носій і характеризується своїми особливими законами. Механічний рух притаманний будь-якому вияву матерії як у вигляді поля, так і речовини. У сучасній науці встановлено, що просторові переміщення мають місце у будь-якому матеріальному утворенні — від елементарних частинок до живого організму. В інших формах руху матерії механічні зміни мають підпорядкований характер.
Тема 10 Фізичний рух охоплює теплові, електричні, магнітні, внутрішньоатомні та внутрішньоядерні процеси у твердих, рідких тілах і газах, а також процеси, пов'язані з рухом елементарних частинок. Сучасний науково-технічний прогрес суттєво збагатив уявлення про фізичну форму руху матерії, чим сприяв загальному розвитку теоретичної та практичної фізики. Хімічний рух пов'язаний зі з'єднанням або роз'єднанням атомів. Унаслідок цих процесів виникають чи розпадаються молекули, з яких утворюються всі хімічні сполуки. Хімічні перетворення поширені у живій і неживій матерії. Біологічний рух є одним із найскладніших. Він охоплює всі різноманітні процеси, що протікають у живих організмах і пов'язані з обміном речовин із навколишнім середовищем. Соціальний рух (суспільне життя, історія людства) суттєво відрізняється від усіх інших форм і виникає з появою людського суспільства. Основним його виявом є процес матеріального виробництва, який, врешті-решт, визначає всі інші сфери життєдіяльності суспільства. Форми руху матерії взаємопов'язані і нерозривні. У процесі розвитку матерії кожна відносно складна форма руху виникає з попередньої, простішої. Такі переходи від однієї форми руху до іншої становлять якісний стрибок, результатом якого є поява речей, явищ, процесів та їх законів, що розпочинають діяти поряд із законами попередньої форми руху. При цьому складніша форма включає до свого складу закони і матеріальний субстрат нижчих, простіших форм руху. Так, біологічна виникає на підставі хімічної форми руху. Організми рослин і тварин у своєму функціонуванні та розвитку підпорядковуються дії хімічних законів. Однак визначальними для них є біологічні закони обміну речовин, природного відбору, спадковості, які не можуть зводитися до законів хімії. Саме так закони суспільства неможливо звести до законів біології, тим більше — до законів механіки, фізики і хімії. Вищі форми руху базуються на нижчих, тому вивчення перших законів слід органічно поєднувати з вивченням других. Пізнання своєрідності дії хімічних і фізичних законів у живих організмах є необхідною передумовою для розкриття біологічних законів. Буття і матерія як його субстанція В історії філософії у розумінні співвідношення нижчих і вищих форм руху матерії виявилися дві крайнощі: механіцизм і віталізм. Якщо для механіцизму характерне прагнення до зведення (редукціонізм) законів вищих форм руху до законів нижчих форм руху, то для віталізму властиве тяжіння до абсолютного протиставлення і відриву перших від других і, у зв'язку з цим, цілковите заперечення можливості пізнання методами науки вищих форм руху. Інакше кажучи, у механіцизмі заперечується якісна відмінність форм руху, а у віталізмі вона абсолютизується. Як зразок сучасного механіцизму можна розцінювати погляди прихильників так званої соціобіології, оскільки вони базуються на редукції соціальних процесів до біологічних. Це стосується перш за все спроб звести моральні якості людини до біологічних (зокрема генетичних) виявів людської природи. Прикладом віталізму є позиція німецького біолога X. Дріша (1867—1941), який намагався пояснити складність, цілісність і доцільність будови та функцій організму якоюсь нематеріальною і непізнаваною силою — ентелехією. У такому випадку питання про вивчення закономірностей біологічних процесів знімається загалом раз і назавжди, що суперечить суті і духу науки та вимогам практики. Отже, форми руху матерії якісно визначені, мають свою специфіку, безпосередньо чи опосередковано взаємодіють і взаємо- перетворюються. Крім форм, виокремлюють ще типи руху, які класифікуються за кількісними та якісними змінами. Кількісні зміни пов'язані з перенесенням матеріальних об'єктів у просторі, зміною місця їх перебування та їх характеристик. Це кількісний тип руху матерії. Якісні зміни завжди пов'язані з перебудовою внутрішньої структури об'єктів і перетворенням їх на нові об'єкти з новими властивостями. Це якісний тип руху, що у свою чергу поділяється на динамічний та популяційний. Динамічний якісний рух пов'язаний зі збереженням якості предмета, його стійкості, коли якісні зміни не виходять за межі існуючої форми матерії, певного рівня її організації. Сюди належать також процеси, пов'язані з такими якісними перетвореннями, за яких ускладнюються об'єкти, виникають більш складні його стани на осно- Тема 10 ві простих, де нібито розвиваються потенційні можливості, що приховувалися у попередніх якісних станах. У неживій матерії яскравим прикладом такого руху може бути еволюція зірок, у живій матерії — вдосконалення у межах об'єкта, явища, процесу, що вже сформувався. Популяційний якісний рух пов'язаний з переходом від якісних станів, характерних для одного рівня матерії, до якісного стану іншого рівня організації матерії. Формування з елементарних частинок атомів, з атомів — молекул, перехід від неживої матерії до біологічного рівня її організації, виникнення людини, суспільства є прикладами цього руху. Отже, між формами і типами руху матерії об'єктивно існує генетичний зв'язок, тобто кожна попередня, нижча форма руху, як і його тип, зумовлює появу наступної, вищої і входить до неї. Вищі форми і типи руху не зводяться до нижчих. Розкриття взаємовідносин між ними має величезне гносеологічне та методологічне значення для розуміння розвитку природи, пізнання суті складних явищ і практичного управління ними. Матерія рухається у просторі і часі. Ставлячи перед собою питання, що таке простір і час, кожна людина у першу чергу цікавиться їхньою сутністю, а також характером буття — чи існують вони самі по собі, чи породжені Богом, чи міститься лише у нашому сприйнятті або розумі. Простір і час — це атрибути, тобто суттєві властивості рухомої матерії, що є корінними формами її існування. Однак філософи-ідеалісти заперечують залежність часу і простору від матерії. Наприклад, Д. Берклі вважав їх суб'єктивними формами сприймання речей; згідно з І. Кантом, простір і час — апріорні й абсолютно "пусті" форми чуттєвого споглядання речей, які внутрішньо і споконвічно притаманні людській свідомості. У світі природних речей, на його погляд, не існує ні часу, ні простору, вони властиві лише людському способу сприймання предметів. Г. Гегель, навпаки, визнавав об'єктивність простору і часу, але розглядав їх як результат творчої діяльності абсолютного духу. З позицій матеріалістичної філософії, простір — це категорія, яка відображає протяжність, структурність, співіснування та взаємодію матеріальних систем і всіх їхніх елементів; час Буття і матерія як його субстанція розглядається як категорія для вираження тривалості існування, послідовності зміни станів у русі та розвитку матеріальних систем і елементів, з яких вони складаються. У результаті поєднання елементів матеріалістичних та ідеалістичних поглядів на сутність простору і часу та їхній взаємозв'язок з рухомою матерією в історії філософії виникли дві концепції простору і часу — субстанційна та реляційна. Субстанційна концепція полягає у тому, що простір і час визначаються самостійними сутностями, які існують поруч з матерією і незалежно від неї, тому відношення між простором, часом і матерією уявлялися як зв'язки між самостійними субстанціями. Це вело до висновку про незалежність властивостей простору і часу від характеру матеріальних процесів. Простір уявлявся як чиста протяжність, порожня "ємність" для речей і подій, а час — як чиста тривалість, що однакова в усьому Всесвіті і перебіг якої ні від чого не залежить. Таких поглядів дотримувалися Платон, Демокріт, Епікур, І. Ньютон та ін. Найповнішого розвитку субстанційна концепція набула в І. Ньютона, який висунув ідею про існування абсолютного простору і часу. На його думку, простір — нерухомий, неперервний, однорідний (однаковий у всіх точках), ізотропний (однаковий у всіх напрямах), тривимірний, нескінченний, такий, що ні на що не впливає і сам не зазнає впливу. Абсолютний час є ні від чого не залежною тривалістю, що рівномірно плине від минулого до майбутнього. Він є одномірним, неперервним, нескінченним, однорідним, універсальним. І. Ньютон також доводив, що простір і час не залежать ні від маси речовини, ні від швидкості руху тіл. Погляди І. Ньютона на простір і час спиралися на геометрію Евкліда і відповідали класичній картині світу, яка панувала у XVII ст. Відобразивши обмеженість науки тих часів, ньютонів-ське розуміння природи простору і часу, разом з тим, дало поштовх для появи ідеалістичних вчень про час і простір, хоч у самого І. Ньютона вони інтерпретувалися матеріалістично, тобто розглядалися як начала, що існують поза свідомістю і незалежно від неї. Зміна фізичної картини світу спричинила переворот у поглядах на простір і час. Відкриття електромагнітного поля та Тема 10 Буття і матерія як його субстанція
з'ясування того, що неможливо звести поле до механічного середовища (ефіру), виявили необґрунтованість, безпідставність класичної картини світу і, разом з нею, субстанційної концепції простору і часу. Стало зрозумілим, що матерію не можна уявляти як сукупність окремих, відмежованих один від одного елементів. Насправді тіла і частинки речовини пов'язані між собою в єдині системи полем, дія якого передається зі скінченною швидкістю, однаковою в будь-якій замкнутій системі (зі швидкістю світла у вакуумі). Все це зумовило появу реляційної (від лат. "відношення") концепції простору і часу. її прихильники (Арістотель, Г. Лейбніц, Г. Гегель та ін.) розуміли простір і час не як самостійні сутності, а як системи відношень, що утворюються матеріальними об'єктами, які взаємодіють. Перші вияви реляційної концепції спостерігаються у працях Арістотеля, але класичного вираження вона набула у творах Г. Лейбніца. Він, на відміну від І. Ньютона, активно відстоював залежність простору і часу від зв'язків між речами. Якщо для І. Ньютона, наприклад, рослина займає певний простір, який залишається, коли її не стане, то для Г. Лейбніца простір — це і є співвідношення рослини з навколишніми предметами, поза цими зв'язками немає і простору. Для І. Ньютона простір — це субстанція (свого роду "речовина"), для Г. Лейбніца — своєрідне співвідношення. Величезний внесок у розроблення наукових поглядів на зв'язок простору і часу з рухомою матерією здійснили російський вчений М.І. Лобачевський (1792—1856) та німецький математик Б. Ріманн (1826—1866). Вони дійшли висновку, що властивості простору та часу не завжди і не скрізь однакові та незмінні. Ними була створена неевклідова геометрія, яка є більїн загальною і включає евклідову геометрію як конкретний випадок, що відображає просторові співвідношення, котрі сприймаються людиною в її повсякденному досвіді. У геометрії М.І. Лобачевського через точку, що лежить поза прямою, можна провести не одну (як у геометрії Евкліда), а безліч прямих, які не перехрещуються з даною. Сума кутів трикутника в цій геометрії не залишається постійною і рівною 180°, а змінюється залежно від зміни довжини його сторін і при цьому завжди залишається меншою за 180°. Б. Ріманн створив ще одну неевклі- дову геометрію. У ній через точку, що лежить поза прямою, не можна провести жодної прямої, яка б не перехрещувалася з даною, а сума кутів трикутника є більшою за 180°. Ідеї М.І. Лобачевського та Б. Ріманна надалі розвинулися і конкретизувалися у сучасній фізиці. Велике наукове відкриття минулого століття — теорія відносності, розроблена А. Ейнштейном (1879—1955), яка розкрила конкретні зв'язки простору і часу з рухомою матерією та один з одним, виразивши їх конкретно в математичній формі у певних законах. Із цієї теорії випливає фундаментальний висновок: простір і час не існують без матерії, їх метричні властивості визначаються розподілом і взаємодією матеріальних мас, тобто гравітацією. Отже, сучасна наука і філософія свідчать, що простір і час, як реальні форми існування матерії, характеризуються безліччю особливостей. До їх усезагальних властивостей належать: об'єктивність, тобто незалежність від свідомості людини, абсолютність, кількісна та якісна нескінченність, нерозривний зв'язок одного з одним і з рухом матерії, єдність перервного та неперервного в їхній структурі, залежність від процесів розвитку в матеріальних системах. Незважаючи на всезагальні властивості, простір і час значно відрізняються один від одного. До загальних властивостей простору зараховуються: протяжність, зв'язок, тривимірність. Специфічними (локальними) просторовими властивостями матеріальних систем є їхня симетрія та асиметрія, конкретна форма і розміри, місцеположення, відстань між тілами, розвиток, мінливість. До загальних властивостей часу належать: нерозривний зв'язок з матерією, а також із простором, рухом та іншими атрибутами матерії; тривалість, неперервність. Час є одномірним, асиметричним, необоротним і спрямованим завжди від минулого до майбутнього. Специфічними властивостями часу є конкретна тривалість і періодичність існування тіл, одночасність подій, ритм процесів, швидкість зміни станів, мінливість. Учення про час і простір поглиблюється та розвивається разом із розвитком науки в цілому, але особливо — природознав-
Тема 10 ства і соціальної філософії. Різноманітність форм руху матерії припускає, що є якісно різні просторово-часові форми, які відповідають різним видам рухомої матерії. У зв'язку з цим можна говорити про біологічний та соціальний простір і час. Недостатність лише фізичної характеристики простору і часу стала особливо помітною в науці XX ст., коли з'ясувалося, що важливі властивості суспільства і різних соціальних утворень пов'язані зі специфікою їх просторово-часової структури. Сьогодні також помітне зближення між субстанційною та реляційною концепціями простору і часу. Фізики, наприклад, визнають, що як прихильники реляційної концепції вони, разом з тим, у процесі розв'язання обмежених математичних і фізичних проблем звертаються до деяких уявлень субстанційного характеру (до статичної концепції часу). Однак вважається, що в подальшому основою теорії часу все-таки залишиться реляційна концепція. Отже, знання про світ мають завжди конкретно-історичний зміст, постійно вдосконалюються і поглиблюються під впливом зростаючих вимог життя, суспільно-історичної практики. З цієї причини онтологія постійно вдосконалює розроблення категорій буття, субстанції, матерії, руху, простору і часу, якості і кількості, свідомості тощо. Кожне покоління філософів прагне зробити свій внесок у вирішення цієї актуальної проблеми, намагається створити цілісну картину світу, відкрити закони його функціонування, пізнати сутність і зміст процесів, що відбуваються у Всесвіті. На цьому шляху вже багато здійснено, реалізовано, але головні відкриття — у майбутньому. Світоглядні та методологічні висновки філософського вчення про буття, матерію і свідомість є надійними та міцними засадами професійної, теоретичної, практичної та виховної діяльності сучасних фахівців. Особливої актуальності вони набувають у процесі становлення ринкових відносин у суспільстві, ефективність функціонування яких залежить не тільки від оптимального поєднання форм власності на засоби виробництва. Життя вимагає від виробників конкретного врахування просторово-кліматичних чинників території України, створення соціально-побутової сфери, яка б відповідала велінням часу, систематичного розвитку культури і свідомості фахівців тощо. Успішному вирішенню цих проблем сприяє чітке усвідомлення діалектики загального і конкретного, специфічного й одиничного у виявах буття, матерії, руху, простору й часу у сфері будь-якого виробництва. Контрольні запитання і завдання 1. Коли і чому у філософії виникла проблема буття? 2. Що розумів під буттям Парменід? 3. Якою є доля проблеми буття у філософії XX—XXI ст.? 4. Якими є культурні наслідки відмови у XX ст. від античної традиції в розумінні буття деякими філософськими школами? Обґрунтуйте ваше особисте ставлення до них. 5. Як сучасна наукова філософія трактує картину світу? 6. Що таке матерія і які властивості їй притаманні? І. Якими аргументами сучасна наука обґрунтовує філософське твердження щодо єдності світу з позицій його матері- Я ТТТзНОСТІ. 8. У яких формах існує рух матерії? Які результати їх взаємодії? , 9. Які зміни відбулися у розумінні простору і часу у зв язку зі створенням теорії відносності та квантової фізики? 10. Якими є наукові наслідки появи філософського вчення про єдність матерії, руху, простору і часу? Свідомість, її походження і сутність Тема 11 СВІДОМІСТЬ, її ПОХОДЖЕННЯ І СУТНІСТЬ З філософським ученням про матерію безпосередньо пов'язане вчення про свідомість. Співвідношення матерії і свідомості становить сутність основного питання філософії. Засвоєння змісту вчення про свідомість формує погляди людей на роль в історії суб'єктивного фактора, стимулює розвиток їх діяльності і спонукає займати активну життєву позицію під час вирішення складних суспільних проблем, у повсякденному житті. Глибоке усвідомлення цього вчення дає можливість всебічно і ґрунтовно осмислити основні завдання та мету формування розвиненої особистості громадянина України, створення здорового морального клімату в суспільстві. 11.1. Виникнення свідомості та її сутність У науці і філософії немає складнішої проблеми, ніж проблема свідомості. Свідомість досі залишається загадковим і навіть таємничим явищем, що є підставою для виникнення нових і підтримання наявних релігійних, містичних та окультних уявлень про її сутність і походження. Жодна інша наукова проблема не є предметом таких далеких від науки і таких широких за змістом інтелектуальних спекуляцій. Варто зауважити, що з кожним кроком уперед у дослідженнях психіки і свідомості людини такого роду спекуляцій не зменшується. Більше того, на рівні повсякденної думки саме вони здаються привабливішими за відповідні наукові розроблення. Однак слід пам'ятати, що лише наукове осягнення природи свідомості може відкрити істину. Істина одна, а помилок буває багато. Перші уявлення про свідомість виникли у стародавні часи. Самоспостереження привело людей до висновку, що в їх головах відбуваються процеси, які відрізняються від процесів у навколишньому середовищі. Наприклад, можуть виникати уявлення про речі, які на певний момент не спостерігаються; людина може уявляти те, чого ніколи не бачила, може фантазувати, мріяти і т. ін. Тоді з'явилися думки про існування душі і було поставлено питання: "Що таке душа?", "Як вона співвідноситься з предметним світом?" При відповіді на ці питання погляди філософів розділилися. Так, у релігії душа людини з самого початку розглядається як вияв божественного, надприродного розуму. Вона є "іскрою божою", яку Бог забирає, коли карає людину. Об'єктивні ідеалісти (Платон, Г. Гегель та ін.) розглядали свідомість як духовну субстанцію, що існує поза матеріальними речами і до них; зовнішній світ, на їх думку, визначається світом ідей, абсолютним духом, світовим розумом або волею, які становлять внутрішню сутність предметів, що чуттєво сприймаються. Суб'єктивні ідеалісти (Д. Берклі, Е. Мах, Д. Юм та ін.) спиралися на абсолютну несумісність матерії та свідомості, але при цьому вважали справжньою реальністю лише відчуття
Тема 11 людини; речі, на їх думку, є вторинним буттям, похідним від відчуттів. Філософський дуалізм розглядав душу і тіло як незалежні одне від одного начала, але не зміг пояснити суть взаємозв'язку психічних і фізіологічних процесів, що відбуваються в організмі людини. Матеріалісти минулого в дискусіях з ідеалістами відкидали ідею про надприродний характер свідомості та її субстанціальність і доводили, що джерело свідомості міститься в матерії. Однак вирішити питання, як свідомість виникає у процесі розвитку матерії, їм не вдалося. Тривалі дослідження засвідчили, що свідомість — це єдність психічних процесів, які задіяні в осмисленні людиною об'єктивного світу і свого власного буття. Сучасна наука довела, що свідомість існувала не завжди, що вона є властивістю матерії, яка виникла у процесі історичного розвитку та ускладнення її форм. Свідомість не є чимось містичним, надприродним, невластивим природі, вона споріднена із загальною властивістю матерії — відображенням. Для того щоб усвідомити сутність цієї властивості, необхідно мати на увазі, що універсальне за своїм поширенням відображення виявляється неоднаково на різних рівнях організації матеріального світу. Під відображенням у філософії розуміється властивість матерії внутрішньо перебудовуватися внаслідок зовнішнього впливу, відповідно реагувати на нього. Відображення завжди пов'язане зі взаємодією двох і більше об'єктів, тому його характер залежить як від зовнішніх дій, так і від внутрішнього стану об'єкта, що реагує на дію. Кожному рівню структурної організації матерії відповідає специфічна форма відображення. Розвиток структури матеріальних систем супроводжується появою нових типів відображення. Сьогодні виділяють такі: відображення у живій природі, відображення у неживій природі, відображення у суспільстві. На рівні неживої природи відображенню властивий пасивний, некерований характер. Прикладом цього можуть бути ерозія ґрунту, зміни в гірських породах внаслідок землетрусів, усі фізико-хімічні взаємодії. Свідомість, її походження і сутність На рівні живої матерії, але такої, яка ще себе не усвідомлює, виникає активно-пристосувальне відображення. Воно характерне для рослинного і тваринного світу; у живих істот на цьому рівні з'являється нервова система, органи чуття. На рівні соціально організованої матерії виникає свідомість, що є якісно новою формою відображення. її можна назвати активно-перетворювальною. Свідомість людини не тільки відображає об'єктивний світ, а й бере активну участь у його творчому перетворенні. Отже, сучасна матеріалістична філософія розглядає свідомість як сходинку у розвитку властивості відображення, пов'язану з виникненням людського суспільства. Аналізуючи взаємовідношення матерії і свідомості, ця філософія приходить до висновку, що свідомість — це вища, притаманна лише людині, форма відображення об'єктивної дійсності, властивість не всієї матерії, а тільки особливо організованої — головного мозку людини. Мозок людини — це складний об'єкт. За своїм об'ємом він більший, ніж мавпячий у два з лишком рази, а за вагою — у чотири рази. У ньому міститься майже 15 мільярдів нервових клітин. За годину мозок "спалює" 5 грамів глюкози у 3 літрах кисню. Він здатний зберігати до 1016 бітів інформації. Його кора може утворювати до Ю10000 зв'язків (для порівняння: до складу видимої частини Всесвіту входять 1080 атомів). Саме така грандіозна біологічна система і стала матеріальним субстратом свідомості. Кожна з нервових клітин мозку (нейронів) за допомогою відростків (довгих — аксонів, і коротких — дендритів) контактує (через синапси) з тисячами інших, утворюючи у цілому ажурну сітку з незчисленною множиною зв'язків, які розповсюджуються по нервових волокнах аж до нервових закінчень органів чуття. Нервові закінчення — це свого роду "щупальці" мозку. Зазнаючи певних дій сигналів, вони набувають стану збудження, яке по відповідних нервах передається у кору головного мозку, де постійно виникають, "розсипаються" і знову утворюються зв'язки між різними її сферами. Так відбувається взаємодія мозку із зовнішніми предметами, явищами і процесами, внаслідок якої дуже складним і ще не досить вивченим шляхом виникає свідомість людини.
Тема 11 Під час розгляду проблеми свідомості може постати питання: якщо свідомість невід'ємна від високоорганізованої матерії, якщо вона є її продуктом, то чи не є вона різновидом матерії? Саме так і розглядали її вульгарні матеріалісти. Вони вважали матерію і свідомість однаковими, рівнозначними, тотожними за значущістю утвореннями. Наприклад, німецький природознавець і філософ К. Фогт (1817—1895) стверджував, що мозок виділяє думку так само, як печінка — жовч. Ідеї вульгарного матеріалізму не зникли. Своєрідний їх відгук можна помітити в сучасній філософії так званого наукового матеріалізму (Г. Фейгл, Д. Смарт, Р. Рорті та ін.), у якому психічне розглядається як підклас фізичного, а відчуття зводяться до певного мозкового процесу. Відповідно до даних природознавства, сучасна матеріалістична філософія цілком відкидає вульгарне трактування
|
||||||||
|